Gå til innhold

Har naboen rett til å gjøre dette?🏠

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg eier ett stort hus med hage alene. Jeg elsker huset men må innrømme at det forfaller spesielt i hagen. Huset skiller seg nok ut litt fra de andre i boligområdet som har perfekte hus og hager.

Saken er den at etter at vi fikk nye naboer for ett par år siden har de klaget titt og ofte. De har klaget på søppel på terrassen min, at det sjenerer dem. At det sto vaskemaskin ol på terrassen samt annet "skrot". Terrassen min vender mot deres inngangsdør så de må ikke se mot meg. De har sin terrasse på andre siden av huset.

De har også klaget på "hekken" min. Den har ikke blitt gjort noe med på mange år slik at den egentlig har blitt ett stort kratt. Den er tre meter høy og tre meter bred. Jeg har ikke hatt ork til å gyve løs på den da det er sinnsykt mye jobb. Naboene har satt opp ett gjerde mellom oss trolig for å markere deres tomt bedre. I dag stor de imidlertid å klippet av hekken min som var på deres side pluss litt til. De tok også litt av toppene langs hele hekken min. Etterpå slang de alt de hadde kuttet av i min komposthaug som ligger tilgjengelig for dem rett ved hekken min. Dette uten å spørre eller uten avtale. Trolig er de lei hekken men de kan da ikke klippe av høyden når det står på min tomt? Eller dumpe dritten hos meg? Føler de klager på alt men jeg orker som sagt ikke å ta meg av hagen min bortsett fra å klippe gresset. Huset forfaller utvendig det også men der har jeg planer.

Anonymous poster hash: a652a...7ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager, det høres veldig ut som du burde får deg noe mindre som du klarer å håndtere. Det er ille at du ikke en gang kan holde plantene på din side av grensa.

Anonymous poster hash: 4c0ef...89f

Skrevet

Jeg vet ikke om naboene dine har "rett" til å gjøre dette, men her sympatiserer jeg med naboene dine! Du høres ut som en sånn ghetto-nabo som ingen har lyst til å ha. Du tar ikke vare på hagen, uteområdene eller utsiden av huset ditt og du lar skrot stå på terrassen.

Hvorfor tar du ikke tak? Får hjelp? Betaler noen? Hvorfor bo i stort hus med hage hvis du ikke klarer å gjøre basic vedlikehold?

Anonymous poster hash: b2a10...33c
Skrevet

Støtter de andre her, synes synd på naboene dine. Du sier selv at huset/Hagen skiller seg ut i nabolaget - synes du virkelig det er greit?! Flytt (øde) om du ikke klarer å tilpasse deg og ta hensyn.

Anonymous poster hash: fbe43...343

Skrevet

Enig med naboene her altså. Høres ut som det huset i gata som trekker ned verdien på nabohusene fordi det er så uflidd og lite stelt. Å ha en hekk på 3 meter både høy og bred høres helt sykt ut! Skjønner godt at de klippet den vekk på sin side. Og at de kastet avfallet til deg, er jo du som ikke gidder å ta tak selv om de har spurt.

Anonymous poster hash: 86390...167

Skrevet

Istedenfor å bruke energi på å irritere deg over naboene som faktisk har tatt tak i rotet ditt bør du bruke energi på å rydde opp selv.

Anonymous poster hash: 4b5f9...ccf

Skrevet

De har lov til å klippe den delen av hekken som kommer inn på deres eiendom og de kan etter al sannsynlighet kreve at du redigerer høyden på hekken til standard høyde (ca 2 m), men de har ikke lov til å ta saken i egne hender og bare klippe den selv uten etter avtale med deg.

Anonymous poster hash: b2339...54f

Skrevet

Naboen har trolig ikke rett til å ta seg til rette mtp. å klippe toppene av hekken din, men det som har vokst inn på deres tomt kan de ta, i hvert fall det som er mer enn en halv meter inn på deres eiendom.

Om hekken står på grensen til nabotomten kan den ikke være over to meter høy, tror jeg.

Står den i nærheten av nabotomten kan den ikke være høyere enn tre ganger avstanden til nabotomten. Står hekken en halv meter fra deres tomt kan du ikke ha hekk som er høyere enn 1,5 meter....

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2015/07/13/194410306/tar-naboens-hekk-mye-plass

Her er det rett og slett du som selv på ta ansvar for egen eiendom og egen hekk.

Om du ønsker å ikke få et dårlig forhold til naboen så går du til dem og takker dem for å ha tatt tak i hekken. Fortell dem at du sliter med å komme over alt. Har du en god grunn (livskrise eller oppstått sykdom), så vær åpen om det. Folk kan være forbausende forståelsesfulle og hjelpsomme - men de fleste blir provosert om du (eller hekken din) "breier" seg inn på deres tomt og du ellers har søppel på tomten. Husk også at det finnes lover mot for mye søppel på en tomt, du kan bli pålagt av kommunen å rydde opp.

Anonymous poster hash: 3005d...a5c
Skrevet

Tipper du egentlig er naboen som har snudd på historien ;)

Anonymous poster hash: 2a542...c60

Skrevet

Tenkte det jeg å ;)

Anonymous poster hash: 08e5e...a52

Skrevet

Om HI er naboen burde hun sende regning for jobben 😂😊

Anonymous poster hash: 4b5f9...ccf

Skrevet

Så heldig du er som har en nabo som gjør jobben for deg! 

Anonymous poster hash: 6d4fa...490
Skrevet

Høyres ut som naboen har gjort deg ei teneste.

Skrevet

Jeg regner med HI kommer og forteller at det er hun som har klipt hekk. Holder iallefall med klipperen

Anonymous poster hash: 17908...c92

Skrevet

Tråden er ryddet for dobbelpost.

K.Taylor - Moderator

Skrevet

enig med naboene her

Skrevet

D burde vist takknemlighet for at de klippet hekken din og beklaget deg for at du ikke har giddet selv

Anonymous poster hash: ea24b...020

Skrevet

Skrotnisser er en pest. Rydd, klipp og få ting på stell, du. Uavhengig av "rett til".

Skrevet

Ta deg sammen. Var det du som skrev i lokalavisa også? Noen som hadde ringt inn og klaget på alle naobene som pusset opp og stelte, man måtte jo tenke på de som ikke greide det må vite.

Skrevet

Hva er det med disse klamme innleggene som legges ut om dagen. De renner inn...

Er det varmen som har tatt noen av dere?

Anonymous poster hash: b9044...0c8

Skrevet

Du høres ut som en katastrofe in spe.

Ta på deg treskoene dine og gå over til naboen og gi de en takk, ansikt til ansikt.

Anonymous poster hash: 92809...514

Skrevet

Orker/ gidder du ikke selv, så legg ut små jobber på finn!?  Betal for å få det gjort... Verre er det ikke. Kan ikke la alt forfalle og ikke forvente klager. Ta et par lass på dynga, så er mye gjort.

Skrevet

skulle tro du var naboen til mine foreldre. De har også en sånn skrotnisse til nabo.. En dame midt i 60 årene som bygger ut huset sitt i alle retninger, mens den digre hagen hennes går rett til h...., alt søppelet hennes blir slengt ned i skråningen - ned til naboene som grenser til denne "søppeldynga "Rotet til naboen forringer verdien på boligene som grenser til denne dama.

Skjønner godt naboene dine. Forresten, de har sin fulle rett til å stusse den delen av hekken din som kommer over på deres eiendom, og står hekken din for nære grensen, så kan de faktisk forlange at du kutter toppene på den.

Anonymous poster hash: 57749...0ce

Skrevet

Synes hekken din høres kul ut, jeg :) Men hvorfor ikke snakke med naboen, og gi de tillatelse til å klippe den?

Anonymous poster hash: 617f6...0bc
Skrevet

tror du bare skal være glad til at naboen ikke melder til mattilsynet eller andre plasser, slik at du blir pålagt å rydde og stelle rundt huset ditt. er jo visse lover og regler som skal følges, trær og hekk skal tas vare på, hvis ikke kan du faktisk havne i retten og få dom på deg. det er jo kjempe kjekt. en bekjent av meg dro naboen sin i retten, da han ikke stelte hagen sin, det var hekk, høye trær, søppel osv osv... ble litt av en oppvask etterpå.

Anonymous poster hash: 25e61...167

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...