Gå til innhold

Har det helt jævlig.Sikkert ingen andre med samme problem..:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ivertfall har jeg aldri møtt andre med samme problem. Saken er at jeg sliter med angst. Hovedsakelig sosial angst. Når jeg er i dårlige perioder (som nå), så fungerer ikke stemmen min som den skal. Jeg må på en måte presse fram lyd, og jeg høres ut som en sau. Jeg merker at andre mennesker reagerer med forundring når jeg snakker, og det hele blir bare kjempevondt :( Kjennes ut som jeg går rundt med en kjempeklump i halsen.

Noen som har gode råd? Føler hele livet mitt blir ødelagt av at jeg ikke klarer å kontrollere stemmen min :(

Anonymous poster hash: 429aa...b77

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ivertfall har jeg aldri møtt andre med samme problem. Saken er at jeg sliter med angst. Hovedsakelig sosial angst. Når jeg er i dårlige perioder (som nå), så fungerer ikke stemmen min som den skal. Jeg må på en måte presse fram lyd, og jeg høres ut som en sau. Jeg merker at andre mennesker reagerer med forundring når jeg snakker, og det hele blir bare kjempevondt :( Kjennes ut som jeg går rundt med en kjempeklump i halsen.

Noen som har gode råd? Føler hele livet mitt blir ødelagt av at jeg ikke klarer å kontrollere stemmen min :(

Du! Dette har jeg hørt om på en forelesning. Mange som sliter med psykiske plager som også har trøbbel MEF stemmen, alt fra stamming til tvsngsmessig hosting, og det du beskriver. Personen som foreleste var fysioterapeut og hadde folk til behandling hos seg. Har du forsøkt å Google det? Kanskje du kan finne en terapeut som kan hjelpe? Psykomotorisk fysioterapi er det også noe som heter.

Du er nok ikke alene!

Anonymous poster hash: fc21f...37f

Skrevet

Oi, trodde jeg var helt alene om dette, jeg. Blir helt på gråten ;( Har prøvd å google tusenvis av ganger, men vanskelig å finne noe om dette.

HI

Skrevet

Ikke helt det samme, men jeg har selektiv mutisme - som også er en form for angstlidelse. Og grunnen til at man da i gitte situasjoner ikke KAN snakke, er nettopp at musklene rundt stemmebåndet knyter seg sånn at det blir helt fysisk umulig.

Uten at det hjelper deg stort, for jeg tror ikke det finnes noen bra kur 😕

Anonymous poster hash: 6d20e...2af

Skrevet

Oi, trodde jeg var helt alene om dette, jeg. Blir helt på gråten ;( Har prøvd å google tusenvis av ganger, men vanskelig å finne noe om dette.

HI

Jeg husker dessverre ikke hva damen het, hun var en eldre dame. Men jeg er sikker på at du kan finne noen behandlere med denne typen kunnskap. Psykomotorisk fysioterapi er ikke så lett å få time hos gjennom det offentlige, men det er mulig hos det private. Jeg har også hørt om traumer som har satt seg som plager med synet (opplevde selv å få trøbbel med synet etter å ha blitt utbrent på jobb - optikeren fant intet galt og det har gitt seg 😊), folk som får pipelyder i øret når de får angst. Kropp og sinn henger mye sammen. Kanskje pusteøvelser og meditasjon med lyd kan hjelpe deg imellomtiden? Google yoga og mantra, og se om du kan finne noe interessant for deg.

Lykke til! Du aner ikke hvor fint det var for meg å se akkurat ditt innlegg i dag og få liv til å svare på det 😊

Skrevet

Ikke helt det samme, men jeg har selektiv mutisme - som også er en form for angstlidelse. Og grunnen til at man da i gitte situasjoner ikke KAN snakke, er nettopp at musklene rundt stemmebåndet knyter seg sånn at det blir helt fysisk umulig.

Uten at det hjelper deg stort, for jeg tror ikke det finnes noen bra kur 😕

Anonymous poster hash: 6d20e...2af

Stor klem til deg <3 Det høres litt likt ut. Det kjennes litt slik som du beskriver selv om ikke stemmen svikter helt. Men det er sikkert verre når stemmen svikter helt.

HI

Skrevet

Jeg husker dessverre ikke hva damen het, hun var en eldre dame. Men jeg er sikker på at du kan finne noen behandlere med denne typen kunnskap. Psykomotorisk fysioterapi er ikke så lett å få time hos gjennom det offentlige, men det er mulig hos det private. Jeg har også hørt om traumer som har satt seg som plager med synet (opplevde selv å få trøbbel med synet etter å ha blitt utbrent på jobb - optikeren fant intet galt og det har gitt seg 😊), folk som får pipelyder i øret når de får angst. Kropp og sinn henger mye sammen. Kanskje pusteøvelser og meditasjon med lyd kan hjelpe deg imellomtiden? Google yoga og mantra, og se om du kan finne noe interessant for deg.

Lykke til! Du aner ikke hvor fint det var for meg å se akkurat ditt innlegg i dag og få liv til å svare på det 😊

Tusen takk <3 Håper jeg finner en behandler med kunnskap om dette :)

Skrevet

Jeg sliter også med sosial angst og sliter også med stemmen på det verste. Jeg blir skikkelig hes og klarer faktisk ikke å snakke.

Råder deg til å få bukt med angsten. Ta kontakt med fastlegen som kan henvise deg videre til psykolog.

Jeg har ellers hatt stor nytte av Effexor. Merker ikke lenger til den sosiale angsten i det daglige.

Anonymous poster hash: d9456...702

Skrevet

Snakk med fastlegen i første omgang. H*n bør kunne henvise deg videre til riktig behandling. En i teamet mitt går til logoped, de jobber ikke bare med stamming. Jeg tror kanskje det er riktig instans slik du beskriver det? Pluss kanskje timer hos psykolog? Det er hjelp å få!!

Anonymous poster hash: db1d2...8b0
Skrevet

Tusen takk for svar :)

Jeg har prøvd å få hjelp hos psykolog, men fikk avslag fordi jeg ikke er dårlig nok :/

Men kan evt høre om jeg får rekvisisjon til logoped.

HI

Skrevet

Jeg sliter også med sosial angst og sliter også med stemmen på det verste. Jeg blir skikkelig hes og klarer faktisk ikke å snakke.

Råder deg til å få bukt med angsten. Ta kontakt med fastlegen som kan henvise deg videre til psykolog.

Jeg har ellers hatt stor nytte av Effexor. Merker ikke lenger til den sosiale angsten i det daglige.

Anonymous poster hash: d9456...702

Takk for svar:) Jeg går på effexor, men det har ingen effekt når det gjelder stemmen :/

Mister du stemmen over lang tid av gangen? Hvordan forklarer du det til de du har rundt deg? Har du teknikker for å få stemmen tilbake? Beklager mange spm..

HI

Skrevet

Jeg har prøvd å få hjelp hos psykolog, men fikk avslag fordi jeg ikke er dårlig nok :/

Men kan evt høre om jeg får rekvisisjon til logoped.

HI

Jeg har inntrykk av at det også kan være vanskelig å komme til logoped, men snakk med legen din om det.

Logoped kan sikkert hjelpe med gode teknikker du kan lære.

Ellers støtter jeg forslaget om psykomotorisk fysioterapi, det kan også legen din henvise deg til. Som nevnt over er det ofte lange ventelister, men vil tro at det i hvert fall er lettere for deg å få henvisning til, så får du i hvert fall satt deg på venteliste. Den kan begrunnes i angsten din og så kan du ta opp det med stemmen når du kommer dit. Du vil også hos en psykomotorisk fysioterapeut kunne få hjelp til å lære deg å slappe av i de musklene du strammer når du binder deg i gitte situasjoner.

Ellers bør legen din også kunne gi deg en henvisning til psykolog. En privatpraktiserende psykolog som har driftstilskudd vil da ta deg inn, selv om du kanskje må vente lenge før du kommer i gang med behandlingen.

Om legen ikke vil henvise deg til noen av disse terapeutene, da ville jeg byttet lege, for da har du en lege som ikke forstår deg.

Jeg hadde litt av det du sliter med for mange år siden. Jeg var ekstremt beskjeden og dette gjorde at jeg i situasjoner hvor jeg måtte snakke, spesielt med personer jeg ikke kjente, fikk en veldig anspent stemme. Spesielt de første ordene/setningene. Jeg hørte det selv også, og det gjorde at jeg ble fokusert på det, følte meg enda mer selvbevisst, og det gjorde jo ikke saken bedre. Jeg følte det var så vanskelig at sett tilbake på det så var det nok en form for angst som lå i den reaksjonen, selv om alt ble skyldt på at jeg var så beskjeden. Men jeg hadde også det at det snurpet seg i halsen, jeg fikk ikke ut det jeg skulle si uten å måtte kremte eller hoste litt ofte, eller jeg hørtes ut som om jeg var gutt i stemmeskiftet til å begynne med.

Jeg fikk jobbet med mitt selvbilde, fikk bearbeidet en del vanskelige ting jeg hadde opplevd hos psykolog også. Men etterhvert som selvbildet bedret seg så turde jeg å vises litt mer, og sakte, men sikkert, kunne jeg slappe mer av. Det var en prosess som gikk over noen år for meg, men i dag har jeg ingen problemer med det. Jeg kan gå inn i rom fullt av fremmede og være helt rolig, jeg kan ta initiativet til samtaler, jeg kan holde foredrag. Jeg har rett og slett blitt ei "skravlekjerring" i sosiale situasjoner ;) Så det er mulig å endre dette! :)

Gi deg selv tid og ha litt tålmodighet i prosessen - bestem deg for at om tre år skal du ikke slite så mye med dette. Lykke til :)

Anonymous poster hash: 82d06...7c6

Skrevet

Har du lyst til å ringe meg? jeg har masse erfaring med dette, og studerer også innenfor helse. du er absolutt ikke alene :)

Skrevet

Jeg har inntrykk av at det også kan være vanskelig å komme til logoped, men snakk med legen din om det.

Logoped kan sikkert hjelpe med gode teknikker du kan lære.

Ellers støtter jeg forslaget om psykomotorisk fysioterapi, det kan også legen din henvise deg til. Som nevnt over er det ofte lange ventelister, men vil tro at det i hvert fall er lettere for deg å få henvisning til, så får du i hvert fall satt deg på venteliste. Den kan begrunnes i angsten din og så kan du ta opp det med stemmen når du kommer dit. Du vil også hos en psykomotorisk fysioterapeut kunne få hjelp til å lære deg å slappe av i de musklene du strammer når du binder deg i gitte situasjoner.

Ellers bør legen din også kunne gi deg en henvisning til psykolog. En privatpraktiserende psykolog som har driftstilskudd vil da ta deg inn, selv om du kanskje må vente lenge før du kommer i gang med behandlingen.

Om legen ikke vil henvise deg til noen av disse terapeutene, da ville jeg byttet lege, for da har du en lege som ikke forstår deg.

Jeg hadde litt av det du sliter med for mange år siden. Jeg var ekstremt beskjeden og dette gjorde at jeg i situasjoner hvor jeg måtte snakke, spesielt med personer jeg ikke kjente, fikk en veldig anspent stemme. Spesielt de første ordene/setningene. Jeg hørte det selv også, og det gjorde at jeg ble fokusert på det, følte meg enda mer selvbevisst, og det gjorde jo ikke saken bedre. Jeg følte det var så vanskelig at sett tilbake på det så var det nok en form for angst som lå i den reaksjonen, selv om alt ble skyldt på at jeg var så beskjeden. Men jeg hadde også det at det snurpet seg i halsen, jeg fikk ikke ut det jeg skulle si uten å måtte kremte eller hoste litt ofte, eller jeg hørtes ut som om jeg var gutt i stemmeskiftet til å begynne med.

Jeg fikk jobbet med mitt selvbilde, fikk bearbeidet en del vanskelige ting jeg hadde opplevd hos psykolog også. Men etterhvert som selvbildet bedret seg så turde jeg å vises litt mer, og sakte, men sikkert, kunne jeg slappe mer av. Det var en prosess som gikk over noen år for meg, men i dag har jeg ingen problemer med det. Jeg kan gå inn i rom fullt av fremmede og være helt rolig, jeg kan ta initiativet til samtaler, jeg kan holde foredrag. Jeg har rett og slett blitt ei "skravlekjerring" i sosiale situasjoner ;) Så det er mulig å endre dette! :)

Gi deg selv tid og ha litt tålmodighet i prosessen - bestem deg for at om tre år skal du ikke slite så mye med dette. Lykke til :)

Tusen takk for langt og fint svar :)

Skal forsøke å følge rådene dine, orker ikke å ha det slik lenger :/

HI

Skrevet

Har du lyst til å ringe meg? jeg har masse erfaring med dette, og studerer også innenfor helse. du er absolutt ikke alene :)

Skulle ønske jeg var tøff nok :) Det er så utrolig godt å høre at jeg ikke er alene <3 Er det andre måter jeg kan kontakte deg på? (Har angst for å snakke i tlf pga problemet mitt)

HI

Skrevet

Tusen takk for langt og fint svar :)

Skal forsøke å følge rådene dine, orker ikke å ha det slik lenger :/

HI

Da tenker du positivt fra og med nå. Aksepter at det er som det er akkurat nå, men at du i dag har gjort en kjempeviktig bestemmelse i livet ditt. Du skal endre ting slik at du får det godt! :)

Første steg er alltid å bestemme seg, og det har du gjort nå. Så tenk på det som en jobb fremover. Ikke alltid like morsomt, men det må gjøres. Og så er det så deilig når man begynner å se resultater.

Mandag ringer du legen din og bestiller en time.

Det viktigste nå er at du vet du kan endre på ting og at du vil gjøre det. Mens du venter på time til psykolog, logoped eller psykomotorisk fysioterapeut så kan du f.eks. lære deg noen enkle yogaøvelser og tøyeøvelser og avspenning/pusteøvelser. Gå gjerne innom biblioteket mandag også og spør om de har bøker om dette eller filmer. Da har du allerede begynt :)

Skrevet

Ikke helt det samme... Men i stressede situasjoner, som regel sosiale settinger, kan jeg ha store problemer med å svelge. Både mat, drikke og mitt eget spytt. Ordentlig ekkelt. Tror det er noe angstliknende det og. Har nok har et snev av sosial angst tidligere, som henger igjen. Håper du finner en måte å bli bedre på :) Det er nok flere enn vi tror som sliter med slikt.

Anonymous poster hash: f034f...ddc

Skrevet

Kan skrive til meg på facebook. Heter Ronja brataas der :)

Kan være en ide å vurdere litt mer nettvett for å beskytte deg selv mer. Du kunne like gjerne bedt Hi sende deg en pm her, det ville gjort samme nytten. Om dere så ønsket mer kontakt kunne dere delt info der. Nå har du delt navn og nick med hele verden.

Var jeg deg ville jeg slettet dette, eller bedt moderator slette det.

Skrevet

Er det slik at man må være anonym her inne? Jeg har lest forumreglene, men har ikke sett noe om det. Så man kan vel dele navnet sitt dersom man ønsker det?

Anonymous poster hash: db1d2...8b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...