Gå til innhold

Sen i utviklingen eller noe galt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har etter mitt syn verdens skjønneste lille gutt.

Han er blid som dagen er lang, sover godt på natten, spiser som han skal.

Leker med alt mulig, sier en 7-8 ord.

Elsker å ha andre rundt seg, spesielt andre barn og er veldig sosial.

Har 10 små søte tenner...

Problemet er at han ikke reiser seg.

Han reiser seg opp på knærne, og står dersom vi holder han i hendene, men går ikke da.

Han krabber litt, men for det meste bare åler han seg fremover.

Jeg begynner å bli litt bekymret for han.

Han er 15 måneder om få dager

Noen som har hatt tilsvarende barn?

Var de bare sene, eller var det noe annet galt?

Tenker jeg tar en tur på åpen helsestasjon til uken

Anonymous poster hash: 1032a...574
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han reiser seg opp på knærne, og står dersom vi holder han i hendene, men går ikke da.

Min jente var sen å gå.. Tok de første skrittene ved 18 mnd, gikk ikke stødig før 19-20 mnd, men kunne da reise seg å holde fast i ting ved ca 13 mnd. Ville nok ikke bekymret meg - enda. Men greit å lufte bekymringene for helsestasjonen. 

Anonymous poster hash: accb8...611

Skrevet

Min jente var sen å gå.. Tok de første skrittene ved 18 mnd, gikk ikke stødig før 19-20 mnd, men kunne da reise seg å holde fast i ting ved ca 13 mnd. Ville nok ikke bekymret meg - enda. Men greit å lufte bekymringene for helsestasjonen. 

Forresten: Hun er nå to år og to mnd gammel, kan løpe, klatre og hoppe. Er nesten rart å vite at det bare er 7 mnd siden hun lærte å gå. 

Skrevet

Min ålet fra tolv til femten måneder. Begynte da å krabbe.

Nektet å gå med hjelp. Bli skikkelig sint. Begynte å gå ved atten måneder. Helt uten hjelp. Hun har aldri villet ha hjelp med NOE.

Hun er helt normal.

Anonymous poster hash: 79ff5...af7

Skrevet

Jeg kjenner to gutter (ikke i slekt) som ikke krabbet før etter 12 mnd og gikk ved 18-20 mnd-alder.

Anonymous poster hash: a7c39...e07

Skrevet

Tusen takk for beroligende eksempler.

Nå ble jeg glad :)

HI

Skrevet

Vet om en gutt som ikke gikk før han var to år. Krabbet aldri heller. Ikke noe som var galt med han :)

Anonymous poster hash: 77554...cd2

Skrevet

Ta en tur på helsestasjonen, skader ikke å få noen tips fra en fysioterapeut.

Men det er ikke før etter at de er 18 mnd at de er for sene.

Miner begynte å gå omkring 15 mnd. De gikk langs møbler en stund før det.

Anonymous poster hash: 341f1...203

Skrevet

Det trenger slett ikke å være noe galt, det er ikke så uvanlig å ikke gå ennå ved 15 mnd. Hvis han fremdeles ikke går når han er 18 mnd vil helsestasjonen med fysioterapeut undersøke han for å se om det er noe som hindrer han i å gå. Jeg kjenner til ganske mange barn som ikke har gått før de var 18-20 mnd gamle og de er alle friske barn som utviklet seg helt normalt ellers.

Skrevet

Han kan være sen i utviklingen bare :) Jeg jobber som barnefysioterapeut og vi har en god del barn som er inne til kontroll med samme problemstilling, og da er det sjelden det er noe annet enn at de f.eks kommer til der de vil med å gå på knærne, krabbe osv. Noen ganger har de veldig myke ankelledd (altså litt god bevegelighet) som gjør at det er vanskelig for dem å stabilisere i stående stilling. Men det kommer seg og leddene stivner etterhvert. 

Hvis han har fulgt sin egen kurve ifht utvikling siden fødsel ville jeg ikke vært bekymret (men har jo selvfølgelig ikke sett på barnet så kan ikke uttale med spesifikt om han) - men ta en tur til helsestasjon og be om at fysioterapeut ser på han - så kan du kanskje få noen tips og triks for å stimulere til å hjelpe han med å utvikle seg videre :) 

Anonymous poster hash: cc1e7...0f5

Skrevet

Han kan være sen i utviklingen bare :) Jeg jobber som barnefysioterapeut og vi har en god del barn som er inne til kontroll med samme problemstilling, og da er det sjelden det er noe annet enn at de f.eks kommer til der de vil med å gå på knærne, krabbe osv. Noen ganger har de veldig myke ankelledd (altså litt god bevegelighet) som gjør at det er vanskelig for dem å stabilisere i stående stilling. Men det kommer seg og leddene stivner etterhvert. 

Hvis han har fulgt sin egen kurve ifht utvikling siden fødsel ville jeg ikke vært bekymret (men har jo selvfølgelig ikke sett på barnet så kan ikke uttale med spesifikt om han) - men ta en tur til helsestasjon og be om at fysioterapeut ser på han - så kan du kanskje få noen tips og triks for å stimulere til å hjelpe han med å utvikle seg videre :)

Tusen, tusen takk.

Han utvikler seg jevnt, men sakte.

Det du skriver med ledd er interessant siden hans søster har gått til fysio siden hun er ekstremt mobil, og det er jeg også.

HI

Skrevet

Tusen, tusen takk.

Han utvikler seg jevnt, men sakte.

Det du skriver med ledd er interessant siden hans søster har gått til fysio siden hun er ekstremt mobil, og det er jeg også.

HI

Dersom dere er ekstremt mobile er det nok kanskje en sammenheng. Ta han med til helsestasjonen og få noen til å se på han. Da kan du iallefall berolige deg om det ikke er noe, og få litt triks du evt. kan bruke. Eventuelt får dere hjelp hvis det mot formodning skulle være noe :)

Skrevet

Dersom dere er ekstremt mobile er det nok kanskje en sammenheng. Ta han med til helsestasjonen og få noen til å se på han. Da kan du iallefall berolige deg om det ikke er noe, og få litt triks du evt. kan bruke. Eventuelt får dere hjelp hvis det mot formodning skulle være noe :)

Helsestasjonen hadde jeg tenkt til å dra til uansett svarene jeg fikk her

Skrevet

Sønnen min begynte å få i en alder av 15 mnd og datteren min da hun var 16 mnd. De er må 10 og 8 år og henger absolutt ikke etter, snarere tvert imot. Syns du skal ta det helt med ro. Noen er bare trege med å komme seg på bena.

Skrevet

Eldste min begynte ikke å gå før hun var 15-16 mnd. Hun har heller aldri krabbet, gikk rett fra åling til å gå.

Eldste til broren min var enda tregere, men de fant ut at det var pga at hun trengte dren i ørene. Hun fikk det en dag etter 2-årsdagen sin, og begynte å gå samme uken som operasjonen. Så et lite tips hvis det vedvarer kan være å sjekke ørene mtp balansen.

Anonymous poster hash: 06e41...ca3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...