Gå til innhold

Hva er aldersgrensen for å være fadder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nemlig lyst til å ha min søster på 14 som en del av faddergjengen :)

Anonymous poster hash: be88c...77c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg husker ikke, men vår datter har en som var ganske ung som fadder. Tror de må være konfirmert (sånn aldersmessig). Sjekk på sidene til den norske kirke..

Anonymous poster hash: 3a641...415
Skrevet

De må ha fylt 15 år står det her.

https://kirken.no/nb-NO/daap/a-vare-fadder/

Ja, har lest det. Men har også lest på noen forum (når jeg har søkt) at noen prester kan gjøre avvik til regelen om den ønskede fadderen har startet på konfirmasjonsforberedelser. Noe hun har til høsten når den lille skal døpes. Men går jo an å høre med kirkekontoret om hva de mener om det :) Leste forøvrig også at noen har vært faddere, men ikke skrevet opp i kirkebøkene som fadder før etter de er konfirmert.

Nettopp derfor jeg spør her, for å høre om noen av dere har erfaring med unge faddere og aldersgrenser :)

Anonymous poster hash: be88c...77c

Skrevet

De må ha fylt 15 år, men søstra mi hadde fortsatt noen måneder igjen til hun fylte 15 og det gikk helt greit :) Så de er ikke helt firkantet på det etter min erfaring :)

Anonymous poster hash: e338c...405

Skrevet

De må ha fylt 15 år, men søstra mi hadde fortsatt noen måneder igjen til hun fylte 15 og det gikk helt greit :) Så de er ikke helt firkantet på det etter min erfaring :)

Eller, blir kanskje feil å si at de MÅ ha fylt 15, det var litt bastant uttalt av meg :P

Men hør med kirkekontoret, du :)

Skrevet

Jeg fikk være fadder før jeg var konfirmert, men hadde startet på konfirmasjonsundervisningen.

Skrevet

Poenget med fadderen er jo at de skal bidra til å oppdra barnet i den kristne tro. Er nok derfor man må være konfirmert/påbegynt konfirmasjonsforberedelsene.

Anonymous poster hash: b745f...0c3

Skrevet

Vi har to faddere som var under konfirmantalder.. de står bare ikke i kirkeboka. Så enkelt ;)

Anonymous poster hash: c0d87...fcb

Skrevet

Hør med presten. Da vi døpte barna våre hadde den ene en onkel og den andre en tante som var under 15 som fadder. Presten tillot de å være faddere fordi de gikk i konfirmantundervisning.

Skrevet

jeg var 15 første gangen :)

Skrevet

Hvis det ikke går, kan hun vel uansett bære til dåpen. Den som gjør det trenger ikke å være fadder.

Anonymous poster hash: 51c61...0c6

Skrevet

Seriøst? Min bror nektet å ha meg som fadder da jeg var 17 år fordi "Man må være 18 år ifølge kirken". Han liker meg ikke mao.

Anonymous poster hash: ee1c6...d74
Skrevet

Vi har to faddere som var under konfirmantalder.. de står bare ikke i kirkeboka. Så enkelt ;)

Anonymous poster hash: c0d87...fcb

Æh... Men da er de ikke faddere pr. definisjon. Du kan få dem innskrevet som faddere i etterkant, derimot.

Anonymous poster hash: e97eb...431

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...