GÃ¥ til innhold

Gravid, og tannverk 😩

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man gå til tannlege selv om man er gravid? Tenker at røntgen bilder ikke kan være helt heldig for lille i magen...

Anonymous poster hash: 41d74...650

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja du kan fint gå til tannlegen. Bare informere om at du er gravid.

Anonymous poster hash: c5a00...d69

Skrevet

Er mye farligere å gå med for eksempel betennelse i munnen.

Dessuten så er det like mye stråling i et røntgenbilde som man får i seg under en flytur.

Skrevet

Jepp bare si ifra om at du er gravid :) lykke til :)

Anonymous poster hash: dd93d...e51

Skrevet

Ja, det er ikke farlig med de røntgenapparatene de bruker nå. Jeg tok selv røntgen mens jeg var gravid. Tannlegen min var også gravid, men de ansatte går alltid ut av rommet når det tas røntgen, hvis ikke blir dosen for stor. De tar mange, mange røntgenbilder hver dag. Vi andre tar sjelden mer enn noen få per år. Det er omtrent like mye stråling i å ta noen røntgenbilder som en flytur.

Og du trenger ikke svart forkle. Det var i gamle dager at de ble brukt på gravide.

Anonymous poster hash: 13b94...129
Skrevet

Det er litt ulik praksis på dette. Jeg ringte min tannlege for en mnd siden og sa jeg hadde tannverk, og var gravid i 7. mnd.

Han sa da at han ikke tok røntgenbilder på gravide, da han ikke hadde utstyr som var trygt/nytt nok. Han henviste meg til en annen tannlege i nærmeste by, der de hadde bedre utstyr.

Nå venter jeg på time hos øre-nese-hals (det var bihulebetennelse som gav meg tannverk) men der er usikkert om jeg får tatt ct eller røntgen før babyen kommer.

Anonymous poster hash: 2b35f...863

Skrevet

Det er litt ulik praksis på dette. Jeg ringte min tannlege for en mnd siden og sa jeg hadde tannverk, og var gravid i 7. mnd.

Han sa da at han ikke tok røntgenbilder på gravide, da han ikke hadde utstyr som var trygt/nytt nok. Han henviste meg til en annen tannlege i nærmeste by, der de hadde bedre utstyr.

Nå venter jeg på time hos øre-nese-hals (det var bihulebetennelse som gav meg tannverk) men der er usikkert om jeg får tatt ct eller røntgen før babyen kommer.

Anonymous poster hash: 2b35f...863

CT får du ikke tatt, det er en helt annen stråledose enn vanlig rtg.

Anonymous poster hash: c842e...9c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...