Anonym bruker Skrevet 4. juni 2016 #1 Skrevet 4. juni 2016 Bør man da kjøre som man pleier å gjøre med kjørelærer når han sier at alt er bra, eller ser sensorer på med strengere øyne og ar man må være flinkere enn det egentlig trafikkreglene krever? Nå står det i teorien at man skal blinke 5-8 sekunder før man tar en sving, hva skjer om man fks på motorvei blinker i kun 4 sekunder, eller i 9 sekunder? At man selv blir så fokusert på speil og blindsone, holde farten oppe i fartsgrensen, holde rattet rett, at man bommer med et sekund, får man feil på det? Noen som vet? Anonymous poster hash: 4d286...2be
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2016 #2 Skrevet 4. juni 2016 SÅ nøye er de ikke nei! Kjør som du pleier du, og vær VELDIG oppmerksom og hensynsfull mot evt sykler/ gående, så går det nok bra Anonymous poster hash: 00a9f...ff3
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2016 #3 Skrevet 4. juni 2016 Sensoren sitter nok ikke der med stoppeklokke og følger med på sekundene du blinker.. Anonymous poster hash: d9fd4...5e6
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2016 #4 Skrevet 4. juni 2016 Nei, det får man ikke feil på. Du skal vise at du kan kjøre bil på en trygg og lovlig måte. Sensor sitter ikke med stoppeklokke og prøver å finne feil. Nå er det lenge siden jeg kjørte opp så jeg kan ikke reglene på hvor mange av hvilke feil, men du kan gjøre forholdsvis store feil og likevel stå, hvis du har full kontroll på de andre bilene og det ikke oppstår en farlig situasjon. Jeg la meg helt feil i en rundkjøring og oppdaget det da jeg var på vei inn, da sa jeg fra, så meg godt for og kjørte ut som jeg skulle. Var sikker å jeg hadde strøket, men fikk den minste feilen på det fordi jeg gjorde det riktige når jeg først hadde gjort en feil. Anonymous poster hash: 17100...aec
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2016 #5 Skrevet 4. juni 2016 Hvordan veldig oppmerksom mener du? suger til meg tips. Hvis det er 30 sone med mange biler parkert på din side, ville dere ha kjørt i 30 km/t da, på oppkjøring, slik st du ikke senker trafikken, eller ville dere kjørt litt under i tilfelle noen løper mellom bilene eller noen åpner en bildør? Hva vil man få stryk på og hva vil man få bestått på av det, kjøre litt saktere eller holde seg på den høyest tillatte fartsgrensen (30kmt) Skjønner at om noen nærmer seg fotovergangen så må man sakke farten og stoppe og vise dem at det er trygt, evt starte å kjøre igjen om man ser de ikke vil over. Men om det er to fotoverganger med kort mellomrom (finnes faktisk her), ca 3 meter mellom, og et barn på sparkesykkel ruller nærme forfeltet (barnet ruller helt på kanten av fortauet), så sakker man farten i tilfelle han skal over, evt stopper man jo opp om man kommer helt nærme feltet. Så ser man at barnet ikke går over, men går forbi, men siden felt nr to er såpass nærme så nærmer han seg det nye feltet, må man da kjøre sakte til han har gått forbi felt nr 2 også, i tilfelle han har tenkt seg over det? Sparkesykkel går jo litt fort, ikke sant? Og om en person går på fotovergangen, når kan du starte å kjøre? Når han er ute av ditt felt, eller når han er helt over med begge beina på fortauet på andre siden? Anonymous poster hash: 4d286...2be
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2016 #6 Skrevet 4. juni 2016 Nei, det får man ikke feil på. Du skal vise at du kan kjøre bil på en trygg og lovlig måte. Sensor sitter ikke med stoppeklokke og prøver å finne feil. Nå er det lenge siden jeg kjørte opp så jeg kan ikke reglene på hvor mange av hvilke feil, men du kan gjøre forholdsvis store feil og likevel stå, hvis du har full kontroll på de andre bilene og det ikke oppstår en farlig situasjon. Jeg la meg helt feil i en rundkjøring og oppdaget det da jeg var på vei inn, da sa jeg fra, så meg godt for og kjørte ut som jeg skulle. Var sikker å jeg hadde strøket, men fikk den minste feilen på det fordi jeg gjorde det riktige når jeg først hadde gjort en feil. Anonymous poster hash: 17100...aec hva slags feil gjorde du? La du deg fks i høyre fil når du skulle i venstre fil? Hvordan rettet du opp den feilen egentlig? Da har jeg fått beskjed om at jeg ikke kan rette den opp inne i rundkjøringen, men må kjøre ut og finne en plass å snu. Men om man skal ligge i høyre fil og legger seg til venstre, så kan man ta en strafferunde rundt hele rundkjøringen og kjøre ut der man egentlig skulle. Anonymous poster hash: 4d286...2be
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2016 #7 Skrevet 4. juni 2016 Nå høres jeg veldig amatør ut, siden jeg har så mange spørsmål, og sikkert mange som sier at jeg aldri bør ta oppkjøring når jeg er så usikker, men man blir jo ikke en god sjåfør om man ikke ønsker å lære seg dette og nå ønsker jeg å lære meg dette. Det står ikke svart på hvitt i teoriboken om hva av dette man får feil og riktig på. Det står mange regler der men ikke alt. Anonymous poster hash: 4d286...2be
Superdolly Skrevet 4. juni 2016 #8 Skrevet 4. juni 2016 Nå høres jeg veldig amatør ut, siden jeg har så mange spørsmål, og sikkert mange som sier at jeg aldri bør ta oppkjøring når jeg er så usikker, men man blir jo ikke en god sjåfør om man ikke ønsker å lære seg dette og nå ønsker jeg å lære meg dette. Det står ikke svart på hvitt i teoriboken om hva av dette man får feil og riktig på. Det står mange regler der men ikke alt. Anonymous poster hash: 4d286...2be Dette (eksemplene du kommer med) finnes det ingen fasitsvar på. Det er derfor det ikke står svart på hvitt i teoriboken din. Du må klare å vurdere hver eneste situasjon der og da når du kjører bil. Vurdere hver situasjon underveis, ta avgjørelsen og gjerne også kommunisere den til sensor. Eksemplet ditt med de parkerte bilene: Hvis du er redd for at det skal komme et barn løpende ut mellom bilene så kjører du sakte og så sier du til sensor: Jeg velger å kjøre sakte her, fordi det er en lekeplass der borte og jeg er redd for at det kan komme et barn ut mellom disse parkerte bilene. Du må se an omgivelsene, ikke bare de bilene som står der. Er det en skole, en barnehage eller en lekeplass kjører du selvsagt ekstra forsiktig. Men så kan det jo også finnes omgivelser der det er helt greit å holde fartsgrensen selv om det står en lang rekke parkerte biler langs veien. Og den ungen på sparkesykkel... Når det er et barn langs veien, tar man det rolig. Barn kan være uforutsigbare og bråsvinge ut i veien, de kan være vinglete og ustødige på sparkesykkel og plutselig velte. Så da tar du det rolig og sier til sensor: Jeg kjører litt sakte her, for jeg er litt usikker på hva dette barnet kan finne på. Jeg vil gjerne passere ham trygt. Ingen her på DiB kan sitte og gi deg fasitsvar på en lang rekke av hypotetiske situasjoner som kan oppstå. Du må lære deg å vurdere dem der og ta, og ta den riktige avgjørelsen på stedet.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2016 #9 Skrevet 4. juni 2016 Ja, takk. Men når det er en lang rekke med biler så er det en lang strekning med vei og man har god oversikt over at ingen biler komemr i motsatt kjørefelt, er det greit å ikke holde sin fil da, men kjøre litt ut mot midten, for å forebygge at bildører smeller Opp og treffer deg, for å så kjøre til sin fil om man ser en møtende bil kommer mot deg? Eller må man holde sin fil på oppkjøring? Og ved filskifte på motorvei, hvilken rekkefølge skal ting gjøres. Er dette ok: sjekke indre speil, ytre speil, er det klart, legger du deg mot stripen mot den filen di vil bytte til, blinker, sjekker bildsone og skifter fil? Hvor mye må man snu på hodet for å vise sensor at du har sett i sidespeil, for det holder vel ikke å bare bevege øynene, man må tydliggjøre at man ser, med å faktisk bevege hodet litt, eller hva? Sensorer kan jo tro at du ikke har sett om man ikke er så tydelig. Men dumt å snu med hodet for mye, for man bruker jo litt tid på å snu frem og tilbake og da kan man gå glipp av andre ting. Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: 4d286f899b01f8e067b21f49f11032be"] 4d286...2be [/acronym]
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå