Gå til innhold

Boliviasaken, Madelaine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor hjelper ingen henne hjem? de to andre går fri her i Norge, hun har sittet i snart åtte år.. Hvor er logikken?

Anonymous poster hash: 637e4...2c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør man noe ulovlig i andre land, så får man ta straffen da! Her i Norge sitter vi å hyler over at ikke den ene og andre utlendingen blir utlevert til oss så vi kan straffe vedkomme for forbrytelser gjort i Norge.... men når det gjelder nordmenn så synes vi det er helt forferdelig og feil at de må sone i landet de har gjort noe galt i, for DE må jo være i sitt eget land må vite!

Nei, vet du, jeg er dritt lei alle som synes synd på forskjellige nordmenn som soner i utlandet. Om man ikke kan ta straffen i det landet, så la være å gjøre noe straffbart da..... 

Anonymous poster hash: 160a4...e29
Skrevet

Hun sitter fortsatt i varetekt fordi familien ikke har penger til kausjon.

Det var Stina sin familie som betalte for henne og noen som hjalp henne å rømme landet. Familien til Madeleine har ikke de samme ressursene. Men de samler inn penger for å kunne kanskje klare å kausjonere henne ut fra varetekt.

Anonymous poster hash: 4277a...1e7

Skrevet

Altså, jeg driter egentlig i om hun kommer hjem eller ikke, jeg forstår bare ikke hvorfor S og C er hjemme, Stina fikk vel hjelp av et manneblad? Hun soner en dom som ikke er rettskraftig. Hun er også den eneste av jentene som innrømmer skyld.

Jeg syns det er trist at det skal være forskjell. Det eneste logiske hadde vært at alle tre var i Bolivia.

Skrevet

Gjør man noe ulovlig i andre land, så får man ta straffen da! Her i Norge sitter vi å hyler over at ikke den ene og andre utlendingen blir utlevert til oss så vi kan straffe vedkomme for forbrytelser gjort i Norge.... men når det gjelder nordmenn så synes vi det er helt forferdelig og feil at de må sone i landet de har gjort noe galt i, for DE må jo være i sitt eget land må vite!

Nei, vet du, jeg er dritt lei alle som synes synd på forskjellige nordmenn som soner i utlandet. Om man ikke kan ta straffen i det landet, så la være å gjøre noe straffbart da.....

Anonymous poster hash: 160a4...e29

Hun har innrømt hva de gjorde. Likevel sitter hun i varetekt på 9ende året uten en rettskraftig dom. Hun vil bare få vite hvor lenge hun skal sitte i fengsel. Etter 9 år burde hun få vite. Syns du ikke?

Anonymous poster hash: 4277a...1e7

Skrevet

Nettopp det siste her. Madelaine har sonet hele veien, de to andre er frikjent i Norge, altså.. Ni år må vel være nok.. Eller skal hun sone for de to andre 'uskyldige' også?

Skrevet

Stina Brendemo har startet en blogg. Fant den i dag da den ble reklamert om i lokalavisen. Spennende blogg. Tror den het Stinabrendemo.blogg.no

Familien til Madeleine har vel ikke samme ressurser. Hennes halvbror sitter jo også i fengsel for drap så vil jo tro familien ikke er helt A4.

Anonymous poster hash: b8c7b...0a1

Skrevet

Madeline vil ikke sone i Norge. Hun har kjæreste og 2 barn i fengselet. Hun vil sone ferdig dommen der hun er

Anonymous poster hash: 4a69f...2f2

Skrevet

Gvordan var det nå igjen i denne saken? Ble de alle dømt, eller ingen av de? Tenker på siden Madeleine sitter i varetekt på 9. året. Begynner å bli en stund siden denne saken var i media, så husker ikke helt hva som skjedde.

Anonymous poster hash: ae6f8...08d
Skrevet

Gvordan var det nå igjen i denne saken? Ble de alle dømt, eller ingen av de? Tenker på siden Madeleine sitter i varetekt på 9. året. Begynner å bli en stund siden denne saken var i media, så husker ikke helt hva som skjedde. Anonymous poster hash: ae6f8...08d

Alle ble dømt, 7 og 9 år eller noe....

Grunnen til at hun fremdeles sitter i varetekt fordet er at alle behandles under en sak i Bolivia.

Det er flere med i saken enn de 3 jentene, og bakmennene har anket. Anker tar flere år. Så sålenge en anker får ingen rettskraftig dom. Uten rettskraftig dom får de heller ingen løslatelse-tidspunkt og kan i praksis sitte lenge over sin egen straff.

Madeleine har redusert straffen ved å jobbe i fengselet og skulle sonet ferdig nå. Men pga ankenes til de andre blir hun sittende på ubestemt tid.

Anonymous poster hash: 2e488...a83

Skrevet

Alle ble dømt, 7 og 9 år eller noe....

Grunnen til at hun fremdeles sitter i varetekt fordet er at alle behandles under en sak i Bolivia.

Det er flere med i saken enn de 3 jentene, og bakmennene har anket. Anker tar flere år. Så sålenge en anker får ingen rettskraftig dom. Uten rettskraftig dom får de heller ingen løslatelse-tidspunkt og kan i praksis sitte lenge over sin egen straff.

Madeleine har redusert straffen ved å jobbe i fengselet og skulle sonet ferdig nå. Men pga ankenes til de andre blir hun sittende på ubestemt tid.

Anonymous poster hash: 2e488...a83

Takk for informativt og bra svar - da var jeg oppdatert. Vil det da si at så lenge de to andre norske jentene er i Norge og ikke fullfører sin traff, kan det føre til at Madeleine sitter på ubestemt tid?? eller gjelder det bare ift anken til bakmennene? For et merkelig og totalt urimelig rettssystem!

Skrevet

Hva er det hun sitter inne for igjen?

Anonymous poster hash: 8ee9c...68d
Skrevet

Hæ? Madelaine vil jo hjem. Men hun vil gjerne være i Bolivia til hun er ferdig med saken. hun sitter vel for smugling

Skrevet

Takk for informativt og bra svar - da var jeg oppdatert. Vil det da si at så lenge de to andre norske jentene er i Norge og ikke fullfører sin traff, kan det føre til at Madeleine sitter på ubestemt tid?? eller gjelder det bare ift anken til bakmennene? For et merkelig og totalt urimelig rettssystem!

Nei, de norske jentene som er tilbake i Norge påvirker ikke saken lengre. Det er bakmennene (menn) som er tatt og sitter i fengsel i Bolivia som har anket saken. Mulig det bare er én bakmann, husker ikke i farten.

Rettssystemet der er merkelig og urimelig ja. Soningsforholdene er ikke så bra. Derfor er det lurt å ikke smugle kokain. (Det er mange andre gode grunner til å ikke smugle kokain, også, selvsagt.)

Anonymous poster hash: a0faf...9d1

Skrevet

Hva er det hun sitter inne for igjen?

Anonymous poster hash: 8ee9c...68d

De forsøkte å smugle store mengder kokain i Adidasbager som de skjulte i koffertene sine.

Anonymous poster hash: a0faf...9d1

Skrevet

Jeg så også Stina i avisen igår. Jeg la igjen en kommentar på bloggen hennes som ikke ble publisert. Lurte på om noengang tenkte på Madelaine. Tydelgivis vil hun ikke svare på det..

Skrevet

De to andre jentene stakk av og rømte landet.

Anonymous poster hash: 8029c...e12

Skrevet

Jeg så også Stina i avisen igår. Jeg la igjen en kommentar på bloggen hennes som ikke ble publisert. Lurte på om noengang tenkte på Madelaine. Tydelgivis vil hun ikke svare på det..

Det må hun få velge selv. Hun var 17 år da dette skjedde, Madeleine var i det minste voksen og tydeligvis også den som har fått de andre to inn i det. Den siste jenta er frikjent i norsk rett. Det var mye som tydet på at hun trodde de skulle på arbeidsferie til Spania og ikke fikk vite noe om formålet for reisen før det var for sent. 

Anonymous poster hash: 7b478...637

Skrevet

synes ikke synd på henne,men de 2 stakkars barna hun har fått i fengsel. hun gjorde noe ulovlig og må sone, slik er det

Skrevet

synes ikke synd på henne,men de 2 stakkars barna hun har fått i fengsel. hun gjorde noe ulovlig og må sone, slik er det

Du altså!

Du har tydeligvis ikke lest så mye om denne saken?

Hun har sonet ferdig, hun sitter å venter på at saken skal bli rettskraftig, noe som tar alt for lang tid i Bolivia.

Hun har jobbet hardt i fengselet, hver eneste dag, og for hver time hun jobber får hun en time mindre i straff, noe som egentlig vil si at hun burde vært ute nå (for over to år siden faktisk).

Hun er den eneste av de tre som har vært ærlig og tatt hele straffen sin, synes du ikke hun burde få komme hjem nå?

Hun har gjort noe ulovlig, hun har sonet, hun har gjort opp for seg. Hun var 19 år, en tenåringen da dette skjedde.

Hvorfor synes du nå ikke synd på henne? Synes du det er ok at en trebarnsmor som har sonet ferdig, fortjener å sitte innlåst?

Du er så lite ydmyk at det er en skam!

Anonymous poster hash: b5d66...7b8

Skrevet

Du altså!

Du har tydeligvis ikke lest så mye om denne saken?

Hun har sonet ferdig, hun sitter å venter på at saken skal bli rettskraftig, noe som tar alt for lang tid i Bolivia.

Hun har jobbet hardt i fengselet, hver eneste dag, og for hver time hun jobber får hun en time mindre i straff, noe som egentlig vil si at hun burde vært ute nå (for over to år siden faktisk).

Hun er den eneste av de tre som har vært ærlig og tatt hele straffen sin, synes du ikke hun burde få komme hjem nå?

Hun har gjort noe ulovlig, hun har sonet, hun har gjort opp for seg. Hun var 19 år, en tenåringen da dette skjedde.

Hvorfor synes du nå ikke synd på henne? Synes du det er ok at en trebarnsmor som har sonet ferdig, fortjener å sitte innlåst?

Du er så lite ydmyk at det er en skam!

Hun var ung ja men hun prøvde å smugle over 20 kg kokain. Tenk hvor mange liv hun hadde ødelagt om hun hadde klart det. Ung og dum ja men likevel gammel nok til å forstå konsekvensene av sine handlinger.

Skrevet

Hun var ung ja men hun prøvde å smugle over 20 kg kokain. Tenk hvor mange liv hun hadde ødelagt om hun hadde klart det. Ung og dum ja men likevel gammel nok til å forstå konsekvensene av sine handlinger.

Hun har da vel tatt konsekvensene av sine handlinger da, hvis hun har sonet ferdig og vel så det. Horribelt at hennes fengselstid er avhengig av bakmennenes anke. Selvsagt er det på sin plass å straffe hardt ned på narkotikasmugling, men hun har nå sonet tiden sin. Hva tenker du om de andre jentene da, som rømte landet og lever i frihet her i Norge?

Skrevet

Hun har da vel tatt konsekvensene av sine handlinger da, hvis hun har sonet ferdig og vel så det. Horribelt at hennes fengselstid er avhengig av bakmennenes anke. Selvsagt er det på sin plass å straffe hardt ned på narkotikasmugling, men hun har nå sonet tiden sin. Hva tenker du om de andre jentene da, som rømte landet og lever i frihet her i Norge?

Jeg tenker at madammen har tatt dårlige valg, vært kynisk og kalkulerende og lurt andre opp i helvetes mye trøbbel.

Jeg tenker at straffen hun fikk var altfor lav og soningsforholdene altfor frie. Når du starter familie i fengselet er det noe alvorlig galt.

Anonymous poster hash: a522d...945

Skrevet

ja altså.. jeg syntes synd på henne, og veldig dumt at hun ikke får en dato å se frem mot..

Men, hvordan er det liksom mulig å starte en hel familie innelåst? Da tenker jeg som ei over her at soningsforholdene faktisk er for frie. Det kunne man vel ikke gjort her i Norge eller?

Er klart standarden ikke er det samme som her, men likevel...

Anonymous poster hash: 51553...696
Skrevet

ja altså.. jeg syntes synd på henne, og veldig dumt at hun ikke får en dato å se frem mot..

Men, hvordan er det liksom mulig å starte en hel familie innelåst? Da tenker jeg som ei over her at soningsforholdene faktisk er for frie. Det kunne man vel ikke gjort her i Norge eller?

Er klart standarden ikke er det samme som her, men likevel...

Anonymous poster hash: 51553...696

Mange som blir gravide i norske fengsel. Besøk er ikke ulovlig, med private besøksrom er det lett å lage barn ;)

I norske fengsler får man ikke ha barn med seg, men blir man gravid, slipper man ut i 6.mnd, og straffen blir utsatt til barnet er klart for å skilles fra mor. Jaggu er vi bortskjemt i Norge!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...