Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #1 Skrevet 10. juni 2016 Jeg blir aldri klok på dette! Jeg jobber i kommunen. Tidligere har jeg vært vant til "dobbel" lønn i juni, når feriepengene kommer. Det jeg ikke klarer å huske, er om jeg da ikke fikk lønn i juli. Nå fikk jeg tilnærmet vanlig lønn, var egentlig litt skuffa. Men det betyr kanskje at jeg får utbetalt vanlig lønn i juli? Hjelp! Anonymous poster hash: 664c0...972
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #2 Skrevet 10. juni 2016 I kommunen får du lønn 12 mnd i året, men juni er feriepenger. I juni så trekkes du også for den 5 ferieuke 4/26 deler av en månedslønn. Dette er grunnen til at du ikke får så veldig mye mer enn normalt i juni, men du får da altså vanlig lønn i de resterende månedene (inkl juli). Anonymous poster hash: 542e4...407
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #3 Skrevet 10. juni 2016 Fikk også tilnærmet vanlig lønn. Feriepenger, minus trekk for 5 ukers ferie. Da fikk jeg utbetalt rundt 300,- mer enn jeg vanligvis har utbetalt i lønn Anonymous poster hash: d3bee...08a
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #4 Skrevet 10. juni 2016 Feriepenger fra i fjor + vanlig lønn - 5 ukers ferie = utbetaling i juni Da får du lønn når du har ferie, enten det er juli eller desember Anonymous poster hash: 9fbc2...40d
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #5 Skrevet 10. juni 2016 Feriepenger fra i fjor + vanlig lønn - 5 ukers ferie = utbetaling i juni Da får du lønn når du har ferie, enten det er juli eller desember Anonymous poster hash: 9fbc2...40d Det stemmer. Vil bare legge til at hvis du har hatt noe ulønnet permisjon eller redusert stilling en periode i 2015 (slik som meg) blir feriepengegrunnlaget lavere og dermed blir lønnsutbetalingen i juni ikke mye høyere enn en vanlig lønn. Men du var vel alltid krav på minimum en vanlig månedslønn. Regnestykket blir slik: Feriepenger fra 2015 + en brutto månedslønn - 25 feriedager (dagsatsen for ditt lønnstrinn finner du hvis du googler lønnstrinnet ditt) = junilønn. Anonymous poster hash: 4485b...96c
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #6 Skrevet 10. juni 2016 Det stemmer. Vil bare legge til at hvis du har hatt noe ulønnet permisjon eller redusert stilling en periode i 2015 (slik som meg) blir feriepengegrunnlaget lavere og dermed blir lønnsutbetalingen i juni ikke mye høyere enn en vanlig lønn. Men du var vel alltid krav på minimum en vanlig månedslønn. Regnestykket blir slik: Feriepenger fra 2015 + en brutto månedslønn - 25 feriedager (dagsatsen for ditt lønnstrinn finner du hvis du googler lønnstrinnet ditt) = junilønn. Anonymous poster hash: 4485b...96c Har man ikke opptjent rett til feriepenger og tar ferie får man ikke minimum 1 månedslønn. Tar man ulønnet ferie så får man ikke lønn. Anonymous poster hash: 542e4...407
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #7 Skrevet 10. juni 2016 Hmmmm, jeg fikk 15000,- mer en normalt. Får lønn i juli. Anonymous poster hash: de9bd...2f7
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #8 Skrevet 10. juni 2016 Jeg fikk feriepenger - månedslønna for juni. Fikk mye mere utbetalt enn vanlig lønn. Jobber i Staten. Anonymous poster hash: e4244...bc2
Yellow Brick Road Skrevet 10. juni 2016 #9 Skrevet 10. juni 2016 Om man får mer eller mindre utbetalt enn "vanlig" kommer an på hvor mye feriepenger man har opparbeidet seg. De fleste vil få mer utbetalt fordi utbetalingen av feriepenger er trekkfri. Arbeidsgivere har ikke lov til å utbetale feriepenger uten å samtidig trekke for ferien. Det betyr at de ikke har lov til å betale ut lønn pluss feriepenger i juni og ikke betale lønn i juli, så sant du er fast ansatt. Jobber man timebasert, f.eks som vikar, er det alltid gøy å få junilønn + feriepenger, men desto kjedeligere neste måned hvor man får ingen eller liten lønn. Noen kan, som følge av ferieavvikling, få utbetalt lønn på ukurante datoer. Mannen min får f.eks lønn (og feriepenger) utbetalt den 15. denne måneden og ingen utbetaling den 30.juni, og ev. overtid i juli blir utbetalt i august. Det samme med oss. Vi leverer inne timelister for ekstrajobbing / overtid 20. hver måned, så om noen av oss må jobbe noe uplanlagt ekstra før sfo stenger i juli, får vi ikke det utbetalt før i september fordi kontoret er stengt i juli.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå