Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

HEI! jeg er en jente på 24 år og er 8 uker på vei. Jeg kan ingenting om barn eller hva man burde forbrede under graviditeten. Kan noe fortelle meg litt hva jeg burde gjør? Jeg har vært hos legen og alt er i orden. Men blir stresset over at jeg ikke kan noe om for eksempel:

Har jeg rettigheter på støtte når jeg får barn?
Hvor mye må jeg ha jobbet før for at nav skal støtte?
For var en slags sum Etter fødselen?
Er det noe jeg burde forbrede/gjøre før barnet er her?

Setter pris på alle svar jeg kan få og takk på forhånd. :)

Endret av travelgirl
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har rett på foreldrepenger(lønn i permisjon) om du har jobbet minst 6 av de 10 siste mnd før termin og har en inntekt på minimum 1/2 G.

Permisjonen er på 59 uker, med 80% utbetalt lønn eller 49 uker med 100% utbetalt lønn. Far(om han er inne i bildet) må ta minst 10 av disse ukene.

Om du ikke har tjent deg opp rett til forledrepenger kan du få engangsstønad, den er nå på 46000 kr

Før fikk man et eller annet beløp etter fødsel, men det er falt bort for mange år siden.

Eneste du får nå er barnetrygd på 970 kr i mnd, den kommer automatisk når folkeregisteret har mottatt fødselsmelding. Første utbetaling er normalt sett mnd etter at barnet er født.. Så om du f eks føder 1. juni, så får du første utbetaling 29. juli(barnetrygd utbetales den siste virkedag i mnd).

Før barnet kommer bør du skaffe litt utstyr og klær.

Det som i hvertfall er lurt å ordne er en stelleplass, en soveplass, en bilstol.

En vogn eller noe å bære babyen i er også greit å ha. Ellers går det fint an å anskaffe seg ting etterhvert som man ser man får behov.

Du burde kanskje også ordne deg plass hos jordmor, der vil du får gode råd og svar på det du lurer på rundt det å få baby i hus.

Skrevet

Tusen tusen takk for svar!!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...