Gå til innhold

Hvor selvstendig er din 6.-klassing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lager han/hun matpakke og frokost selv?

Lager han/hun av og til middag til familien?

Passer han/hun på å få med seg gymtøy de dagene de skal ha gym?

Passer han/hun på å få gjort leksene selv eller må dere mase?

Kan han/hun dra til byen alene og kjøpe noe (kommer selvsagt an på hvor nært man bor en by, da)

Kan han/hun gå på kino med venner uten voksne?

Dra i svømmehallen med venne ruten voksne?

Komme seg til/fra trening selv?

Være alene hjemme en kveld hvis foreldrene f.eks er ute og spise middag?

Andre ting?

Anonymous poster hash: b2f98...1ee
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei på alt (unntatt å være alene noen timer). Nå bor vi på landet, så har ikke tester dette med å handle siden vi må kjøre overalt. Ville tro det gikk fint å kjøpe med noen få ting. Han har store lærevansker, så lekser er et mareritt.

Anonymous poster hash: e0f2f...320

Skrevet

Ja på alt

Han er veldig selvstendig og selvhjulpen.

Jeg smører matpakke til han da, for jeg synes det er koselig.

Støvsuge rommet sitt og skifte på senga gjør han ikke på eget initiativ da, der må jeg mase litt.

Anonymous poster hash: 65d55...146

Skrevet

Ja, kan det, men når jeg har tid liker jeg å gjøre det.

Ja, en dag i uken. Men dette er på eget initiativ siden han elsker å lage mat.

Ja.

Litt opp og ned.

Kan han/hun dra til byen alene og kjøpe noe (kommer selvsagt an på hvor nært man bor en by, da)

Nei, bor i Oslo.

Har ikke vært spm om dette.

Ja, men hadde ikke fått lov av meg, han har gjort det når han har vært hos faren :)

Ja.

Ja, men ikke alene, men med en venn :)

Anonymous poster hash: 72049...753

Skrevet

Har en 5klassing og en 7klassing. Mannen har en 9klassing.

- nr 1 og 2 kan, men jeg er morra gretten så jeg syns det er greit å gjøre mens jeg drikker en kaffe for å våkne. Når jeg drar tidlig ordner de det selv. Nr 3 gidder ikke, hun kan men må hun lage så gidder hun ikke.

-Nr 1 gjør det innimellom. Full musikk på kjøkkenet og ingen får bevege seg inn uten om når hun vil ha hjelp inn og ut av komfyren, det er litt skummelt enda. Nr2 kan, men hun eier ikke tolmodighet så å stå der for å passe på mens det koker gidder hun ikke. Hun kan gjerne gjøre alle forberedselser, men selve matlagingen gidder hun ikke. Hun kan, det vet jeg. Nr3 går helle sulten enn å måtte lage noe.

-Det gjør alle tre.

-Nr1 og 3 ordner dette selv, bar underskifter vi må mase på. Nr2 må vi mase på, hun har aldri tid.

-det kan de allle tre, men bare nr2 som syns det er gøy.

-det kan alle tre, men det de vil se går litt sent så da er somoftes mannen med (han elsker kino, uansett hva det er)

-nr1 og nr2 kan, men de tåler ikke klor så det er ganske uaktuelt. Nr3 er skikkelig dårlig på å svømme, så hun vil ikke i svømmehallen uten oss. Hun kan egentlig svømme, men er så negativ at hun tror ikke hun kan. Så før hun får lov å dra alene, skal vi føle oss trygge på at hun ikke fåt hetta. Nr1og nr2 prøver å dra på stranda alene, emn det får de ikke lov til. Greit så lenge vi vet det er andre voksne der, slik som på hytta er det greit for da ser vi om det er noen dr og ser de fra hytta, men hjemme er det litt unna. Så skal foreldre til noen på stranda er det greit, men ikke om det ikke er noen voksne der. (Jeg har opplevd endel iden vi har stranda rett ved hytteveggen. Ikke noe hyggelig for ungene om de oppleverr noe og det ikke er voksne der. Ungene mine vet jeg er flinke, men det er igrunn andre jeg er bekjymret for. Har måtte tilkalle flyambulanse desverre, og løpt for å finne lege blandt annet. Har noen leger som naboer på hytta)

-det gjør nr1 og nr2. Bare til kamper langt unna vi kjører ller avtaler med andre. Nr3 kommer alltid på det litt for seint til å sykle, så har blitt til at vi kjører. Jeg har hoppet litt ut av svingen siden treningstidene hennes varierer så mye.

-det kan de helt fint. Eldste vil helst ha de minste hjemme, for da får hun mat og de ordner.

Andre ting?

- de to minste kan vaske tøy, brette, ta ut av oppvaskmaskinen, måke snø (prøver å si de ikke får lov når vi ikke er hjemme, men nå har de alliert seg med naboen. Måker naboen kan de måke også) og de er generelt ganske handy selv om de ikke tror det. De fikset vannlekasje på kjøkkenet for noen år siden. De har dinglet i beina mine i alle år, fått prøve mange ting så når vannlekasjen var ett faktum viste de at de kunne ringe bestefar og han forklare over tlf. De kan ikke alt, men de kan mye om mye slik at ting blir lettere når de skal prøve eller trenger det endag.

Men ungene har hatt ulike oppdragelser, det er ikke vanskelig å se. Mine har jeg vært beviste på at skal kunne litt om mye, slik at de skal tørre å gjøre ting etterhvert. Mannen har ikke gjort det. Nr3kommer oftere og oftere for å spørre meg om ting jeg kan løre henne. Forrige uke reparerte vi sykkel. Ingen av oss kunne dette skikkelig, men vi fikk det til. Litt morro å se mestringsfølelsen hos henne.

Anonymous poster hash: a4d4d...1ba

Skrevet

Min 8 åring gjør nesten alle disse tingene, så ser ikke at det skal være et problem for en 12 åring

Anonymous poster hash: 7e67a...1f2

Skrevet

Nei, jeg lager det klart kvelden før etter ungene er lagt - men han hadde nok klart det.

Har laget middag to ganger, men da som lekse i mat og helse. Har satt poteter på kok flere ganger, så de er nesten klare til jeg kommer hjem.

Ja, pakker gymbagen selv, men må ha påminninger om å gjøre det. Husker alltid å ta det med seg på skolen.

Passer stort sett på dette selv. Har rutine på å gjøre leksene med en gang han kommer hjem fra skolen. Sjelden vi må mase eller minne han på det.

Nei, det har han aldri gjort. Bor ikke mer enn 30 min fra stor by, men med bussbytte og at han rett og slett har vært lite i byen gjør at jeg ikke hadde sendt han av gårde dit alene.

Har gjort det, men da ble de kjørt til kinoen.

Nei, han får ikke lov å dra å svømme verken i hall eler sjø/vann uten voksne til stede.

Ja, han pleier å sykle eller å gå til fotballtreningen - banen ligger ikke langt unna der vi bor.

Nei, det har det ikke vært behov for og jeg syns han er litt liten til det enda, han er litt husredd.

Andre ting?

Har faste oppgaver hjemme - han og lillesøster på 9 år skal ta ut av oppvaskmaskinen, støvsuge og legge på plass egen rene klær hver dag/ ved behov. I tillegg har de som oppgave å støvsuge og vaske gulvene nede vo de har rommene sine, bad og kjellerstue. I tillegg til å rydde egne rom og å rydde opp etter seg selv.

Skrevet

5 klassingen gjør alt dette. Han står også opp selv om morgenen og kommer seg på skolen selv, da jeg ikke rekker dette pga jobb. Passer på egen hygiene, henger opp klesvask, tømmer oppvaskmaskinen, tar ut søppel, vanner planter i hagen etc ved behov. Han er ikke flink til å lage middag, men slenger inn en pizza og varmer pølser om han må. Lekser gjør han uten mas, men jeg minner ham på det og hjelper ham ved behov. Veldig selvgående og hjelpsom. Sjelden sur og svarer aldri frekt. Har jeg fri en dag kan han bli irritert om jeg står opp før han har dratt, fyren vil ha morgenen for seg selv.... lager av og til matpakke til ham om kvelden, men han vil heldst ordne den selv. 11.5 år.

Anonymous poster hash: d3a81...af5

Skrevet

Andre ting?

Anonymous poster hash: b2f98...1ee

Nå er min eldste 5. Klassing men hun kan alt du ramser opp utenom å dra alene i svømmehallen. Der er det 12 årsgrense.

Alene hjemme liker hun ikke så godt om kvelden så det unger vi, men det går fint av og til.

Anonymous poster hash: b12ad...3f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...