Gå til innhold

Sopp på tunga (i munnen), må jeg til lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller finnes det noe reseptfritt jeg kan kjøpe? Det kan virke som jeg har fått sopp etter en antibiotikakur. Hvitt/ hvitgult belegg på tunga, som kan bli ganske tykt utover dagen.

Anonymous poster hash: eca92...5c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må i hvert fall sørge for å ta en god kur med gode tarmbakterier. Jeg går på langvarig, ganske heftig antibiotikabehandling nå og har unngått sopp så langt. Jeg bruker Super 8 fra Udo's Choice (er beregnet å bruke etter antibiotikakurer) daglig, og i tillegg bruker jeg VitaBiosa 1-3 ganger pr. dag.

Om du er heldig kan det være nok, om ikke ville jeg fått en flaske med sånn flytende hos legen. Har du det i munnen har du det nok også i tarmsystemet.

Husk at de ugunstige bakteriene og sopp lever på sukker, så kutt ut alt sukker og reduser raske karbohydrater drastisk en periode fremover.

Anonymous poster hash: 8e51a...5b4
Skrevet

En gel som heter daktarin (oral) vet ikke om du trenger resept. Vil ikke tro det. Spør på apoteket

Anonymous poster hash: 74f7c...a30

Skrevet

Jeg har hatt det to ganger på ti år, pga feil bruk av astmamedisin (og ikke skylt munnen grundig nok etterpå). Den første gangen måtte jeg til legen for å få resept på medisin, men den andre gangen var det bare å ringe inn for å få ny resept.

Det var en litt tyktflytende medisin på flaske, som jeg skulle ha i munnen så lenge som mulig før jeg svelgte den ned. Hadde den i munnen i ca 10 minutter. Gjorde dette noen ganger om dagen i en uke tror jeg.

Tror altså du må til lege.

Anonymous poster hash: 28e48...685

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...