Anonym bruker Skrevet 9. juni 2016 #1 Skrevet 9. juni 2016 Hei! Litt rart spørsmål.. Min mormor er født å oppvokst i Norge, hun ble gift med en i fra Finland og flyttet dit etter at de giftet seg. Min mor flyttet til Norge og giftet seg med en norsk mann, og fikk meg. Er jeg halvt finsk eller kvart? Anonymous poster hash: 192a7...ea8
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2016 #2 Skrevet 9. juni 2016 Din mor er halvt finsk. Du er en kvart - en åttendels finne. Anonymous poster hash: 68846...7e2
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2016 #3 Skrevet 9. juni 2016 Din mor er halvt finsk. Du er en kvart - en åttendels finne. Anonymous poster hash: 68846...7e2 Kvart og åttendedel er to forskjellige ting (1/4 og 1/8). Du er kvart - én av fire besteforeldre var finsk. Anonymous poster hash: 427ef...32a
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2016 #4 Skrevet 9. juni 2016 Din mor er halvt finsk. Du er en kvart - en åttendels finne. Anonymous poster hash: 68846...7e2 en kvart er ikke en åttendels, du er en kvart dels finne, men det er 1/4, altså en fjerdedel Anonymous poster hash: ddf82...ea3
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2016 #5 Skrevet 9. juni 2016 Mente selvsagt en fjerdedels finne. En kvart er 1/4. Litt trøtt i dag. My mistake. Anonymous poster hash: 68846...7e2
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2016 #6 Skrevet 9. juni 2016 Du er finsk nok til å drikke enorme mengder vodka til frokost! Anonymous poster hash: b986a...842
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2016 #7 Skrevet 9. juni 2016 Hvis du har norsk statsborgerskap anser jeg deg som 100% norsk med aner fra andre land som de fleste av oss. Anonymous poster hash: ce4ab...42a
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2016 #8 Skrevet 9. juni 2016 Du er kvart finsk. Én av dine fire besteforeldre var finsk. Anonymous poster hash: 93eef...242
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2016 #9 Skrevet 9. juni 2016 Min mann og halvt amerikansk og halvt meksikansk. Jeg har halvt norsk og halvt italiensk. Barna våre er født her så anser de som norske med utenlandske aner. Blir litt problematisk å si at dem er kvart amerikansk, kvart meksikansk, kvart italiensk og kvart norsk, hehe. :-) Anonymous poster hash: 41a15...51d
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2016 #10 Skrevet 9. juni 2016 Min mann er* Anonymous poster hash: 41a15...51d
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2016 #11 Skrevet 9. juni 2016 Hvor mange generasjoner bakover regner dere for å avgjøre hvor folk "egentlig" kommer fra? Anonymous poster hash: ce4ab...42a
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2016 #12 Skrevet 9. juni 2016 Men er ikke moren finsk, da? Hun er vel født og oppvokst i Finland? Anonymous poster hash: 44de2...06b
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2016 #13 Skrevet 9. juni 2016 Men er ikke moren finsk, da? Hun er vel født og oppvokst i Finland? Anonymous poster hash: 44de2...06b Moren er likevel halvt finne og halvt nordmann. Anonymous poster hash: 68846...7e2
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2016 #14 Skrevet 9. juni 2016 Dette definerer man jo som man vil. Sønnen vår har norsk pass. Jeg er norsk, hele slekta mi er norsk. Mannen min er fra et annet europeisk land, og har pass derfra. Foreldrene hans er født i Asia. De har pass fra samme europeiske land. Sønnen vår ser utenlandsk ut, men hvis jeg sier han er halvt norsk og halvt fra dette europeiske landet så forklarer det jo ikke hvorfor han ser asiatisk ut. Så dette går på pass, kultur, utseende, og hva man ønsker å identifisere seg med. Mannen min identifiserer seg f.eks. 100 % som (la oss si) fransk, mens foreldrene hans ser på seg selv som (la oss si) filipinske. Hva sønnen vår vil si i framtiden vet jeg ikke, men det blir spennende å finne ut. Anonymous poster hash: 93eef...242
Superdolly Skrevet 9. juni 2016 #15 Skrevet 9. juni 2016 Dette definerer man jo som man vil. Sønnen vår har norsk pass. Jeg er norsk, hele slekta mi er norsk. Mannen min er fra et annet europeisk land, og har pass derfra. Foreldrene hans er født i Asia. De har pass fra samme europeiske land. Sønnen vår ser utenlandsk ut, men hvis jeg sier han er halvt norsk og halvt fra dette europeiske landet så forklarer det jo ikke hvorfor han ser asiatisk ut. Så dette går på pass, kultur, utseende, og hva man ønsker å identifisere seg med. Mannen min identifiserer seg f.eks. 100 % som (la oss si) fransk, mens foreldrene hans ser på seg selv som (la oss si) filipinske. Hva sønnen vår vil si i framtiden vet jeg ikke, men det blir spennende å finne ut. Anonymous poster hash: 93eef...242 Enig i dette. Hi: Du definerer deg slik som du vil definere deg. Du kan være helt norsk, halvt finsk eller kvart finsk. Hvordan definerer din mor seg, hi? Synes hun at hun er finsk, siden hun er født og oppvokst der? Eller definerer hun seg som norsk? Eller halvt finsk, halvt norsk? Jeg er enig med den anonyme jeg siterer i at det handler om passet ditt, kulturen din, ditt eget ønske.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2016 #16 Skrevet 9. juni 2016 Jeg har samme familiehistorie som Hi, jeg er kvart tysk. Men jeg definerer meg selv som 100 % norsk. Jeg er født og oppvokst i Norge, norskt pass, ingen familie lenger i Tyskland. Har bodd en kort periode i Tyskland, snakket greit tysk, leste flytende, men følte meg på ingen måte tysk, fremdeles 100 % norsk. Anonymous poster hash: e2f18...3bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå