Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #1 Skrevet 28. mai 2016 når jeg er 100 % sykemeldt grunnet betent skulder. Jeg klarer ikke tunge løft og er sykemeldt nettop fordi jeg skal la skulder og nakke hvile og ikke overbelaste hverken den ene eller andre sida. Til tross for dette står jeg opp med ungene hver dag, lager middag, vasker klær, bretter klær og legger på plass, rydder i huset når det trengs, tar oppvaskmaskin og søppel samt at jeg ordner med alt kveldsstellet til ungene og ordner lunsj til dem. Jeg planlegger også middagene, samt handler dem selv. Badet tar jeg en gang i uka. Samboer jobber hver dag, men kommer hjem til varm middag og ryddig hus. (Han er barnas stefar) Jeg synes helt ærlig jeg gjør mye, så når jeg da ber om at han tar støvsuginga nå mens jeg er sykemeldt, ja da fikk jeg slengt tilbake "kan ikke DU gjøre det??" Han synes siden jeg går hemme kan jeg da gjøre disse tingene. Idag bemerket han at siden jeg nå klarer lage sjokoladekake til min sønns bursdag, så er jeg da virkelig ikke SÅ syk. Dette var etter han ikke giddet dra på butikken, eller hadde LYST til å kjøre jentungen i bursdag til tross for at jeg hadde kaka i ovnen. Jeg ble forbanna å sa han kunne ammen begynne å ta i et tak selv, og rydde opp etter seg fordi han lukker ikke en gang skapdørene etter seg når han har tatt seg et glass vann.... Han ble drittsur og gikk å la seg. Er jeg virkelig urimelig her?? Anonymous poster hash: a1f27...693
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #2 Skrevet 28. mai 2016 Huff for en mann. Hjelper han til ellers da, når du også jobber?Og han har valgt deg og barna tenker jeg da når han går inn i et forhold med noen med barn, da må han faktisk bidra litt med dem han også. Hadde ikke giddi hvis han pleier å være sånn... Anonymous poster hash: 7862c...0b0
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #3 Skrevet 28. mai 2016 Hvorfor har du tatt han inn i hus? Høres ut som du får det mye lettere uten han. Han er ikke en gang ungenes far Anonymous poster hash: 7e0f8...915
soleia Skrevet 28. mai 2016 #4 Skrevet 28. mai 2016 Støvsuging er då siste sort med ei betent skulder. Ikkje vits i at du er sjukemeld dersom det medfører at du må gjere enno meir husarbeid heime. Mannen må skjerpe seg mange hakk, han bur då ikkje på hotell!
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #5 Skrevet 28. mai 2016 Nei jeg prøver jo å forklare han dette, men han synes ikke jeg virker så dårlig som jeg skal ha det til. Så han vet visst bedre enn både legen og kiropraktoren jeg går til, flink han samboeren min. Siden jeg står på pinne for min sønns bursdag idag og bakte kake, så var jeg da frisk nok til å gøre andre ting også! Jeg prøvde forklare han at jeg hadde kanskje sett for meg litt hjelp oppi alt dette, men det fikk jeg altså ikke. Det jeg fikk var en sur mann fordi jeg gikk til "angrep" på han, så han gikk og la seg og brøt løftet sitt om å kjøre guttungen i barnebursdag som jeg da også måtte gjøre midt oppi kakelaginga. Er så skuffa nå! HI Anonymous poster hash: a1f27...693
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #6 Skrevet 28. mai 2016 Høres ikke bra ut. Kanskje du får sette deg ned med ham og forklare hva dette gjør med deg. Og at du rett og slett ikke kan ha det slik. Anonymous poster hash: 661aa...eb8
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #7 Skrevet 28. mai 2016 Herregud for en mann! Har han alltid vært sånn? Hvor finner dere dem?! Synes det er så mange slike innlegg her inne. Mannen min gjør 50 % av husarbeidet til vanlig og gjorde 95 % nesten hele svangerskapet mitt. Hadde jeg vært 100 % sykemeldt med betent skulder ville han gjort 100 % av husarbeidet, selv om jeg var "hjemme hele dagen". Hadde han vært sykemeldt med betent skulder hadde jeg gjort 100 %! Selvfølgelig med unntak dersom det er ting du kan/orker å gjøre, og som ikke påvirker skulderen. Hvorfor finner du deg i dette? Det er jo helt hårreisende! Anonymous poster hash: 3ab48...31d
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #8 Skrevet 28. mai 2016 En slik mann ville jeg ikke delt livet mitt med. Enkelt og greit. Om han gjør sin del når du jobber så er jo det noe, men da har han likevel mangel på empati. Kunnskapsløs når det kommer til kropp og helse er han i hvert fall! Jeg ville gitt ham beskjed her og nå at han må gjøre sin del av husarbeid, nå når du er syk må han ta alt som belaster skulderen din for mye (støvsuging, gulvvask, bæring av handleposer og andre tunge ting eller ting over skulderhøyde). Og så ville jeg uansett krevd at vi gikk i parterapi. Om han ikke forsto tegningen og sa seg villig til både å skjerpe seg og parterapi, da hadde jeg bedt ham finne seg et annet sted å bo. Anonymous poster hash: 6d073...c06
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #9 Skrevet 28. mai 2016 Han har alltid vært sånn. Men han påstår han gør minst halvparten eller mer av alt husarbeidet, uten at jeg egentlig skønner hvor han får det fra. Han tar oppvaskmaskinen når han kommer hjem fra jobb, men jeg lager middagen og hjelper og rydde inn i den. Han helper til med middag noen ganger om jeg spør. Han tilbyr seg ALDRI å gjøre noe, helst vil han sitte å spille på pc hele dagen og gøre minst mulig fordi han har jo vært på jobb hele uka. Støvsuger gjør han, han har vel gojrt det tre ganger siden jeg ble sykemeldt og det ser jævlig ut her nå. Jeg kunne like greit vært på jobb som det er nå, har vært sykemeldt 100 % i fire uker, og det blir ikke bedre. Men min mann vet jo best hva jeg kan gjøre eller ikke så.... HI Anonymous poster hash: a1f27...693
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #10 Skrevet 28. mai 2016 Hvis jeg krever han gjør disse tingene sier han at han gjør dem når det passer han. For å ta et eksempel er det 1,5 uker siden han sa han skulle støvsuge. Så da tar jeg heller å gjør det selv enn å la ungene leve i en svinesti HI Anonymous poster hash: a1f27...693
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #11 Skrevet 28. mai 2016 Her hos oss er det enkelt, vi gjør omtrent nøyaktig de samme husarbeid-syslene hver uke, alle sysler "eies" av en person, og de gjøres den dagen, med mindre det er helt spesielle grunner. F.eks. tar vi husvasken en gang i uka, på lørdager. Mannen min "eier" støvsuging, jeg eier badet. På lørdager skal han støvsuge, jeg skal vaske badet. Ingen unntak, med mindre det er spesielle grunner som sagt. Det går ikke an å si at man skal støvsuge og så vente en og en halv uke. Hvis du hele tiden gjør det du har bedt ham om å gjøre så har han jo skutt gullfulgen. Da er det bare å love å gjøre noe, og så vente, og plutselig er jobben gjort av deg. Det du sier er at du må gjøre alt, ellers lever barna deres i en svinesti. Hører du ikke hvor ille dette høres ut? Anonymous poster hash: 3ab48...31d
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #12 Skrevet 28. mai 2016 Hvis jeg krever han gjør disse tingene sier han at han gjør dem når det passer han. For å ta et eksempel er det 1,5 uker siden han sa han skulle støvsuge. Så da tar jeg heller å gjør det selv enn å la ungene leve i en svinesti HI Anonymous poster hash: a1f27...693 Men hvorfor blir du i forhold til en så lat og uempatisk mann som ikke tar ansvar for fellesskapet? Det er ingen andre enn du som kan bestemme deg og gjøre en endring. Still krav - si at mandag bestiller du time til parterapi, han kan være med eller la være. Hvis han ikke vil være med, da ber du ham flytte ut. En slik mann trenger du rett og slett ikke! Anonymous poster hash: 6d073...c06
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #13 Skrevet 28. mai 2016 Dette blir veldig infantilt, men hva med en liste over husarbeidet som må gjøres, fordelt mellom dere, med enighet om når ting skal gjøres? Slik man ofte har i kollektiv. Ikke noe jeg mener man burde trenge når man er eldre enn ca. 22 år, men i ditt tilfelle kan det kanskje være nyttig? Anonymous poster hash: 3ab48...31d
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #14 Skrevet 28. mai 2016 Han prøver seg hba kan han oppnå. Ikke la deg vippe! Dere skal dele husarbeid likt i det minste! Sett foten ned,velg det dubkan gjøre,resten skal han! Og når du oppnår den fordelinga hold det ved like etter at du har blitt bedre. Anonymous poster hash: 2048f...446
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #15 Skrevet 28. mai 2016 Unnkyld meg men for en dritt Anonymous poster hash: ba02e...318
soleia Skrevet 29. mai 2016 #16 Skrevet 29. mai 2016 Han er nok ikkje klar over kor mykje husarbeid som eigentleg må gjerast, for han er jo vant til at det ordnar seg av seg sjølv. Husarbeid vises berre når det ikkje vert gjort. Sidan han trur han gjer halvparten av arbeidet, så får de sette dykk ned og lag ei liste over husarbeid som de gjer, så kan han sjå svart på kvitt at han ikkje gjer halvparten. Og kanskje må de rett og slett lage ei arbeidsfordeling, som ho over nemner.
Superdolly Skrevet 29. mai 2016 #17 Skrevet 29. mai 2016 Jeg ble rasende på ham bare av å lese innleggene dine, hi. For en dust! Og jeg fatter ikke hvorfor du holder ut å leve med ham. Han gir jo masse ekstraarbeid, uten å yte noe selv. Har han noen gode sider i det hele tatt? For du slik du beskriver ham, ser jeg ikke en eneste en. Han nekter å gjøre husarbeid og lar deg (sykmeldte deg!) ta alt. Han stiller ikke opp som stefar, han nekter å kjøre stebarnet sitt i bursdag. Han synes det er helt innafor å se på at du gjør skaden din verre mens han selv spille dataspill. Jeg synes du skal lage en liste over alt husarbeid som har blitt gjort den siste uka, krysse av alt du har gjort (det er vel 100 % det), og slenge i fanget på ham. Spør ham om han virkelig mener at ha gjør halvparten, når han ser den listen. Si at i morgen ringer du familievernkontoret, og enten blir han med dit og innstiller seg på endring, ellers kan han finne seg en hybel et eller annet sted.
Helene Harepus Skrevet 29. mai 2016 #18 Skrevet 29. mai 2016 Støtter det med liste. Det synliggjør alt som blir gjort på en helt annen måte.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #19 Skrevet 29. mai 2016 Har satt meg ned og lagd ei liste nå som jeg krysser av på alt som blir gjort framover og hvem som gjør det. Tok en skikkelig alvorsprat med han igår kveld å sa at dette er ikke holdbart, og at han er nødt til å bidra til husarbeidet. Ble enige om å skrive ned hvem som er ansvarlig for hva per uke, og at jeg ikke skal ta noen tunge støt nå. Og jeg kommer til å passe veeeldig nøye på at dette blir gjennomført. Men skal uansett krysse av denne lista så han får se at halvparten det gør han virkelig ikke! Han skal få lov til å bidra mer med ungene også, for han er en forbanna latpeis, og jeg er d***lei. HI Anonymous poster hash: a1f27...693
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #20 Skrevet 29. mai 2016 Så bra, hi! Nå må du være kjempestreng på at dette ikke sklir ut. Hvis han ikke gjør sine plikter nå, så gjør du dem IKKE. Da er dere snart tilbake der dere startet. Ting skal gjøres når dere ble enige om å gjøre dem, hvis ikke det er spesielle omstendigheter. TV-spill skjer etter at plikter er unnagjort. Det høres ut som vi snakker om sønnen din, ikke mannen din. Anonymous poster hash: 3ab48...31d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå