Gå til innhold

Nav er så kompliserte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper for Guds skyld jeg aldri blir uføretrygdet, for det å være avhengig av nav er noe dritt.

Er sykemeldt Pga kan ikke bevege meg før jeg får rier. Har tidligere født i dødfødsel Pga samme tilstand. Nå har jeg vært sykemeldt i over 8 uker, og jeg fikk brev fra nav om at de stopper utbetalingene til meg med mindre legen skriver til dem at jeg har tungt medisinske grunner for å være sykemeldt og arbeidsgiver bekrefter at jeg ikke kan jobbe med tilrettelegging.

Jeg ringte til både legen og arbeidsgiver og begge mente de hadde sendt inn god nok dokumentasjon til nav, så ringte jeg nav og de mente noe motsatt. Så må j ernærings nav og spørre hva konkret de mener de mangler, for hverken lege eller arbeidsgiver forstår det. De har riktignok sendt inn dokumentasjon, menmikkemdetaljert nok. Og nav kan ikke kontakte lege og arbeidsgiver selv nei, jeg må være mellommann, så jeg har vel hatt 5 telefoner med nav, lege og med arbeidsgiver i dag. Føler det systemet Sløser veldig med legens og arbeidsgivers tid.

Nå tror, og håper jeg, at Alt er i orden. Blir spennende å se om jeg får lønn i slutten av Mnd eller ei. Får jeg ikke lønn så går det utover ganske mye... Heldigvis har jeg penger på sparekonto, om ikke hadde det vært katastrofe.

Håper jeg aldri blir uføretrygdet, for nav sitt system er ikke akkurat en dans på roser, og er man i tillegg alvorlig syk og skal ordne opp på denne måten så er det lett å gå glipp av en Mnd eller to, eller ti.

Anonymous poster hash: 7862b...f20

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NØYAKTIG samme situasjon her. Fikk det brevet i posten i dag. Har i tillegg to stillinger og nav viste ikke gang hvilke stilling brevet gjalt. Etter ex antall tlf kom det fram at det gjalt den ene stillingen, men at det også manglet noe fra den andre. Dette klarte de å finne ut til slutt. Spent på om jeg får lønn jeg også når det er så utrolig mye rot der. Først snakket jeg med vanlig nav, så ble det nav forvaltning og til slutt nav svangerskapspenger. Ingen kunne gi meg konkret svar på det jeg spurte om. Har blitt litt klokere, men dog ikke nok til å være sikker på om jeg får lønn. Skal AKER bli avhengig av nav jeg heller. Bank, bank i bordet... er det jo nå:(

Anonymous poster hash: 8cb60...ad8

Skrevet

Skjønner hva du mener 😔 De går virkelig etter feile personer. Her blir det søkt om uføretrygd denne mnd. Gleder meg ikke akkurat 🙁

Anonymous poster hash: fbd5c...837

Skrevet

NØYAKTIG samme situasjon her. Fikk det brevet i posten i dag. Har i tillegg to stillinger og nav viste ikke gang hvilke stilling brevet gjalt. Etter ex antall tlf kom det fram at det gjalt den ene stillingen, men at det også manglet noe fra den andre. Dette klarte de å finne ut til slutt. Spent på om jeg får lønn jeg også når det er så utrolig mye rot der. Først snakket jeg med vanlig nav, så ble det nav forvaltning og til slutt nav svangerskapspenger. Ingen kunne gi meg konkret svar på det jeg spurte om. Har blitt litt klokere, men dog ikke nok til å være sikker på om jeg får lønn. Skal AKER bli avhengig av nav jeg heller. Bank, bank i bordet... er det jo nå:(Anonymous poster hash: 8cb60...ad8

huff, det er så fært å få et slikt brev, man vet ikke om man får penger eller ei neste Mnd. Det skal det være så komplisert å finne ut av hva faktisk nav er ute etter, for vi må jo vite og forstå konkret hva nav krever av lege og arbeidsgiver ettersom nav ikke forklarer lege og arbeidsgiver dette selv, men vi må forklare dem det. Det er sikkert mange som går glipp av endel utbetalinger fordi de ikke forstår hva nav er ute etter, ikke klarer å forklare dette til lege og arbeidsgiver eller rett og slett er for syke til å klare å finne ut av det, og forklare det videre. Tror jeg snakket med 5 forskjellige fra nav i dag og alle hadde litt forskjellige forklaringer, og de visste ikke helt selv heller, så fikk nye numre jeg måtte ringe innad i nav. Ikke lett å bli klok av, så jeg aner ikke om jeg får utbetaling denne Mnd eller ei, blir litt som lotto. Det er bittert, for både jeg, lege, aerbeidsgiver og de jeg pratet med fra nav vet at jeg har rett til pengene, men systemet gjør at de ikke kan utbetale noe til meg om ikke alle dokumenter er utfyllende nok, men selv ikke alle på nav vet helt konkret hva de skal opplysninger om, så det blir mange telefoner og mye usikkerhet...

Skjønner hva du mener De går virkelig etter feile personer. Her blir det søkt om uføretrygd denne mnd. Gleder meg ikke akkurat Anonymous poster hash: fbd5c...837

stakkar deg. Unner deg ikke det altså. Det er lettere å jobbe enn å forholde seg til nav, men noen ganger er det dessverre umulig å jobbe, så da har man ikke noe valg, da må man bare forholde seg til nav.

Anonymous poster hash: 7862b...f20

Skrevet

Hmmmm,ja håper lønna dukker opp. Skal ha lønn den 12.(10.) Og den 26. Denne mnd. Rekker ikke den 12, om ikke Lønningskontoret er ok da, rakk ikke å prate med de. Lønn den 26. Håper jeg at jeg rekker. Utrolig slitsomt og ikke minst frustrerende. Lotto er ok bare det ikke er lotto om min økonomi!

Skrevet

Så rart at det er så store forskjeller fra kontor til kontor.

Jeg var sykemeldt 50 % fra starten av svangerskapet og 100 % fra ca. uke 20. Fikk aldri et eneste brev fra nav om samtaler eller stopp av penger.

Håper det ordner seg for dere. Utrolig frustrerende. Man trenger jo lønna si.

Anonymous poster hash: 3a1eb...cb5

Skrevet

Så rart at det er så store forskjeller fra kontor til kontor.

Jeg var sykemeldt 50 % fra starten av svangerskapet og 100 % fra ca. uke 20. Fikk aldri et eneste brev fra nav om samtaler eller stopp av penger.

Håper det ordner seg for dere. Utrolig frustrerende. Man trenger jo lønna si.

Dette er nye regler som trådte i kraft ganske nylig

Anonymous poster hash: 344da...d75

Skrevet

Dette er nye regler som trådte i kraft ganske nylig

Anonymous poster hash: 344da...d75

Hva slags regler er det?

Anonymous poster hash: 33e1c...842

Skrevet

Etter at min mann som er lege, må årlig (eller deromkring) bekrefte at enkelte av hans pasienter fremdeles har downs, så mistet jeg det lille av tro jeg hadde på systemet..

Hos meg mistet de bekreftelse på lønn 3 ganger. De fikk søknaden, men ikke bekreftelsen som lå i samme konvolutt... 3 ganger.

Anonymous poster hash: c64ed...9bd

Skrevet

Ja er det nytt fra i år? For jeg var sykemeldt i fjor, å syns jeg hørte flere opplevde slik som dere på andre kontorer i perioden jeg var sykmeldt.

Skrevet

For meg har alt bare gått på skinner i kontakten med nav. Heldigvis. Sykemeldt ifjor og over på aap på slutten av året ifjor.

Anonymous poster hash: 9b194...edd

Skrevet

Jeg hadde samme problem for 5 år siden. Var skikkelig dårlig med hyperemesis, men måtte innom nav å levere sykemeldingen 3 ganger selv om de hadde fått den elektronisk. Den ene gangen fikk jeg til og med beskjed om at saksbehandleren satt med papirene på pulten da jeg var der, men jeg fikk ikke snakke med henne selv. Det gikk i orden da jeg krevde å få kopi med stempel og signatur :P

Anonymous poster hash: 9b708...f44

Skrevet

Nav er rotete ja! Fikk det berømte brevet fra nav i går og brukte en time med på tlf i går uten å bli særlig klokere. Har brukt en time i dag også og er litt klokere nå. Er som sagt sykemeldt, har søkt om svangerskapspenger i april og søkte i mai om foreldrepenger. Gjelder 2 arbeidsforhold. Nav må altså ha erklæring fra lege om at jeg av helsemessige årsaker ikke kan jobbe, erklæring fra arbeidsgiver om at de ikke kan tilrettelegge, erklæring om at det er til fare for fosteret om jeg fortsetter å jobbe.i tillegg skal de ha inntektsopplysningssjema, ett for sykepenger, ett for svangerskapspenger og ett for foreldrepenger. De skal også ha eget skjema fra jordmor og lege ang tilrettelegging på jobb. Arbeidsgiver har sendt inn inntektsopplysningssjema sammen med søknad om svangerskapspenger og tidligere det samme skjemaet for sykepenger. Dette var ikke nok og alle må sendes på nytt, og krysser ikke arbeidsgiver av på hvilke ytelser etter gjelder blir det stans i utbetaling av lønn. HJÆLP!!! får ordnet opp nå, men gudene må vite hvor lang tid dette tar. Halvparten av dette sto ikke i det diffuse brevet jeg mottok i går, der sto det bare at det manglet tilretteleggings skjema. Hadde ikke damen jeg snakket med gått inn i saken min, ville jeg ha trodd at alt var ok men alikevel ikke fått lønn fordi det manglet opplysninger( som de ikke har opplyst om at de trenger). Jeg ville ikke ha fått noen tlf om dette, bare et brev etter noe uker om at pga manglende opplysninger så kan ikke nav utbetale penger til meg. Hadde risikert å måtte gå hele sommeren uten inntekt, samt kanskje gått inn i permisjon uten lønn. Lurer på om dette systemet er laget for å ta knekken på folk!

Skrevet

Jeg har vært i nav-systemet i snart 8 år, og nå går det mot ufør.

Jeg har aldri noen gang møtt på problemer, alle menneskene jeg har snakket med på nav har vært tydelige, empatiske og hjelpsomme. Det har aldri vært noe som helst negativt å sette fingeren på.

Men jeg tror mye avhenger av hva slags lege du har og hvor godt/dårlig han/hun formulerer seg i legeattester o.l. Jeg har en lege som virkelig kan denne kunsten. Han skriver en legeattest så grundig at nav har 100% forståelse for situasjonen og ikke har et eneste spørsmål etterpå, det gjør ting veldig enkelt for både dem og meg. 

De får ikke en vag legeattest hvor de etterpå lurer på om jeg kanskje kan jobbe litt om det blir tilerrelagt litt annerledes e.l. De vet akkurat hvordan det ligger an og hva jeg kan klare og ikke klare. Jeg har selvfølgelig vært gjennom både behandling, opptrening, prøvd å jobbe alt fra 10 til 60% på forskjellige måter osv, men nav har hele tiden bare stått i bakgrunnen og heiet uten å noen gang stille spørsmål ved noe som helst, eller kreve noe som helst annet enn det jeg allerede gjør i samarbeid med lege og arbeidsgiver. Alt har gått på skinner hele veien og jeg tror faktisk jeg kan takke legen min for det, fordi han er så tydelig og så flink i sin kommunikasjon med nav.

Anonymous poster hash: 86d8f...50c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...