Gå til innhold

ladet "hjemmet" og hekling, noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos min mor og da så jeg et vedlegg til bladet "Hjemmet" som inneholdt en del hekleoppskrifter. Det er vel noen uker siden nå. Jeg falt helt for et rosa/lilla heklet teppe inni bladet og kjøpte inn garn og har begynt å hekle. Her må jeg få legge til at jeg bare har heklet bitte litt før, så det ble en del youtube-videoer som instruerte om hvordan en sånn og sånn maske skal hekles. Jeg er med andreord ganske uerfaren.

I går leste jeg på montering og oppdaget at det mangler en del på beskrivelsen. Dermed står jeg igjen og vet ikke helt hvordan jeg skal få til å hekle "krysset" mellom lappene skikkelig. Er det noen som har samme bladvedlegg og som kan hekle som kan forklare meg hvordan dette skal gjøres?

Anonymous poster hash: bd2eb...9e8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen? :)

Anonymous poster hash: 99369...72d
Skrevet

Prøv ei heklegruppe på Facebook (feks "vi som er hekta på strikking og hekling") og legg ut bilde så er det lettare å forklare.

Der er det mange på alle slags nivå, og folk er veldig snille og hjelpsomme! 😃

Anonymous poster hash: beb3b...b45

Skrevet

Har du heklet mange små ruter som skal monteres til å bli et teppe? Jeg har ikke sett det bladet, men hekler selv ruter som jeg skal montere til slutt. Følger en oppskrift fra dropsdesign.no og der synes jeg monteringen er beskrevet ganske bra.

Skrevet

Har du heklet mange små ruter som skal monteres til å bli et teppe? Jeg har ikke sett det bladet, men hekler selv ruter som jeg skal montere til slutt. Følger en oppskrift fra dropsdesign.no og der synes jeg monteringen er beskrevet ganske bra.

Ja, det stemmer. Jeg har ikke nok til å montere enda, bare så plutselig at siste del av monteringsbeskrivelen mangler. Første delen er grei. Man skal hekle i fm ihjørnet på den ene lappen, så en lf og så en fm i hjørnet på den andre lappen, så 3 lf på skrått ned til første bue på første lapp og fm, så en ny fl tvers over til neste lapp og fm og så fortsetter de slik ned de to lappene. Problemet ligger i "krysset". Slik jeg forstår beskrivelsen skal man hekle hele langsiden sammen først remsevis, og så ta kortsidene etterpå. På bildet er det en fm i hvert hjørne på fire lapper, så en lf inn mot midten fra hvert hjørne og en fm som er kryss midt mellom dem. Det erher jeg faller ut ...

HI

Skrevet

Slik jeg forstår bildet så er det to luftmasker som krysses i midten, og at de ikke skal festes i hverandre men bare ligger over hverandre. Jeg har aldri montert et slikt teppe før :P

Skrevet

Tror jeg ville ha heklet sammen alle lapper på langs først, og deretter heklet på tvers.

Skrevet

Slik jeg forstår bildet så er det to luftmasker som krysses i midten, og at de ikke skal festes i hverandre men bare ligger over hverandre. Jeg har aldri montert et slikt teppe før :P

Ahhh... Ja, du har et poeng der! Da ga det straks mer mening også. Tusen takk for innspill :)

HI

Skrevet

Ahhh... Ja, du har et poeng der! Da ga det straks mer mening også. Tusen takk for innspill :)

HI

Bare hyggelig :) Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...