Gå til innhold

Studere + overgangsstønad etter nye regler i år


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Siden det nå, ettersom jeg har forstått, har blitt en ganske heftig innstramming av reglene for hva man kan studere mens man mottar overgangsstønad ønsker jeg å høre fra noen som har søkt om dette etter at de nye reglene trådde i kraft. 

 

Har noen hatt problemer med å få gjennomslag for dette, eller har det gått fint? Jeg håper på å få tillatelse til å studere, men kjenner jeg er så nervøs for å få avslag. Jeg står på flyttefot denne måneden, og NAV rådet meg til å ikke booke et møte angående dette før jeg var registrert flyttet til min nye kommune (Oslo), så føler jeg går rundt i en boble og bare venter mens angsten presser seg på.

 

Er livredd for at NAV skal si at "du er arbeidsfør, søk hva som helst, we don't care". Hvilket jo de selvfølgelig kan gjøre, folk må jo forssåvidt passe på seg selv. Jeg aner egentlig ikke hva jeg kan forvente i dialog med NAV, og hvem de faktisk ser på som kandidater til "nødvendig og godkjent" utdanning. 

 

Alle svar som kan belyse dette litt mer tas i mot med stor takk!

 

 



Anonymous poster hash: 224ff...ec6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor står det om disse reglene? Da jeg sa opp jobben var jeg i kontakt med NAV som ikke nevnte noe om noe nye regler. Jeg skal begynne å studere til høsten, får man ikke overgangsstønad?  :sjokkert:  :sjokkert:  :sjokkert:



Anonymous poster hash: 5c745...cd1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at det er en innstramming av reglene fra 010116 :

 

Klippet fra www.nav.no :

Fra barnet fyller 1 år, du være i aktivitet som utgjør minst halvparten av full tid, for eksempel halvtidsarbeid eller utdanning som utgjør halvparten av fullt studium. Utdanningen må være nødvendig og hensiktsmessig for å få eller beholde arbeid.

 

Har man utdanning fra tidligere er det vanskelig å få overgangsstønad under videre utdannelse, men det gjøres en vurdering i hvert enkelt tilfelle.

 



Anonymous poster hash: 818dc...451
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda. Jeg var alenemor og studerte og fikk heldigvis overgangsstønad. Det å ta seg av en baby alene ved siden av studier var veldig slitsomt i seg selv. Jeg hadde hverken hatt tid eller krefter til å ta en jobb vedsiden av. Da hadde jeg endt opp uten utdanning. Overgangsstønaden er ikke mye penger, man lever som en fattig person, langt ifra i luksus, men man klarer å komme seg gjennom et studie mens man har barn. Om man ikke engang har krav på overgangsstønad så blir det vanskelig å få til en utdanning som alenemor

 

Anonymous poster hash: f9a43...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvor står det om disse reglene? Da jeg sa opp jobben var jeg i kontakt med NAV som ikke nevnte noe om noe nye regler. Jeg skal begynne å studere til høsten, får man ikke overgangsstønad?  :sjokkert:  :sjokkert:  :sjokkert:

 

Anonymous poster hash: 5c745...cd1

 

§ 15-6. Plikt til yrkesrettet aktivitet

Når det yngste barnet har fylt ett år, er det et vilkår for rett til overgangsstønad at medlemmet (...)

 

c) gjennomfører utdanning eller opplæring som utgjør minst halvparten av full tid som arbeids- og velferdsetaten vurderer er nødvendig og hensiktsmessig for at medlemmet skal kunne få eller beholde et arbeid, eller

 

§ 15-8. Stønadsperiode

Overgangsstønad kan ytes i tre år til sammen. (...)

Stønadstiden kan utvides med opptil to år når den enslige moren eller faren er under nødvendig og hensiktsmessig utdanning, jf. § 15-6 første ledd bokstav c).

 

Hvis de ikke nevnte noe om dette, så antar jeg at de i din situasjon har vurdert det til å dekke kravene.

 

Anonymous poster hash: 224ff...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, men hva er natt med de reglene egentlig

 

Anonymous poster hash: f9a43...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

§ 15-6. Plikt til yrkesrettet aktivitet

Når det yngste barnet har fylt ett år, er det et vilkår for rett til overgangsstønad at medlemmet enten

a) er i arbeid som utgjør minst halvparten av full tid, B) har meldt seg til arbeids- og velferdsetaten som reell arbeidssøker, c) gjennomfører utdanning eller opplæring som utgjør minst halvparten av full tid som arbeids- og velferdsetaten vurderer er nødvendig og hensiktsmessig for at medlemmet skal kunne få eller beholde et arbeid, eller d) etablerer egen virksomhet, se § 4-6 tredje ledd.

(...)

Om medlemmet ikke er i yrkesrettet aktivitet etter første ledd, ytes likevel overgangsstønad hvis barnet ikke har en tilfredsstillende tilsynsordning og dette ikke kan tilskrives medlemmet selv. (...)

Departementet kan gi forskrifter om hvilken utdanning som kan godkjennes og kravet om å være reell arbeidssøker.

 

(TS) Jeg har nylig flyttet hjem fra et opphold i utlandet, og rakk dermed ikke å søke om barnehageplass i den ordinære opptaksordningen. Har søkt barnehage gjennom SIO (Studentsamskipnaden i Oslo), og har fått plass fra august i år. Jeg har lagt ved dokumentasjon på dette (samt skrevet at jeg ønsker å studere), men det ble ikke godkjent som gyldig grunn til å ikke stå som reell arbeidssøker. Venter fremdeles på svar på søknaden om OS pga. 8 ukers behandlingstid. Regner med på å få endelig svar i andre halvdel av juni, så smører meg ennå med tålmodighet. Dette er helt nytt for meg, så jeg går litt rundt meg selv noen ganger, føler jeg. 



Anonymous poster hash: 224ff...ec6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med opphold i utlandet mener jeg altså at jeg har bodd utenlands, ikke bare vært på ferie. Det spiller egentlig ingen rolle for OS-søknaden sin del, annet enn at jeg ikke var bosatt i Norge på søknadstidspunket for barnehageopptak, og dermed altså ikke søkte. Siden jeg ikke har søkt i hovedopptaket og fått avslag, dekket jeg vel dermed ikke kravet om dokumentasjon. Det var uansett litt på siden, og har nok ikke så mye med spørsmålet om utdanning å gjøre :) 

 

Slår forøvrig av anonymknappen, det blir litt enklere å holde styr på mine egne innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...