Gå til innhold

konfliktsky mann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en mann som er verdens beste på omtrent alle områder..og elsker han veldig høyt.men han er veldig konfliktsky. Kan ikke snakke med meg om problemer, vanskelige ting..og det er litt vanskelig for meg. Jeg har barn fra et tidligere forhold og barn sammen. Jeg er redd barna skal bli forskjellsbehandlet, da jeg har merket småting som han kanskje ikke tenker på selv engang. men jeg har da automatisk klørne litt ute. Han mener jeg kjøper mye mer til mine barn enn til våre. Jeg synes jeg gir de like mye, men siden mine er mye eldre får de automatisk kanskje litt mer utstyr og klær som de trenger. sjelden mye unødvendig. Han kjøper ikke klær, og har egentlig ikke snøring på hvor ofte man må kjøpe noe da de vokser ut av det.Han kan ikke se i albumer fra de var små osv..selv om jeg har fjernet bilder fra meg og x sammen. Er viktig for barna at ting kan bli snakket om, uten at han blir sur, men det går nesten ikke. Hva gjør jeg ang det å ta opp ting han synes er vanskelig når han bare reiser osv hver gang det er ting som er vanskelig å snakke om? Han er blid igjen dagen etter å kan da oppføre seg som ingenting har skjedd uten at vi har fått snakket om det. Er ikke bare meg han ikke liker å ta opp ting med..kan f.eks være ting rundt lønn, sjefen osv.

Anonymous poster hash: 7b006...f60
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er dessverre at det er helt umulig i lengden å være sammen med noen man ikke kan kommunisere med om de vanskelige tingene. Min eks er slik, og når det begynte å gå dårlig var det umulig å få han med på å prøve å reparere. Han stengte av for det som var vanskelig rett og slett, og da kom vi ingen vei. I ettertid, etter å ha kommet over at bruddet var mitt valg, så ser jeg hvor stort svik det er å la partneren slite alene med problemene, være alene om å fikse og ordne ting og tenke ut løsninger, ta alle ubehagelige telefoner, være den som sier fra til andre om ting som ikke er så hyggelig. Da er man ikke et LAG, og slik vil jeg aldri ha det igjen. Beklager om jeg er negativ her... Kanskje en voksen mann kan lære seg å kommunisere med litt hjelp? Parterapi kan kanskje prøves?

Anonymous poster hash: c45f0...e41

Skrevet

det er liksom bare småting det er snakk om..men tips på hvordan man skal få de til å snkke om problemer hadde vært flott: ))

Skrevet

det er liksom bare småting det er snakk om..men tips på hvordan man skal få de til å snkke om problemer hadde vært flott: ))

Jeg synes ikke du forteller om småting, når du blant annet skriver at du har fjernet alle bilder av deg og eksen fra album fra da barna var små. Dere kan ikke snakke om ting uten at han blir sur. Dette er ikke småting.

Dette er ting som gjør og vil gjøre forholdet vanskelig. Og dessverre er det ikke noe du kan endre på. Han må selv ønske endring og jobbe hardt for å få det til.

Det høres ikke ut som ønsker noen endring. Og det finnes ikke noen magisk måte du kan ta opp ting på, sånn at alt bare fikser seg. Han går sin vei når du prøver å snakke med ham, og dagen etter later han som ingenting. Det er en hersketeknikk, en måte å unngå ubehageligheter på. Han ignorerer det som er problemer for deg og later som det ikke finnes. Da slipper han å ta tak i det, han slipper å gjøre noe eller å endre på seg selv eller sin væremåte.

Det verste er at jeg ikke tror det hjelper å få ham med på familievernkontoret heller. Slik du beskriver ham så vil han enten ikke møte opp, eller bare sitte der og holde kjeft og etterpå late som ingenting. Eller kanskje til og med gå sin vei mens dere er der.

Skrevet

Han høres vel mer konfliktskapende ut enn konfliktsky, og uten vilje til å ville finne løsninger?

Anonymous poster hash: 5b20d...631

Skrevet

Jeg er enig med de over. Jeg tror at dere må ha hjelp for at han skal innse problemet og være villig til å gjøre noe med det. Om han er villig til å gjøre noe med det, det er en helt annen sak.

Er veldig enig med de over når det kommer til at det han gjør er en form for hersketeknikk og at han heller skaper konflikter enn skyr dem. Når han ikke takler at dine barn har bilder av sin far i album, da fremstår mannen din som en med enten veldig dårlig selvtillit eller som veldig sjalu. Om han ikke takler at du har en fortid, da burde han aldri ha valgt en kvinne med barn fra før. Da burde han strengt tatt valgt seg en uerfaren jomfru...

Du sier at det bare er småting, men det er ikke bare småting. Det er tydelige tegn på et forhold som ikke fungerer. Eller... som fungerer så lenge du ikke krever normal oppførsel på ham på disse områdene.

Dette er trolig en mann du ikke kan stole på om du virkelig får problemer. Og den dagen problemene blir større og du ikke orker å ha det slik, da er det trolig for sent å redde forholdet.

Om du vil ha en endring, da bør du prøve å få ham i parterapi.

Jeg har vært borti få slike menn som virkelig endrer seg, de fleste vil ikke. De vil heller miste familie og alt enn å måtte ta tak i egne problemer. Jeg har vært borti én som langt på vei har endret seg. Jeg var ikke sammen med ham, men jobbet tett på ham i flere år. Det skjedde en del ting der som han pga. sin konfliktskyhet ikke tok ansvar for, jeg sluttet. Senere har han kommet og bedt om unnskyldning, sagt at han har innsett at det var pga. hans egen konfliktskyhet at det ble som det ble, og han takket meg for at han pga. meg hadde begynt å lære at ham måtte ta tak i ting, hvis ikke så vil "småting" etterhvert vokse seg for store til at de lar seg håndtere. Han sa at han har jobbet mye med seg selv i ettertid. Jeg vet at denne mannen ikke er helt fri for tendens til konflikskyhet i dag, men de som jobber med ham sier at han har endret seg mye og tar tak i ting på en helt annen måte enn tidligere. Så det er mulig å endre seg - men man må ville det selv.

Nå mens forholdet deres fremdeles er forholdsvis bra så kan dere kanskje ha en sjanse om dere skaffer dere hjelp via parterapi. Hvis ikke tror jeg du gir ham opp om noen år, spesielt om dere møter større utfordringer og du merker at han heller ikke da stiller opp, men later som om problemer ikke eksisterer.

Og de problemene du forteller om nå - det er ting som ikke burde være problemer mellom dere, men han gjør det til problemer.

Jeg hadde ikke orket å leve med en mann som stadig brukte "silent treatment" resten av dagen for å demonstrere, det ville gjort meg frustrert, usikker, jeg ville gått på tå rundt ham mtp. hva jeg sa, og det ville tappet meg for energi. At han later som ingenting dagen etter er egentlig ganske arrogant.

Anonymous poster hash: f65bb...60a
Skrevet

Meg med eksen over.

Godt å se at noen sier at dette er en hersketeknikk. Det tok flere år med forvirring rundt alt før jeg skjønte hva slags forhold jeg var i. Jeg slet med dårlig samvittighet og gjør det litt fremdeles. Det høres ut på meg som at mannen til Hi og min eks har litt samme trekk, og min eks fikk meg til å føle at han satt på svaret på hva som var normalen. Hvis jeg reagerte på ting med sterke følelser, så møtte jeg en vegg fra han, og jeg trodde det var jeg som var gal. Når du, Hi, sier dette med bildene i albumet så virker det som at du tror det er normalt, og noe du må etterkomme (hvis ikke blir du fryst ut?), men som flere over påpeker så er det ikke det!

Man blir rett og slett litt kua av den type oppførsel du beskriver.

Anonymous poster hash: c45f0...e41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...