Gå til innhold

Syr vi puter under armene på den ene ungen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minste er 2 år, fylte nettopp. Brukte laaang tid før vi greide avvenne helt fra flaske. Mye sykdom de to første årene, og vi har dessverre brukt flaske som kos siden hun omtrent aldri har brukt smokk... Nå er det dessverre slik at vi må sitte inne hos henne helt til hun sovner, kan ta opp til en time. Idag la vi henne kl 20, hun sover ikke enda. Hvordan få henne til å lære sovne uten oss i rommet? Får så vondt av å høre henne gråte, selvom jeg vet hun ikke har vondt noen plasser. Skulle ønske jeg og vi begge forsåvidt, hadde hjerte til å bare gå ut av rommet og la henne gråte seg i søvn, men det har jeg nesten ikke samvittighet til. Har madrass inne på rommet hennes. Ofte sover en av oss der inne hele natta da hun våkner 1-2 ganger iløpet av natta og da sovner vi gjerne der inne. Vi er sikkert tøffelforeldre, vet.... 

Anonymous poster hash: 2744f...1f6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn skal aldri gråte seg i søvn. Aldri. Dere må vel starte fra skrætsj å gå ut 10 min..Så øke ettersom hun blir trygg på at dere kommer inn igjen. Vi gjorde det og nå legger vår seg uten noen problem.. Vi har sengen hans ved sengen vår. Selv om han ikke bruker å våkne noe særlig om natta.

Barn skal føle seg trygge. Det er vår oppgave, samme hvor "tøffel" det er.

Anonymous poster hash: 1074e...7c3
Skrevet

Jeg ønsket ikke at min skulle gråte seg i søvn. Her kunne jeg ikke starte med å gå ut av rommet i ti min. Her måtte jeg starte med å stå ved sengen i ti min, så en meter lengre unna i ti min, så ved døra i ti min, så i døråpningen osv. Meget tålmodighetskrevende, men det gikk! Bruk tid, tålmodighet og små skritt, så kommer dere i mål uten gråting og utrygghet hos barnet deres!

Hvis det bare var lett sutring, fikk min streng beskjed om å legge seg ned i sengen igjen mens jeg ble stående. Det er forskjell på gråting og sutring.

Gjør noe med det nå, det kan bli verre å vente til trassalderen starter om 1/2 -1 års tid!

Lykke til!

Anonymous poster hash: c8fd9...7b3

Skrevet

Dere har flere barn, hvordan oppfatter de det at de bare blir lagt alene mens dere sitter i timevis inne hos lillesøster?

Som hun over sa så ville jeg startet fra punkt 1. Fortalt igjen og igjen at nå er hun så stor at hun skal sove uten mamma og pappa, TENK hvor spennende osv osv.

Begynn med å sitte i døråpningen, men les en bok eller noe for deg selv og ikke gi oppmerksomhet. Neste dag sitter dere i døråpningen men går ut noen minutter om gangen. Ikke la noe nummer utav det, enten bare gå eller si kort at du skal bare på do og kommer tilbake. Ikke snakk med ungen når du kommer tilbake, bare sett deg og les videre. Så blir pausene lenger og lenger helt til ungen blir vant til at dere ikke er der

Anonymous poster hash: 47878...eaf

Skrevet

Nå vet ikke jeg hvordan syk barnet deres har vært,men min miderste ble født med 2 diagnoser som krevde operative inngrep og flere sykehusopphold de 4 første årene. Medisiner hver dag som ble gitt med tvang siden de var livsnødvendig.

Dette medførte et særs utrygt barn og vi lot barnet sove i vår seng,ville ikke utsette barnet for mer gråt og utrygghet. Etterhvert gikk det seg til og barnet la seg i egen seng noen mnd etter alt sykdomsstyr var over.

Da vi fikk nr 3,frisk som en fisk,gjorde vi det samme. En av oss la seg i vår seng med barnet og det sovnet på et blunk. Vi voksne fikk tid sammen fra kl 19 på kvelden og aldri hatt en våkenatt med barn nr 3. Nå er barnet 3 år og sovner i egen seng.

Anonymous poster hash: 1175b...e79

Skrevet

Synes åtte var veldig sent for en toåring. Kan hun være overtrøtt?

Anonymous poster hash: cc1ea...139

Skrevet

Det går over! Ikke stress. Ikke lag en sak av det, bare overse og velg enkle løsninger. Våre har vært like og vi stressa mye en periode over dette fordi andre ikke har det likt. Løsning for oss var alle inn på ett rom, madrass på gulvet. Ligge på madrass med ansikt fra barna. Frem med mobil og svare på eposter (jobbe litt samtidig). De sovnet raskere og raskere. I dag er de fra 5-9 og alle sovner nå av seg selv på hvert sitt rom og har gjort det ett års tid. Bare overse og la tiden jobbe. De fleste barn ønsker etterhvert å løsrive seg mer og mer fra sine foreldre Lykke til :)

Anonymous poster hash: 15134...348

Skrevet

Takk for alle svar. Hun har kun vært vanlig syk.. Forkjølelse, ørebetennelse, omgangssyke, luftveisinfeksjoner har hun vel hatt 1-2 ganger siden hun ble født. I påsken hadde hun skyhøy feber og vi måtte av den grunnen på legevakta (42 i temp). Har også vært syk etter påske. Veldig dårlig immunforsvar. Ved sykdom sover hun i vår seng. Fint å høre vi ikke er helt på bærtur da. Var sikker på å få høre at jeg må være streng å bare gå ut av rommet siden hun ikke er baby mere. Skal teste noen tips :-) Normal sengetid er kl 19 vanligvis. Søster på 7 år er ferdig stelt når søster skal legge seg. Hun får se på iPad en halvtime, leke litt og hopper i seng selv kl 20. Hun kan klokka. Så går jeg inn og sier natta til henne også.

Skrevet

Tredjemann her har også fått litt "spesialbehandling". Satt inne hos henne til hun sovnet lenge. Da hun ble ca 2,5 begynte vi å lage avtaler om å gå ut av rommet. Funket supert! Da var hun stor nok til å skjønne greia. Vips, fra den ene dagen til den andre var problemet løst. Uten gråt.

Anonymous poster hash: 0a499...e41

Skrevet

gråter hun bare av trass synes jeg det er greit,men så klart man skal vel ikke la henne og ligge og gråte i 1 og halv time, men ja dere har nok sydd puter under armene hennes

Anonymous poster hash: f6d84...320
Skrevet

Tredjemann her har også fått litt "spesialbehandling". Satt inne hos henne til hun sovnet lenge. Da hun ble ca 2,5 begynte vi å lage avtaler om å gå ut av rommet. Funket supert! Da var hun stor nok til å skjønne greia. Vips, fra den ene dagen til den andre var problemet løst. Uten gråt.

Så det er kanskje best å vente? Prøvde igår å forklare henne at mamma er rett i nærheten og at hun ikke trenger være redd. Hjalp ikke det..Men tror ikke gråten er trass, tror muligens bare hun føler tryggheten når vi sitter der. Synger nattasanger lavt og holder i hånda hennes.

Skrevet

Så det er kanskje best å vente? Prøvde igår å forklare henne at mamma er rett i nærheten og at hun ikke trenger være redd. Hjalp ikke det..Men tror ikke gråten er trass, tror muligens bare hun føler tryggheten når vi sitter der. Synger nattasanger lavt og holder i hånda hennes.

Øv på å lage avtaler om å gå fra henne på dagtid (mamma skal på do osv). Dag og natt er det samme!

Skrevet

Minste er 2 år, fylte nettopp. Brukte laaang tid før vi greide avvenne helt fra flaske. Mye sykdom de to første årene, og vi har dessverre brukt flaske som kos siden hun omtrent aldri har brukt smokk... Nå er det dessverre slik at vi må sitte inne hos henne helt til hun sovner, kan ta opp til en time. Idag la vi henne kl 20, hun sover ikke enda. Hvordan få henne til å lære sovne uten oss i rommet? Får så vondt av å høre henne gråte, selvom jeg vet hun ikke har vondt noen plasser. Skulle ønske jeg og vi begge forsåvidt, hadde hjerte til å bare gå ut av rommet og la henne gråte seg i søvn, men det har jeg nesten ikke samvittighet til. Har madrass inne på rommet hennes. Ofte sover en av oss der inne hele natta da hun våkner 1-2 ganger iløpet av natta og da sovner vi gjerne der inne. Vi er sikkert tøffelforeldre, vet....

Man lar ikke barn gråte seg i søvn?!! Jeg mener dere gjør det rette her. Hun trenger trygghet!

Anonymous poster hash: 6836e...791

Skrevet

Herregud. Det er da helt uproblematisk at en toåring trenger trygghet og nærhet idet hun skal sove.

Min gjorde også det, og det slo meg aldri at det liksom skulle være et problem eller unormalt.

Din viktigste oppgave er å gi barnet ditt trygghet. Om det innebærer å ikke la henne være alene og redd når hun skal legge seg, so be it!

Anonymous poster hash: 6cd2f...db1

Skrevet

En god metode, er å gjennomgå rutinen ved sengetid. Pusse tenner, lese bok og synge. Si godnatt, og gå ut. Gå inn etter 2-3 minutter, legge henne ned igjen, vise at dere er der, si at "Nå er det sovetid". Ut igjen, vente 2 minutt, inn igjen. Legge henne ned, ut igjen. Inn, etter 3 minutt. Osv..

Den metoden fungerte som gull her i huset. Etter 2 kvelder, var barnet en engel å få i seng. Nå er han 6 år, og legging har vært som en lek hele veien. Å få inn en klar rutine, er gull verd. 

Men nå er jeg også en av de foreldrene som mener at egentid på kvelden, er viktig for å beholde vett og fornuft i en travel småbarnshverdag ;) Så, for meg var det viktig å få en klar rutine på kvelden, og når barnet var lagt, så hadde man de 3-4 timene for seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...