Gå til innhold

Rask fødsel eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

6.15 vannet går

Ca 7.00 først svake rie.

Derfra tar riene seg gradvis opp og blir veldig veldig vonde.

10.15 2-3 cm åpning

Fra 3 cm skjer det ikke mer annet enn grusomt vonde rier uten å få mer åpning.

19.50 endelig 4 cm åpning og aktiv fødsel. Blir lagt i fødeseng, får lystgass og jordmor går for å gjøre klar epidural og bestille anestesi.

20.30 jordmor kommer inn og sier at jeg må vente med epidural pga lite effektive rier (2 på 10 min). Får beskjed om å legge meg på rygg for å sjekke åpning, etterpå ho vil jeg skal opp å gå litt igjen. Snur meg over og da smeller det til med rier som går i ett.

20.40 6 cm har 6 rier på 10 min med varighet 1 min

21.00 10 cm åpning

21.42 timer fra aktiv fødsel startet er babyen uten. Brukte 40 min på å presse fordi jeg ikke samarbeidet med riene, men holdt igjen istedenfor å presse. Når jeg først pressa tok det 2 rier så var ho ute

I papirene står det rask fødsel.

Men er det egentlig det når jeg hadde så mange timer med rier før jeg kom i aktiv fødsel?

Anonymous poster hash: 26d4c...c22

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har lest en plass at lengden på fødsel regnes fra du er i aktiv fødsel, dvs fra 4 cm. Dette fordi man kan gå med svake rier i flere dager og de kan ta pause før de begynner på igjen, og de vil da ikke regne det som en tredagers fødsel.

Skrevet

Du har jo ett poeng der at noen går med rier av og på i dagesvis uten at det regnes for å være i fødsel.

Hører bare når andre snakker om rask fødsel så er det toppen ett par timer fra første rie

HI

Skrevet

Ville ikke sagt rask fødsel.

Anonymous poster hash: d1bba...bc0

Skrevet

Ikke rask nei, min andre fødsel tok tre timer fra vannet gikk og til jenta var ute. Presset 2 min.

Første tok 20 timer fra første ri og presset i 40 min, tredje tok 12 timer fra første ri og presset 10 min.

Ei venninne hadde styrtfødsel og det går fort det!

Skrevet

Omtrent slik som mine fødsler. Ukompliserte og normale fødsler. Ikke rask, ikke lang.

Anonymous poster hash: 33dbf...1e5

Skrevet

er jo en rask fødsel, fra du var i aktiv fødsel kl 1950 til barnet var ute 2140 var det bare 2timer. det som skjer før regnes ikke som fødsel. selv om det selvsagt er det så er det ikke i regnet, så jordmor har rett.

Anonymous poster hash: a7a41...64d
Skrevet

er jo en rask fødsel, fra du var i aktiv fødsel kl 1950 til barnet var ute 2140 var det bare 2timer. det som skjer før regnes ikke som fødsel. selv om det selvsagt er det så er det ikke i regnet, så jordmor har rett.

Anonymous poster hash: a7a41...64d

Enig. Hos meg gikk vannet kl. 23.30. Svake rier/kynnere hele natten og hele morgenen. Første ordentlige rie kom med et smell litt etter kl. 14. Babyen ble født litt før kl. 17. Under tre timer fra første rie til babyen var ute. Aner ikke når jeg traff 4 cm åpning, for jeg kom på sykehuset med 10 cm åpning og gikk rett i pressing. Men dette var en rask fødsel (er førstegangsfødende), selv om vannet gikk lenge før.

Anonymous poster hash: 64bf1...57a

Skrevet

Er litt delte meninger om det skjønner jeg 😀

Jeg føler selv at det er feil å si rask siden jeg hadde veldig vondt i mange timer før 4 cm også. Men slutten var helt grusom intens, følte ikke jeg hadde pauser og husker svært lite av hva som skjedde etter jeg rulla over på ryggen. Neste jeg husker selv er etter jordmor tok fra meg lystgassen, da var det litt pressing og babyen kom ut. Alt annet er bare en tåke av smerte. Jeg stevner med å huske og å forstå hva som egentlig skjedde. I følge mannen tok det lang tid å presse fordi jeg nekta for at tiden var inne selv med pressrier, jeg skulle vist ha epiduralen.

Skulle ønske jeg huska mer selv og jeg føler meg så dum som ikke husker og som ikke klarte å henge med i hode pga alt gikk så fort på slutten.

HI

Skrevet

36 timer for meg, så din høres rask ut :-)

Anonymous poster hash: 79aba...f63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...