Anonym bruker Skrevet 9. juni 2016 #1 Skrevet 9. juni 2016 Vi er så i tvil på om vi skal ha dåp eller navnefest for gutten vår. Vi er begge døpt og konfirmert i kirken, men ingen av oss bruker kirken i dag eller kaller oss selv for kristen.. Så jeg vil gjerne høre hva dere valgte, hvorfor, hvordan dåpen/navnefesten var, etc. Og hvem ble bedt? Bare nærmeste familie til barnet, eller ba dere hele slekten deres? Med navnefest, må man på en slik humanetisk navneseremoni?Takker for alle innspill! Anonymous poster hash: 03871...153
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2016 #2 Skrevet 9. juni 2016 Vi valgte ingen av delene. Fordi vi ikke finnes religiøse og de fleste av våre familiemedlemmer synes navnefest er en tåpelig etterligning av dåp. Angrer på at vi ikke hadde navnefest likevel, skatten vår hadde selvsagt fortjent en feiring av at han kom til verden han også. Men trøster meg med at han ikke hadde merket noe særlig til det. Anonymous poster hash: fd739...cb1
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2016 #3 Skrevet 9. juni 2016 Hei! Vi valgte humanistisk navnefest for barna våre, og deltok i seremoni i rådhuset (i Oslo) i regi av Humanistisk forbund (vi er ikke medlem der). Vi foreldre er som dere døpt og konfirmert i kirken, men vi er begge ateister og så ingen grunn til å døpe barna våre. Jeg synes det var veldig fint med seremoni i rådhuset, da det ga en fin og høytidelig ramme rundt anledningen. Men det går helt sikkert fint å bare ha en fest uten seremoni også. Vi ba våre foreldre og våre tanter og onkler på navnefesten - siden vi begge har stor familie ble det endel mennesker. Vi leide lokale i næromådet og serverte middag med drikke til, og kaker og kaffe etterpå. Alt i alt er jeg veldig glad for at vi valgte å markere navnevalget til barnet selv om vi ikke er kristne, og kan anbefale navnefest for de som ikke ønsker en kristen markering. Om man vil ha med offisiell seremoni eller ikke blir vel litt opp til den enkelte, og sikkert litt avhengig av hva som faktisk tilbys der man bor også. Anonymous poster hash: 67ed7...c4a
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2016 #4 Skrevet 9. juni 2016 vi er ikke kristne i den forstand at vi er i kirken hele tiden (les søndager), men er noe rundt disse kristne tradisjonenen jeg liker, jeg liker barndåp, konfirmasjon og bryllup i kirken. og jeg syns prester har en flott måte å tale og formidle ting på. ja nå høres jeg nesten ut som en glad kristen. vi velger å ha dåp i kirken. mye pga tradisjon, men så kan barna våre velge selv hva di ønsker videre i livet, i forhold til konfirmasjon annen religion osv. vi har dyttet dem i vår retning, men så står dem fritt til å velge selv når dem blir eldre. husker jeg hadde flere i klassen min som ikke ønsket å konfirmere seg da di måtte døpes først, noe dem syns var småflaut da dem var 14 år,. andre bryr seg ikke med det, og får en fin enkle sermoni når det nesten ikke er folk i kirken. men jeg syns det er trivelig å markere at barnet har fått navn, enten det er på den ene eller andre måten. første barnet vårt tror jeg vi inviterte alt som kunne stå og gå. Stolte, unge foreldre som vi var. med barn to hadde vi nærmeste familie. mine søsken, fars søsken, faddere og besteforeldre/oldeforeldre til barnet. første gangen var vi nærmere 30 stk, med nr to var vi nærmere 15. man lærer underveis. mye mindre stress og styr med to, kunne slappe mer av osv. Anonymous poster hash: 4aefc...9f8
sug lut Skrevet 9. juni 2016 #5 Skrevet 9. juni 2016 Hvis du ikke er kristen har du i alle fall ingenting i kirken å gjøre.
Optatium Skrevet 9. juni 2016 #6 Skrevet 9. juni 2016 Jeg er ikke kristen og syns ikke noe om å love ting jeg ikke kan holde, så her var det en selvfølge med navnefest. Å ikke ha noen markering syns jeg var rart, jeg ønsket p feire at barnet vårt kon til verden. Vi inviterte hele familien og var 35 stk. En nydelig seremoni i regi av humanetisk forbund☺️
Kakao1234 Skrevet 9. juni 2016 #7 Skrevet 9. juni 2016 Vi skal ha dåp til helgen, men mest pga at det er tradisjon i familien. Synes det er fint å kunne døpe i kirken når jeg selv er døpt, konfirmert og gift i kirken.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2016 #8 Skrevet 9. juni 2016 Vi valgte dåp selv om ingen av oss er religiøse. Det var greit, men jeg angrer litt i ettertid, fordi det var et mye mer religiøs fokus enn jeg hadde håpet på. Kommer nok ikke til å velge dåp om vi får flere barn Anonymous poster hash: 7565e...517
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2016 #9 Skrevet 9. juni 2016 Vi har døpt i kirken. Mye pga tradisjon, men også fordi jeg synes barnetro er viktig. Jeg trodde på Gud, Jesus og himmelen da jeg var barn og barna mine gjør det samme. Jeg er ikke kristen nå som voksen, men jeg liker seremoniene i kirken, stemningen rundt det, lokalene og høytideligheten. Barna er døpt og de har barnetoen sin, 3.klassingen skal på tårnagenthelg i kirken til lørdag. De har barnebibler og har vært med på div arrangementer i regi av kirken. Jeg synes det er viktig at de lærer om kristendommen, som jo er en del av vår kulturarv. Så får de velge selv når de blir store hva de vil tro Navnefest synes jeg er tøysete, en etterligning av dåp bare for å få gavene. Da ville jeg heller gjort litt ekstra ut av ettårsdagen. Anonymous poster hash: 003be...f45
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2016 #10 Skrevet 9. juni 2016 Vi er begge døpt og konfirmert, men ingen av oss har noe forhold til kirken. Vi ønsket oss alikevel en markering, men for oss var ikke selve sermonien så viktig. Derfor ba vi bare inn til navnefest uten noen sermoni. Mine besteforeldre har stort hus med hage så vi ba inn ca 35 stk (nærmeste familie på begge sider og de vennene vi er nærmest) til middag og kaker. En veldig hyggelig, uhøytidlig markering. Helt topp for oss Anonymous poster hash: 8f4af...b39
Kjerringa med agurken Skrevet 9. juni 2016 #11 Skrevet 9. juni 2016 (endret) Dåp. Da kan ungen selv gifte seg i kirken eller konfirmere seg om han/hun vil senere i livet. Edit: Ba forøvrig inn nærmeste familie til mitt barns dåp Endret 9. juni 2016 av Froggi83
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2016 #12 Skrevet 9. juni 2016 Vi er så i tvil på om vi skal ha dåp eller navnefest for gutten vår. Vi er begge døpt og konfirmert i kirken, men ingen av oss bruker kirken i dag eller kaller oss selv for kristen.. Så jeg vil gjerne høre hva dere valgte, hvorfor, hvordan dåpen/navnefesten var, etc. Og hvem ble bedt? Bare nærmeste familie til barnet, eller ba dere hele slekten deres? Med navnefest, må man på en slik humanetisk navneseremoni? Takker for alle innspill! Anonymous poster hash: 03871...153 Vi valgte human-etisk navnefest, fordi vi ikke er kristne, ikke går i kirken osv. Vi vil at babyen vår skal få velge livssyn selv. Navnefesten ble avholdt i et samfunnshus og var svært vakker. Innmars med foreldre og barn, tale, diktlesing, et flott kor som sang flere fine sanger (inkl. barnesanger), en dame som leste eventyr, utdeling av navnetavler og blomster, allsang. Vi hadde en uformell fest hjemme hos oss etterpå. Inviterte 22 gjester: nærmeste familie og venner. Men vi kunne søkt om flere billetter og invitert flere. Jeg tror det bare er human-etisk forbund som arrangerer navnefest. Anonymous poster hash: 79986...2bf
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2016 #13 Skrevet 9. juni 2016 Navnefest synes jeg er tøysete, en etterligning av dåp bare for å få gavene. Da ville jeg heller gjort litt ekstra ut av ettårsdagen. Det synes jeg var trist å høre. Vi som ikke er kristne ønsker også å feire at barnet vårt er født og ønske barnet velkommen i slekten og blant vennene våre. Man må ikke gi gave, det er jo ikke det det handler om! Vi ønsket å samle familie og venner og feire at barnet vårt var født. Er det tøysete? Synes det er veldig trist at noen kanskje tenker slik om navnefesten vi hadde for sønnen vår. Anonymous poster hash: 79986...2bf
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2016 #14 Skrevet 9. juni 2016 Vi har hatt humanistisk navnefest for våre barn, og jeg kan anbefale det på det varmeste. Seremonien er en høytidelig og positiv vinklet velkommen-til-verden fest for barna, som setter dem i fokus, uten å trekke inn religion. Jeg har vært i dåp flere ganger, og den tunge stemningen, prestens tale om å komme til helvete og det som verre er synes jeg er dystre greier. La barna få vente med å velge livssyn, religion og politisk ståsted til de er modne nok. Anonymous poster hash: 281a0...7b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå