Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #1 Skrevet 28. mai 2016 Eller jo, de tar med seg tallerken og glass etter måltider, eller ikke noe. Har rett og slett ikke tenkt på det. Bør kanskje sette den litt i sving? Anonymous poster hash: c4d82...a2e
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #2 Skrevet 28. mai 2016 Eller jo, de tar med seg tallerken og glass etter måltider, eller ikke noe. Har rett og slett ikke tenkt på det. Bør kanskje sette den litt i sving? Anonymous poster hash: c4d82...a2e Ellers ikke noe* Og Sette dem i sving* -sorry skrivefeil Anonymous poster hash: c4d82...a2e
Morken Skrevet 28. mai 2016 #3 Skrevet 28. mai 2016 Well... Når skal de begynne? Ville du likt å gifte deg med en som forventer at du gjør ALT?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #4 Skrevet 28. mai 2016 Jeg vet ikke om det er vanlig, men tenker at det er rimelig dumt at de ikke må bidra. Her har til og med 3 åringen plikter... Anonymous poster hash: d8816...d20
beef sister Skrevet 28. mai 2016 #5 Skrevet 28. mai 2016 Det har ikke mine barn heller. De må holde rommene sine ryddig og rydde etter seg, og noen ganger får de beskjed om å ta ut av oppvaskmaskinen, men det er det. Jeg hadde aldri plikter hjemme selv, uten at det har påvirket min evne til å holde orden i mitt eget hjem (jeg vasker vel å merke ikke selv, det er mulig barna mine plutselig hadde fått masse plikter hvis det hadde endret seg).
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #6 Skrevet 28. mai 2016 Det har ikke mine barn heller. De må holde rommene sine ryddig og rydde etter seg, og noen ganger får de beskjed om å ta ut av oppvaskmaskinen, men det er det. Jeg hadde aldri plikter hjemme selv, uten at det har påvirket min evne til å holde orden i mitt eget hjem (jeg vasker vel å merke ikke selv, det er mulig barna mine plutselig hadde fått masse plikter hvis det hadde endret seg). Høres ut på svaret ditt å lære barn ansvar og gi dem plikter er skadelig... Mine rydder av bordet etter seg og setter i oppvaskmaskinen. Rommene ryddes og holdes ryddig. De har hver sin uke hvor de har ansvar for å ta inn post (IKKE postkasse utenfor huset. De går ut med søppel. Har hver sin uke hvor de har ansvar for å lufte hund om morgenen og noen andre småting i huset. Barn i dag er servicegenerasjon. Vi gjør de 3n bjørnetjeneste ved å ikke å lære de å bidra. Anonymous poster hash: 0533f...d03
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #7 Skrevet 28. mai 2016 Min 7-åring har et stjernebelønningsskjema, der hun får en stjerne hver gang hun hjelper til med noe her hjemme (vi må be henne om det, hun gjør ikke noe på eget initiativ enda- bortsett fra å rydde etter seg ved middagsbordet). Ved 10 stjerner får hun 100 kr, eller evt en leke/ kosedyr el lign hun ønsker seg. Anonymous poster hash: 26371...bad
beef sister Skrevet 28. mai 2016 #8 Skrevet 28. mai 2016 Høres ut på svaret ditt å lære barn ansvar og gi dem plikter er skadelig... Mine rydder av bordet etter seg og setter i oppvaskmaskinen. Rommene ryddes og holdes ryddig. De har hver sin uke hvor de har ansvar for å ta inn post (IKKE postkasse utenfor huset. De går ut med søppel. Har hver sin uke hvor de har ansvar for å lufte hund om morgenen og noen andre småting i huset. Barn i dag er servicegenerasjon. Vi gjør de 3n bjørnetjeneste ved å ikke å lære de å bidra. Anonymous poster hash: 0533f...d03 Absolutt ikke. Men jeg tror heller ikke at det nødvendigvis er problematisk at de ikke må gjøre stort.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #9 Skrevet 28. mai 2016 Min 7-åring har et stjernebelønningsskjema, der hun får en stjerne hver gang hun hjelper til med noe her hjemme (vi må be henne om det, hun gjør ikke noe på eget initiativ enda- bortsett fra å rydde etter seg ved middagsbordet). Ved 10 stjerner får hun 100 kr, eller evt en leke/ kosedyr el lign hun ønsker seg. Anonymous poster hash: 26371...bad Bare for å presisere, så er det å rydde etter seg ved bordet ikke noe hun får stjerne for, det er en selvfølgelig plikt som ikke skal belønnes. Det kan være ting som å gå ut med papirsøppel, tørke støv, rydde bort alt etter middag/ frokost eller små oppgaver i hagen Anonymous poster hash: 26371...bad
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #10 Skrevet 28. mai 2016 3 åringen min har ingen plikter ennå, men hjelper til å dekke på og av bordet, han hjelper til å tømme oppvaskmaskinen , fylle vaskemaskin. Rydde lekene sine før han legger seg. Anonymous poster hash: 22fa2...045
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #11 Skrevet 28. mai 2016 Mine har heller ikke plikter. Jeg rydder rommene til alle mine 3. Men kanskje jeg spør dei i ny og ne om dei vil gjør det selv. Jeg hadde heller ingen plikter som liten. Tok ikke skade av det. I dag har jeg støv på hjernen 🙈 Liker at alt er strøkent😳 Anonymous poster hash: 9f738...b09
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #12 Skrevet 28. mai 2016 Niåringen her tar inn posten når han kommer fra skolen, og tar ut søpla. Han legger sammen sine egne klær etter tørk (jeg legger alt på en stol på rommet hans, han ser ikke forskjell på sine klær og brorens), og ellers rydder han av bordet etter seg, og må rydde rommet. Hjelper og til med hagearbeid osv. Syns det holder lenge, han får ikke ukepenger da, men får en femmer for å ta ut søpla, så han tjener kanskje 20 kr i uka. Lillebroren på 4 år gjør litt småtteri, og må rydde rommet sitt og tørke seg selv på do. Henge opp jakke og sette sko på plass... Anonymous poster hash: 17585...007
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #13 Skrevet 28. mai 2016 Vår yngste er straks 8. Han rydder etter seg selv, hjelper til med ting hvis vi vi ber han og rer opp sengen hver dag. I tillegg er han bestikk-kurv-ansvarlig ved tømming av oppvaskmaskin 😎 Også er han mester til å hente ting vi ber om ol 10-åringen har ansvar for å holde kattedoen ren hver dag + rydde etter seg selv, re sengen sin og hjelpe til når vi spør. Hun rydder ofte inn og ut av oppvaskmaskin, støvsuger, vasker kjøkkengulv, toalett ol når vi ber om det Anonymous poster hash: 722a9...0e6
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #14 Skrevet 28. mai 2016 Absolutt ikke. Men jeg tror heller ikke at det nødvendigvis er problematisk at de ikke må gjøre stort. Vi får se da når barna dine blir store og voksne når de ikke har blitt gitt ansvar og plikter hjemme Anonymous poster hash: 0533f...d03
beef sister Skrevet 28. mai 2016 #15 Skrevet 28. mai 2016 Vi får se da når barna dine blir store og voksne når de ikke har blitt gitt ansvar og plikter hjemme Anonymous poster hash: 0533f...d03 Jeg leser at mine barn ikke gjør så veldig mye mindre enn dine, men ettersom de er et produkt av meg, regner jeg med at de blir eksemplariske voksne.
*Miss Marple* Skrevet 28. mai 2016 #16 Skrevet 28. mai 2016 Mine barn har aldri hatt faste plikter, men har hjulpet til på forespørsel. De eldste er voksne og jammen evner de både å holde huset/rommet sitt rent, vaske klær og å lage seg god mat. Jeg blir litt matt av at alt skal være så detaljestyrt! Hva med å lære ungene å ta et tak når det trengs?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #17 Skrevet 28. mai 2016 Mine barn har aldri hatt faste plikter, men har hjulpet til på forespørsel. De eldste er voksne og jammen evner de både å holde huset/rommet sitt rent, vaske klær og å lage seg god mat. Jeg blir litt matt av at alt skal være så detaljestyrt! Hva med å lære ungene å ta et tak når det trengs? Er det så detaljstyrt at barn har noen faste oppgaver i hjemmet? I såkalt kan vi fint fungere med det. Anonymous poster hash: 0533f...d03
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #18 Skrevet 28. mai 2016 Mine barn har aldri hatt faste plikter, men har hjulpet til på forespørsel. De eldste er voksne og jammen evner de både å holde huset/rommet sitt rent, vaske klær og å lage seg god mat. Jeg blir litt matt av at alt skal være så detaljestyrt! Hva med å lære ungene å ta et tak når det trengs? Er det så detaljstyrt at barn har noen faste oppgaver i hjemmet? I såkalt kan vi fint fungere med det. Anonymous poster hash: 0533f...d03
KineMor ♥C&M&O♥ Skrevet 28. mai 2016 #19 Skrevet 28. mai 2016 Her har 10-åringen og 7åringen faste plikter. De rydder ut av oppvaskmaskinen og bretter håndkler. Får litt ukepenger for dette😊
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #20 Skrevet 29. mai 2016 Jeg synes det er en selvfølge at barn lærer å være en del av fellesskapet, både på godt og "vondt". Det handler bl.a om å lære de ansvar og å ta hensyn til andre. Og ikke minst vil det være bra for deres fremtidige forhold at de ikke anser husarbeid og andre kjedelige oppgaver som andres jobb.. Ref utallige tråder her inne fra frustrerte dibere med ektefeller/samboere som løfter ikke lillefinger hjemme. Jeg har også merket det blant mange av mine yngre (deltids) kollegaer at selvom de er hyggelige og klarer sikkert både å støvsuge og lage middag hjemme, så er de veldig unnasluntrende på jobb. De "ser ikke" de kjedelige oppgavene som må gjøres, enda de har jobbet lenge nok til å vite hva som forventes, eller kanskje de ser det godt men tenker at det kan de som kommer på jobb i morgen gjøre... Jeg mistenker at de holdningene skyldes i stor grad at de har ikke vokst opp med å måtte hjelpe til på lik linje med andre og at de bevisst eller ubevisst føler at kjedelige oppgaver er ikke "deres jobb". Vil bare legge til at her ser jeg et klart "generasjonsskille" og tenker at det er de første kullene med servicebarn som er på vei ut i voksenlivet.. Anonymous poster hash: b549a...6f9
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #21 Skrevet 29. mai 2016 6åringen hjelper til ved behov og har plikter. Hun skal lære at alle må bidra, ta ansvar og oppleve mestring. Gode rutiner og samarbeid. Anonymous poster hash: 04d72...87b
TinaK 1990 Skrevet 29. mai 2016 #22 Skrevet 29. mai 2016 Tenker at selvfølgelig skal barn ha plikter og lære å ta ansvar i hjemmet. Litt av noen unger som flytter ut når de har vokst opp uten å ha lært dette hjemme
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #23 Skrevet 29. mai 2016 Ikke " plikter", men 11 åringen bidrar som en naturlig del av familien. Vi bor sammen og vi bidrar alle der vi kan. Han tar inn posten når han kommer fra skolen, rydder etter seg, holder rommet sitt ryddig( må minnes på), tar ut av oppvaskmaskin/ vaskemaskin om han ser det er ferdig, tar ut søppelet når det er fullt, vanner i hagen ved behov, bærer inn varer og setter på plass etc. Dette er noe vi alle gjør på automatikk og han er bevisst på at hans bidrag er vel så viktig i familien som de andre sitt. Han får ikke ukepenger da man ikke skal ha lønn for å gjøre ting som skal falle naturlig å gjøre i en familie. Han får penger ved behov og ved anledninger der vi plutselig får lyst til å stikke til ham litt ekstra. Vil han ha mere penger spør han etter konkrete oppgaver han kan gjøre for å tjene litt. Dette fungerer for oss. Anonymous poster hash: 7aaa0...632
Løvetanner Skrevet 29. mai 2016 #24 Skrevet 29. mai 2016 Ikke " plikter", men 11 åringen bidrar som en naturlig del av familien. Vi bor sammen og vi bidrar alle der vi kan. Han tar inn posten når han kommer fra skolen, rydder etter seg, holder rommet sitt ryddig( må minnes på), tar ut av oppvaskmaskin/ vaskemaskin om han ser det er ferdig, tar ut søppelet når det er fullt, vanner i hagen ved behov, bærer inn varer og setter på plass etc. Dette er noe vi alle gjør på automatikk og han er bevisst på at hans bidrag er vel så viktig i familien som de andre sitt. Han får ikke ukepenger da man ikke skal ha lønn for å gjøre ting som skal falle naturlig å gjøre i en familie. Han får penger ved behov og ved anledninger der vi plutselig får lyst til å stikke til ham litt ekstra. Vil han ha mere penger spør han etter konkrete oppgaver han kan gjøre for å tjene litt. Dette fungerer for oss. Anonymous poster hash: 7aaa0...632 Akkurat sånn ønsker jeg å ha det! Hvordan har du fått det til? Jeg har jobbet mot dette siden de var små (er 6 og 9 nå), men de er særdeles "late" og ser ingenting. Det skjer ikke noe uten mases og klaging, og da hender det selvsagt at jeg ikke gidder men heller bare gjør det selv. Bjørnetjeneste de lux. Jeg vil ikke innføre lønn, - ingen skal få betalt for å gjøre opplagte ting innen en familie. Skal vi f.eks male garasjen så blir det noe annet, men betaling for å gå ut med søpla er helt uaktuelt her hos oss. Jeg har snakket utallige ganger om hvor viktig det er at alle bidrag, at det er en del av å være i en familie, at det er urettferdig om én må gjøre alt, men neida... Selv det å ta matboksen ut av sekken må minnes på, og det har vi gjort i snart tre år. Sukk... Det de gjør/skal gjøre er henge opp klærne sine, dekke på og av bord, sette sko på plass, hive skitne klær til vask, ta ut matboks, smøre matpakke(9-åringen, og er omtrent det eneste som skjer på automatikk), gå ut med søpla innimellom. Jeg synes dette er alt for lite, men så var det det med den masinga da...
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #25 Skrevet 29. mai 2016 Akkurat sånn ønsker jeg å ha det! Hvordan har du fått det til? Jeg har jobbet mot dette siden de var små (er 6 og 9 nå), men de er særdeles "late" og ser ingenting. Det skjer ikke noe uten mases og klaging, og da hender det selvsagt at jeg ikke gidder men heller bare gjør det selv. Bjørnetjeneste de lux. Jeg vil ikke innføre lønn, - ingen skal få betalt for å gjøre opplagte ting innen en familie. Skal vi f.eks male garasjen så blir det noe annet, men betaling for å gå ut med søpla er helt uaktuelt her hos oss. Jeg har snakket utallige ganger om hvor viktig det er at alle bidrag, at det er en del av å være i en familie, at det er urettferdig om én må gjøre alt, men neida... Selv det å ta matboksen ut av sekken må minnes på, og det har vi gjort i snart tre år. Sukk... Det de gjør/skal gjøre er henge opp klærne sine, dekke på og av bord, sette sko på plass, hive skitne klær til vask, ta ut matboks, smøre matpakke(9-åringen, og er omtrent det eneste som skjer på automatikk), gå ut med søpla innimellom. Jeg synes dette er alt for lite, men så var det det med den masinga da... Du syns det er alt for lite? Hva mener du at såpass små barn skal ha ansvar for da? Gulvvask, middagslaging og klesvask? Jeg forventer at de gjør det de blir spurt om, og har ingen forventning om at de skal se hva som bør gjøres før de er godt opp i tenårene. Anonymous poster hash: b492b...1bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå