Gå til innhold

Hva slags risiko er det for baby ift keisersnitt vs setefødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det nærmer seg fødsel og babyen har lagt i seteleie/skrått seteleie helt siden jm begynte å sjekke. Pga dårlig erfaring fra tidligere fødsel der det ble litt dramatisk (baby fikk ikke luft) er jeg livredd for babyens liv og helse dersom det blir setefødsel. Er ikke redd for min del da jeg vet jeg vil klare å gjennomføre det fysisk, men er redd for at h/n vil bruke for lang tid på vei ut/sette seg fast eller liknende. I tillegg kjenner jeg at jeg nærmest begynner å kaldsvette og gråte bare ved tanken på å skulle "ta sjangsen".

Er det noen som har noe info jeg kan "argumentere" med på sykehuset? Er i uke 35 og skal til jm kontroll og til sykehussamtale neste uke.

Anonymous poster hash: 44a47...fc1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg fikk nr 2 ville ikke fødselslege gå med på setefødsel. Det ble KS. Dette var rikshospitalet for 6 år siden.

Anonymous poster hash: 39b1c...59a

Skrevet

Jeg har hatt setefødsel. Og babyen ble svært svært godt overvåket.

Jeg var aldri alene i rommet, det var til en hver tid to jordmødre, en overlege og en lege i spesialisering inne hos meg.

Jeg følte meg totalt trygg under opplevelsen.

Nå satt min fast, og det ble til slutt keisersnitt. Men det hele var svært udramatisk.

Sånn trygghetsmessig hadde jeg ikke nølt på å gjøre det samme igjen.

Anonymous poster hash: aa859...a09

Skrevet

Jeg ville valgt keisersnitt. Nå var jeg så heldig at min baby snudde seg i uke 36, men før det leste jeg meg en del opp om temaet. Veldig mange har gode erfaringer fra setefødsler, men for meg var det ikke et alternativ å prøve en gang. Risikoen er rett og slett for stor syns jeg. Risikoen ligger stort sett i at det gjerne ender opp med keisersnitt uansett pga uventede ting som oppstår, eller risikoen for deg med tanke på at lege må inn og hjelpe barnet ut på slutten(det må de uansett ved setefødsel, jeg tenker på risiko for ens eget underliv). Muligens var det en bittelitt forhøyet risiko for dødfødsel og/eller fødselsskader hos baby - men jeg kan ikke garantere at dette er korrekt da jeg ikke har artiklen om studien fremfor meg nå.

Uansett vil nok mest sannsynlig lege og jordmor prøve å overtale deg til naturlig fødsel. Om du ønsker å prøve det er legene her i landet veldig flinke på feltet altså! Så vidt jeg har forstått er vi ganske enestående i verden med å foreta fødsler i seteleie mens andre land automatisk gir keisersnitt.

Om du absolutt ikke ønsker en naturlig fødsel ville jeg stått på mitt og ikke gidd meg!

Anonymous poster hash: b1ace...94b

Skrevet

Når vi var på samtale på sykehuset fikk vi beskjed om at ingen kunne tvinges til å føde i seteleie, men de prøvde å overtale oss. Vi fikk ny time og beskjed om å tenke på hva vi ønsket. Da vi kom til neste time og sa vi ønsket keisersnitt var det greit.

Vi var mest bekymret for at barnet skulle sette seg fast og få surstoffmangel. (Jeg har noen tilleggsproblemer med et halebein som har grodd feil). Når vi vurderte det opp mot økt risiko for astma og allergi syns vi keisersnitt virket som det beste valget for oss.

Jeg diskuterte det i forkant med "min" lege og jordmor. De anbefalte begge at vi gikk for keisersnitt. Det gjorde nok samtalen med sykehuset lettere når vi visste at vi hadde støtte for valget vårt.

Lykke til! :)

Anonymous poster hash: 0e534...b8d

Skrevet

Jeg hadde definitivt gått for ks. Risikoen for at babyen får surstoffmangel, setter seg fast og blir stresset er for meg for stor til at jeg ville tatt sjansen på vanlig vaginal fødsel.

Norge er et av få land der man får velge, de fleste steder er seteleie automatisk keisersnitt.

Anonymous poster hash: ba795...381

Skrevet

Jeg hadde aldri gått igjennom en setefødsel igjen!Verste jeg har vært med på. I tillegg ventet de alt for lenge med keisersnitt,så det er bare flaks at ungen ikke har fått varig men.

Anonymous poster hash: 40a2a...6b7

Skrevet

Jeg har to venninner som er jordmødre å begge sier at de aldri hadde valgt setefødsel. Endel fødsler går fint men andre ikke. De hadde aldri tatt sjansen selv om legene anbefaler det. Keisersnitt er tøft men som de sier heller det enn å ta sjansen på at noe skjer med barnet.

Anonymous poster hash: f8ec9...2d3

Skrevet

Min kusine ble presset til setefødsel. Ungen satt fast, hjerterytmen falt og barnet måtte tas med ks i hu og hast. Barnet ble gjennopplivet heldigvis gikk det fint.

Anonymous poster hash: f8ec9...2d3

Skrevet (endret)

Hadde helt klart valgt KS!

Endret av Kakao1234

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...