Gå til innhold

Jeg har fått et "motsatt problem"! (Spising)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt med overspising pga angst/depresjon, og gikk opp 30 kg på 3-4 år. Vekten holdt seg stabil i noen år, men nå har jeg blitt tvunget til å spise sunt og drikke sunt, og "kosen" når det kommer til mat er helt vekk. Jeg vil gjerne ned i vekt også, men jeg ødelegger for meg selv. Klarer ikke alltid å spise, noen ganger er mitt første måltid kl 18-19. Idag har jeg tvunget i meg 1 skål havregryn og melk, men har ikke matlyst. Tror varmen også er litt skyld i det, og sliter med pollenallergi så er slapp og føles som jeg har influensa, i tillegg til nysing og kløe etc. 

Men det ødelegger nok forbrenningen min, noen som har vært i samme båt?

Anonymous poster hash: 51b55...f23
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får du hjelp for spiseforstyrrelsene dine? I så fall, vær helt ærlig om hvordan du har det!

Du sier at kosen med mat er borte. Da tenker jeg at du trenger hjelp til å finne matglede i den sunne maten.

Jeg måtte legge om mitt kosthold for en god del år siden pga. helsen. Jeg holdt på å bli tullerusk i hodet fordi det eneste jeg kunne tenke på var alt jeg ikke lenger kunne spise. Jeg fokuserte på det jeg ikke kunne spise, og det ga meg en følelse av oppgitthet og tristhet.

Jeg måtte imidlertid fortsette å spise på ny måte, og da fant jeg ut at jeg måtte snu tankene mine for ikke å bli sprø.

Jeg gikk inn for å lære meg alt jeg kunne spise, og ikke minst lære meg å lage GODE retter som jeg kunne kose meg med og likevel oppnå ønsket effekt av maten.

Og vet du - jeg har aldri i mitt liv kost meg så mye med mat som jeg har gjort etter jeg lærte dette :)

For tenk på det, når du har overspist har du nok gjort det for å døyve følelser, og den biten har nok vært god. Men samtidig er jeg overbevist om at du har fått masse dårlige følelser når du har overspist og spist feil mat fordi du visste det var feil for deg. Stemmer ikke det?

Om du lærer deg å lage sunn OG god mat så kan du igjen kose deg med mat! :)

Men vær helt ærlig med de du ev. får hjelp hos, og følges du ikke opp, kontakt legen din og fortell at du må få hjelp slik at du ikke nå utvikler anorexia.

Når du spiser så sent på dagen som du innimellom gjør så vil det påvirke psyken din veldig negativt og det vil ha flere uheldige følger for blodsukkeret ditt og helsen din ellers. Skal du gå ned i vekt må du spise riktig og noenlunde regelmessig for å holde blodsukkeret ditt stabilt, da vil det være lettere å gå ned i vekt - og holde seg der.

Snakk med legen din og snakk med ev. andre behandlere :)

Anonymous poster hash: 60103...7ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...