Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #1 Skrevet 7. juni 2016 Datteren til ei venninne går på ungdomsskolen og blir en del plaget. Ikke fysisk, men kommentarer og blikk hele tiden. Dette har pågått i to år nå og jenta sitt selvbilde er deretter, hun har også utviklet angst. Venninna mi er nok ikke den tøffeste, så hvor klart hun kommuniserer med skolen vet jeg ikke. Problemet er at skolen ikke anerkjenner at jenta har angst og tilrettelegger ikke, hun behandles som om hun har vondt i viljen. Derfor presses hun inn i situasjoner som trigger angsten og som fører til at flere uker med skolearbeid og søvn går i vasken fordi hun gruer seg så innmari. Det siste nå var tester i gym der alle skal gjøre individuelle øvelser mens alle ser på. Lærerne klarer ikke å stoppe eller høre alle kommentarene. Hva gjør en i en slik situasjon? Jeg er veldig glad i jenta og har morens øre så jeg kan veilede henne. Anonymous poster hash: 01718...7bf
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #2 Skrevet 7. juni 2016 Jeg fikk legeerklæring på at jeg skulle fritas fra gym pga angst. Det var på vgs, men må vel kunne gå an på ungdomsskolen også. Jeg ble også behandlet som om jeg hadde vondt i viljen, og gymlæreren var sur fordi jeg ble fritatt men kunne ikke gjøre noe. Annet enn å gi meg dårlig karakter på teorien da, men det var verdt det. Anonymous poster hash: 7bdfc...38b
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #3 Skrevet 7. juni 2016 Det viktigste er å være helt åpen og tydelig overfor skolen. Tilrettelegging krever kunnskap om problemet. Når en slik test blir annonsert bør foreldrene med en gang ta kontakt med gymlæreren og legge en plan for hvordan datteren kan få gjennomført den på en grei måte. Jeg regner med at jenta går psykologhjelp utenfor skolen. Han eller hun vil også kunne være med å lage en plan for hvor hardt jenta bør presses på ulike områder. Anonymous poster hash: 6ca8b...8e5
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #4 Skrevet 7. juni 2016 Skolen må ta hensyn til dette, absolutt. MEN, det krever at skolen får ordentlig informasjon. Jeg er selv lærer, og du vil ikke tro hvor mange elever som har "angst" med en gang de må gjøre noe som presser dem ørlite. Jeg er muligens politisk ukorrekt nå, men det finnes en del late elever som lyver så det renner for å mele sin egen kake og slippe å løfte på rumpa. Lærere er ikke psykologer, og bør være vare for at elever kan ha probematikker vi ikke vet om. Men her er selvsagt evnene varierende. Det går nok også mye på erfaring, og kanskje på hva slags opplevelser man selv har i bagasjen. Jenta må få profesjonell hjelp, dersom hun ikke alt får det. Be venninnen din kontakte fastlegen for henvisning til BUP i dag. Få laget en avtale med helsesøster på skolen øyeblikkelig. Få til dialog med lærerne om tilrettelegging av jentas psykososiale hverdag. Men husk at lærere er helt avhengig av informasjon for å kunne reagere riktig! Anonymous poster hash: 59973...3a3
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #5 Skrevet 7. juni 2016 Det viktigste er å være helt åpen og tydelig overfor skolen. Tilrettelegging krever kunnskap om problemet. Når en slik test blir annonsert bør foreldrene med en gang ta kontakt med gymlæreren og legge en plan for hvordan datteren kan få gjennomført den på en grei måte. Jeg regner med at jenta går psykologhjelp utenfor skolen. Han eller hun vil også kunne være med å lage en plan for hvor hardt jenta bør presses på ulike områder. Anonymous poster hash: 6ca8b...8e5 Hun går ikke til psykolog nei, hun har heller ikke angstdiagnose. Fastlegen sa bare at det hørtes ut som angst. Moren er min barndomsvenninne og ikke ressurssterk, hun gjør ikke nok for å finne ut hvordan det kan løses. Jenta føler seg alene, fra lærere møter hun bare irritasjon over at hun er så "tiltaksløs". Det tror jeg de fleste hadde hatt om livskvaliteten svingte med hvor lenge det er til neste gymtime. Hun sier selv at hun slapper litt av tirsdag kveld fordi gymmen er overstått, så gruer hun seg mer og mer for hver dag fra onsdag. Anonymous poster hash: 01718...7bf
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #6 Skrevet 7. juni 2016 Skolen må ta hensyn til dette, absolutt. MEN, det krever at skolen får ordentlig informasjon. Jeg er selv lærer, og du vil ikke tro hvor mange elever som har "angst" med en gang de må gjøre noe som presser dem ørlite. Jeg er muligens politisk ukorrekt nå, men det finnes en del late elever som lyver så det renner for å mele sin egen kake og slippe å løfte på rumpa. Lærere er ikke psykologer, og bør være vare for at elever kan ha probematikker vi ikke vet om. Men her er selvsagt evnene varierende. Det går nok også mye på erfaring, og kanskje på hva slags opplevelser man selv har i bagasjen. Jenta må få profesjonell hjelp, dersom hun ikke alt får det. Be venninnen din kontakte fastlegen for henvisning til BUP i dag. Få laget en avtale med helsesøster på skolen øyeblikkelig. Få til dialog med lærerne om tilrettelegging av jentas psykososiale hverdag. Men husk at lærere er helt avhengig av informasjon for å kunne reagere riktig! Anonymous poster hash: 59973...3a3 Du er politisk ukorrekt ja. Jeg forstår at lærerens posisjon da mange ungdommer nok kan lure seg unna, samtidig blir de som sliter 100% avhengig av hvor godt en klarer å formulere seg selv og av at foreldrene stiller opp. Hver gang en voksen tviler på det denne jenta sier mister hun mer tro på seg selv. Da er hun ikke bare tykk, stygg og dum slik medelevene sier, hun er også tiltaksløs, hypokonder, overdramatisk, lat og løgnaktig. Dette er tilbakemeldingene denne snille, gode, smarte og egentlig strålende jenta får hver uke. Rett og slett fordi lærerne er lei av elever som sniker seg unna og tar det ut på henne. Anonymous poster hash: 01718...7bf
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #7 Skrevet 7. juni 2016 Hun går ikke til psykolog nei, hun har heller ikke angstdiagnose. Fastlegen sa bare at det hørtes ut som angst. Moren er min barndomsvenninne og ikke ressurssterk, hun gjør ikke nok for å finne ut hvordan det kan løses. Jenta føler seg alene, fra lærere møter hun bare irritasjon over at hun er så "tiltaksløs". Det tror jeg de fleste hadde hatt om livskvaliteten svingte med hvor lenge det er til neste gymtime. Hun sier selv at hun slapper litt av tirsdag kveld fordi gymmen er overstått, så gruer hun seg mer og mer for hver dag fra onsdag. Anonymous poster hash: 01718...7bf Har noen i det hele tatt snakket skikkelig med skolen og gymlæreren? Selv om jenta egentlig ikke har angst, men bare problemer som likner, kan skolen legge til rette hvis de får skikkelig beskjed og både jenta selv og foreldrene ønsker å gjøre noe med problemet. Anonymous poster hash: 6ca8b...8e5
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #8 Skrevet 7. juni 2016 Har noen i det hele tatt snakket skikkelig med skolen og gymlæreren? Selv om jenta egentlig ikke har angst, men bare problemer som likner, kan skolen legge til rette hvis de får skikkelig beskjed og både jenta selv og foreldrene ønsker å gjøre noe med problemet. Anonymous poster hash: 6ca8b...8e5 Mor er som sagt en tafatt type. Det har vært møter, de vet at fastelegen mener at hun har angst. Jenta ønsker å gjøre noe selvsagt, men hun klarer ikke å navigere i systemet selg. Mor venter vel egentlig at skolen skal ta tak, men det tviler jeg på at det gjør. Anonymous poster hash: 01718...7bf
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #9 Skrevet 7. juni 2016 Du er politisk ukorrekt ja. Jeg forstår at lærerens posisjon da mange ungdommer nok kan lure seg unna, samtidig blir de som sliter 100% avhengig av hvor godt en klarer å formulere seg selv og av at foreldrene stiller opp. Hver gang en voksen tviler på det denne jenta sier mister hun mer tro på seg selv. Da er hun ikke bare tykk, stygg og dum slik medelevene sier, hun er også tiltaksløs, hypokonder, overdramatisk, lat og løgnaktig. Dette er tilbakemeldingene denne snille, gode, smarte og egentlig strålende jenta får hver uke. Rett og slett fordi lærerne er lei av elever som sniker seg unna og tar det ut på henne. Anonymous poster hash: 01718...7bf Nå er det slik at jeg selv har vært i samme situasjon som venninnen til datteren din. Jeg ble mobbet gjennom hele barne-og ungdomsskolen. Gymtimene var verst, og ingen gjorde noe for å tilrettelegge eller hindre trakasseringen. Så jeg har faktisk stor forståelse for elever i din venninnes datters situasjon. Det betyr ikke at jeg er blind eller dum. Mange elever som ikke har det minste problem med å ytre sine meninger både når de blir spurt og når de ikke blir det, som er rappe i munnen mot både elever og lærere og gjerne tar styringen i timene dersom ikke læreren holder beinhard disiplin, får "angst" når de må lese høyt eller holde en fem minutters gruppefremføring. Hadde vi sagt "Ja, klart det, da får du bare slippe" hver gang en elev trekker angst-kortet, så hadde ikke mye blitt gjort i skolen. Det er ikke så veldig vanskelig å se hvilke elever som faktisk sliter og hvem som ikke gjør det. Men noen lærere er mindre lydhøre enn andre. Særlig i kroppsøving burde lærere være oppmerksomme på dette, for det er et fag der elever utleverer seg på andre måter enn i andre fag. Dersom denne jenta ikke får hjelp av noe slag, så svikter din venninne som omsorgsperson. Slik er det, ressurssvak eller ikke. Hvis hun ikke evner å stå opp for datteren sin, men lar henne ødelegges av angst og mobbing, så er det ikke skolen som er det største problemet. Få henne til å plukke opp telefonen og ta en samtale med fastlegen i dag. Barnet hennes er først og fremst hennes ansvar. Anonymous poster hash: 59973...3a3
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #10 Skrevet 7. juni 2016 Nå er det slik at jeg selv har vært i samme situasjon som venninnen til datteren din. Jeg ble mobbet gjennom hele barne-og ungdomsskolen. Gymtimene var verst, og ingen gjorde noe for å tilrettelegge eller hindre trakasseringen. Så jeg har faktisk stor forståelse for elever i din venninnes datters situasjon. Det betyr ikke at jeg er blind eller dum. Mange elever som ikke har det minste problem med å ytre sine meninger både når de blir spurt og når de ikke blir det, som er rappe i munnen mot både elever og lærere og gjerne tar styringen i timene dersom ikke læreren holder beinhard disiplin, får "angst" når de må lese høyt eller holde en fem minutters gruppefremføring. Hadde vi sagt "Ja, klart det, da får du bare slippe" hver gang en elev trekker angst-kortet, så hadde ikke mye blitt gjort i skolen. Det er ikke så veldig vanskelig å se hvilke elever som faktisk sliter og hvem som ikke gjør det. Men noen lærere er mindre lydhøre enn andre. Særlig i kroppsøving burde lærere være oppmerksomme på dette, for det er et fag der elever utleverer seg på andre måter enn i andre fag. Dersom denne jenta ikke får hjelp av noe slag, så svikter din venninne som omsorgsperson. Slik er det, ressurssvak eller ikke. Hvis hun ikke evner å stå opp for datteren sin, men lar henne ødelegges av angst og mobbing, så er det ikke skolen som er det største problemet. Få henne til å plukke opp telefonen og ta en samtale med fastlegen i dag. Barnet hennes er først og fremst hennes ansvar. Anonymous poster hash: 59973...3a3 Jeg tror nok hennes situasjon er tydelig for lærerne, noen er mindre empatiske enn andre og overvektige vekker ofte andre følelser enn sympati. Det er klart at venninnen min svikter, men det syns jeg skolen og fastlegen gjør også. Ingen har tatt opp henvisning til bup og derfor har jeg ikke klart å overbevise venninnen min om at det er mulig. Jeg vurderer å si til venninnen min at jeg melder henne til barnevernet om ikke noe skjer, men da mister jeg også kontakten med jenta da moren jo kommer til å bli veldig sint. Hva om barnevernet heller ikke gjør noe? Anonymous poster hash: 01718...7bf
sug lut Skrevet 7. juni 2016 #11 Skrevet 7. juni 2016 Hvis din venninne er for ressurssvak til å ta tak kan hun ikke ha barn. Da er det en barnevernssak.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #12 Skrevet 7. juni 2016 Hvis din venninne er for ressurssvak til å ta tak kan hun ikke ha barn. Da er det en barnevernssak. Ja, jeg heller mot det.. Men er som sagt redd for å miste kontroll og kontakt om det ikke fører frem. Anonymous poster hash: 01718...7bf
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #13 Skrevet 7. juni 2016 For det første. Hva slags kroppsøvingslærer er det som gjør tester/øvelser en og en mens alle ser på??! Helt unormalt. Det frarådes på det sterkeste! Kroppsøving er et fag hvor man blir veldig synlig for de andre elevene, og det å sette en og en på prøve foran de andre på denne måten er jo å fremme mobbing på det sterkeste! Elevene skal stilles de samme kravene til, men man må på den andre siden gi tilpasset opplæring. Det ser ikke ut til at det er tilfellet her. Først og fremst få en legeattest. Er hun slik i alle fag? Eller bare kroppsøving? Er det i alle fag bør hun få hjelp og foreldrene må søke i hodet og ræva om ekstra ressurser og spesialundervisning. Dessverre er det ressurssterke foreldre som vet hva de har krav på som vinner slike kamper! Sikkert noen man kan få hjelp av til å skrive slike søknader! Hør med læreren, rektor osv. Vi har egne ansatte som er gode på slikt hos oss, ofte spesialpedagoger/vernepleierutdannelsen og lignende. Hilsen Lærer Anonymous poster hash: 3e522...9d0
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #14 Skrevet 7. juni 2016 Jeg tror nok hennes situasjon er tydelig for lærerne, noen er mindre empatiske enn andre og overvektige vekker ofte andre følelser enn sympati. Det er klart at venninnen min svikter, men det syns jeg skolen og fastlegen gjør også. Ingen har tatt opp henvisning til bup og derfor har jeg ikke klart å overbevise venninnen min om at det er mulig. Jeg vurderer å si til venninnen min at jeg melder henne til barnevernet om ikke noe skjer, men da mister jeg også kontakten med jenta da moren jo kommer til å bli veldig sint. Hva om barnevernet heller ikke gjør noe? Anonymous poster hash: 01718...7bf Du kan ta kontakt med lærer og si dette. Skolen har ikke lov til å kommunisere noe om barnet til deg, men du kan be om å få et møte med lærer og si hva du observerer og hva du mener bør gjøres. Anonymous poster hash: 59973...3a3
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #15 Skrevet 7. juni 2016 Dette er vanskelig. Skolen handler om mer enn karakterer, en skal bygge opp elevene osv. Men måleaspektet er jo også en del av det. Ferdigheter skal måles og rangeres, og brukes til å søke seg videre. På samme måte som en som ikke kan gange og dele får problemer videre, må en kunne vise til resultater i kroppsøving. Vi kan ikke ha det slik at "halve klassen" skal ha fritak og individuelle paner og komme inn på VGS på særskilt grunnlag. Anonymous poster hash: 9e1dc...ee6
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #16 Skrevet 7. juni 2016 Dette er vanskelig. Skolen handler om mer enn karakterer, en skal bygge opp elevene osv. Men måleaspektet er jo også en del av det. Ferdigheter skal måles og rangeres, og brukes til å søke seg videre. På samme måte som en som ikke kan gange og dele får problemer videre, må en kunne vise til resultater i kroppsøving. Vi kan ikke ha det slik at "halve klassen" skal ha fritak og individuelle paner og komme inn på VGS på særskilt grunnlag. Anonymous poster hash: 9e1dc...ee6 Det handler ikke om fritak, men om å ta elevenes psykososiale miljø og selvsbilde på alvor. En får problemer videre om en mister all tro på seg selv også. Anonymous poster hash: 01718...7bf
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #17 Skrevet 7. juni 2016 Dette er vanskelig. Skolen handler om mer enn karakterer, en skal bygge opp elevene osv. Men måleaspektet er jo også en del av det. Ferdigheter skal måles og rangeres, og brukes til å søke seg videre. På samme måte som en som ikke kan gange og dele får problemer videre, må en kunne vise til resultater i kroppsøving. Vi kan ikke ha det slik at "halve klassen" skal ha fritak og individuelle paner og komme inn på VGS på særskilt grunnlag. Anonymous poster hash: 9e1dc...ee6 Jeg er mattelærer, og selvfølgelig må elevene vise resultater og ta prøver osv osv. Men jeg stiller dem jo ikke opp ved tavla og krever at de løser diff.likninger fremfor hele klassen. Jeg antar at det ikke er selve testingen i gym som er problemet, men måten det gjøres på. Man kan få testet elevene uten å gjøre det fremfor hele klassen. Anonymous poster hash: a38ab...fee
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #18 Skrevet 7. juni 2016 Jeg er mattelærer, og selvfølgelig må elevene vise resultater og ta prøver osv osv. Men jeg stiller dem jo ikke opp ved tavla og krever at de løser diff.likninger fremfor hele klassen. Jeg antar at det ikke er selve testingen i gym som er problemet, men måten det gjøres på. Man kan få testet elevene uten å gjøre det fremfor hele klassen. Anonymous poster hash: a38ab...fee På den andre siden bør en del elever presses litt ut av komfortsonen av og til. Jeg har en venninne som lærerene tok veldig hensyn til i hele skoletiden. Hun var fritatt for å lese høyt, svare i timen osv. Ja, hun syntes det var ekkelt og hadde bedt om å få slippe i førsteklasse, men etter hvert ble problemet at hun aldri hadde forsøkt mens det var dagligdags for alle de andre. Det ble en vond sirkel hun ikke kom ut av før hun begynte å studere og ble tvunget. Da ordnet det seg raskt. Lærere kan fort bli for snille også hvis de lar alle slippe som ber om det. Anonymous poster hash: 6ca8b...8e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå