Gå til innhold

Foreldre nå til dags er så rare..!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Angående grensesetting og oppdragelse av barn: i dag satt jeg på toget i et par timer og observerte følgende. Det var fredag og toget var fullt. Jeg sitter ved midtgangen på et sete. På setet ved siden av er det en plass med bord. En mor med to barn, tvillinger i 4-5 års alderen kommer inn, de har reservert bordplassen ved siden av med. Et kjapt blikk på den lille familiens merkeklær, sko og utstyr gir et hint om at dette er en ganske "ressurssterk" mamma som det heter nå for tiden. Mor ordner med plasser, bagasje og vannflasker til barna son har satt seg fint i setene. Jenta og gutten prater ivrig og livlig om alt de ser, om hunden på stasjonen og togkablene over skinnene. Det var helt normalt tonefall på ungene, opprømte glade barn men absolutt ingen roping eller skriking. Veldig søte normale fireåringer som prater og ler. "HYSSJ" kommer det fra mor, flere ganger mens de prater. Begge er stille i fem sekunder; før de på nytt begynner å prate med hverandre med aldeles akseptabel innestemme. "Sshhh!" hysjer moren igjen, toget har begynt å gå og hun tar fram hver sin I-pad til barna. Barna tar imot, de får store øreklokker på ørene og setter i gang med nettbrettet. Mor tar fram mobilen. Fra barna høres ikke en lyd på ti minutter, da har gutten funnet fram et bil-racespill og han setter i gang med høylytte utrop som virkelig høres over toget. Jeg tenker at nå kommer vel snart hysjemor til å si noe, men nei! Hun bare ler og titter kjapt på sin sønn med et smil fra mobilen. Den neste timen sitter jeg å hører stadig mer høylytte øøøøørnøøøørn-lyder, kræsjbombang!! Og et og annet "unna veei!" fra bilspillende barn, som i motsetning til glade pratende barn er ekstremt irriterende å høre på Forskjellen er vel at mor får sitte i fred med mobilen i stedet for å svare på spørsmål fra nysgjerrige fireåringer...

Anonymous poster hash: 44cd4...c41

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldre nå til dags?

Tenker vi sier: En mor på toget nå til dags 😂😊

Anonymous poster hash: 8d665...c30

Skrevet

Joda, det øyeblikksbildet var ikke det mest heldige. Men man vet aldri hvorfor hun valgte å gjøre som hun gjorde. Det kan ha vært en ekstremt tøff dag, uke etc der det å snakke med to småtasser føltes uoverkommelig akkurat da.

Jeg husker jeg fikk et rart blikk da jeg sa en solfylt dag på vei ut av butikken "kom, så drar vi hjem til nettbrett ditt!" Da hadde vi nettopp hentet et nytt nettbrett på postkontoret, men det hørtes jo unektelig veldig galt ut for damen som sendte meg et merkelig blikk.

Anonymous poster hash: 2d82d...28f

Skrevet

"Foreldre nå til dags"............ En mor med to barn, tenk at hun alene representerer oss foreldre nå til dags ;):P

Kan si som så, jeg har en 4 åring og en 5 åring, de har ikke nettbrett, ikke noe tv spill og vi har maks 1 time med tv, 1.5 time på helg. Telefonen min er i nærheten når jeg er med ungene, men ikke i bruk, den er der kun for tilgjengelighet om det skulle være noe viktig. Slik er det hos oss, og hos mange andre familier jeg kjenner/vet av, så at denne moren skal representere oss, det virker rart.

Foreldre har det med å la seg lokke av egen telefon med sosiale media, å til å gi barna ipad/nettbrett.. Den tekniske verdenen har tatt "litt" av, og mennesker glemmer så alt for fort det å være sosiale, man lærer ungene sine et usunt forhold til den tekniske verdenen.

Her gikk vi konsekvent inn for å ikke la oss fange av den verdenen, og det lønner seg :) Har to herlige barn, som kun kjenner til nettbrett fordi det er noe de har i bhg, her hjemme er det noe de vil få litt tilgang til fra de er 8 år, men da 30 min pr dag, om de bruker all tid på en gang eller fordeler det, er da opp til de.. Eldste har spurt en gang om å få et nettbrett, også spurte han om å få tv spill, siden han har en fetter som konstant sitter med nesa i en av delene, men som jeg sa til gutten: Vi har informert jevnt om de reglene vi har på dette, og det må respekteres, noe de begge her gjør, har ikke hørt noe mer om temaet (enda)
Å vips, så var min pc tid over for i dag (med 4 minutter til gode, men så er jeg 6 minutter for sen med å legge meg :P haha

Anonymous poster hash: 2589b...86c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...