Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #1 Skrevet 10. juni 2016 Hvor mye er det vanlig at en hjemmeboende 19- 20 åring "koster" pr år? Hun har os, betaler ikke husleie og ikke mat. Anonymous poster hash: ff226...604
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #2 Skrevet 10. juni 2016 Koster? En tenåring med egen inntekt? Hun koster ingenting, hun betaler for seg. Anonymous poster hash: 5787a...2a9
nasse nøffen Skrevet 10. juni 2016 #3 Skrevet 10. juni 2016 (endret) Tenåringen min bor hjemme og har egen inntekt ved siden av vgs. Hun tjener ca 7000 i mnd. Jeg må si at jeg ikke har en krone i utgift på henne. Unntatt selvfølgelig mat og strøm osv. Det jeg bruker på henne velger jeg selv. Betaler litt bensin på bilen, stikker til henne litt. Nå er hun veldig flink til å spare på BSU og er fornuftig, derfor synes jeg det er koselig å hjelpe henne Hun betaler ikke noe hjemme, det kunne ikke falt meg inn. Men det er fordi hun er flink til å spare og bruker pengene sine på rette steder. Endret 10. juni 2016 av nasse nøffen
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #4 Skrevet 10. juni 2016 I følge Sifos referansebudsjett koster en 18-19 åring drøye 8000 kr i måneden inkludert mat. En 18-19 åring med egen inntekt som bor hjemme bør betale husleie og bidra til matbudsjettet. http://kalkulator.referansebudsjett.no/php/standard.php Anonymous poster hash: 20695...f83
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #5 Skrevet 10. juni 2016 Takk! Da er jeg ikke helt på viddene. Anonymous poster hash: ff226...604
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #6 Skrevet 10. juni 2016 Hjemme hos oss var det slik at vi hadde det vi trengte da vi fylte 18 (klær og slikt og førerkort). Deretter var det å klare slike ting selv. Så lenge vi gikk på skole eller studerte hadde vi kost og losji gratis, men selvsagt måtte vi følge "husreglene" som var helt greie. Da min bror fikk en liten inntekt (lærling), måtte han betale husleie (han var flink til å bruke opp lønningen sin fort). Den fikk han igjen som egenkapital til bolig (dette var før bsu). Jeg slapp da jeg fikk inntekt fordi foreldrene mine så at jeg sparte så og si alt jeg tjente for å skaffe bolig (det var også før bsu). Da jeg fikk fast jobb (som var kriteriet for å få lån den gangen) kjøpte jeg egen bolig med en gang 23 år gammel. Dette fungerte veldig fint synes jeg. Ansvarlighet belønnes, uansvarlighet belønnes ikke. Anonymous poster hash: c3025...8a2
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #7 Skrevet 10. juni 2016 Hadde aldri krevd husleie av mine tenåringer. Anonymous poster hash: 6fdd5...a08
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 10. juni 2016 #8 Skrevet 10. juni 2016 Har en på 18 som bor hjemme og jobber som lærling. Jeg trekker 30% av lønna hans i "husleie". Bruker ikke de pengene, men sett de inn på BSU. Men han koster nok mer enn det han betaler ja. Jeg synes å kreve husleie er et greit prinsipp, de bør venne seg til at ting koster, og det kan stimulere til å prøve å finne et annet sted å bo.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #9 Skrevet 10. juni 2016 Når de har en jobb som gir 5000 kroner eller mer utbetalt syns jeg absolutt de kan bidra økonomisk. Ikke fordi vi trenger pengene, men fordi jeg syns tenåringen må lære at man ikke har mange tusen kroner til fri forbruk, men at det koster å bo og leve. Anonymous poster hash: 0ffd4...1aa
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #10 Skrevet 10. juni 2016 Hvor mye er det vanlig at en hjemmeboende 19- 20 åring "koster" pr år? Hun har os, betaler ikke husleie og ikke mat. Anonymous poster hash: ff226...604 Hun har overgangsstønad?? I så fall bør hun selvfølgelig betale for seg. Regner med det da er et barn inne i bilde også! Anonymous poster hash: f56f1...941
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #11 Skrevet 10. juni 2016 Hvor mye er det vanlig at en hjemmeboende 19- 20 åring "koster" pr år? Hun har os, betaler ikke husleie og ikke mat. Anonymous poster hash: ff226...604 Hun har overgangsstønad? Dvs at hun har et barn, så du har tenåringsmammaen og et barnebarn boende? De bor gratis og spiser gratis så hele stønaden hennes brukes som lommepenger? Snakk om å sy puter under armene hennes, hun vil jo legge seg til dyre vaner og aldri klare flytte hjemmefra og klare seg selv... Det er klart hun må betale husleie og matpenger, sette opp et budsjett og lære seg fornuftig bruk av penger. Har du råd kan du i hemmelighet spare pengene hun gir deg så hun får en liten startkapital når hun skal flytte ut. Anonymous poster hash: 20695...f83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå