Gå til innhold

Når jeg har hovedomsorgen for barna..

Anbefalte innlegg

Skrevet

..kan jeg da ta dem med og flytte til en annen by uten at far må gi sitt samtykke? Jeg har dem mer enn han, og som sagt hovedomsorgen. De har fast adresse hos meg, men vi har delt foreldreansvar. Er drittlei av å bo nord så jeg vil flytte sørover til moren og søsteren min. Kan jeg gjøre det?

Anonymous poster hash: d4695...066
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke uten hans samtykke

Anonymous poster hash: dad2d...888
Skrevet

Du må si fra en gitt tid i forveien, for å gi han tid til å vurdere å søke hovedomsorg.

Anonymous poster hash: f6fe3...95c

Skrevet

Nei. Har dere delt foreldreannsvar må du gi han 6 uker skriftlig beskjed.

Anonymous poster hash: 12d5f...1e0
Skrevet

Far skal ikke gi samtykke som sådan, men du må gi beskjed minst 6 uker før du flytter. Det er vel for å gi den andre tid nok til å stanse hele flytteprosessen.

Anonymous poster hash: d020c...8b7

Skrevet

Ja, så lenge de er folkeregistrert hos deg og du har daglig omsorg kan du flytte med dem innenfor Norges grenser.

Du må varsle far senest seks uker i forkant av flytting. Dette for at han skal ha tid til å komme med innsigelser og eventuelt gå til rettslige skritt for å få hovedomsorgen.

(At det er moralsk betenkelig å flytte barn bort fra faren sin fordi man selv er "drittlei" av bosted, er jo en annen sak. Forutsatt at far er en ressurs i livet til barna).

Anonymous poster hash: 5150f...e62
Skrevet

Kan ikke bare du flytte og barna bli igjen sammen med far? Se dem 4-5 ganger i året?

Skrevet

Vel vi bor på en liten plass i Finnmark der det er dårlig med skoletilbud, lite å gjøre, kaldt og surt mesteparten av sommeren og svindyrt å komme seg plasser. Jeg tror ungene hadde fått det mye bedre sørpå hvor det er bedre tilbud, bedre vær og vi har muligheten til å reise mer da det er både lettere tilgjengelig og billigere. Vi har familien på morssiden min der, så det er ikke sånn at vi hadde flytta til en plass vi aldri har vært. Ungene stortrives der, og sier selv de har lyst til å flytte. Jeg vet at man skal ta det unger sier med en klype salt, men de er 8 og 11 år. Faren har vel gitt seg katta i dem store deler av oppveksten uten at jeg skal gå dypere inn i dette nå, men han har vært en skikkelig dr***. Så ja, jeg vil heller tenke på ungene og mitt eget beste enn at han stakkar ikke får se dem.

HI

Skrevet

Du trenger ikke hans samtykke, men du må varsle ham 6 uker før flytting

Anonymous poster hash: d8471...446

Skrevet

Ok, men han kan da altså sette seg på bakbeina om han vil å stoppe hele prosessen? Jeg har hatt hovedomsorgen for dem i 6 år, og vi har hatt utallige møter på familievernkontoret der han har oppført seg helt idiotisk. Ved ett tilfelle sa saksbehandler til han at hun ikke kunne tro sine egne ører av alle tingene han lirte av seg. Når han har dem, så dytter han dem over på moren og bestemoren, så de er der like mye som hos han. Ikke er de veldig entusiastiske når de skal dit heller, kun når de vet de skal noe som på overnatting hos bestemoren osv. Jeg vil jo nødig søke dem inn på skole og si opp jobben min bare for at han skal ødelegge det med å søke hovedomsorg? Jeg har forøvrig vært i kontakt med advokater tidligere som har sagt at han har null sak om han skal forsøke dette. (kjenner to på privaten) men det stiller seg kanskje annerledes om det er flytting i bildet?

HI

Skrevet

La ham bare søke du. Det tar omlag 6mnd. til 1 år før slike saker kommer opp i retten. Da har dere flyttet for lenge siden.

Anonymous poster hash: d8471...446

Skrevet

Jeg meldte ikke til bf når vi flyttet. Men så har ikke de noe kontakt heller da. Så han hadde ikke brydd seg uansett.

Anonymous poster hash: 3b2af...a40

Skrevet

Flytt du!! Du gjør helt rett. Si ifra 6 uker før.

Skrevet

Kan ikke bare du flytte og barna bli igjen sammen med far? Se dem 4-5 ganger i året?

ja, enig!

Ser det er mange kjerringer her som ikke ønsker barnas beste, men ser sine egne behov...enn for et ramaskrik om far hadde gjort det samme!!

Anonymous poster hash: 1d44a...bc8

Skrevet

ja, enig!

Ser det er mange kjerringer her som ikke ønsker barnas beste, men ser sine egne behov...enn for et ramaskrik om far hadde gjort det samme!!

Tror ikke du leste hva jeg skrev, far setter seg selv før ungene og er til syvende og sist en stor egoist. Reiser verden rundt med dama, men drasser ungene med til Sverige på camping hvert år og påstår han må "spare" til det. Kjøper julegaver på europris til dem, slenger dem over til foreldre og besteforeldre ved en hver anledning han får osv osv. Nevnte jeg at han og dama har rundt 1,5 mill i årsinntekt? Han sa til meg da han gikk fra meg og ungene at han gjorde det fordi familielivet ikke var noe for han, og man skulle sette seg selv først. Så DU vet ikke hva du uttaler deg om her. Jeg gjør ikke dette bare for min egen del, men for VÅR del.

HI

Skrevet

Flytt med god samvittighet. Bare husk å informer far så du har ditt på det rene. Han høres ikke akkurat ut som en ressurs i barnas liv så jeg hadde ikke tvilt et sekund.

Anonymous poster hash: bcde9...bed

Gjest Minnieropptatt
Skrevet

Mye bedre å bo sammen med en uinteressert far sikkert? Han er jo ikke interessert i ungene. Hvorfor mener du at hi ikke skal prøve å gjøre hverdagen til barna bedre?

Skrevet

Mye bedre å bo sammen med en uinteressert far sikkert? Han er jo ikke interessert i ungene. Hvorfor mener du at hi ikke skal prøve å gjøre hverdagen til barna bedre?

Ser jo nå at far er totalt uinteressert i ungene, hvordan skulle jeg visst det på grunnlag av det første innlegget?
Skrevet

Tror ikke du leste hva jeg skrev, far setter seg selv før ungene og er til syvende og sist en stor egoist. Reiser verden rundt med dama, men drasser ungene med til Sverige på camping hvert år og påstår han må "spare" til det. Kjøper julegaver på europris til dem, slenger dem over til foreldre og besteforeldre ved en hver anledning han får osv osv. Nevnte jeg at han og dama har rundt 1,5 mill i årsinntekt? Han sa til meg da han gikk fra meg og ungene at han gjorde det fordi familielivet ikke var noe for han, og man skulle sette seg selv først. Så DU vet ikke hva du uttaler deg om her. Jeg gjør ikke dette bare for min egen del, men for VÅR del. HI Anonymous poster hash: d4695...066

enda en klassisk tråd hvor ekstra info som setter mor i godt lys, kommer....

Skrevet

Send melding om flytting (skriftlig via mail eller brev) et minimum av 6 uker før og flytt med god samvittighet. Den som har hovedomsorgen (selv med delt foreldreansvar) kan flytte innen Norges grenser uten problemer. En far som ikke bryr seg om barna får heller skjerpe seg hvis han vil ha samvær. Hvis han vil til mekling (må til før en rettssak) må han selv dra til stedet hvor barnene bor, og som de nevner høyere oppe her så vil en eventuell rettsak ta 6-12 mnd. Tviler sterkt på at din eks vil ta det steget, men det vet man jo aldri. De her inne som protesterer og sier at mor ikke bør flytte bør ta seg litt sammen. Hun har sin familie sørover og med en slik far høres det ut som at barna har mer nytte av at mor får støtte og familie nær seg.

Skrevet

Send melding om flytting (skriftlig via mail eller brev) et minimum av 6 uker før og flytt med god samvittighet. Den som har hovedomsorgen (selv med delt foreldreansvar) kan flytte innen Norges grenser uten problemer. En far som ikke bryr seg om barna får heller skjerpe seg hvis han vil ha samvær. Hvis han vil til mekling (må til før en rettssak) må han selv dra til stedet hvor barnene bor, og som de nevner høyere oppe her så vil en eventuell rettsak ta 6-12 mnd. Tviler sterkt på at din eks vil ta det steget, men det vet man jo aldri. De her inne som protesterer og sier at mor ikke bør flytte bør ta seg litt sammen. Hun har sin familie sørover og med en slik far høres det ut som at barna har mer nytte av at mor får støtte og familie nær seg.

En rettsaksprosess kan ta så lang tid som du skisserer ja, men før den tid kommer noe som heter rettsforberedende møte og der er det slettes ikke uvanlig at det legges ned midlertidig flytteforbud for barna inntil hovedforhandlingene. Årsaken til det er at barna ikke skal rekke å etablere seg på nytt sted dersom de ikke skal flytte likevel.

Uansett, meld flytting til far og se om han varsler om stevning. Dersom det er som du forklarer hi, tror jeg ikke han kommer særlig langt og vil nok trekke saken og inngå forlik før det er gått så lang tid. Det er fryktelig dyrt for han også. Vi har nettopp avslutta vår sak som endte helt opp i lagmannsretten og totalt har det kosta oss 160 000. Hvis han er gnien på feriene tror jeg ikke han er gira på å bruke så mye penger på unger han ikke bryr seg om.

Anonymous poster hash: 4b54e...96d

Skrevet

Syns det er forferdelig for barna og far, det å ødelegge mulighet for hyppig treff.

Hva er galt med å ta med barna på campingtur? Det er da sosialt og koseligt det???

Hi, du virker egoistisk.

Anonymous poster hash: 394b3...e9f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...