Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #1 Skrevet 8. juni 2016 NAV har inngått avtale med min manns arbeidsgiver om at han ikke får pappaperm etter min permisjon. Dvs jeg må være hjemme med babyen frem til hans permisjon, etter at min permisjon er over. De svarer ikke på tlf, NAV svarer ikke på tlf så han er nødt til å søke om utsettelse og finne en dato helt på egenhånd. Barnet begynner i barnehagen i November, når er det best å ha pappapermisjonen? August, september eller september oktober? Spiller kanskje liten rolle? Anonymous poster hash: aa7b6...7a1
Gemini77 Skrevet 8. juni 2016 #2 Skrevet 8. juni 2016 Dette innlegget skjønte jeg ingenting av. Avtale om at pappapermen ikke kommer etter din så du må være hjemme i perm til han starter sin perm?? Og nav svarer ikke på telefonen? Tror du de sitter der og luker ut telefoner kun fra dere?
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #3 Skrevet 8. juni 2016 Dette henger overhodet ikke på greit. Nav og arbeidsgiver kan ikke avtale over hodet på dere når far skal ha permisjon, og at både nav og arbeidsgiver nekter å ta telefonen tror jeg ingenting på, prøv igjen. Sikker på at far ikke har avtalt noe med arbeidsgiver og ikke tør si til deg hva de har avtalt så han pynter på det ved å si at det er nav arbeidsgiver har avtalt permisjonen med og ikke han? Anonymous poster hash: 092be...cf6
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #4 Skrevet 8. juni 2016 Dette innlegget skjønte jeg ingenting av. Avtale om at pappapermen ikke kommer etter din så du må være hjemme i perm til han starter sin perm?? Og nav svarer ikke på telefonen? Tror du de sitter der og luker ut telefoner kun fra dere? Det er ikke vi som ringer nav, det er arbeidsgiveren til samboeren min som ringer nav og ikke får tak i dem, så det spørsmålet kan jeg ikke svare på gitt. Men ja, han får ikke perm etter min så jeg må bare gå hjemme og vente. Anonymous poster hash: aa7b6...7a1
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #5 Skrevet 8. juni 2016 Dette henger overhodet ikke på greit. Nav og arbeidsgiver kan ikke avtale over hodet på dere når far skal ha permisjon, og at både nav og arbeidsgiver nekter å ta telefonen tror jeg ingenting på, prøv igjen. Sikker på at far ikke har avtalt noe med arbeidsgiver og ikke tør si til deg hva de har avtalt så han pynter på det ved å si at det er nav arbeidsgiver har avtalt permisjonen med og ikke han? Anonymous poster hash: 092be...cf6 Jo, de kan det. Hilsen arbeidstilsynet. Prøv hva da, mener du? Overprøver du nav og arbeidstilsynet? Jeg spurte dem, og de kan inngå spesialavtaler. Samboeren min ga beskjed 4 måneder i forveien om at han skulle ha perm etter meg, og ble svært irritert da han etter en måned fikk beskjed om at det ikke gikk. Han synes de er noen idioter, han også. Det er derfor jeg spurte arbeidstilsynet, som sa at de kan inngå spesialavtaler. Anonymous poster hash: aa7b6...7a1
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #6 Skrevet 8. juni 2016 Men hallo? Ingen som evner å svare på det jeg spør om, eller? Anonymous poster hash: aa7b6...7a1
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #7 Skrevet 8. juni 2016 Skjønner ikke hva du spør om jeg Anonymous poster hash: f15ea...18d
Gemini77 Skrevet 8. juni 2016 #8 Skrevet 8. juni 2016 Men hallo? Ingen som evner å svare på det jeg spør om, eller? Anonymous poster hash: aa7b6...7a1 Det er ingen som skjønner hva du spør om.
BareMas Skrevet 8. juni 2016 #9 Skrevet 8. juni 2016 Om jeg forstår det riktig, så spør du oss om når det er best for din mann å ha pappaperm når babyen begynner i barnehage i november. Det er vel egentlig et spørsmål du må spørre mannen din om. Noen må uansett være hjemme med babyen i de månedene, om det er mannen din eller deg er ganske likegyldig. Så, bare for å svare på spørsmålet ditt, sier jeg september.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #10 Skrevet 8. juni 2016 Helt utrolig hvor mange idiotiske innlegg det har bært her de siste dagene, er det noen som kjeder seg? Anonymous poster hash: 43da3...003
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #11 Skrevet 8. juni 2016 Fortsatt uklart for meg dette. Når slutter din permisjon? Hvor mye permisjon skal mannen ha? Hvem har inngått avtale med hvem? Arbeidsgiver kan ikke nekte pappaperm. En mannlig arbeidstaker har like mye rett på pappapermisjon som en kvinnelig arbeidstaker har ifbm fødsel! Mannen bestemmer selv når han skal ha perm, sender inn papirene på det og tar perm da. Og hvis din og hans permisjon ikke fyller hele perioden fram til barnehagestart, må dere ta ferie/ulønnet permisjon eller finne andre løsninger for den perioden. Husk også at dere begge har ferie. Om dere ikke tar alle ukene samtidig, men legger dem etterhverandre, får dere også vært hjemme med barnet lenger. Anonymous poster hash: 8a5f4...733
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #12 Skrevet 8. juni 2016 Det er ingen som skjønner hva du spør om. Da er "ingen" dumme og får lese en gang til, gitt. Anonymous poster hash: aa7b6...7a1
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #13 Skrevet 8. juni 2016 Om jeg forstår det riktig, så spør du oss om når det er best for din mann å ha pappaperm når babyen begynner i barnehage i november. Det er vel egentlig et spørsmål du må spørre mannen din om. Noen må uansett være hjemme med babyen i de månedene, om det er mannen din eller deg er ganske likegyldig. Så, bare for å svare på spørsmålet ditt, sier jeg september. Ja, en må jo være hjemme. Og det er kanskje greiest at jeg ikke deler det opp (er hjemme juli, borte august, hjemme sept?) Anonymous poster hash: aa7b6...7a1
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #14 Skrevet 8. juni 2016 Helt utrolig hvor mange idiotiske innlegg det har bært her de siste dagene, er det noen som kjeder seg? Anonymous poster hash: 43da3...003 Har du mensen? Anonymous poster hash: aa7b6...7a1
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #15 Skrevet 8. juni 2016 Fortsatt uklart for meg dette. Når slutter din permisjon? Hvor mye permisjon skal mannen ha? Hvem har inngått avtale med hvem? Arbeidsgiver kan ikke nekte pappaperm. En mannlig arbeidstaker har like mye rett på pappapermisjon som en kvinnelig arbeidstaker har ifbm fødsel! Mannen bestemmer selv når han skal ha perm, sender inn papirene på det og tar perm da. Og hvis din og hans permisjon ikke fyller hele perioden fram til barnehagestart, må dere ta ferie/ulønnet permisjon eller finne andre løsninger for den perioden. Husk også at dere begge har ferie. Om dere ikke tar alle ukene samtidig, men legger dem etterhverandre, får dere også vært hjemme med barnet lenger. Anonymous poster hash: 8a5f4...733 Juli slutter min perm. Han skal ha 10 uker. Nav og arb.giver har inngått avtale. Jo, arbeidstilsynet, arbeidsgiver og NAV sier at de kan nekte ham det i denne situasjonen, de kan det i "spesielle situasjoner", eller hvis det ikke passer for arb.giver. Noe det gjør siden de visste om dette i 4mnd, men det kan man jo ikke bevise. Uansett så blir det slik: Jeg er ferdig perm juli, men må gå hjemme til pappaen skal ha perm. Jeg har ikke ferie, jeg går på aap og må ut i tiltak. Hvordan det blir ift at jeg må være med babyen vet jeg ikke. Men pappaen har endel ferie han kan ta ut (4 uker). Og han gjør nok det, så da er han hjemme i 14 uker. Anonymous poster hash: aa7b6...7a1
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #16 Skrevet 8. juni 2016 Hva pokker har arbeidstilsynet med denne saken å gjøre? Anonymous poster hash: 39817...77a
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #17 Skrevet 8. juni 2016 Hva pokker har arbeidstilsynet med denne saken å gjøre? Anonymous poster hash: 39817...77a Jeg spurte NAV om de hadde lov til dette, og de ba meg kontakte arbeidstilsynet. Der kommer arbeidstilsynet inn. Anonymous poster hash: aa7b6...7a1
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #18 Skrevet 8. juni 2016 Altså, uansett hva dere sier og "hvor mye dere er imot det og mener det er feil", så er det bare sånn det er. De HAR LOV. De GJØR DET. Det SKJER. Og det var IKKE DET JEG LURTE PÅ :) Jeg har det skriftlig, på mail der arbeidstilsynet viser til avtalen mellom arbeidsgiver og NAV: "Dersom far har tenkt å ta ut sin del av permisjonen i direkte sammenheng med din permisjon kan ikke arbeidsgiver nekte han dette, da det som sagt er en lovfestet rett. Men dette er de generelle kravene i loven, dersom din arbeidsgiver har en avtale med NAV med andre vilkår bør han undersøke med dem hva som er avtalt." Anonymous poster hash: aa7b6...7a1
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #19 Skrevet 8. juni 2016 Om NAV og arbeidsgiver har inngått avtale om når far kan avvikle fedrekvoten så er det vel de som kan svarer på hvilken dato han kan starte sin permisjon. Jeg synes dette virker rart og tror dere har misforstått noe. Ingen kan avtale dårligere vilkår enn loven tilsier. Anonymous poster hash: 9ef08...894
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2016 #20 Skrevet 8. juni 2016 Her må det være en kraftig misforståelse ute å gå.. Nav og arbeidstilsynet kan ikke over hodet på din mann avtale når han skal ha permisjon!!. Uttak av fedrekvote må din mann avtale med arbeidsgiver. Om de ikke blir enige om når han kan ta permisjon er det arbeidstilsynet som veileder på det. Slik jeg har skjønt (jeg har minimal kunnskap om det dog) det kan arbeidsgiver nekte ham å ta ut permisjon når han vil om det ikke passer for dem - det stilles dog strenge vilkår for at de skal kunne si det ikke passer. Nav svarer ikke på dette da de ikke har kompetanse på arbeidsmiljøloven. Nav forholder seg til den avtalen som er inngått mellom far og arbeidsgiver, de inngår ALDRI noen avtale med arbeidstilsynet om fars permisjon. Far må søke om utsettelse fra dagen etter du er ferdig frem til dagen før han skal ta ut permisjon. Han må avtale sitt uttak med arbeidsgiver for de skal bekrefte overfor NAV at han tar ut avtalt permisjon. Hvorfor arbeidstilsynet svarer som de gjør får du ta med dem.. Ring 55553333 tastevalg familie for å få veiledning fra spesialist på foreldrepenger. Anonymous poster hash: dccda...598
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå