Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #1 Skrevet 28. mai 2016 Til barn som har flyttet hjemmefra? Fullt mulig å bo hjemme, men vil bo i byen. Går på skole, 20 år. Jobber ikke ved siden av skolegang. Anonymous poster hash: 32ee2...61a
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #2 Skrevet 28. mai 2016 Mine foreldre ga meg støtte under hele studieperioden, satt utrolig stor pris på det og tenker at jeg vil gjøre det samme med mine barn. Anonymous poster hash: 2add3...1d2
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #3 Skrevet 28. mai 2016 Mine foreldre ga meg støtte under hele studieperioden, satt utrolig stor pris på det og tenker at jeg vil gjøre det samme med mine barn. Anonymous poster hash: 2add3...1d2 Men kunne du bodd hjemme og gått på den skolen du ville istedenfor å flytte hjemmefra? Anonymous poster hash: 32ee2...61a
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #4 Skrevet 28. mai 2016 Jeg tenker at husleie og mat må betales selv. Jeg ville betalt skolebøker og utstyr som trengs til skolen, samt evt treningsutstyr (viktig at ungdommen er i bevegelse). Jeg ville også reist på besøk innimellom og tatt ungdommen med på handletur. Kjøpt inn feks vaskemiddel, tørrvarer og diverse mat som trengs slik at skap og kjøleskap/frys ble fyllt opp! Anonymous poster hash: 147bf...4f6
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 28. mai 2016 #5 Skrevet 28. mai 2016 Jeg ville nok søttet en 20 åring som flyttet for å studere ja. Min fikk 1500 til bidrag til husleie hver mnd, samt at han fikk med seg mat osv når han var hjemme.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #6 Skrevet 28. mai 2016 Men kunne du bodd hjemme og gått på den skolen du ville istedenfor å flytte hjemmefra? Anonymous poster hash: 32ee2...61a Ja, det kunne jeg. Anonymous poster hash: 2add3...1d2
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #7 Skrevet 28. mai 2016 Men kunne du bodd hjemme og gått på den skolen du ville istedenfor å flytte hjemmefra? Anonymous poster hash: 32ee2...61a Forskjell om man MÅ flytte eller om man kan bo hjemme. Kan msn bo hjemme og velge å flytte må man skaffe seg jobb og kunne betale for seg. Må man flytte må man også ha kontroll på økonomien. Men om jeg visste ungdommen la ned mye arbeid i skolen så ville jeg nok dekket mer av utgiftene. Anonymous poster hash: 147bf...4f6
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #8 Skrevet 28. mai 2016 Mine foreldre ga meg støtte under hele studieperioden, satt utrolig stor pris på det og tenker at jeg vil gjøre det samme med mine barn. Anonymous poster hash: 2add3...1d2 Samme her Anonymous poster hash: 56ce0...c60
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #9 Skrevet 28. mai 2016 Kunne støttet noe dersom han/hun også var villig til å jobbe noe i tillegg til skolen Anonymous poster hash: 9a874...82b
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #10 Skrevet 28. mai 2016 Har h*n mulighet til å jobbe ved siden av studiene (tid, overskudd)? Foreldrene gav meg ingen økonomisk støtte i studietiden og jeg var stolt av at jeg klarte meg selv. Jobbet så mye jeg hadde tid og overskudd til ved siden av studiene. Studerte i et annet land enn det foreldrene mine bor i, så hadde ikke mulighet til å bo hjemme. Det er mange positive sider ved å flytte hjemmefra, selv om man kunne ha bodd hjemme i studietiden. Er h*n økonomisk ansvarlig og pliktoppfyllende eller bruker h*n mye penger på forbruk/ikke-fornuftige ting? Jeg ville sett an både hvordan h*n er og situasjonen sett under ett før jeg bestemte meg. Anonymous poster hash: d4964...174
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #11 Skrevet 28. mai 2016 For meg hadde det ikke vært noen forskjell på om de kunne eller ikke kunne bo hjemme. Når man er 20 år bør man ikke bo hjemme 100%. Anonymous poster hash: 02c7e...24b
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #12 Skrevet 28. mai 2016 Sikkert ikke, med tanke på at han har mulighet til å bo hjemme... Datteren min flytter til høsten kommer til å sette inn en sum til henne hver mnd. for å hjelpe henne. Hun har jobbet ved siden av skolen de siste årene. Vet hun håper på en liten jobb når hun flytter også. Synes det er flott! Anonymous poster hash: eddaa...f04
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #13 Skrevet 28. mai 2016 I utgangspunktet ville jeg ikke gitt dem støtte til å bo dyrere enn de har råd til på studielånet, men det forutsetter at det går greit å finne noe i den prisklassen. Jeg ville heller hjulpet dem litt senere, etter at de har lært seg hva det faktisk koster å bo alene, med kapital til egen bolig. Jeg ville nok også lett betalt billetter for at de kunne komme hjem noen ganger i året, hvis de bodde langt unna, og slike ting. Anonymous poster hash: cb593...54e
Pobie Skrevet 28. mai 2016 #14 Skrevet 28. mai 2016 En 20-åring som har flyttet hjemmefra ser jeg ingen grunn til å støtte økonomisk. H*n burde enten jobbe og forsørge seg selv eller ta opp studielån. Jeg var i samme situasjon - flyttet ut for å studere da jeg var 20 og fikk null og niks av foreldrene mine, utenom når det var helt krise (ikke penger til mat f eks).
Gjest Stjerneklart Skrevet 28. mai 2016 #15 Skrevet 28. mai 2016 Jeg kommer i alle fall til å gi økonomisk støtte til min er ferdig med videregående, uansett om hun er ferdig etter tre år eller bruker fem år til sammen og er ferdig senere enn normalen. Men dette er med et krav om å ha lite ugyldig fravær og god innsats på skolen! Etter det vil jeg se an situasjonen litt. Enten bør jo 20-åringen få seg jobb, eller ta opp studielån som alle andre. Mye mulig jeg ville gitt en liten sum penger i blant for at h*n kunne kose seg litt ekstra, men da bør 20-åringen virkelig stå på for seg selv, jobbe hardt med eventuelle studier og ha en god forståelse for at penger ikke vokser på trær. Men i utgangspunktet, nei, jeg ville ikke gitt noe fast økonomisk støtte til en 20-åring.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #16 Skrevet 28. mai 2016 Vi planlegger å støtte barna økonomisk mens de studerer da de skal konsentrere seg om det og ikke jobber ved siden av (i ferie kanskje, men ikke fast). Jeg jobbet mye ved siden av, noe som resulterte i at det tok mye lengre tid å bli ferdig, samt motivasjonsproblemer. Anonymous poster hash: f73b2...aeb
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #17 Skrevet 28. mai 2016 Tenker at en som er voksen nok til å flytte hjemmefra uten at det er nødvendig må kunne være voksen nok til å forsørge seg selv. Anonymous poster hash: 421af...0b6
*Miss Marple* Skrevet 28. mai 2016 #18 Skrevet 28. mai 2016 Vi støtter ungene så de slipper å slite med store studielån etter endt utdannelse. Men vi forventer at de får seg en liten jobb til å dekke personlige utgifter osv.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #19 Skrevet 28. mai 2016 Så lenge det er fordi de ønsker, ikke at de må, kunne jeg støttet UNDER FORUTSETNING av at de også jobbet. Jeg ville sett budsjett og diskutert evt. bidrag fra meg i sammenheng med det. Anonymous poster hash: e0fac...0d3
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #20 Skrevet 28. mai 2016 Der veldig vanskelig å svarer ja eller nei på dette for det kommer ann på situasjonen. Om h*n jobba masse med studiet og det ikke var tid til å mye annet så ja, men om h*n har masse fritid ville jeg forvente h*n tok seg en ekstrajobb. Uansett vil jeg nok altid være der for å kjøpe den lærebok de ikke har råd til osv Anonymous poster hash: eeb9e...3cb
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #21 Skrevet 28. mai 2016 Jeg hadde skammet meg kraftig dersom jeg som 20 åring fikk fast økonomisk støtte fra foreldre. Dersom 20 åringen får seg en jobb der man jobber ca 5 timer I uka, å det kan man på siden av studiene, så blir jo det noen lapper I mnd. Anonymous poster hash: 04b9d...fb3
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #22 Skrevet 28. mai 2016 Jeg tenker at det er helt vanlig å flytte hjemmefra etter videregående. Om så høyskolen ligger i nabolaget til foreldrene er det vanlig å flytte hjemmefra. Forholdet mellom foreldre og barn trenger litt avstand når barna blir voksne. Jeg har klart meg 100% selv, studielån og jobb ved siden av, det samme hadde mannen. Jeg tenker i utgangspunktet at ungene våre må stå på egne ben, men at de selvfølgelig alltid er velkommen hjem til et måltid, jeg godt kan betale en tannlegeregning og ellers bidra litt hist og her. Svigermor hadde en fin løsning der, hun kjøpte en liten fryser til mannen og hver gang hun handlet inn ting på salg selv kjøpte hun litt til han også. Derfor var det alltid kjøtt i frysa, dopapir i boden, oppvasaskmiddel på kjøkkenet osv. Det er ting hun kjøpte på salg og alltid kjøpte litt til han også av. Anonymous poster hash: 6a5d2...d7d
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #23 Skrevet 28. mai 2016 Jeg kommer til å gi økonomisk støtte til barna mine resten av livet. men en student må også jobbe i tilegg. Det er sånn en får god arbeidsmoral. Så jeg ville krevd at studenten hadde skaffet seg helgajobb eller lignende. Det er sundt. Da, ville jeg gitt økonomisk støtte i tilegg. ( ser ikke for meg at mine barn ikke vil ha seg helgajobb ved siden av studiene, det vil de få inn med morsmelka, så det tar jeg som en selvfølge. Ingenting kommer gratis) Anonymous poster hash: 85b82...5a0
Gjest Skrevet 28. mai 2016 #24 Skrevet 28. mai 2016 Ingenting kan glede meg mer enn å hjelpe ungene mine. Den ene er meget økonomisk og har et svært hyggelig beløp på konto og vil ikke ha noe hjelp. Finne selv støtte fra foreldrene mine langt opp i årene og noen ganger så drypper det fremdeles ekstra mye i forbindelse med jul og bursdag. Noe jeg setter pris på😀😀 Dere som er svært negative til støtte.... Hvor gamle er barna deres? Mye man er bastante på mens ungene er små,som endrer seg i underveis. Selv som 90 åring på gamlehjemmet, så blir gutta mine disse små nusselige i alder av 70, 68, 64 og 52 år. Himmel.....absurd tanke😂
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #25 Skrevet 28. mai 2016 Takk for svar alle sammen. Hn går fremdeles på vgs, har aldri jobbet ved siden av skole og fått penger i fanget når det måtte passe. Bodde 1 år gratis i egen del av vårt hus, før hn bestemte seg for å flytte. Har siden det fått støtte fra mor, og nå fra oss. Vet det er mye festing og det er ikke jeg særlig fan av å betale for. Kjenner at det blir helt feil å betale for en som ikke tar skolen så nøye. Som tar det som en selvfølge å bli sponsa. Hi. Anonymous poster hash: 32ee2...61a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå