Anonym bruker Skrevet 31. mai 2016 #1 Skrevet 31. mai 2016 Jeg har en sønn på 12 år. Han er helt på grensen til alvorlig undervekt, men han spiser egentlig ganske bra. Det siste året har han slitt med magen. Vært inne på sykehuset, fått vite at han har borrelia. Men etter et visst antall uker med antibiotika ble saken avsluttet. Siden den gang har magen til sønnen blitt bare verre. Nå kan han knapt gjøre noe utenfor huset, pga vond mage og diaré. Jeg skal selvsagt bestille legetime og få henvisning til sykehuset igjen, men det kommer jo til å ta tid! Moren min vil veldig gjerne at jeg gir ham ernæringsdrikker i håp om at han kan få litt mer energi og legge på seg litt. Er det ok frem til vi får oppfølging av lege tro? Legen på sykehuset vi var hos sist brydde seg ikke om at sønnen er så tynn, men jeg har også i ettertid hørt fryktelig mye negativt om ham, at han overhodet ikke følger opp pasienter. Anonymous poster hash: 79b62...eaf
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2016 #2 Skrevet 31. mai 2016 Det å gi noen av og til har jeg gjort med det ene barnet mitt. Han er veldig tynn, og litt lav for alderen. Dersom man erstatter mange måltider, bør nok lege tas med i vurderingen. Er barnet ditt jevnlig hos lege? At du kunne gitt innimellom og så tatt det opp med lege ved neste konsultasjon. Anonymous poster hash: a7694...08e
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2016 #3 Skrevet 31. mai 2016 Uff, dette høres jo ut som matallergier eller tarmsykdom. Jeg ville kjøpt en hjemmetest for cøliaki på apoteket i morgen, om den er positiv har han 100% sikkert cøliaki og bør få en hastetime hos legen (husk å ikke slutte med matvarer før han er skikkelig testet). Han kan ha cøliaki selv om testen er negativ. Jeg ville absolutt kjøpt noen næringsdrikker på apoteket, det kan da ikke skade. Ring lege i morgen og be om en time så fort som mulig. Allergi for melk slår vel ut på blodprøve? Anonymous poster hash: 04461...bc7
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2016 #4 Skrevet 31. mai 2016 Drikker han litt blåbærbiola? For både blåbær og probiotika sin del. Anonymous poster hash: a7694...08e
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2016 #5 Skrevet 31. mai 2016 Cøliaki ble sjekket (med blodprøve) i januar. Melkefritt har vi ikke prøvd helt, det ville legen egentlig at vi prøvde. Men sønnen min bruker ganske lite melk i kostholdet sitt. Jeg tenkte dog å prøve det nå egentlig, men så ville heller moren min at jeg prøvde de drikkene og Biola, og da ble det til at jeg hørte på henne nå gitt. Biola er kjøpt inn for at han skal begynne å få det hver dag. Men han har ikke fått det fast siste tiden nei. Planen med ernæringsdrikkene er ikke at de skal erstatte måltider egentlig, mer være et supplement. Anonymous poster hash: 79b62...eaf
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2016 #6 Skrevet 31. mai 2016 Cøliaki ble sjekket (med blodprøve) i januar. Melkefritt har vi ikke prøvd helt, det ville legen egentlig at vi prøvde. Men sønnen min bruker ganske lite melk i kostholdet sitt. Jeg tenkte dog å prøve det nå egentlig, men så ville heller moren min at jeg prøvde de drikkene og Biola, og da ble det til at jeg hørte på henne nå gitt. Biola er kjøpt inn for at han skal begynne å få det hver dag. Men han har ikke fått det fast siste tiden nei. Planen med ernæringsdrikkene er ikke at de skal erstatte måltider egentlig, mer være et supplement. Anonymous poster hash: 79b62...eaf Jeg hadde definitivt turt å prøve. Jeg bruker også som supplement. Han er kresen, så har en flaske med ernæringsdrikk i 2-3 dager. For de som har diaré, kan det være bra med en blanding av 50/50 med eplemost og Farris. Mye salter. Anonymous poster hash: a7694...08e
Lille krøll Skrevet 31. mai 2016 #7 Skrevet 31. mai 2016 Har han spist probiotika etter så mange antibiotika kurer? Jeg vet om mange som må spise feks idoform leeeenge etter antibiotika og med flere kurer etter hverandre er det ikke rart om tarmene hans er helt kjørt.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #8 Skrevet 1. juni 2016 Mannen min sleit i flere år etter noen intensive antibiotikakurer. Det går hardt utover magen dessverre. Biola og lignende er nok lurt. Vi gir næringsdrikk til vår datter som er veldig tynn. Dette uten å snakke med legen. Hun får maks en til dagen, gjerne i stedet for frokost som hun ikke spiser uansett. Så lenge det ikke erstatter flere måltider går det nok fint. Dersom dere snakker med lege så er det mulig å få på blå resept, det fikk jeg da jeg var gravid. Anonymous poster hash: 80f9b...5dc
<3 mine søte små<3 Skrevet 1. juni 2016 #9 Skrevet 1. juni 2016 Gi supplerende. En halv etter hvert måltig. Men spør lege på sykehuset som har behandlet han om du kan få det på blåresept. Jeg fikk det til min.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #10 Skrevet 1. juni 2016 Takk for svarene, virkelig! 😊 Han har dessverre fått veldig lite probiotika. Jeg kjøpte et glass udos choice, men glemte litt å gi det. Siden magen i utgangspunktet var problemet så ble den bedre under antibiotikakurene. Så hadde han et opphold, ble syk for noe annet som han fikk samme antibiotika for, og etter det har de enda sterkere magesmertene kommet. Huff. Jeg burde visst lest mer om dette og egentlig fått litt mer beskjed om probiotika annet enn "så kanskje det er lurt å gi litt Biola". Anonymous poster hash: 79b62...eaf
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #11 Skrevet 1. juni 2016 Få en vanlig legitime raskt. Det er det ikke lange ventetid på. Symptomene du beskriver er ganske vanlige etter heftige antibiotikakurer og kan som regel fikses. Noen ganger må man gjennom en ny antibiotikakurer og noen ganger holder det å få ekstra av familiens bakterieflora eller bare melkesyrebakterier. Det er litt ulike behandlinger men det kan som regel fikses av fastlegges. Anonymous poster hash: 5ab2c...4fb
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #12 Skrevet 1. juni 2016 1. Bytt fastlege og bestill ny time 2. Gi han probiotika fast, så sant det ikke er laktose i disse, ikke før du vet at han ikke er laktoseallergisk. Snakk med legen om dette. 3. Kutt melkeprodukter helt en periode, slik legen ba dere om å gjøre, for å se om han er laktoseallergisk. Test også for andre matallergier. 4. Snakk med legen om irritabel tarmsyndrom, Chrons, eller andre tarmsykdommer. 5. Prøv low foodmap diett 6. Du kan gi ernæringsdrikk som supplement. Gi laktosefri (juicevarianten) inntil videre. 7. Du kan berike maten hans med nøytral matolje. Litt grønne bananer, avocado og nøtter. Lag f.eks. smoothie av juicebasert ernæringsdrikk, blåbær, banan, avocado og kanskje litt olje. Anonymous poster hash: aa48c...645
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #13 Skrevet 1. juni 2016 1. Bytt fastlege og bestill ny time 2. Gi han probiotika fast, så sant det ikke er laktose i disse, ikke før du vet at han ikke er laktoseallergisk. Snakk med legen om dette. 3. Kutt melkeprodukter helt en periode, slik legen ba dere om å gjøre, for å se om han er laktoseallergisk. Test også for andre matallergier. 4. Snakk med legen om irritabel tarmsyndrom, Chrons, eller andre tarmsykdommer. 5. Prøv low foodmap diett 6. Du kan gi ernæringsdrikk som supplement. Gi laktosefri (juicevarianten) inntil videre. 7. Du kan berike maten hans med nøytral matolje. Litt grønne bananer, avocado og nøtter. Lag f.eks. smoothie av juicebasert ernæringsdrikk, blåbær, banan, avocado og kanskje litt olje. Anonymous poster hash: aa48c...645 Crohns, heter det vel Anonymous poster hash: aa48c...645
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #14 Skrevet 1. juni 2016 Takk for svarene, virkelig! Han har dessverre fått veldig lite probiotika. Jeg kjøpte et glass udos choice, men glemte litt å gi det. Siden magen i utgangspunktet var problemet så ble den bedre under antibiotikakurene. Så hadde han et opphold, ble syk for noe annet som han fikk samme antibiotika for, og etter det har de enda sterkere magesmertene kommet. Huff. Jeg burde visst lest mer om dette og egentlig fått litt mer beskjed om probiotika annet enn "så kanskje det er lurt å gi litt Biola". Anonymous poster hash: 79b62...eaf Udos choice er vel i hovedsak for omega, det han trenger er melkesyrebakterier. Så rart at dere ikke ble bedt om å ta det sammen med antibiotikaen.. Datteren til en venninne hadde borelia i høst og fikk intravenøs antibiotika i noen uker, hun måtte ta melkesyrebakterier hele tiden. Antibiotika forstyrrer jo all bakteriebalanse i kroppen, og tar ikke bare de "slemme" bakteriene. De gode bakteriene i magen er vi helt avhengig av for å fungere optimalt. https://www.apotek1.no/produkter/idoform-classic-plus-50stk-922843p God bedring til gutten, ikke noe greit når de sliter sånn. Anonymous poster hash: 04461...bc7
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #15 Skrevet 1. juni 2016 1. Bytt fastlege og bestill ny time 2. Gi han probiotika fast, så sant det ikke er laktose i disse, ikke før du vet at han ikke er laktoseallergisk. Snakk med legen om dette. 3. Kutt melkeprodukter helt en periode, slik legen ba dere om å gjøre, for å se om han er laktoseallergisk. Test også for andre matallergier. 4. Snakk med legen om irritabel tarmsyndrom, Chrons, eller andre tarmsykdommer. 5. Prøv low foodmap diett 6. Du kan gi ernæringsdrikk som supplement. Gi laktosefri (juicevarianten) inntil videre. 7. Du kan berike maten hans med nøytral matolje. Litt grønne bananer, avocado og nøtter. Lag f.eks. smoothie av juicebasert ernæringsdrikk, blåbær, banan, avocado og kanskje litt olje. Anonymous poster hash: aa48c...645 Å, det var mange fine råd og tips. Hjertelig takk! Et lite dilemma da: moren min har allerede rukket å kjøpe melkebaserte produkter nok for ca to uker. Bruke de først og deretter kjøre melkefritt eller? Og tenker du laktosefritt eller helt uten melkeprotein? Anonymous poster hash: 79b62...eaf
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #16 Skrevet 1. juni 2016 Udos choice er vel i hovedsak for omega, det han trenger er melkesyrebakterier. Så rart at dere ikke ble bedt om å ta det sammen med antibiotikaen.. Datteren til en venninne hadde borelia i høst og fikk intravenøs antibiotika i noen uker, hun måtte ta melkesyrebakterier hele tiden. Antibiotika forstyrrer jo all bakteriebalanse i kroppen, og tar ikke bare de "slemme" bakteriene. De gode bakteriene i magen er vi helt avhengig av for å fungere optimalt. https://www.apotek1.no/produkter/idoform-classic-plus-50stk-922843p God bedring til gutten, ikke noe greit når de sliter sånn. Anonymous poster hash: 04461...bc7 Jeg spurte på helsekost etter probiotika og fikk udos choice. Men har idoform her hjemme så da skal han få det også. Anonymous poster hash: 79b62...eaf
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #17 Skrevet 1. juni 2016 Jeg spurte på helsekost etter probiotika og fikk udos choice. Men har idoform her hjemme så da skal han få det også. Anonymous poster hash: 79b62...eaf Jøss, da må dere ha misforstått hverandre. Udos choice er en olje man tar for å få i seg riktige fettsyrer. Omega 3, 6 og 9. Anonymous poster hash: 04461...bc7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå