Anonym bruker Skrevet 9. juni 2016 #1 Skrevet 9. juni 2016 Min sønn har eksamen tredje klasse videregående i disse dager og har en haug med muntlig eksamener neste uke. I dag fortalte han at en lærer hadde sagt til noen jenter at de kunne komme bedre ut av det mht karakter hvis de tok på en pen kjole og stelte seg pent, siden sensor var en litt eldre herremann. WTF - jeg klikka i vinkel!!! Sønnen min synes jeg overdrev, men jeg kjente jeg ble kvalm inni meg. Hadde det vært datteren min som fortalte dette hadde jeg ringt til skolen med det første i morgen tidlig. Men siden jeg ikke har fått høre det direkte fra kilden + at det ikke berører sønnen min direkte. Men hallooooooo!! De jentene det gjaldt synes selvfølgelig dette var en gyllen mulighet til å sikre en karakter i dette faget ved å spille på utseendet. Jeg sitter her og blir kvalm bare jeg tenker på det. Er det virkelig mulig i dagens samfunn at en korka lærer får seg til å si til noen elever at de kan kle seg "utfordrende" slik at sensor liker det han ser. Ååååh....merker at jeg blir så sinna. Makan til trakassering og diskriminering av unge jenter. Anonymous poster hash: 6b4c9...3d1
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2016 #2 Skrevet 9. juni 2016 Det er da ikke bare dagens samfunn. Jeg gjorde akkurat det samme da jeg gikk på vgs. Jeg surfet gjennom ungdomsskole og vgs på sjarm og utseende. Sier ikke at det er riktig, men det er ikke et nytt fenomen. Anonymous poster hash: 2d99c...8e0
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2016 #3 Skrevet 9. juni 2016 Det er da ikke bare dagens samfunn. Jeg gjorde akkurat det samme da jeg gikk på vgs. Jeg surfet gjennom ungdomsskole og vgs på sjarm og utseende. Sier ikke at det er riktig, men det er ikke et nytt fenomen. Anonymous poster hash: 2d99c...8e0 HI Det bør vel uansett ikke komme som oppfordring fra en lærer. Hva de unge gjør og spiller på er en ting, men når man forteller dem at det er greit og at de får karakter også etter utseende - hva lærer de da? Trodde vi kjempet for likeverd og null sextrakassering for barna våre (døtrene) - men jeg innså raskt nå at noen kvinner kanskje synes det er greit, fordi det har funket for dem. Anonymous poster hash: 6b4c9...3d1
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2016 #4 Skrevet 9. juni 2016 Trist! Heldigvis er slike sensorer en utdøende rase. På dagens muntlige eksamen var det faglig innhold som avgjorde karakterene, ikke hvor mye guttene forsøkte å sjarmere kvinnelig eksaminator og sensor. Men mange muntlige eksamener tviler jeg på at han har, han sønnen din. Han har vel én, sånn som de andre. Anonymous poster hash: 2ddfc...430
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2016 #5 Skrevet 9. juni 2016 Trist! Heldigvis er slike sensorer en utdøende rase. På dagens muntlige eksamen var det faglig innhold som avgjorde karakterene, ikke hvor mye guttene forsøkte å sjarmere kvinnelig eksaminator og sensor. Men mange muntlige eksamener tviler jeg på at han har, han sønnen din. Han har vel én, sånn som de andre. Anonymous poster hash: 2ddfc...430 Nei, han har flere. Vi bor ikke i Norge. Anonymous poster hash: 6b4c9...3d1
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2016 #6 Skrevet 9. juni 2016 Jeg oppfordret alle mine elever (10. klasse) til å pynte seg til muntlig eksamen. Ikke dress og galla, men litt formelt. Jeg ba dem gå uten caps, gre håret etc. Dette for at sensor skal få et godt førsteinntrykk. Kan det ha vært noe lignende læreren til sønnen din har ment? Anonymous poster hash: f899a...674
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2016 #7 Skrevet 9. juni 2016 Hvilken linje er det din sønn går på som har en haug med muntlige eksamener? De aller fleste linjer har én muntlig eksamen i tredje (og to skriftlige). Jeg bryr meg ikke om hva mine elever går i, da mine elever stort sett ser helt ok ut i tøyet, men jeg kommer til å anbefale dem å håndhilse på sensor, og ha øyekontakt. Altså normal høflighet. At noen lærere sier at elevene skal kle seg (normalt) anstendig hadde jeg ikke reagert på. Det dreier jeg seg om normal folkeskikk, selv om en 18årong nok tolker det dit hen at de skal kle seg for å tilfredstille sensor. Det er din jobb som voksen å realitetsorientere ham. Anonymous poster hash: 5c73b...bfe
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2016 #8 Skrevet 9. juni 2016 Hvilken linje er det din sønn går på som har en haug med muntlige eksamener? De aller fleste linjer har én muntlig eksamen i tredje (og to skriftlige). Jeg bryr meg ikke om hva mine elever går i, da mine elever stort sett ser helt ok ut i tøyet, men jeg kommer til å anbefale dem å håndhilse på sensor, og ha øyekontakt. Altså normal høflighet. At noen lærere sier at elevene skal kle seg (normalt) anstendig hadde jeg ikke reagert på. Det dreier jeg seg om normal folkeskikk, selv om en 18årong nok tolker det dit hen at de skal kle seg for å tilfredstille sensor. Det er din jobb som voksen å realitetsorientere ham. Anonymous poster hash: 5c73b...bfe En elev på 3ST skal ha fire eksamener. Tre skriftlig og én muntlig. Anonymous poster hash: 2ddfc...430
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #9 Skrevet 10. juni 2016 HI Det bør vel uansett ikke komme som oppfordring fra en lærer. Hva de unge gjør og spiller på er en ting, men når man forteller dem at det er greit og at de får karakter også etter utseende - hva lærer de da? Trodde vi kjempet for likeverd og null sextrakassering for barna våre (døtrene) - men jeg innså raskt nå at noen kvinner kanskje synes det er greit, fordi det har funket for dem. Anonymous poster hash: 6b4c9...3d1 Er du sikker på at sønnen din ikke mistolket dette? Kan hende det bare var en oppfordring om å kle seg litt mer formelt. Dette gjelder heller ikke bare i skolen. Leste en forskningsartikkel for mange år siden som visste at pene mennesker oftere får en jobb etter intervju enn mindre pene mennesker. Husker ikke ordrett hva de konkluderte med, men det var noe med at utseende var en viktig faktor. Mener at jeg leste noe lignende om overvektige, men ikke sikker på om det var forskning. Likeverd, likestilling og sextrakassering er temaer som ikke kommer til å rette seg av at jenter ikke kler seg ordentlig til eksamen. Tenker at mødre må starte med sønnene sine i mange av disse tilfellene. Lykke til! Anonymous poster hash: 2d99c...8e0
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #10 Skrevet 10. juni 2016 Jeg skal ærlig innrømme at jeg har spilt på utseende og sjarm til muntlig. Klesmessig gikk jeg med vanlige klær; jeans, t-skjorte og converse. Lot håret henge løst og minimalt med sminke, for å få frem min ungdommelige uskyld. Av utseende er jeg søt og med sjarmen på klarer jeg å vinne over de fleste, spesielt sensorer av "bestefartypen". Og moderlige bestemoraktige sensorer. Funker ikke like bra på kvinner i 40-årsalderen, de ser rett gjennom meg 😂 Anonymous poster hash: a5499...5bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå