Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #1 Skrevet 8. juni 2016 At nå holder det! Første året fikk barnet tusen (overdrevet!) bamser. Fikk bamser for resten av livet. Til jul, bursdag, neste jul, neste bursdag, neste jul etc. Helt sykt, jeg har en sånn oppbevaringsdings til slikt og det er fullt, det er faktisk noen som må ligge utenfor. Vi begynte å si det til jul ved 1,5-års dagen. Da var det fullt og vi tenkte at det er idiotisk å bruke penger på noe vi hadde kastet/gitt bort så sa heller ifra. Men hvem kom med bamser (flere ja) til bursdagen? Jo, det var svigermor. Selvom vi sa at nå er det fullt. Hun spurte ikke engang hva barnebarnet ønsket seg/hva vi visste hun ville leke med. Hun bare tok bamse fordi det er standard, tok seg ikke bryet med å kjøpe noe barnet faktisk ville ha eller trengte. Neste gang, til jul, kom det også en bamse selvom vi også da sa ifra på forhånd om at NEI, vi kan ikke motta flere. Sa faktisk rett ut at da gir vi gaven videre. Sånn har det vært i flere år, og nå har barnet bursdag snart. Tradisjon tro så spør ikke svigermor hva barnet ønsker seg, så min mann ringte henne nylig for å forsikre seg om at det ikke kommer flere bamser. Og vet du? Hun hadde planlagt å kjøpe bamse. Men han klarte å snakke henne fra det. En gang da han besøkte henne så hadde hun kjøpt en bamse da og, og da sa han til meg at han tror hun gjorde det på faenskap siden hun virket sur da han fortalte at vi ikke ville ha flere bamser. Hun er spesiell og blir sur for alt mulig, helt irrasjonelt. Er det normalt eller!? At besteforeldre kjøper det samme til ungen hele ungens levetid, selv om det er fullt? Og aldri spør om hva barnet ønsker seg eller trenger/har et ønske om å gi en gave som kommer til nytte? Anonymous poster hash: 49573...da8
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #2 Skrevet 8. juni 2016 Kanskje begynnende demens etc Anonymous poster hash: 4110a...54a
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #3 Skrevet 8. juni 2016 Kanskje begynnende demens etc Anonymous poster hash: 4110a...54a Nei, hun er oppegående (vel..... klar i huet kan man vel si.. oppegående blir feil, for hun er ustabil, men hun husker "alt"). Anonymous poster hash: 49573...da8
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #4 Skrevet 8. juni 2016 Nei, hun er oppegående (vel..... klar i huet kan man vel si.. oppegående blir feil, for hun er ustabil, men hun husker "alt"). Anonymous poster hash: 49573...da8 Jo, men hvis hun har startet med irasjonelle handlinger de siste årene ville jeg uansett vært obs på eventuell sykdom først og fremst. Anonymous poster hash: 4110a...54a
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #5 Skrevet 8. juni 2016 Hehe - det der hadde vært himmelen for min 8-åring! Få så mange bamser! Det er favoritten hennes. Men fra spøk til alvor. Dere fjerner rett og slett en del av bamsene. Gir de bort til andre. Anonymous poster hash: 98a02...ba3
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #6 Skrevet 8. juni 2016 Hva med å gi svigermor konkrete ønsker? Ikke bare si at de ikke vil ha bamser, eller tilby å handle for henne? Anonymous poster hash: a50ea...c8a
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #7 Skrevet 8. juni 2016 Jo, men hvis hun har startet med irasjonelle handlinger de siste årene ville jeg uansett vært obs på eventuell sykdom først og fremst. Anonymous poster hash: 4110a...54a Nei, det har hun gjort siden hun flyttet hjemmefra omtrent vel ! Anonymous poster hash: 49573...da8
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #8 Skrevet 8. juni 2016 Hehe - det der hadde vært himmelen for min 8-åring! Få så mange bamser! Det er favoritten hennes. Men fra spøk til alvor. Dere fjerner rett og slett en del av bamsene. Gir de bort til andre. Anonymous poster hash: 98a02...ba3 Poenget, er at da får ikke barnebarnet bursdags- eller julegaver i mange år fremover. Fordi vi bare gir de bort. Anonymous poster hash: 49573...da8
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #9 Skrevet 8. juni 2016 Hva med å gi svigermor konkrete ønsker? Ikke bare si at de ikke vil ha bamser, eller tilby å handle for henne? Anonymous poster hash: a50ea...c8a Vi har jo gjort det! Anonymous poster hash: 49573...da8
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #10 Skrevet 8. juni 2016 Skjønner ikke hvorfor dere skal lage "drama" ut av det. Spiller det noen rolle om barnet får bamse av farmor til jul og bursdag hvert år? Hvorfor ikke la henne kjøpe to bamser i året til ungen, eller flere om så er. Hva er det verste som kan skje liksom, at dere må gi noen av bamsene til et loppemarked innimellom? Når ungen blir 10, 15 og 20 år, når hun er godt voksen og farmor død for lenge siden, er det så galt at hun med et smil husker farmor som henne som alltid kom med en ny bamse? Hadde virkelig aldri giddet lage noe problemer ut av dette, langt fra brukt negativ energi på å irritere meg over det ihvertfall, la dama kjøpe de søte bamsene sine da vel. Anonymous poster hash: 6616d...f06
MJ<3 Skrevet 8. juni 2016 #11 Skrevet 8. juni 2016 Da er det bare å begynne å gi bestemor bamser til bursdag og jul hvert år. Starte med den første bamsen barnet fikk, for den husker hun sikkert ikke at hun gav bort. Også fortsetter dere en etter en. Blir en bra sirkel
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #12 Skrevet 8. juni 2016 Poenget, er at da får ikke barnebarnet bursdags- eller julegaver i mange år fremover. Fordi vi bare gir de bort. Anonymous poster hash: 49573...da8 Dere gir jo ikke bort den nyeste bamsen! En gang i året går dere gjennom lekene til barnet, sammen med barnet, og gir bort de tingene hun ikke leker med, inkludert gamle bamser. Vi har en slik grundig opprydning på rommet til barna i november hvert år. Jentene mine er nå 7 og 9 år og i slutten er det en fast tradisjon at vi "plukker rommet helt fra hverandre", kaster og gir bort, vasker og tørker støv før vi pynter til jul. Så er rommet ryddig og rent, og vi har plass til tingene vi får til jul. Anonymous poster hash: 6616d...f06
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #13 Skrevet 8. juni 2016 Skjønner ikke hvorfor dere skal lage "drama" ut av det. Spiller det noen rolle om barnet får bamse av farmor til jul og bursdag hvert år? Hvorfor ikke la henne kjøpe to bamser i året til ungen, eller flere om så er. Hva er det verste som kan skje liksom, at dere må gi noen av bamsene til et loppemarked innimellom? Når ungen blir 10, 15 og 20 år, når hun er godt voksen og farmor død for lenge siden, er det så galt at hun med et smil husker farmor som henne som alltid kom med en ny bamse? Hadde virkelig aldri giddet lage noe problemer ut av dette, langt fra brukt negativ energi på å irritere meg over det ihvertfall, la dama kjøpe de søte bamsene sine da vel. Anonymous poster hash: 6616d...f06 Innimellom? Vi må gi absolutt alle bamsene vekk, etterhvert som vi får dem, og i realiteten så får ikke barnet gave av sin bestemor til jul/bursdag. Du synes det er helt ok? Da kan du jo ringe dine barns besteforeldre og si at nei, de vil ikke ha flere gaver noensinne til jul eller bursdag. Det blir nøyaktig det samme. Hun kommer aldri til å huske bestemoren med et smil, hun skal få høre om all jævelskapen hun har stelt i stand og hvor slem hun var mot faren hennes. Jeg fikk vite all "dritten" i voksen alder og fikk meg et sjokk (at bestefar var utro etc), men jeg er glad jeg vet det. Barnet blir ikke glad for det engang, for det er så mye at hun like gjerne kunne gitt en potet som gave. Anonymous poster hash: 49573...da8
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #14 Skrevet 8. juni 2016 Dere gir jo ikke bort den nyeste bamsen! En gang i året går dere gjennom lekene til barnet, sammen med barnet, og gir bort de tingene hun ikke leker med, inkludert gamle bamser. Vi har en slik grundig opprydning på rommet til barna i november hvert år. Jentene mine er nå 7 og 9 år og i slutten er det en fast tradisjon at vi "plukker rommet helt fra hverandre", kaster og gir bort, vasker og tørker støv før vi pynter til jul. Så er rommet ryddig og rent, og vi har plass til tingene vi får til jul. Anonymous poster hash: 6616d...f06 Det gjør vi såklart, for de vi har beholdt har jo barnet et forhold til. Hvordan hadde du følt det om dine foreldre kastet lekene dine? Da kaster man heller den nyeste som barnet ikke har forhold til. Jada, dine barn forstår det kanskje, men prøv å si det til en 4-åring som vil ha lekene sine. Etterhvert gir vi nok bort leker til veldedighet/barnehager, men det er ting hun ikke bryr seg om/det er når hun er stor nok til å si at det er OK. Mine foreldre kastet mine leker uten å spørre og jeg er faktisk bitter på dem pga det. Anonymous poster hash: 49573...da8
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #15 Skrevet 8. juni 2016 Det gjør vi såklart, for de vi har beholdt har jo barnet et forhold til. Hvordan hadde du følt det om dine foreldre kastet lekene dine? Da kaster man heller den nyeste som barnet ikke har forhold til. Jada, dine barn forstår det kanskje, men prøv å si det til en 4-åring som vil ha lekene sine. Etterhvert gir vi nok bort leker til veldedighet/barnehager, men det er ting hun ikke bryr seg om/det er når hun er stor nok til å si at det er OK. Mine foreldre kastet mine leker uten å spørre og jeg er faktisk bitter på dem pga det. Anonymous poster hash: 49573...da8 Jeg fikk forresten "aldri" nye leker, så det var leker jeg hadde hatt i mange år og hadde et forhold til. Anonymous poster hash: 49573...da8
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #16 Skrevet 8. juni 2016 Dette er da virkelig ikke et problem.. Sett pris på at ungen får en gave, stor eller liten, bamse eller ikke bamse. Jeg ser at gaven kanskje ikke er optimal, men kjære vene... ikke noe å lage oppstyr av. La svigermor gi det hun ønsker. Det finnes større utfordringer i livet enn for mange bamser! Anonymous poster hash: 68346...fd4
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #17 Skrevet 8. juni 2016 Så koselig! Jeg fikk bamser i laaaang tid og jeg er glad de aldri ble kastet. Jeg ga bort mange av de først nå, til barna, for de får aldri slikt. Hadde 5 søppelsekker med bamser og to sværinger fra tivoli. Nå er det bare en sekk igjen og kjenner det er litt trist. Men det er de mest betydningsfulle da Anonymous poster hash: 6b767...702
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #18 Skrevet 8. juni 2016 Ikke alle liker bamser. Jenta mi har aldri villet ha de i senga eller kost på de, så hun har ikke fått kosedyr på mange år og de hun har ligger i en pose i skapet, totalt ubrukte. Synes hele greia er sært med svigermor. Er det ulike typer kosedyr eller bare bamser ( teddybjørner?) Anonymous poster hash: 163eb...924
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #19 Skrevet 8. juni 2016 jeg hadde pakket alt i en søppelsekk og tatt med neste gang vi var der, og sat at vi ikke har plass og at barnet kan leke med det når hun er på besøk hos henne. Anonymous poster hash: e551b...e84
TPK Skrevet 8. juni 2016 #20 Skrevet 8. juni 2016 Hvorfor må dere gi de bort? Levér de tilbake til butikken og bytt til noe barnet ønsker seg.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #21 Skrevet 8. juni 2016 Din svigermor har sikkert en greie med bamser, at det er det beste hun kan gi. Kanskje elsker hun bamser og fikk aldri som liten? Noen er sånne bamsemennesker. Jeg har aldri brydd meg om det, men vet om et par voksne som fortsatt kjøper bamser. Hvis barnet ditt er fire, så slutter det sikkert om noen år. Ikke lag noe oppstyr om det. Får sikkert gaver av andre, så ikke vri det til at hun da ikke 'får noe' av bestemoren. Godta situasjonen og gjør det beste av det, selv om svigermoren din var slem med sønnen sin da han var liten (hvis jeg forsto deg rett). Anonymous poster hash: 7b944...355
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #22 Skrevet 8. juni 2016 Det gjør vi såklart, for de vi har beholdt har jo barnet et forhold til. Hvordan hadde du følt det om dine foreldre kastet lekene dine? Da kaster man heller den nyeste som barnet ikke har forhold til. Jada, dine barn forstår det kanskje, men prøv å si det til en 4-åring som vil ha lekene sine. Etterhvert gir vi nok bort leker til veldedighet/barnehager, men det er ting hun ikke bryr seg om/det er når hun er stor nok til å si at det er OK. Mine foreldre kastet mine leker uten å spørre og jeg er faktisk bitter på dem pga det. Anonymous poster hash: 49573...da8 Altså.. først sier du at barnet ikke bryr segom bamsene.. så sier du at dere ikke kan gi bort de gamle bamsene fordi barnet er knyttet til dem.. og at å gi bort de gamle vil være det samme som at barnet aldri mer får bursdags- og julegave av besteforeldrene.. Men.. selv om mine barn har fått andre gaver av sine besteforeldre enn bamser, så gir vi bort det hun har fått når hun ikke lenger leker med det.. selv om dere gir bort en gammel betyr ikke det at hun ikke får noe når hun får en ny bamse til jul og bursdag.. forstår ikke helt resonnementet ditt der.. Anonymous poster hash: 51184...e6c
Fru vims Skrevet 8. juni 2016 #23 Skrevet 8. juni 2016 Høres litt ut som hun gjør det på trass. Hva om dere ikke sa noe og tok i mot bamsene med åpne armer. Kanskje hun da faktisk ville miste interesse for å kjøpe bamser.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #24 Skrevet 8. juni 2016 Ah svigermødre er noen rare skapninger Hehe... Jeg har heldigvis vært veldig heldig med mine to (tre om vi tar med xsvigermor også), men jammen er det mye rart å lese her Kan ikke dere begynne å kjøpe ostehøveler til henne?. En til jul og en til bursdag og så fortsetter dere sånn til tegningen er tatt? Anonymous poster hash: 07825...53c
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #25 Skrevet 8. juni 2016 Ah svigermødre er noen rare skapninger Hehe... Jeg har heldigvis vært veldig heldig med mine to (tre om vi tar med xsvigermor også), men jammen er det mye rart å lese her Kan ikke dere begynne å kjøpe ostehøveler til henne?. En til jul og en til bursdag og så fortsetter dere sånn til tegningen er tatt? Anonymous poster hash: 07825...53c Mente selvfølgelig xstesvigermor, oh mye å passe på i disse moderne tider Anonymous poster hash: 07825...53c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå