Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #1 Skrevet 7. juni 2016 Pga tungtveienede medisinke grunner hos meg får jeg utført abort på fredag i narkose (kirurgisk). Jeg er da 12+5. Fosteret er akkurat innenfor lovlig lengde. Lovlig lengde er 6,6 cm fra hode til rompe, som tilsvarer uke 12+6. Det er derfor i utgangspunktet "tull" at grensen uten nemdbehanlidng er 11+6, man har faktisk en uke til på seg, sa legen, og viste til abortoven. Da spurte jeg om det var forskjell på metodene når man er passert 12 uker, og da sa hun at det var det. Man kunne ikke bare suge ting ut, man måtte først nappe i stykker fosteret med tang-lignende instrumenter for å dele det opp i mindre deler, så det lot seg passere gjennom livmorhalsen. Det var kanskje et ærlig svar, men nå sitter jeg her og skjelver av frykt og har scener i hodet som ikke ligner grisen. Vet ikke hva jeg trenger hjelp til her, men kanskje noen kan roe meg ned noen hakk. Ikke moraliser, plis. Anonymous poster hash: 26baf...121
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #2 Skrevet 7. juni 2016 Pga tungtveienede medisinke grunner hos meg får jeg utført abort på fredag i narkose (kirurgisk). Jeg er da 12+5. Fosteret er akkurat innenfor lovlig lengde. Lovlig lengde er 6,6 cm fra hode til rompe, som tilsvarer uke 12+6. Det er derfor i utgangspunktet "tull" at grensen uten nemdbehanlidng er 11+6, man har faktisk en uke til på seg, sa legen, og viste til abortoven. Da spurte jeg om det var forskjell på metodene når man er passert 12 uker, og da sa hun at det var det. Man kunne ikke bare suge ting ut, man måtte først nappe i stykker fosteret med tang-lignende instrumenter for å dele det opp i mindre deler, så det lot seg passere gjennom livmorhalsen. Det var kanskje et ærlig svar, men nå sitter jeg her og skjelver av frykt og har scener i hodet som ikke ligner grisen. Vet ikke hva jeg trenger hjelp til her, men kanskje noen kan roe meg ned noen hakk. Ikke moraliser, plis. Anonymous poster hash: 26baf...121 Huff, stakkars deg, det hørtes veldig dramatisk ut av legen, lite fintfølende fyr. Jeg har tatt abort i samme uke som deg og hadde såvidt jeg vet en helt vanlig utskrapning Anonymous poster hash: 5c255...56b
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #3 Skrevet 7. juni 2016 Jeg skjønner at dette ikke var hyggelig for deg, men du spurte og fikk svar. Hadde legen sagt dette uten at du hadde spurt hadde det ikke vært greit, men du må jo forvente å få svar når du spør? Foretrekker du at folk lyver slik at du slipper å forholde til hva valget ditt innebærer? Jeg sier ikke det for å moralisere eller trykke deg ned, men jeg mener at mennesker alltid bør kunne stå for de valgene de tar. Det er ikke greit å late som om en abort er "simsalabim" mot magen med en tryllestav. Det er å fjerne et foster, rent fysisk ta det ut av livmoren der det vokser. Du vinner ingen ting på å prøve å unngå det faktum. Ønsker deg forøvrig lykke til. Abort er ikke et lett valg, men noen ganger er det riktig. Anonymous poster hash: edfe4...a90
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #4 Skrevet 7. juni 2016 Etter å ha lest gråtende om hvordan abort utføres kan jeg ikke med min beste vilje forstå at noen velger abort. Grusomt!!😵😥 Så vondt for deg at du har medisinske årsaker til abort.. 🙏🏻😞 Jeg hadde ikke klart å gjøre det uansett, men sender mange klemmer til deg 💕 Anonymous poster hash: 86fd3...ae8
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #5 Skrevet 7. juni 2016 Etter å ha lest gråtende om hvordan abort utføres kan jeg ikke med min beste vilje forstå at noen velger abort. Grusomt!!😵😥 Så vondt for deg at du har medisinske årsaker til abort.. 🙏🏻😞 Jeg hadde ikke klart å gjøre det uansett, men sender mange klemmer til deg 💕 Anonymous poster hash: 86fd3...ae8 Vær så snill, IKKE svar folk sånn. Anonymous poster hash: 5c255...56b
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #6 Skrevet 7. juni 2016 Pga tungtveienede medisinke grunner hos meg får jeg utført abort på fredag i narkose (kirurgisk). Jeg er da 12+5. Fosteret er akkurat innenfor lovlig lengde. Lovlig lengde er 6,6 cm fra hode til rompe, som tilsvarer uke 12+6. Det er derfor i utgangspunktet "tull" at grensen uten nemdbehanlidng er 11+6, man har faktisk en uke til på seg, sa legen, og viste til abortoven. Da spurte jeg om det var forskjell på metodene når man er passert 12 uker, og da sa hun at det var det. Man kunne ikke bare suge ting ut, man måtte først nappe i stykker fosteret med tang-lignende instrumenter for å dele det opp i mindre deler, så det lot seg passere gjennom livmorhalsen. Det var kanskje et ærlig svar, men nå sitter jeg her og skjelver av frykt og har scener i hodet som ikke ligner grisen. Vet ikke hva jeg trenger hjelp til her, men kanskje noen kan roe meg ned noen hakk. Ikke moraliser, plis. Anonymous poster hash: 26baf...121 Ja, lykke til med samvittigheten. Hadde aldri kunnet ta abort så sent. Fysj. Har du tungtveiende med.grunner som gjør st du må ta abort hvis du skulle bli gravid så sørger du for å oppdage graviditet eller få utført abort på et tidligere tidspunkt. Legen tenkte vel sitt og bestemte seg for å fortelle deg den ærlige sannheten Anonymous poster hash: 08713...529
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #7 Skrevet 7. juni 2016 Fy faen....det var unødvendig av legen å gi så grafiske beskrivelser. Jeg måtte ta abort pga sykdom hos foster i uke 13. Fikk vondt i magen av å vite at de antagelig delte det i biter. Jeg er helsepersonell selv og vet verdien av å gi generelle beskrivelser, også heller bli detaljert ved behov. Anonymous poster hash: 65c15...9cf
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #8 Skrevet 7. juni 2016 Ja, lykke til med samvittigheten. Hadde aldri kunnet ta abort så sent. Fysj. Har du tungtveiende med.grunner som gjør st du må ta abort hvis du skulle bli gravid så sørger du for å oppdage graviditet eller få utført abort på et tidligere tidspunkt. Legen tenkte vel sitt og bestemte seg for å fortelle deg den ærlige sannheten Anonymous poster hash: 08713...529 Du er et dårlig menneske. Anonymous poster hash: edfe4...a90
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #9 Skrevet 7. juni 2016 Etter å ha lest gråtende om hvordan abort utføres kan jeg ikke med min beste vilje forstå at noen velger abort. Grusomt!! Så vondt for deg at du har medisinske årsaker til abort.. Jeg hadde ikke klart å gjøre det uansett, men sender mange klemmer til deg Anonymous poster hash: 86fd3...ae8 Det kan du ikke vite!Kanskje hun ikke ville overlevd fødselen,og da er valget enkelt! Anonymous poster hash: 9d8bb...d63
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #10 Skrevet 7. juni 2016 Ja, lykke til med samvittigheten. Hadde aldri kunnet ta abort så sent. Fysj. Har du tungtveiende med.grunner som gjør st du må ta abort hvis du skulle bli gravid så sørger du for å oppdage graviditet eller få utført abort på et tidligere tidspunkt. Legen tenkte vel sitt og bestemte seg for å fortelle deg den ærlige sannheten Anonymous poster hash: 08713...529 Du tror at man kan påvise manglende vekst før det er manglende vekst? Tror du legene er synske? De fleste genetiske tester kan tas tidligst uke 11. Du er en ufølsom idiot. Anonymous poster hash: 65c15...9cf
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #11 Skrevet 7. juni 2016 Uproft å gi så detaljert svar. Jeg hadde utskrapning i full narkose, noe jeg er veldig glad for! Anonymous poster hash: 28e27...775
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #12 Skrevet 7. juni 2016 Kan ikke la være å undre på hvorfor du ikke tok abort tidligere om du har så tungtveiende medisinske grunner for det. Jeg har selv tungtveiende medisinske grunner for å ikke kunne gå gjennom et svangerskap, og gjør alt jeg kan for å beskytte meg mot å bli gravid. Anonymous poster hash: 7be2e...12e
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #13 Skrevet 7. juni 2016 Hvis du skal legges i narkose, vil vel fosteret også ligge i narkose under inngrepet? Dvs det føler verken smerte eller frykt. Anonymous poster hash: 72627...02c
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #14 Skrevet 7. juni 2016 Spør, så får du svar.. Anonymous poster hash: f67a4...b02
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #15 Skrevet 7. juni 2016 Kan ikke la være å undre på hvorfor du ikke tok abort tidligere om du har så tungtveiende medisinske grunner for det. Jeg har selv tungtveiende medisinske grunner for å ikke kunne gå gjennom et svangerskap, og gjør alt jeg kan for å beskytte meg mot å bli gravid. Anonymous poster hash: 7be2e...12e Så enkelt er det ikke for alle. Mange finner ut at det er noe galt underveis i svangerskapet. Selv tok jeg morkakeprøve i uke 11. Før svar forelå var jeg i uke 13 Anonymous poster hash: 65c15...9cf
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #16 Skrevet 7. juni 2016 Blir helt flau av denne tråden. Her skriver en fortvilet kvinne om det som sikkert er den vanskeligste dagen hun har opplevd, også sitter det folk som kommer med bedrevitende til direkte ufølsomme svar. Å sparke noen som ligger nede er virkelig et personlighetsavvik. Skammelig! Anonymous poster hash: 65c15...9cf
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #17 Skrevet 7. juni 2016 Ja, lykke til med samvittigheten. Hadde aldri kunnet ta abort så sent. Fysj. Har du tungtveiende med.grunner som gjør st du må ta abort hvis du skulle bli gravid så sørger du for å oppdage graviditet eller få utført abort på et tidligere tidspunkt. Legen tenkte vel sitt og bestemte seg for å fortelle deg den ærlige sannheten Anonymous poster hash: 08713...529 Skjerp deg, rett og slett.. Hva vet du om dette er en medisinsk grunn som var der før svangerskapet eller ei? Hva vet du om HI har hatt alt "som normalt" og først nå nylig oppdaget at hun var gravid? Hva vet du om hun har gått på prevensjon som har gjort så mensen uteble, og hun har vært symptomfri helt til nå? Hva vet du om HI har ventet så lenge, fordi hun ville sjekke ALLE muligheter for om hun kunne unngå denne aborten? Noen mennesker er og blir ufyselige, rett og slett Til deg HI: Forstår hva du sliter med her, noen leger er til tider litt for ærlige om hvordan dette fungerer så sent i svangerskapet Hos oss var det så fosteret hadde såpass med feil utvikling, at det aldri ville leve utenfor livmoren, dette fant vi ut når jeg utførte privat UL rett før uke 12 Det å få den slags forklaring hjelper fint lite i en allerede forferdelig situasjon Prøv å hold fast i at du gjør det beste for deg og dine, dette er tungt uansett hva. Anonymous poster hash: c437b...fea
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #18 Skrevet 7. juni 2016 Ja, lykke til med samvittigheten. Hadde aldri kunnet ta abort så sent. Fysj. Har du tungtveiende med.grunner som gjør st du må ta abort hvis du skulle bli gravid så sørger du for å oppdage graviditet eller få utført abort på et tidligere tidspunkt. Legen tenkte vel sitt og bestemte seg for å fortelle deg den ærlige sannheten Anonymous poster hash: 08713...529 Det må var fantastisk å leve i en verden hvor alt er svart/hvit. Anonymous poster hash: 9295b...f91
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #19 Skrevet 7. juni 2016 Vær så snill, IKKE svar folk sånn. Anonymous poster hash: 5c255...56b Hva er vitsen med å svare sånn a ? Anonymous poster hash: 3ac57...cf7
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #20 Skrevet 7. juni 2016 Hva er vitsen med å svare sånn a ? Anonymous poster hash: 3ac57...cf7 Den kommentaren var ikke til deg 😅😚 Anonymous poster hash: 3ac57...cf7
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #21 Skrevet 7. juni 2016 Du spurte, og legen svarte. Anonymous poster hash: a1a67...d61
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #22 Skrevet 7. juni 2016 Etter å ha lest gråtende om hvordan abort utføres kan jeg ikke med min beste vilje forstå at noen velger abort. Grusomt!!😵😥 Så vondt for deg at du har medisinske årsaker til abort.. 🙏🏻😞 Jeg hadde ikke klart å gjøre det uansett, men sender mange klemmer til deg 💕 Anonymous poster hash: 86fd3...ae8 Enig med deg. Hadde SA 12+6, et mini menneske kom ut 😢😢 Anonymous poster hash: 4b502...e41
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #23 Skrevet 7. juni 2016 HI her, tenkte meg det skulle gå denne veien her inne.. Så jeg vet ikke om jeg gidder å lese flere svar her. Jeg kan tilføye at jeg er sterkt anbefalt å gjøre det pga fare for eget liv. Jeg hadde hormonspiral da jeg ble gravid. Jeg oppdaget graviditeten i uke 10, de fjernet da spiralen. Har vært først på lokalsykehuset, så regional og nå på unversitetssykehus for å vurdere om det skal gå bra å beholde, alle konkuldert med det samme. Derfor har det tatt litt tid. Da legen serverte meg de grusomme detaljene, klarte jeg bare si "å fy.." og se i bordet. Da svarte hun, nesten med bristende stemme: Ja, det er ikke akkurat noe gøy for oss som må gjøre det heller , når fosteret er så stort. Du sover jo. Jeg synes bare det var uproft håndtert når man er i en livskrise. Og ble sint da jeg kom hjem. Vet ikke om det er berettiget, men. Anonymous poster hash: 26baf...121
Fandens Oldemor Skrevet 7. juni 2016 #24 Skrevet 7. juni 2016 Du skal ikke føle at du trenger å forklare deg for høns som mangler folkeskikk. Og jeg er enig med deg, dette var uproft. "Ikke noe gøy for oss som må gjøre det"? Nei vel, men det skal de holde for seg selv. Du har nok problemer som det er.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #25 Skrevet 7. juni 2016 HI her, tenkte meg det skulle gå denne veien her inne.. Så jeg vet ikke om jeg gidder å lese flere svar her. Jeg kan tilføye at jeg er sterkt anbefalt å gjøre det pga fare for eget liv. Jeg hadde hormonspiral da jeg ble gravid. Jeg oppdaget graviditeten i uke 10, de fjernet da spiralen. Har vært først på lokalsykehuset, så regional og nå på unversitetssykehus for å vurdere om det skal gå bra å beholde, alle konkuldert med det samme. Derfor har det tatt litt tid. Da legen serverte meg de grusomme detaljene, klarte jeg bare si "å fy.." og se i bordet. Da svarte hun, nesten med bristende stemme: Ja, det er ikke akkurat noe gøy for oss som må gjøre det heller , når fosteret er så stort. Du sover jo. Jeg synes bare det var uproft håndtert når man er i en livskrise. Og ble sint da jeg kom hjem. Vet ikke om det er berettiget, men. Anonymous poster hash: 26baf...121 Det du beskriver der var veldig uproft. Sine følelser rundt jobben skal legen selvsagt ikke dele med deg, og avgjort ikke bagatellisere din opplevelse med at "du sover jo". Jeg svarte deg tidligere at legen ga deg svar på det du spurte om, men jeg trekker svaret mitt tilbake. Hun burde ha svart "Ja, det er forskjell", og dersom du hadde spurt om hva forskjellene gikk ut på burde hun ha kontrollert at det faktisk var noe du ønsket å vite, og advart deg om at detaljene kunne oppleves som tøffe. Dette er selvsagt slikt helsepersonell bør være drillet i, det handler om pasientetikk. Beklager mitt tidligere svar, og håper ikke du ble såret av det, slik var det ikke ment. Anonymous poster hash: edfe4...a90
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå