Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #1 Skrevet 30. mai 2016 Jeg skal selvsagt spørre legen, men greit å forhøre seg litt om erfaringer her også. Greien er at vi har fire barn hvorav to har store søvnvansker. Til vanlig bruker de Melatonin i perioder for å klare å sovne om kvelden, og det fungerer fint på den tiden av døgnet og når det ikke skjer noe. Så skal vi ut på en lenger reise og av erfaring vet jeg at melatonin ikke er sterkt nok da til at de får sove. Derfor lurer jeg på om et er mulig å gi dem noe "skikkelig" sovemedisin den ene dagen (natten) det er snakk om? Barna er 7 og 14 år gamle. Anonymous poster hash: f2633...7f7
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #2 Skrevet 30. mai 2016 Vil ikke tro du får kraftige sovemedisiner på den indikasjonen. Er det rutiner som skal til for at barna skal sove, da holder man rutinene. Det er svært begrenset kunnskap om sovemedisiner brukt på barn, man vet ikke hva disse gjør med hjerner i utvikling. Anonymous poster hash: 1d900...bdf
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #3 Skrevet 30. mai 2016 Stor forskjell på dosene da når det gjelder melantonin og ikke minst i hvilken form. 1 mg til å ha under tunga fungerer ikke her, men gutten min må ha 3 mg kapslene som svelges hele. Rutiner er også en selvfølge rundt leggetid. Anonymous poster hash: 6e03f...5b8
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #4 Skrevet 30. mai 2016 Vil ikke tro du får kraftige sovemedisiner på den indikasjonen. Er det rutiner som skal til for at barna skal sove, da holder man rutinene. Det er svært begrenset kunnskap om sovemedisiner brukt på barn, man vet ikke hva disse gjør med hjerner i utvikling. Anonymous poster hash: 1d900...bdf Det er snakk om EN gang, altså, ikke noe vi skal bruke over tid. Vi har veldig gode rutiner, men nå skal vi ut på en reise som innebærer brudd på rutinene akkurat denne ene kvelden/natten. HI Anonymous poster hash: f2633...7f7
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #5 Skrevet 30. mai 2016 Stor forskjell på dosene da når det gjelder melantonin og ikke minst i hvilken form. 1 mg til å ha under tunga fungerer ikke her, men gutten min må ha 3 mg kapslene som svelges hele. Rutiner er også en selvfølge rundt leggetid. Anonymous poster hash: 6e03f...5b8 De får 3 mg kapsler og de fungerer som sagt helt fint her hjemme. Men vi var på en tilsvarende reise i fjor, og da virket det ikke i det hele tatt fordi det var så mye annet som skjedde rundt dem at de ikke fant roen. Resultatet ble at de første to-tre dagene på turen ble litt ødelagt pga. at de ikke hadde sovet og vær trøtte og ekstra hypre. Det gikk jo fint, men hadde vært greit å unngå dette dersom det er mulig. Dersom ikke, så går det nok fint i år også HI Anonymous poster hash: f2633...7f7
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #6 Skrevet 30. mai 2016 Jeg synes du skal snakke åpent med legen om dette. Men kan du vurdere å gi ungene to kapsler melatonin? Anonymous poster hash: e4407...188
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #7 Skrevet 30. mai 2016 Jeg synes du skal snakke åpent med legen om dette. Men kan du vurdere å gi ungene to kapsler melatonin? Anonymous poster hash: e4407...188 Selvsagt, men i følge ene legen som følger opp søvn (han er visst ekspert på dette, nevrokirurg opprinnelig) så vil ikke det ha noen særlig effekt likevel. Jeg skal ta det opp med legen ved neste konsultasjon, han kjenner historikken og barna godt, men jeg vet jo ikke en gang om det finnes noe alternativ. Det var derfor jeg spurte her nå HI Anonymous poster hash: f2633...7f7
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #8 Skrevet 30. mai 2016 Jeg vet at mange bruker Vallergan til barn og unge. Det er egentlig for allergi, men brukes i dag for søvnproblemer. Er ikke vanedannende slik som vanlig innsovningstabletter. Og det varer mye lengre enn Melatonin. Kan gi hangover de første dagene. Anonymous poster hash: 2dc2a...652
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #9 Skrevet 30. mai 2016 Og jeg har prøvd de selv altså, voksendose. De sløver/roer ned veldig godt. Anbefaler deg å be legen om det. Anonymous poster hash: 2dc2a...652
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #10 Skrevet 30. mai 2016 Jeg vet at mange bruker Vallergan til barn og unge. Det er egentlig for allergi, men brukes i dag for søvnproblemer. Er ikke vanedannende slik som vanlig innsovningstabletter. Og det varer mye lengre enn Melatonin. Kan gi hangover de første dagene. Anonymous poster hash: 2dc2a...652 Ja, jeg kjenner til vallergan, men som du skriver, den sitter for lenge i kroppen. Jeg måtte ta det selv en gang, og aldri mer og aldri til barna mine! Mannen min sliter også med søvn og tar i perioder en halv Imovane, og det er noe sånt jeg gjerne skulle hatt til barna akkurat denne ene kvelden/natten. Noe som nesten garantert får dem til å sovne og holde seg sovende noen timer slik at de ikke blir helt utkjørt. HI Anonymous poster hash: f2633...7f7
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #11 Skrevet 30. mai 2016 Ja, jeg kjenner til vallergan, men som du skriver, den sitter for lenge i kroppen. Jeg måtte ta det selv en gang, og aldri mer og aldri til barna mine! Mannen min sliter også med søvn og tar i perioder en halv Imovane, og det er noe sånt jeg gjerne skulle hatt til barna akkurat denne ene kvelden/natten. Noe som nesten garantert får dem til å sovne og holde seg sovende noen timer slik at de ikke blir helt utkjørt. HI Anonymous poster hash: f2633...7f7 Det finnes ikke egne søvnmedisiner for barn. Det er melatonin og vallergan. Unntaksvis brukes innsovningsmed som Imovane, men det er sjeldent. Som regel er hangoveren verre for barn Snakk med lege Anonymous poster hash: 04048...c72
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå