Gå til innhold

Gradsprøve musikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter som skal ha gradsprøve for første gang til uka. Vet dere om det er vanlig at foreldrene er til stede og hører på eller er det som en vanlig spilletimer der vi enten venter på gangen eller gjør noe annet så lenge? Jeg kunne sikkert fått vite det av spillelærere, men han er ikke av de enkleste å få tak i.

Anonymous poster hash: fc090...af3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er en gradsprøve i musikk?

Hilsen musikklærer.

Anonymous poster hash: fb380...ed8

Skrevet

Hva er en gradsprøve i musikk?

Hilsen musikklærer.

Slik jeg har forstått det er det en prøve der eleven spiller skalaer, ulike melodier, improvisasjoner og øvelser for en ekstern sensor for å vise at det har nådd et vist nivå. I tillegg må de vise at de kan lese noter og litt annet.

Jeg tror det er ganske standard tester men det er nok ikke alle instrumenter det er like vanlig på.

Skrevet

Jeg hadde ikke med foreldre inn for å høre på når jeg spilte. Men dette tror jeg er veldig individuelt for hvor du tar det. Er klart det er krav du må stå for å stå på prøven, men det er vanligvis ikke veldig stivt og strengt. Mer for å oppmuntre :)

Anonymous poster hash: c4066...e37

Skrevet

Mykje meir vanleg i Storbitannia og i USA, så vidt eg har fått med meg.

Skrevet

Slik jeg har forstått det er det en prøve der eleven spiller skalaer, ulike melodier, improvisasjoner og øvelser for en ekstern sensor for å vise at det har nådd et vist nivå. I tillegg må de vise at de kan lese noter og litt annet.

Jeg tror det er ganske standard tester men det er nok ikke alle instrumenter det er like vanlig på.

I hvilken sammenheng er dette?

Musikkbarnehage, skolekorps, musikkskole, skoleorkester, musikklinje, konservatorium?

Har gått og undervist på alle disse nivåene uten noengang å høre om det før.

En standarisert test for nivå på et instrument? Helt nytt for meg, men du sier det som om alle skulle skjønne hva det var, og da blir jeg virkelig forvirret.

Skrevet

Jeg hadde sånne da jeg gikk på musikkskoelen for maaaange år siden. For bronse og sølv var det ikke med noen. Gull var å holde en hel konsert.

Anonymous poster hash: 180c2...4a8
Skrevet

I hvilken sammenheng er dette?

Musikkbarnehage, skolekorps, musikkskole, skoleorkester, musikklinje, konservatorium?

Har gått og undervist på alle disse nivåene uten noengang å høre om det før.

En standarisert test for nivå på et instrument? Helt nytt for meg, men du sier det som om alle skulle skjønne hva det var, og da blir jeg virkelig forvirret.

Det er på musikkskolen. Jeg er ganske ny som musikkmor og når læreren presenterte det som en helt standard ting de skulle gjennom antok jeg at det var det.

Det er i hvert fall 5 grader. Datteren min har spilt inn 2 år når hun nå skal ta 1.grad. 5. Grad er vistnok omtrent nivå for å starte på musikkhøgskole.

Som sagt antok jeg bare at det var vanlig siden det var slik det ble presanger for meg.

Skrevet

Mykje meir vanleg i Storbitannia og i USA, så vidt eg har fått med meg.

Spillelærere er utdannet i England. Mulig det er derfor dette er enser følge for ham.

Skrevet

Det er vanlig en del steder i utlandet. Veldig lite brukt her.

Nå skriver du ikke alder på barnet ditt. Jeg vil tro at det ikke er så vanlig at foreldrene er med. Det er jo ikke som sådan en konsert. Men jeg har liten erfaring med det siden det ikke er brukt her jeg underviser.

Anonymous poster hash: 81b1a...384
Skrevet

Det er vanlig en del steder i utlandet. Veldig lite brukt her.

Nå skriver du ikke alder på barnet ditt. Jeg vil tro at det ikke er så vanlig at foreldrene er med. Det er jo ikke som sådan en konsert. Men jeg har liten erfaring med det siden det ikke er brukt her jeg underviser.

Anonymous poster hash: 81b1a...384

Hun er 9. Det er satt av 20 minutter til hver elev.

Skrevet

Det er på musikkskolen. Jeg er ganske ny som musikkmor og når læreren presenterte det som en helt standard ting de skulle gjennom antok jeg at det var det.

Det er i hvert fall 5 grader. Datteren min har spilt inn 2 år når hun nå skal ta 1.grad. 5. Grad er vistnok omtrent nivå for å starte på musikkhøgskole.

Som sagt antok jeg bare at det var vanlig siden det var slik det ble presanger for meg.Anonymous poster hash: fc090...af3

Norges Musikkhøgskule har opptaksprøve, så gradering er vel ikkje nødvendig.

Kva instrument spelar jenta di?

Skrevet

Norges Musikkhøgskule har opptaksprøve, så gradering er vel ikkje nødvendig.

Kva instrument spelar jenta di?

Hun spiller fløyte.

Jeg mente ikke at gradsprøve var nødvendig, men at nivået du måtte holde for å få den var omtrent så høyt. Mulig jeg har misforstått, men jeg forsto det heller ikke slik at man måtte bestå grad 5 for å søke eller noe sånt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...