Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #1 Skrevet 1. juni 2016 I sitt navn? I hvilke tilfeller trengs dette? Anonymous poster hash: 136d9...f09
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #2 Skrevet 1. juni 2016 Bankkonto? Ingen barn trenger bankkonto Jeg sparer til barna i mitt navn. Det er fordi jeg vil legge noen føringer på hva pengene skal brukes til, at det ikke er fri tilgang ved fylte 18 år og at de unngår avkorting i stipend fra Lånekassen. Anonymous poster hash: b5b6f...54a
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #3 Skrevet 1. juni 2016 Bankkonto? Ingen barn trenger bankkonto Jeg sparer til barna i mitt navn. Det er fordi jeg vil legge noen føringer på hva pengene skal brukes til, at det ikke er fri tilgang ved fylte 18 år og at de unngår avkorting i stipend fra Lånekassen. Anonymous poster hash: b5b6f...54a Og dette vet du? Eller er det noe du tror? Har nemlig hørt noe annet, og er ute etter fakta, ikke hva folk nener babye trenger og ikke Ift sparing gjør jeg som deg, av samme årsaker som du nevner Anonymous poster hash: 136d9...f09
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #4 Skrevet 1. juni 2016 Her er noen fordeler og ulemper ved sparing i ditt navn eller barnets navn: https://www.dnb.no/privat/sparing-og-investering/spare-i-hvilket-navn.html En konto til sparing er lurt uansett om du bruker ditt eller barnets navn. Svært mange setter av hele eller deler av barnetrygden på egen konto. I tillegg kan penger barnet får i gave settes sv til sparing. Anonymous poster hash: d6d13...c4c
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #5 Skrevet 1. juni 2016 Trenger og trenger.. Vi oppretter ihvertfall konto til barnet når det kommer til verden. Der setter vi inn dåpspenger og bursdagsgavepenger. Vi sparer også til barna på konto i vårt navn, men den kan vi selv bruke ved behov. Vi skal betale førerkortet til barna våre f. Eks. Og håper på å kan gi en sum til kjøp av første leilighet. Ingenting vi sier før den tid kommer. Har mange mange år igjen enda. Men sparing er viktig å få inn fra start. Det å sjønne bruken og verdien av penger. Mange luksusfellekasus der ute.. Anonymous poster hash: 6d712...501
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #6 Skrevet 1. juni 2016 Trenger og trenger.. Vi oppretter ihvertfall konto til barnet når det kommer til verden. Der setter vi inn dåpspenger og bursdagsgavepenger. Vi sparer også til barna på konto i vårt navn, men den kan vi selv bruke ved behov. Vi skal betale førerkortet til barna våre f. Eks. Og håper på å kan gi en sum til kjøp av første leilighet. Ingenting vi sier før den tid kommer. Har mange mange år igjen enda. Men sparing er viktig å få inn fra start. Det å sjønne bruken og verdien av penger. Mange luksusfellekasus der ute.. Anonymous poster hash: 6d712...501 Vi har gjort likt som dette😊 Anonymous poster hash: f990c...eb1
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #7 Skrevet 1. juni 2016 Jeg har bare laget en konto i min nettbank der jeg setter inn til hvert av barna Anonymous poster hash: 5c802...1ed
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #8 Skrevet 1. juni 2016 Jeg sparer ikke til barna på egen konto, jeg sparer på konto i mitt navn. Det blir penger jeg kan gi til barna i gave når jeg mener det er lurt å gjøre det, f.eks når de skal kjøpe sin første bolig. Jeg sparer ikke penger i barnas navn som de da får råderett på så fort de fyller 18 år. Uansett hvor godt økonomisk oppdratt de er blir det veldig fristende for en 18 åring som føler seg rik å bruke pengene på russebuss og sydentur, det er ikke det jeg sparer til, slike ting får de jobbe for selv. Men barna har en sparebøssekonto, de må jo lære om sparing fra de er små. Så de har sparebøsse og de har egne kontoer de kan sette inn bursdagspenger, tømme sparebøssen på osv. Dette er penger som til en viss grad er til egen disposisjon, ønsker de å spare til en bmx-sykkel eller en ipad så gjør de det på denne kontoen. De får selvfølgelig ikke ta ut penger herfra for å kjøpe sjokolade i friminuttene på skolen, men de sparer gjerne til spesielle ting og får selv bestemme hva de tingene er. Foreløbig har de pengene gått til ting som mobil, sparkesykkel, bmx, playstation 4 osv. De er flinke til å spare. Når det kommer til hva de MÅ ha, så er mine barn nå fra 7 til 15 år gamle og den eneste av dem som har måttet ha konto er han som har hjelpestønad fra nav. Den må nemlig inn på en konto i barnets navn. Før kunne foreldrene få denne støtten inn på sin konto, men sånn er det ikke lenger. Søker man hjelpestønad til et barn, må pengene inn på en konto i samme navn som stønaden er til. Anonymous poster hash: ba593...0a3
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #9 Skrevet 1. juni 2016 Vi har opprettet en egen konto til barnet vårt, men den står i mitt navn. Jeg leste noen artikler om fordeler og ulemper ved å lage en konto i barnets navn og landet på å ikke gjøre det. Jeg ønsker full kontroll på pengene - dette er ikke lommepenger. Det er barnetrygd, gaver til navnefest osv. Anonymous poster hash: d1d8d...275
februarprins2013 Skrevet 1. juni 2016 #10 Skrevet 1. juni 2016 min har hatt det siden navnfesten april 2013
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #11 Skrevet 1. juni 2016 Selvsagt trenger barnet egen konto! Hvorfor: fordi besteforeldre ønsker kontonummeret til barnebarnet! De ene setter inn penger hver jul og bursdag og kjøper en liten leke i tillegg som gave. De andre besteforeldrene samler opp pantepenger og lommerusk og setter inn til barnebarna når sparegrisen på kjøkkenet er full! De ville aldri satt pengene på vår konto. Hvordan skulle vi husket slike beløp? Anonymous poster hash: 24b83...e26
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #12 Skrevet 1. juni 2016 Selvsagt trenger barnet egen konto! Hvorfor: fordi besteforeldre ønsker kontonummeret til barnebarnet! De ene setter inn penger hver jul og bursdag og kjøper en liten leke i tillegg som gave. De andre besteforeldrene samler opp pantepenger og lommerusk og setter inn til barnebarna når sparegrisen på kjøkkenet er full! De ville aldri satt pengene på vår konto. Hvordan skulle vi husket slike beløp? Anonymous poster hash: 24b83...e26 Om man har slike besteforeldre trenger de en egen konto ja, men det er da slett ikke alle som har det så det er ikke så selvsagt... Jeg har aldri opplevd at hverken mine eller mannens foreldre har gitt ungene penger på den måten Anonymous poster hash: ba593...0a3
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #13 Skrevet 1. juni 2016 Og dette vet du? Eller er det noe du tror? Har nemlig hørt noe annet, og er ute etter fakta, ikke hva folk nener babye trenger og ikke Ift sparing gjør jeg som deg, av samme årsaker som du nevner Anonymous poster hash: 136d9...f09 Nå ble jeg litt nysgjerrig på hva du har blitt fortalt er grunnen til at en baby eller barn generelt må ha egen konto? Anonymous poster hash: 7a6a6...3e2
Kakao1234 Skrevet 1. juni 2016 #14 Skrevet 1. juni 2016 Vår lille har egen konto i sitt navn hvor vi setter inn pengegaver han får i tillegg til at vi sparer et lite beløp for han hver måned.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #15 Skrevet 1. juni 2016 Selvsagt trenger barnet egen konto! Hvorfor: fordi besteforeldre ønsker kontonummeret til barnebarnet! De ene setter inn penger hver jul og bursdag og kjøper en liten leke i tillegg som gave. De andre besteforeldrene samler opp pantepenger og lommerusk og setter inn til barnebarna når sparegrisen på kjøkkenet er full! De ville aldri satt pengene på vår konto. Hvordan skulle vi husket slike beløp?Anonymous poster hash: 24b83...e26 Barna trenger likevel ikke sin helt egen konto, juridisk sett, som jeg tolket spørsmålet som. Man vil kunne ha kontroll på bursdagspenger, småsparing osv hvis du oppretter en ny sparekonto i ditt navn, og kaller den f.eks. Lises sparekonto, Oles sparekonto til hvert av barna. Da holder man oversikt over pengene slik at de ikke blandes med dine egne penger til vanlig forbruk, men de er fortsatt teknisk sett dine, slik at barna ikke får muligheten til å bruke potensielt flere hundre tusen som har blitt spart opp fra de ble født, på tull. Jeg tror det er det lureste hvis man sparer store beløp til barna. Jeg har en konto til barnet mitt som er juridisk sett min, som jeg bruker til å spare til førerkort, konfirmasjon, huskjøp osv. Men når han blir større vil han få sin egen i sitt navn, som han kan styre selv (med veiledning selvfølgelig) der han kan sette inn ukelønn, bursdagspenger osv. Anonymous poster hash: af224...af6
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #16 Skrevet 1. juni 2016 Barna trenger likevel ikke sin helt egen konto, juridisk sett, som jeg tolket spørsmålet som. Man vil kunne ha kontroll på bursdagspenger, småsparing osv hvis du oppretter en ny sparekonto i ditt navn, og kaller den f.eks. Lises sparekonto, Oles sparekonto til hvert av barna. Da holder man oversikt over pengene slik at de ikke blandes med dine egne penger til vanlig forbruk, men de er fortsatt teknisk sett dine, slik at barna ikke får muligheten til å bruke potensielt flere hundre tusen som har blitt spart opp fra de ble født, på tull. Jeg tror det er det lureste hvis man sparer store beløp til barna. Jeg har en konto til barnet mitt som er juridisk sett min, som jeg bruker til å spare til førerkort, konfirmasjon, huskjøp osv. Men når han blir større vil han få sin egen i sitt navn, som han kan styre selv (med veiledning selvfølgelig) der han kan sette inn ukelønn, bursdagspenger osv. Anonymous poster hash: af224...af6 Akkurat dette er jeg enig i😊 Trenger ikke konto i eget navn men en i mor eller fars navn i nettbanken. Der kan man sette inn penger barnet får i gave og sparing ellers. Hvis man sparer i barnets navn vil overformynderiet overta ansvaret for kontoen på et tidspunkt også. Dessuten vil jeg ikke at barnet skal få tilgang til en stor sum penger før et boligkjøp, ikke som 18åring. Vi kommer også til å gjøre det som du nevner på slutten av innlegget ditt. Han kan få en konto når han blir stor nok til å spare ukelønn og div til ting han ønsker seg. Det holdes utenom den store sparekontoen som vi foreldre har for han. 😊 Anonymous poster hash: cf005...9c1
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #17 Skrevet 1. juni 2016 Akkurat dette er jeg enig i Trenger ikke konto i eget navn men en i mor eller fars navn i nettbanken. Der kan man sette inn penger barnet får i gave og sparing ellers. Hvis man sparer i barnets navn vil overformynderiet overta ansvaret for kontoen på et tidspunkt også. Dessuten vil jeg ikke at barnet skal få tilgang til en stor sum penger før et boligkjøp, ikke som 18åring. Vi kommer også til å gjøre det som du nevner på slutten av innlegget ditt. Han kan få en konto når han blir stor nok til å spare ukelønn og div til ting han ønsker seg. Det holdes utenom den store sparekontoen som vi foreldre har for han. Anonymous poster hash: cf005...9c1 Overformynderiet er ikke farlig, de forvalter bare pengene frem til barnet blir 18 år. Men det er sjelden de kommer inn i bildet så lenge det er penger spart opp av foreldrene, bankene melder ikke til overformynderiet om slike kontoer. Penger foreldrene har spart over tid bryr ikke overformynderiet særlig om hva blir brukt til. Men de kommer på banen med en gang om barnet får f.eks en arv, for å passe på at foreldrene ikke sløser bort barnets penger. Det man skal passe på er lånekassen, veldig kjedelig om barnet går glipp av stipend pga en sparekonto. Anonymous poster hash: ba593...0a3
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #18 Skrevet 1. juni 2016 Nå ble jeg litt nysgjerrig på hva du har blitt fortalt er grunnen til at en baby eller barn generelt må ha egen konto? Anonymous poster hash: 7a6a6...3e2 Søsteren min sparer til barna sine, sparekonto i hennes navn (merket med hvert av barnas navn). Hun søkte grunnstønad fra NAV og fikk beskjed om at hun måtte opprette en konto til barnet, altså en konto i barnets navn, ikke en konto i mors nettbank som står i hennes navn som hun bare har kalt "Linneas sparepenger" Anonymous poster hash: 136d9...f09
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #19 Skrevet 1. juni 2016 Søsteren min sparer til barna sine, sparekonto i hennes navn (merket med hvert av barnas navn). Hun søkte grunnstønad fra NAV og fikk beskjed om at hun måtte opprette en konto til barnet, altså en konto i barnets navn, ikke en konto i mors nettbank som står i hennes navn som hun bare har kalt "Linneas sparepenger" Anonymous poster hash: 136d9...f09 Var det da meint at grunnstønaden skulle komme inn på den kontoen? Jeg har aldri verken hørt eller lest noe om at verken babyer eller barn trenger egen konto. Men, det kan ha kommet noe nytt i det siste da mine to har rukket å bli 6 og 12 år. I forhold til NAV, så veit jeg derimot tilfeller der foreldre har måtte tømt sparekontoene til barna før de har fått sosial stønad. I tillegg så er det som ei lenger oppe her skriver, så vil en sparekonto i barnets navn ville kunne føre til at barnet ikke får stipend når det begynner i vgs. Anonymous poster hash: 7a6a6...3e2
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2016 #20 Skrevet 2. juni 2016 Var det da meint at grunnstønaden skulle komme inn på den kontoen? Jeg har aldri verken hørt eller lest noe om at verken babyer eller barn trenger egen konto. Men, det kan ha kommet noe nytt i det siste da mine to har rukket å bli 6 og 12 år. I forhold til NAV, så veit jeg derimot tilfeller der foreldre har måtte tømt sparekontoene til barna før de har fått sosial stønad. I tillegg så er det som ei lenger oppe her skriver, så vil en sparekonto i barnets navn ville kunne føre til at barnet ikke får stipend når det begynner i vgs. Anonymous poster hash: 7a6a6...3e2 Ja, de sier at barnet har krav på grunnstønad (og for så vidt hjelpestønad), og dermed skal barnets kontonummer fylles ut. Kontonummer i barnets navn. Anonymous poster hash: 136d9...f09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå