Gå til innhold

Lei situasjon (bolig..)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har havnet i en lei situasjon. Leier en leilighet billig, men det er helsefarlig å bo her så må flytte snarest. 

Jeg går på minstesats AAP, mannen min jobber og tjener 15 000 kr/mnd netto. Svært lite m.a.o. 

Får ikke lån med den inntekten der!? :( Og alle leiligheter er bittesmå, og dyre. Føler meg svært utrygg og er redd. Har liksom bygget et liv her vi bor, og så er det farlig å bo i denne leiligheten. Vil husbanken gi startlån til oss? :( Har 26 000 kr i samlet inntekt

Anonymous poster hash: 4b827...07c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere ikke har noe egnet sted å bo så er det mulig dere kan få startlån ja, men det kommer nok an på hvilken kommune dere bor i. Vi har litt høyere inntekt og fikk nylig startlån med 30 års nedbetaling, men ble fortalt at de også opererte med 50 år i noen tilfeller der de ikke fikk det til å gå opp på annen måte. Det var ikke nødvendigvis noe mål at man skulle rekke å betale ned lånet, men at man skulle ha et sted å bo. Men det forutsetter selvsagt at dere ikke kjøper dyrere enn nødvendig.

Anonymous poster hash: c0cc5...8f2
Skrevet

Det er vel mer sannsynlig at dere kan få bostøtte fra Nav for å leie?

Anonymous poster hash: cff23...103

Skrevet

Det er vel mer sannsynlig at dere kan få bostøtte fra Nav for å leie?

Anonymous poster hash: cff23...103

Nei, det tror jeg ikke. Tjener "for mye"

Skrevet

Hvis dere ikke har noe egnet sted å bo så er det mulig dere kan få startlån ja, men det kommer nok an på hvilken kommune dere bor i. Vi har litt høyere inntekt og fikk nylig startlån med 30 års nedbetaling, men ble fortalt at de også opererte med 50 år i noen tilfeller der de ikke fikk det til å gå opp på annen måte. Det var ikke nødvendigvis noe mål at man skulle rekke å betale ned lånet, men at man skulle ha et sted å bo. Men det forutsetter selvsagt at dere ikke kjøper dyrere enn nødvendig.

Har ikke det, nei. Hvor mye er "nødvendig" når det kommer til lån? 1,2 millioner? Jeg kommer forhåpentligvis til å ha høyere inntekt etterhvert, men akkurat nå er det litt leit. 

Skrevet

Har ikke det, nei. Hvor mye er "nødvendig" når det kommer til lån? 1,2 millioner? Jeg kommer forhåpentligvis til å ha høyere inntekt etterhvert, men akkurat nå er det litt leit.

Det kommer an på prisene i kommunen du bor i, det skal være nøktern standard. Vi fikk 1,5 men kunne nok fått mer om nødvendig. Saksbehandleren mente vi var veldig heldige som klarte å finne noe så rimelig og behandlet saken ekstra raskt så den ikke skulle glippe ut av hendene våre. :)

Skrevet

Det kommer an på prisene i kommunen du bor i, det skal være nøktern standard. Vi fikk 1,5 men kunne nok fått mer om nødvendig. Saksbehandleren mente vi var veldig heldige som klarte å finne noe så rimelig og behandlet saken ekstra raskt så den ikke skulle glippe ut av hendene våre. :)

Her jeg bor koster en bolig 3 700 000 kr - 6 900 000 kr.

Så måtte nok flyttet et annet sted? 

Skrevet

Her jeg bor koster en bolig 3 700 000 kr - 6 900 000 kr.

Så måtte nok flyttet et annet sted? 

Det høres litt mye ut med den inntekten ja. Men det er jo bare å sende inn en søknad om forhåndsgodkjenning, så ser dere hvor mye dere evt kan få. :)

Skrevet

Det høres litt mye ut med den inntekten ja. Men det er jo bare å sende inn en søknad om forhåndsgodkjenning, så ser dere hvor mye dere evt kan få. :)

Ok :) Får jo endel fint til lave priser og, oppussingsobjekter, men det gjør jo ikke så mye..  Men synes det var vanskelig å vite alt som skal fylles ut. 

Skrevet

jeg hadde 28 000 i inntekt, og jeg kjøpte bolig uten startlån, som alenemor.   kan være lurt å booke et møte med banken og sjekke ut! banken er ikke glad i startlån, dem ønsker gjerne å organisere alt sjøl:) 

Anonymous poster hash: 34841...f55
Skrevet

Ok :) Får jo endel fint til lave priser og, oppussingsobjekter, men det gjør jo ikke så mye..  Men synes det var vanskelig å vite alt som skal fylles ut. 

Vi syntes også det var vanskelig, men ringte kommunen og fikk god hjelp over telefon. :)

Skrevet

jeg hadde 28 000 i inntekt, og jeg kjøpte bolig uten startlån, som alenemor.   kan være lurt å booke et møte med banken og sjekke ut! banken er ikke glad i startlån, dem ønsker gjerne å organisere alt sjøl:) 

Anonymous poster hash: 34841...f55

Ok :) Mannen min kan gå opp 3000-4000kr/mnd etterhvert, men det jeg er redd for er at jeg går på aap og at de ikke godkjenner pga det.

Skrevet

Vi syntes også det var vanskelig, men ringte kommunen og fikk god hjelp over telefon. :)

Får gjøre det da :) Hadde vært en drøm med eget sted, et trygt sted for barna.

Skrevet

Kan mannen din jobbe mer? Han tjener jo veldig lite til å ha en 100% stilling..

Jeg ville snakket med banken(e) og kommunen. Ring og snakke med de, eller gå ned til de.

Anonymous poster hash: f8aad...523
Skrevet

Kan mannen din jobbe mer? Han tjener jo veldig lite til å ha en 100% stilling..

Jeg ville snakket med banken(e) og kommunen. Ring og snakke med de, eller gå ned til de.

Anonymous poster hash: f8aad...523

Han har 80% stilling, ved 100% stilling tjener han 19 000 kr/mnd netto. 

Utrolig lav lønn, men han bytter jobb etterhvert forhåpentligvis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...