Gå til innhold

Flere med dårlig forhold til søsknene sine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to søstre, og har dårlig forhold til begge to. Det har vært en merkelig oppvekst, jeg er "dritten i midten", men har alltid hatt et godt forhold til yngste søsteren min. Vi var de to som lekte sammen, og eldste søsteren var mer den som var veslevoksen og dro ut på fest et cetera da hun var 12-13 år. Det er 10 år mellom eldste og yngste. 

Eldste søsteren min har mobbet meg gjennom hele oppveksten, og vi har kranglet ekstremt mye. Jeg har kranglet lite med yngste søsteren min, som sagt har vi vært gode venner. 

Men det siste halve året/de siste månedene har det skjedd noe som er utenfor min forståelse. Det har egentlig ikke "skjedd" noe, men det har skjedd noe likevel. Yngste har begynt å ignorere meg, hvis jeg snakker til henne later hun som at hun ikke hører hva jeg sier. Har rett og slett blitt veldig ufyselig (hun er 21 år). Uten en årsak som jeg vet om. Og så har hun begynt å hakke på meg, hvis jeg sier noe feil eller noe (hender jeg gjør det pga jeg lider av angst, som noen ganger gjør tankene mine tåkete) så mobber hun meg og hakker på meg, skikkelig ekkel oppførsel. Jeg har ikke gjort noe, og vi har ikke kranglet, hun har bare bestemt seg for at jeg bare er noe dritt som skal mobbes. Så jeg velger nå å holde avstand. Eldste er som hun alltid har vært, hun har alltid hakket på meg, men hun har blitt litt bedre faktisk de siste årene. Og plutselig har hun og yngste, tross 10 år mellom, begynt å "henge" sammen. Fint for dem, men jeg blir helt utestengt og det sårer jo... Selvom vi er ganske forskjellige alle sammen, så er det noe med det å aldri bli invitert og alltid bli ignorert. 

Vet ikke helt hva jeg ville med dette :P Men er det flere der ute som har dårlig forhold til sine søsken "uten grunn"? 

Anonymous poster hash: 33831...257
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke kontakt med mine halvsøsken. Jeg kjenner dem egentlig ikke. Forsøkte å opprette kontakt med ene halvbroren, men når han brøt flere avtaler uten grunn så orket jeg ikke gjøre noe mer for det. Sa fra at jeg syntes måten han gjorde det på var dårlig gjort (jeg satte av hele dager fordi vi hadde planlagt ting sammen, så bare uteble han uten spesiell grunn).

De andre halvsøskene mine kjenner jeg rett og slett ikke, de er veldig mye yngre enn meg og bor helt andre steder i landet.

Egentlig trist at det er slik, dysfunksjonelle familier er ikke noe kjekt.

Med din yngste søster så tror jeg at jeg ville sagt helt saktlig uten å legge for mye følelse i det at det ikke er noe kjekt når hun hakker på deg og at du savner den kontakten dere hadde før.

Se også om du kan invitere dem til deg. Om de likevel uteblir eller fortsetter å holde avstand til deg og ikke behandle deg bra, da tenker jeg at du ikke har behov for slike i livet ditt.

Jeg har jobbet mye med å "gi slipp" på ulike personer i livet mitt som jeg har ønsket et nærere forhold til (og har hatt det) etter at de har endret seg veldig overfor meg eller trukket seg unna. Jeg har prøvd en god del for å ha kontakt, men kommer til et punkt hvor jeg setter stopp, bare lar være å gå inn i det følelsesmessig og bare aksepterer at nå er det slik.

Om jeg depper over det vil ikke endre dem. Så jeg prøver å bare akseptere, og heller konsentrere meg om de personene som er virkelig positive i livet mitt :)

En venninne av meg har en søster som i perioder av livet har vært rimelig ufyselig mot min venninne. De har likevel fått et ganske godt forhold nå som begge er over 40 år. Så ting kan endre seg. Jeg tror at om man bare aksepterer underveis, så legger man mindre (negative) følelser i det, og det gjør det lettere senere om man skulle prøve å gjenopprette kontakten.

Vær deg selv, vær positiv, og vil de ikke ha kontakt så bruk heller energien din på de som gir deg energi.

Anonymous poster hash: aa48f...b89
Skrevet

Det virker jo nesten som om yngstesøsteren din er fornærmet på deg for noe? Kan du ha sagt/gjort noe som såret henne uten at du vet det? Evt at de to har snakket sammen og eldstesøsteren din har fått minsten "med på laget"?

Anonymous poster hash: 74856...a14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...