Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #1 Skrevet 30. mai 2016 Jeg klarer ikke og komme overens med stebarnet mitt, jeg prøver men jeg klarer ikke! Jeg prøver og prøver, men uansett hva jeg gjør eller ikke gjør får jeg ingen respons tilbake. Jeg er uendelig lei av og skifte tisse klær 3 ganger om dagen, lei av at barnet lyver om alt, lei av mishandling av dyr og lei av stjeling av alt! Noen som har noen gode råd? Jeg klarer snart ikke mer, jeg er så utrolig lei meg for sånn hverdagen her har blitt! Bup og ppt er forresten inne i bildet uten at noen klarer og gjøre noe. Anonymous poster hash: 6d0dd...a28
Nyttårs barn Skrevet 30. mai 2016 #2 Skrevet 30. mai 2016 Er dette det samme barnet som la nåler i brødet?
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #3 Skrevet 30. mai 2016 Er dette det samme barnet som la nåler i brødet?Nei, det er det ikke. Den tråden har jeg heller ikke lest. Anonymous poster hash: 6d0dd...a28
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #4 Skrevet 30. mai 2016 Hvor gammel er barnet? Anonymous poster hash: fe414...2ba
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #5 Skrevet 30. mai 2016 Hvor gammel er barnet? Anonymous poster hash: fe414...2ba Barnet er 9 år, så det er meg feilen er hos. Han er jo kun et barn. Jeg prøver alt jeg kan men han eier ikke empati for andre, jeg er utrolig gla i han. Men jeg vet bare ikke hvordan jeg skal klare dette mer. Anonymous poster hash: 6d0dd...a28
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #6 Skrevet 30. mai 2016 Tror ikke stemorlivet er for alle. Vet at jeg ikke hadde greid å bo med andres unger. Anonymous poster hash: fc198...9df
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #7 Skrevet 30. mai 2016 "skifte tisseklær tre ganger om dagen" på en 9-åring? Er det om nettene? Stakkars barn.... Anonymous poster hash: 35d02...b75
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #8 Skrevet 30. mai 2016 "skifte tisseklær tre ganger om dagen" på en 9-åring? Er det om nettene? Stakkars barn.... Anonymous poster hash: 35d02...b75 Han gidder ikke gå til doen når han har det gøy. Han vil ha en av oss voksene med inn på badet alene, har vært hos lege og sjekket at ingenting er galt flere ganger. Anonymous poster hash: 6d0dd...a28
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #9 Skrevet 30. mai 2016 Tror ikke stemorlivet er for alle. Vet at jeg ikke hadde greid å bo med andres unger. Anonymous poster hash: fc198...9df Begynner vel og kjenne på en viss anger for at jeg valgte dette livet. Anonymous poster hash: 6d0dd...a28
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #10 Skrevet 30. mai 2016 "skifte tisseklær tre ganger om dagen" på en 9-åring? Er det om nettene? Stakkars barn.... Anonymous poster hash: 35d02...b75 Er forresten kun på dagtid. Dette skjer aldri om nettene. Anonymous poster hash: 6d0dd...a28
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #11 Skrevet 30. mai 2016 Noen diagnose inne bildet? Uansett bør dere få hjelp med tiltak og veiledning i hjemmet. Uten å vite mer ville jeg tatt kampen om å følge på do,latt barnet gått med tissevått tøy,og latt det stå i de konsekvensene som medfølger. Låst av rom barnet ikke trenger tilgang til,fjernet alt annet som frister å stjele osv. Hva med avlastning? Anonymous poster hash: e2718...6ca
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #12 Skrevet 30. mai 2016 Mishandling av dyr??? Det må dere jo få en stopp på faderlig fort, om så dyret må få et nytt hjem. Har du skrevet om han før, hørtes litt kjent ut Anonymous poster hash: 034ac...2d9
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #13 Skrevet 30. mai 2016 Føler med deg Anonymous poster hash: 48827...a91
aanonym Skrevet 30. mai 2016 #14 Skrevet 30. mai 2016 Han gidder ikke gå til doen når han har det gøy. Han vil ha en av oss voksene med inn på badet alene, har vært hos lege og sjekket at ingenting er galt flere ganger. Anonymous poster hash: 6d0dd...a28 Høres ut som min eldste (ingen øvrige problemer). Vi prøvde ALT, han var grundig utredet, men hadde likevel tisseuhell på dagtid fram til 4-5- klasse. Han kjente rett og slett ikke at han måtte tisse, spesielt ikke om han var opptatt med noe. Du sjal ikke se bort fra at han sliter veldig med de der tisseuhellebe, at en del av oppførselen kan ha sammenheng med det.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #15 Skrevet 30. mai 2016 Her er det diagnoser de ikke klarer og stille inni bilde. Han gidder heller ikke si at han tusser på seg, flere ganger merker man det rett og slett pga lukten av tiss når han går forbi. Da blir han sur fordi han må dusje, det som skremmer meg mest er at han ikke har empati for andre mennesker og dyr. Anonymous poster hash: 6d0dd...a28
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #16 Skrevet 30. mai 2016 Stebarn eller ikke, dette er ikke normalt og barnet trenger hjelp. Synes forøvrig at det er barnets biologiske foreldre som bør ta det største ansvaret/belastningene her. Anonymous poster hash: 3b1f6...bc5
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #17 Skrevet 30. mai 2016 Når det gjelder tissingen har vi samme problemet her på dagtid (rundt samme alder&skjønn). Det eneste som hjelper er terping om og om igjen. Lærer/assistent må sende gutten på do før hvert friminutt, etter hvert måltid, før turer og etter hvert langfri. Det blir allikevel uhell, men mindre enn før. Min har alltid skiftetøy i sekken, i gymbagen og på plassen. Han får stjerner eller penger (5 kr) for å ha en dag uten uhell ELLER for å ha skiftet på skolen. Når han har fått 5 stjerner (hvis det er det han ønsker) får han en belønning i form av et blad han vil ha eller andre ting. Vi kjøpte blant annet inn en haug med små legofigurer da det var på tilbud. Aldri kjeft på gutten hvis han har hatt uhell og snakk med ham hver gang på vei hjem fra skolen/SFO om han har hatt uhell eller ikke. Gjør det klart at uhell (altså tissing) er automatisk dusjing og bytte av tøy- uansett om han dusjet om morgenen eller har besøk. Det skal ikke være unntak og riking av reglene. En handling har en konsekvens uansett om det er positivt eller negativt. Vi brukte lang tid på å implementere dette, men vi kan nå ha flere dager på rad uten uhell. Uhellene henger også sammen med psyken. Har det vært en dårlig dag eller at det har vært noe han er redd for å gå glipp av (f.eks en leke som han er redd for at andre skal ta) så er det vanligvis en dag med minst et uhell. Da kan det være et tips å alliere seg med de voksne slik at de f.eks kan passe på denne tingen frem til han er ferdig på do. Tissingen er forøvrig vanligvis hormonelt betinget og/eller psykisk betont. Er det hormonelt går det over når de kommer i puberteten. Er det psykisk får man bare arbeide med det alt set man kan. Når det gjelder plaging av dyr kan det hende at han ikke skjønner bedre eller har lært hvordan han egentlig skal oppføre seg. Min var ganske røff mot enkelte dyr fordi han ikke skjønte hvordan man skulle behandle dem. Tok litt tid og tålmodighet, men nå er min gutt blitt veldig flink med dyr. Utredninger på bup tar laaaang tid og mye energi. Jeg er glad for at stefaren til sønnen min holdt ut løpet. Vi ser belønningene nå etter såpass mange år (barn med blant annet asperger). Lykke til! Anonymous poster hash: 6bce7...562
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #18 Skrevet 30. mai 2016 Sosiopat...? Anonymous poster hash: 68e14...39c
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #19 Skrevet 30. mai 2016 Når det gjelder tissingen har vi samme problemet her på dagtid (rundt samme alder&skjønn). Det eneste som hjelper er terping om og om igjen. Lærer/assistent må sende gutten på do før hvert friminutt, etter hvert måltid, før turer og etter hvert langfri. Det blir allikevel uhell, men mindre enn før. Min har alltid skiftetøy i sekken, i gymbagen og på plassen. Han får stjerner eller penger (5 kr) for å ha en dag uten uhell ELLER for å ha skiftet på skolen. Når han har fått 5 stjerner (hvis det er det han ønsker) får han en belønning i form av et blad han vil ha eller andre ting. Vi kjøpte blant annet inn en haug med små legofigurer da det var på tilbud. Aldri kjeft på gutten hvis han har hatt uhell og snakk med ham hver gang på vei hjem fra skolen/SFO om han har hatt uhell eller ikke. Gjør det klart at uhell (altså tissing) er automatisk dusjing og bytte av tøy- uansett om han dusjet om morgenen eller har besøk. Det skal ikke være unntak og riking av reglene. En handling har en konsekvens uansett om det er positivt eller negativt. Vi brukte lang tid på å implementere dette, men vi kan nå ha flere dager på rad uten uhell. Uhellene henger også sammen med psyken. Har det vært en dårlig dag eller at det har vært noe han er redd for å gå glipp av (f.eks en leke som han er redd for at andre skal ta) så er det vanligvis en dag med minst et uhell. Da kan det være et tips å alliere seg med de voksne slik at de f.eks kan passe på denne tingen frem til han er ferdig på do. Tissingen er forøvrig vanligvis hormonelt betinget og/eller psykisk betont. Er det hormonelt går det over når de kommer i puberteten. Er det psykisk får man bare arbeide med det alt set man kan. Når det gjelder plaging av dyr kan det hende at han ikke skjønner bedre eller har lært hvordan han egentlig skal oppføre seg. Min var ganske røff mot enkelte dyr fordi han ikke skjønte hvordan man skulle behandle dem. Tok litt tid og tålmodighet, men nå er min gutt blitt veldig flink med dyr. Utredninger på bup tar laaaang tid og mye energi. Jeg er glad for at stefaren til sønnen min holdt ut løpet. Vi ser belønningene nå etter såpass mange år (barn med blant annet asperger). Lykke til! Anonymous poster hash: 6bce7...562 Det holder rett og slett ikke, at han ikke vet hvordan man behandler dyr. Da gir man dyret til noen som behandler det på en fin måte, som det fortjener å bli behandlet på! Ungen skal ikke få lov til å være ekkel med dyret for at han/hun skal lære seg hvordan man behandler dyr. Skjønner man ikke det så finner man andre løsninger til dyret. Når man er 9 år så skjønner man normalt sett at man behandler dyr med respekt. Det kan selfølgelig være andre faktorer som spiller inn som gjør det vanskelig og skjønne for barnet men da skaffer man nytt hjem til dyret sitt. Anonymous poster hash: 2c7b6...fee
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #20 Skrevet 30. mai 2016 Synes barnet trenger mere hjelp enn en katt. Høres ut som det er mye som ligger bak. Håper dere kjemper videre og finner andre metoder 💛 skjønner det er slitsomt,men barnet kommer først Anonymous poster hash: 26906...5f5
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2016 #21 Skrevet 31. mai 2016 Det holder rett og slett ikke, at han ikke vet hvordan man behandler dyr. Da gir man dyret til noen som behandler det på en fin måte, som det fortjener å bli behandlet på! Ungen skal ikke få lov til å være ekkel med dyret for at han/hun skal lære seg hvordan man behandler dyr. Skjønner man ikke det så finner man andre løsninger til dyret. Når man er 9 år så skjønner man normalt sett at man behandler dyr med respekt. Det kan selfølgelig være andre faktorer som spiller inn som gjør det vanskelig og skjønne for barnet men da skaffer man nytt hjem til dyret sitt. Anonymous poster hash: 2c7b6...fee Normalt sett så skjønner barn det, men det kan hende at vi snakker om et barn med enkelte evner som er veldig lite barn eller må læres opp i hvordan klappe etc. Man skal ikke mishandle et dyr, men her må stemor og far gjøre sitt beste for lære gutten riktige måter å oppføre seg mor dyr på. Omplasserer man dyret vil ikke gutten få nærkontakten med dyr. Mishandling eller hvordan det defineres kan være så mangt. Enkelte sier jo at det er mishandling hvis du kommer med en høy lyd eller skyver katten bort når du ikke vil ha den. Mener forøvrig at barn kommer først, deretter dyr etc. Og angående omplassering så er det mange som aldri finner et hjem og må avlives. Må dessuten legge til at jeg har vært borti gærne kattefanatikere som synes katter er mer verdt enn babyer, barn og voksne (deriblant en dame som lagde en liste som hun hang opp ute om hvorfor katter var bedre enn babyer...) Her er det barnet som må hjelpes og overvåkes- dyrehold er sekundært, men en bieffekt av hva som også må tillæres riktig oppførsel mot. Anonymous poster hash: 6bce7...562
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2016 #22 Skrevet 31. mai 2016 Uff, jeg skjønner at det er tøft å stå i dette som steforelder. Dette høres imidlertid IKKE ut som et barn som bare er uoppdragen eller giddalaus, her er det diagnoser tenker jeg. BUP må jo her ta tak, dette er ikke dere kvalifisert for å klare alene! Det å være forelder til et slikt barn er bortimot en umulig oppgave, og det å motivere seg til å stå i en slik hverdag om man ikke MÅ er hinsides hva man kan forvente. Anonymous poster hash: cc0bf...6a0
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2016 #23 Skrevet 31. mai 2016 Noen diagnose inne bildet? Uansett bør dere få hjelp med tiltak og veiledning i hjemmet. Uten å vite mer ville jeg tatt kampen om å følge på do,latt barnet gått med tissevått tøy,og latt det stå i de konsekvensene som medfølger. Låst av rom barnet ikke trenger tilgang til,fjernet alt annet som frister å stjele osv. Hva med avlastning? Anonymous poster hash: e2718...6ca Det du kommer med av råd er jo det stikk motsatte av hva all forskning viser hjelper. Positiv forsterkning er alltid veien og gå! Hør med BUP om de har PMTO kurs, det kan hvertfall hjelpe dere ut av en ond sirkel, man kjører seg gjerne fast i et spor og da er det umulig å se alternativer. Anonymous poster hash: cc0bf...6a0
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2016 #24 Skrevet 31. mai 2016 Jeg er stemor, men det er faren til barnet som skiver på, oppdrar etc. Det er han som har hovedansvaret for stebarnet. Naturligvis hjelper jeg til når detcfaller seg naturlig. Hvorfor gjørcdu så mye med stebarnet, vil ikke barnet sette mer pris på at far tar seg av det. Anonymous poster hash: 8919e...d92
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2016 #25 Skrevet 31. mai 2016 Jeg er stemor, men det er faren til barnet som skiver på, oppdrar etc. Det er han som har hovedansvaret for stebarnet. Naturligvis hjelper jeg til når detcfaller seg naturlig. Hvorfor gjørcdu så mye med stebarnet, vil ikke barnet sette mer pris på at far tar seg av det. Anonymous poster hash: 8919e...d92
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå