Gå til innhold

Dere som er bevisste på bruken av plast.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva pakker dere maten i matpakka i?

Hva med f.eks middagsrester som skal stå i kjøleskapet?

Anonymous poster hash: f3453...7e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg bruker matpapirposer av papir, eller aluminiumsfolie, eller former. har veldig lite plast generelt :) Takker ofte nei til poser når jeg handler klær osv, og har med veske som rommer det jeg skal ha :-) 

Anonymous poster hash: 33f30...b58
Skrevet

jeg bruker matpapirposer av papir, eller aluminiumsfolie, eller former. har veldig lite plast generelt :) Takker ofte nei til poser når jeg handler klær osv, og har med veske som rommer det jeg skal ha :-) 

Håper du resirkulerer aluminiumsfolien etterpå!?

Jeg har bokser av plast som brukes igjen og igjen og igjen, ofte gamle isbokser osv og (passer på at maten er nedkjølt før jeg har den i boksen, og varmer aldri maten i boksen). Tar aldri pose i butikken, med mindre jeg er helt tom hjemme. Resirkulerer all plast som kan resirkuleres.

Skrevet

ja Aluminiumsfolie blir resirkulert, jeg er nøye på å resirkulere, glass, metall, evt plast. bruker ikke tannkrem med mikroplast, og kjøper ikke treningstightser (mange er av plast!) som slipper mikroplast ut med vannet ved vasking. 
Har egen komposthaug hvor evt matavfall havner, og fryser ned mye av overskuddet av mat som blir igjen. 
Har egen grønnsakshage og slipper mye plast bare ved å ikke kjøpe tomater, salater osv.. 

vi er selvholdt med feks hjortekjøtt og elgkjøtt, har høner og egg selv. 

spiser kjøtt sjeldent egentlig.. 

Skrevet

Nistepakken har vi i matboks.

Middagsalternativ ol i glassbolle eller fat med lokk.

Anonymous poster hash: 299c8...9c0

Skrevet

Nistepakken har vi i matboks.

Middagsalternativ ol i glassbolle eller fat med lokk.

Vet du om noen fine fat med lokk? Og hva slags matbokser bruker du?

Skrevet

Vet du om noen fine fat med lokk? Og hva slags matbokser bruker du?

Jeg bruker helt vanlige matboksen, noen av plast og noen av metall.

Fat med lokk har jeg kjøpt på loppemarkeder. Vanlige enkle i glass som tåler mikro og oppvaskmaskin.

Skrevet

Er det altså bedre å bruke aluminiumsfolie og resirkulere enn å bruke plastmatboks som man vasker og bruker på nytt?

Skrevet

Er det altså bedre å bruke aluminiumsfolie og resirkulere enn å bruke plastmatboks som man vasker og bruker på nytt?

Jeg synes ikke det.

Skrevet

BeesWrap eller "tupperware" i glass.

Skrevet

Det tror jeg ikke. I hvert fall om man kjøper "evigvarige" plastbokser av bedre kvalitet. De kan brukes i mange, mange år, og når de er slitne kan de resirkuleres. Aluminiumsproduksjonen er svært energikrevende, og det vil jeg tro også resirkuleringen av aluminium er.

Anonymous poster hash: 34bb8...9aa

Skrevet

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50233790/ 

http://www.agentm.no/categories/bees-wrap

http://www.agentm.no/products/onyx-matboks-2-lags-large

Dette bruker vi. og nei, aluminiumsfolie er definitivit ikke bedre :) 

"Sølvpapir eller aluminiumsfolie koster miljøet dyrt, både i produktionen, hvor energiforbruget er enormt, og fordi det tager meget lang tid at nedbryde. Sundhedsmæssigt er papiret heller ikke i top.

»Hvis du bruger aluminiumsfolie sammen med 'sure' madvarer, som for eksempel syltede agurker, kan det opløse aluminium, der dermed kan vandre over i maden. Der skal, efter alt at dømme meget aluminium til, før det i sig selv er problematisk. Men hvis man vil være forsigtig, er det en god idé at undgå at føje aluminium til den daglige cocktail af kemikalier«, siger Berit Asmussen." 

http://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/forbrugerkemi/ECE1032906/madpapir-kan-afgive-skadelige-stoffer/

Anonymous poster hash: 2563a...f81
Skrevet

Det tror jeg ikke. I hvert fall om man kjøper "evigvarige" plastbokser av bedre kvalitet. De kan brukes i mange, mange år, og når de er slitne kan de resirkuleres. Aluminiumsproduksjonen er svært energikrevende, og det vil jeg tro også resirkuleringen av aluminium er.

Anonymous poster hash: 34bb8...9aa

Aluminium er utrolig ressurskrevende å fremstille men, relativt sett veldig enkelt å resirkulere, og resirkulert aluminium er like god som ny. Det er derfor viktig at det faktisk resirkuleres.

Anonymous poster hash: 9e341...aa3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...