Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #1 Skrevet 29. mai 2016 Har en litt vond uenighet med mannen og vet ikke helt om det er jeg som er helt på bærtur... Vi har en felles sønn på 5 mnd (og grunnen til at jeg lurer på om jeg er på bærtur er at jeg er veldig overbeskyttende og vet det selv ) og mannen har i tillegg en datter på snart 13. Hun er hos oss en uke i strekk hver 3 uke (hun bestemmer selv). Han snakker om at hun kan begynne å sitte barnevakt for lillebroren snart, og det skremmer vettet av meg... Han mener det er helt greit, men jeg syns ikke hun er moden og ansvarsfull nok... Hun er en herlig jente og veldig glad i lillebroren sin, men hun går fort lei. Hun vil gjerne holde og leke med han men etter 15-20 minutt vil hun ikke mer (eller så sitter han på fanget mens hun spiller på mobil eller ser serier på pc etc og følger ikke med på han). Sutrer han vil hun at jeg eller pappan skal ta over. Hun klarer ikke helt å forstå når han er trøtt eller sulten, og fortsetter å skulle leke eller prate (har prøvd fortelle og vise henne signalene han gir på at det er nok leking).. Er klar over at de tingene hadde vært lettere om han hadde mer rutiner, men vi sliter veldig med dagsovingen (begynner smått å bli bedre) og da må han hele tiden "leses" - kan ikke gå etter klokka for å vite når det er tid for å sove eller spise (eneste som er helt fast er leggerutine og også den varierer med 1 time pluss minus). Hun passer heller ikke på han på stellebordet, snur ryggen til og går et stykke vekk fra stellebordet (feks for å vaske hendene etc eller sjekke telefonen..) noe som er veldig skummelt nå når han snur seg mye.. Prøvd å øve inn at hun alltid må holde en hånd på han helt siden han var nyfødt men hun glemmer seg med en gang. Igjen: hun vil han ikke noe vondt, hun er bare litt vimsete.. Men jeg kan ikke risikere helsen til babyen av den grunn, og faller han ned fra stellebordet slår han enten hodet i kanten på vasken først eller går rett i flisene, tør ikke tenke på konsekvensene... Har også latt han leke med fjernkontrollen etc (med sånne flate lithiumbatteri i), bare fordi hun ikke tenker over at sånne ting kan være farlig.. Så... Hva gjør jeg? Ble litt konfliktfylt mellom meg og mannen når vi begynte diskutere det... Jeg vil at en barnevakt skal være moden og mer voksen.. Hadde mini vært 2-3 år hadde jeg ikke hatt problem med å la stedatter passe han! Men nå når han er så liten og må passes mer på (og ikke kan si ifra at han feks er sulten) så føler jeg meg absolutt ikke trygg på det.. Samtidig vil jeg ikke såre verken henne eller mannen min.. Hun er ei god jente og jeg vil vi skal fortsette å ha et godt forhold.. Bør jeg bare ta meg sammen og hoppe i det og gi henne en sjanse? Føler meg som en fæl stemor, og det vil jeg ikke være.. men samtidig river det i mammahjertet mitt av tanken på å dra fra han (omså bare en times tid) uten å være trygg på at han har det bra... Anonymous poster hash: 9b0d3...d0f
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #2 Skrevet 29. mai 2016 Det hadde vært uaktuelt at hun fikk passe mitt barn hvertfall. Men skulle jeg hatt barnvakt til en baby så skulle hun minst ha vært 16 år uansett,jeg syns 13 år er altfor ung til å masse ett så lite barn. Anonymous poster hash: 94956...6fc
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #3 Skrevet 29. mai 2016 Hadde vært helt uaktuelt å labbene passe babyen! Ikke en 2-3 åring heller. De må passes godt på også. 1.hun er ikke gammel nok 2.hun virker ikke særlig moden 3.det er helt normalt at en 5-mnd gammel baby må "leses". De ian ikke klokka. Det er en av grunnene til at jeg kun lar voksne personer som kjenner babyen godt passe mine (bestemødre). 4.stol på deg selv og magefølelsen din! Anonymous poster hash: 9c13b...eba
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #4 Skrevet 29. mai 2016 Hadde vært helt uaktuelt å labbene passe babyen! Ikke en 2-3 åring heller. De må passes godt på også. 1.hun er ikke gammel nok 2.hun virker ikke særlig moden 3.det er helt normalt at en 5-mnd gammel baby må "leses". De ian ikke klokka. Det er en av grunnene til at jeg kun lar voksne personer som kjenner babyen godt passe mine (bestemødre). 4.stol på deg selv og magefølelsen din! Anonymous poster hash: 9c13b...eba *å la henne.. Sikkert flere også Anonymous poster hash: 9c13b...eba
februarprins2013 Skrevet 29. mai 2016 #5 Skrevet 29. mai 2016 Nei,så lenge hun ikke viser mer intresse så synes jeg ikke det,men hadde en 13åring som passet min når han var på den alderen,men hun var mye mer moden og sikkelig opptatt av han,hadde ikke med seg mobilen engang når hun passet han.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #6 Skrevet 29. mai 2016 Ta det et skritt om gangen. Hun kan jo fint trille han en time i vogna en søndag formiddag, høre etter han når han har lagt seg om kvelden mens du og far går en tur i fred og ro e.l Hun trenger ikke passe han en hel kveld som inkluderer stell, legging og mating enda Jeg hadde ikke barnevalt på ungene før de var over året, heller ikke av ansvarsfulle besteforeldre og ihvertfall ikke av en vimsete tenåring. Det er ingen bråhast med barnevakt når ungen er bare 5 mnd Anonymous poster hash: e5712...7e0
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #7 Skrevet 29. mai 2016 Man har da ikke barnevakt til en baby på 5 mnd! Er man helt nødt pga sykdom etc må det være et voksent menneske. Ikke du barn. Anonymous poster hash: e7748...dec
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #8 Skrevet 29. mai 2016 Altså, helt uaktuelt at ett barn skal passe ett spedbarn. Jeg har en datter på snart 8 mnd og hadde ikke overlatt henne til noen med mindre de er godt voksne og kjent med signalene til så små barn og vet hvordan de er. Så små har lite kontroll på kroppene sine og kan fort ramle ned og ta raske bevegelser så man mister dem om man ikke er forberedt. Her synes jeg pappaen tenker veldig kortsiktig. Vår lille frøken er atpåtil veldig bestemt, så her må det være en person som kjenner henne godt når vi en gang skal bruke barnevakt, men det blir lenge til enda. Anonymous poster hash: 1dc91...a6f
LillePunk Skrevet 29. mai 2016 #9 Skrevet 29. mai 2016 Hadde jeg ikke gjort! Som de andre sier over er det mange grunner til det.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #10 Skrevet 29. mai 2016 Herregud. UAKTUELT!! Mannen din er sykt spesiell dersom han mener dette er ok. Hvor er "pappainstinktet?!" Nei, guri.. Aldri, aldri, aldri! Har en baby på snart 5mnd selv. Anonymous poster hash: cbf22...984
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #11 Skrevet 29. mai 2016 Hadde ikke latt en 13åring passe en baby Anonymous poster hash: 891da...983
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #12 Skrevet 29. mai 2016 Hvis jenta hadde vært litt mer fokusert og moden hadde jeg tenkt det gikk bra. Passet babyer selv fra jeg var 11, var helt klart voksen nok til det da. Men som hun over her sier, start med trilleturer og la henne få ansvar for babyen hjemme mens dere går en bitteliten tur. Ønsker jenta selv å være barnevakt? Anonymous poster hash: 6573a...931
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #13 Skrevet 29. mai 2016 Man har da ikke barnevakt til en baby på 5 mnd! Er man helt nødt pga sykdom etc må det være et voksent menneske. Ikke du barn. Anonymous poster hash: e7748...dec Dette. Anonymous poster hash: be572...361
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #14 Skrevet 29. mai 2016 Det er litt uvanlig med barnevakt til 5 mnd. gammel baby. Foreldrene mine har passet babyen vår tre ganger så langt (han er 7 mnd. gammel nå), men de er erfarne foreldre selv, voksne, oppegående, påpasselige. De har kun passet babyen vår et par timer på dagtid. Hva trenger dere barnevakt til? Når på døgnet tenkte pappaen? Jeg ville vært skeptisk til å la en hvilken som helst 13-åring passe et spedbarn. Denne 13-åringen høres i tillegg svært umoden ut. Det er direkte skummelt at hun går fra ham på stellebordet. Det gjør man ALDRI. Hvis min lillesøster (som er 29 år) hadde gjort det samme, hadde hun aldri fått passe ham. Det går ikke bare på alder. Du må føle deg trygg på at babyen ikke blir skadet mens du er borte! Har 13-åringen lyst til å sitte barnevakt? Det høres ikke akkurat sånn ut! Anonymous poster hash: d53ed...a00
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #15 Skrevet 29. mai 2016 Det kommer jo an på hva slags passing det dreier seg om. Jeg ville ikke gitt henne ansvaret for en hel dag, men å latt henne trille en tur, sett etter broren mens du var i butikken en tur og slikt ville jeg ikke hatt noe mot. Instruer henne foresten om å gjøre bleieskift på gulvet og ikke på stellebordet. Det er mye tryggere. Da trenger man ikke følge med så intenst. Anonymous poster hash: 64adc...65a
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #16 Skrevet 29. mai 2016 Jeg tenker at så lenge babyen er så liten holder det lenge med en trilletur. Det gjorde jeg selv med tvillinger da jeg var enda yngre. Men pass lenger enn 1-2 timer som gjerne inkluderer stell og mating får drøye til barnet er over 1 år og er tydelig i signalene for hva det har behov for. På den tiden er kanskje jenta også blitt mer moden og kjent med barnet. Hvis faren og jenta selv er så opptatt av at hun skal være barnevakt får du bare snakke mye rundt denne trilleturen om hvor flink hun var som passet babyen og hvor deilig det var at du fikk støvsuge i fred osv. Anonymous poster hash: 0b97e...4ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå