Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #1 Skrevet 8. juni 2016 F.eks en 13 år gammel jente som drikker seg full, får sanksjoner. Men kan man straffe en 16-åring som piercer seg/kommer for sent hjem? Altså, når slutter man å 'behandle' de som barn Anonymous poster hash: bc4ba...084
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #2 Skrevet 8. juni 2016 Sikkert litt dårlig spurt kanskje. Men jeg har to jenter selv, og jeg tror ikke de flytter hjemmefra når de er 16, og jeg lurer på hvor mye man egentlig bestemmer over en på 16. Logisk i mitt hode så bestemmer jeg mer over den yngste, men hva med den på seksten? Anonymous poster hash: 6b277...b60
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #3 Skrevet 8. juni 2016 Så lenge de bor under mitt tak, så bestemmer jeg. De kan få si det de mener, men det er jeg og far som tar den siste avgjørelsen. Når de flytter ut, så kan jeg håper jeg har lært de så mye at de tar de rette avgjørelsene :-) Anonymous poster hash: e3c6b...28a
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #4 Skrevet 8. juni 2016 Rettigheter og plikter må gå hånd i hånd. Dersom 16-åringen forsørger seg selv, gjør sin andel av husarbeid (som de voksne) og betaler leie, så er det jo en ting (da er det husreglene som gjelder, men "forøvrig kan man gjøre som man vil", men jeg tipper at det ikke er tilfelle). Så lenge dere forsørger barnet (16-åringer er barn i lovens forstand), så er det dere som bestemmer, men barn skal få økende ansvar og "stemmerett" i ulike spørsmål. Dersom barnet er ansvarlig på mange områder og tar sin del av husets plikter, så må også barnet få større frihet. Dersom barnet er uansvarlig og ikke tar sin del av ansvaret, så er det vi voksne som må styre. Dette er ting som er greit å snakke om. Vi har allerede begynt å snakke med 8-åringen om disse tingene, men selvsagt på et annet nivå enn om du har en 16-åring i hus. Anonymous poster hash: ce64c...072
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå