Anonym bruker Skrevet 27. mai 2016 #1 Skrevet 27. mai 2016 Håper å få 3 åringen tørr til han begynner på stor avdeling.Han er veldig flink å gå uten bleie hver natt og er alltid tørr da,men om dagen vil han ikke gå på do.Tror jeg har prøvd det meste med klistremerker og seigmann om han går på do men han sier bare han ikke vil ha det.Hva mer kan jeg prøve? Anonymous poster hash: e18a0...4e2
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2016 #2 Skrevet 27. mai 2016 Bare slutt med bleie . Forklar han hvorfor , Ts ham på do regelmessig . Vil han ikke , nei vel , da kjenner han raskt at det er ubehagelig å tisse på seg uten bleie . Er jo varmt og lite klær , så er jo ikke så mye jobb med litt ekstra klesvask 😊 Anonymous poster hash: b4a49...aa2
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2016 #3 Skrevet 27. mai 2016 erfaringsmessig så er unger klare når dem er klare, dette er ikke noe man kan tvinge dem til. mine har selv sagt at di vil slutte med bleier, og da har di vært rundt 3år. Anonymous poster hash: 3137d...eb5
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2016 #4 Skrevet 27. mai 2016 Vår gutt nærmet seg 4 år. Han Var hysterisk da vi ville sette han på do osv. Og vi tenkte : javel, da er han ikke klar. Men til slutt syns jeg det var på tide. Han var med i butikken og valgte seg noen boxere han ville ha og sa til han at hvis du slutter med bleie så skal du få sykkel. Over natten sluttet han og har ikke hatt et eneste uhell.. Noen ganger må man pushe. Lykke til Anonymous poster hash: 5e78e...27c
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2016 #5 Skrevet 27. mai 2016 I min erfaring har de som sier "barn er klare når de er klare" barn som fortsatt bruker bleier når de er både tre og fire år. Noen ganger virker det som foreldrene ikke orker å gå gjennom prosessen med bleieslutt og synes det er greit å skrifte noen bleier i døgnet i stedet for å hjelpe barnet å bli tørt. De som derimot leser litt om emnet, forsøker seg på det som er anbefalt og er proaktive har barn som slutter med bleier når de er to år. Er ikke der ennå at dette er aktuelt, men det skal bli spennende å se om vi ender opp med en fireåring i bleier selv om vi ønsker h*n skal være tørr så tidlig som mulig. Anonymous poster hash: 8266f...a0b
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2016 #6 Skrevet 27. mai 2016 I min erfaring har de som sier "barn er klare når de er klare" barn som fortsatt bruker bleier når de er både tre og fire år. Noen ganger virker det som foreldrene ikke orker å gå gjennom prosessen med bleieslutt og synes det er greit å skrifte noen bleier i døgnet i stedet for å hjelpe barnet å bli tørt. De som derimot leser litt om emnet, forsøker seg på det som er anbefalt og er proaktive har barn som slutter med bleier når de er to år. Er ikke der ennå at dette er aktuelt, men det skal bli spennende å se om vi ender opp med en fireåring i bleier selv om vi ønsker h*n skal være tørr så tidlig som mulig. Anonymous poster hash: 8266f...a0b For et bedrevitende svar. La meg gjette- du har aldri bleieavvent et barn? Man kan motivere til man blir blå, men ungen er klar når den er klar. Nytter ikke å tvinge frem bleieslutt. Anonymous poster hash: 97adb...735
Hjertefru Skrevet 27. mai 2016 #7 Skrevet 27. mai 2016 For et bedrevitende svar. La meg gjette- du har aldri bleieavvent et barn? Man kan motivere til man blir blå, men ungen er klar når den er klar. Nytter ikke å tvinge frem bleieslutt. Anonymous poster hash: 97adb...735 Signerer. Hilsen firebarnsmor som har bedre ting å bruke tid på enn å vaske madrasser to ganger i uka.
Mamma_til_2 Skrevet 27. mai 2016 #8 Skrevet 27. mai 2016 For et bedrevitende svar. La meg gjette- du har aldri bleieavvent et barn? Man kan motivere til man blir blå, men ungen er klar når den er klar. Nytter ikke å tvinge frem bleieslutt. Anonymous poster hash: 97adb...735 Helt rett!
Mamma_til_2 Skrevet 27. mai 2016 #9 Skrevet 27. mai 2016 Bare slutt med bleie . Forklar han hvorfor , Ts ham på do regelmessig . Vil han ikke , nei vel , da kjenner han raskt at det er ubehagelig å tisse på seg uten bleie . Er jo varmt og lite klær , så er jo ikke så mye jobb med litt ekstra klesvask 😊 Anonymous poster hash: b4a49...aa2 Barn som ikke er klare for bleieslutt merker ikke ar det er ubehagelig med tiss og bæsj i trusen!
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2016 #10 Skrevet 27. mai 2016 For et bedrevitende svar. La meg gjette- du har aldri bleieavvent et barn? Man kan motivere til man blir blå, men ungen er klar når den er klar. Nytter ikke å tvinge frem bleieslutt. Anonymous poster hash: 97adb...735 Du har rett, jeg har aldri bleieavvent et barn. Det var ikke meningen å være bedrevitende. Jeg har tenkt det jeg tenker etter å ha sett mange vennepar bleieavvene sine barn, men kanskje det er høna og egget igjen. De venneparene vi har som har bleieavvent tidlig har kanskje hatt barn som er klare for det, og de som har bleieavvent sent har barn som ikke var klare før. Men som sagt så har det i vår vennekrets vært perfekt korrelasjon mellom å være intreressert i temaet, be om råd, og faktisk følge opp, og få tørre barn tidlig. Og perfekt korrelasjon mellom å ikke være så motivert (foreldrene, altså), ikke orke å ta prosessen, å bli mast på at barnehagen fordi barnet er over tre år gammelt, å bleieavvenne sent. Derfor har jeg lurt på noen ganger om barnet faktisk er klart, men ikke foreldrene. En venninne av meg sa rett ut at hun gjerne skifter fire tissebleier og en bæsjebleie om dagen, det var ikke noe stress det. Hvis ikke motivasjonen er der fra foreldrenes side blir det vanskelig å få barnet tørt. Anonymous poster hash: 8266f...a0b
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2016 #11 Skrevet 27. mai 2016 Signerer. Hilsen firebarnsmor som har bedre ting å bruke tid på enn å vaske madrasser to ganger i uka. Ingen begynner vel med å avvenne barnet fra bleier om natten? Man begynner vel om dagen, og holder barnet unna madrasser. Jeg har lest om "bleieslutt på en helg" (http://www.familieverden.no/Barn-og-laring/Fysiske-ferdigheter/Bleieslutt-pa-en-helg/) og det involverer vasking, ja, men ikke madrasser! Hvis man overhodet ikke er interessert i å vaske for å få barnet tørt så må man vente en stund, ja! Da har man plutselig en fireåring i bleier. Anonymous poster hash: 8266f...a0b
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2016 #12 Skrevet 27. mai 2016 Barn som ikke er klare for bleieslutt merker ikke ar det er ubehagelig med tiss og bæsj i trusen! Det stemmer jo ikke i det hele tatt! Mange helt små babyer sier tydelig ifra om at de har tiss eller bæsj i bleien, og at de vil at den skal skiftes! Andre babyer ser ikke ut til å merke det eller være plaget av det. Selvfølgelig vil en fireåring synes det er ekkelt med kaldt, vått tiss i trusa! Og myk bæsj som sprer seg utover? Anonymous poster hash: 8266f...a0b
*Miss Marple* Skrevet 27. mai 2016 #13 Skrevet 27. mai 2016 I min erfaring har de som sier "barn er klare når de er klare" barn som fortsatt bruker bleier når de er både tre og fire år. Noen ganger virker det som foreldrene ikke orker å gå gjennom prosessen med bleieslutt og synes det er greit å skrifte noen bleier i døgnet i stedet for å hjelpe barnet å bli tørt. De som derimot leser litt om emnet, forsøker seg på det som er anbefalt og er proaktive har barn som slutter med bleier når de er to år. Er ikke der ennå at dette er aktuelt, men det skal bli spennende å se om vi ender opp med en fireåring i bleier selv om vi ønsker h*n skal være tørr så tidlig som mulig. Anonymous poster hash: 8266f...a0b Men hvorfor er det et mål? Jeg har hatt barn som sluttet med bleie over natten og som knapt hadde et uhell ved fylte 2 år, og en som i en alder av 3,5 ikke er det minste interessert. Nå i varmen har vi tatt av bleien hjemme og det går fort 3-4 skift på en ettermiddag. Altså absolutt ikke klar, men pga at jeg vil at hun skal slippe å gå med varm og klam bleie, samt at det begynner å bli på tide å pushe litt velger vi dette nå. Så jo, barn slutter når de er klar, det er bare så stor forskjell på når det er.
Hjertefru Skrevet 27. mai 2016 #14 Skrevet 27. mai 2016 Jeg har fire barn og har nå fått en attpåklatt. Kan faktisk ikke huske hvordan jeg bleieavvente barna. Godt mulig at de brukte bleie til de var både 3 og 4. Men da var det også slutt, selv om ett av dem hadde uhell og brukte bleie opp mot skolealder. Nå er det vel mest vanlig at barna er tørre på dag før på natt, men alle varianter finnes jo. Husker bare at vi ikke stresset med det, og at det kom helt naturlig. Ofte kunne vi merke at barnet var kommet et steg videre etter ferieturer, og da ikke bare i forhold til det med bleiebruk. Min nabo med like gamle barn stresset noe voldsomt. Madrassene sto ute til tørk hele sommeren. Husker jeg tenkte at slik orker jeg ikke å drive på. Ingen grunn til det i våre dager. Klart man til en viss grad kan pushe ungen til å slutte med bleie tidligere, men til hvilken pris? Skjønner dog godt at våre formødre prøvde å få ungene tørre tidligst mulig, når man tenker på "bleiene" de hadde den gang. Det å få ungen tørr så fort som mulig blir i våre dager mer som et prestisjeprosjekt i klubben av Flinke Foreldre, og sånt blir tøvete.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2016 #15 Skrevet 27. mai 2016 I min erfaring har de som sier "barn er klare når de er klare" barn som fortsatt bruker bleier når de er både tre og fire år. Noen ganger virker det som foreldrene ikke orker å gå gjennom prosessen med bleieslutt og synes det er greit å skrifte noen bleier i døgnet i stedet for å hjelpe barnet å bli tørt. De som derimot leser litt om emnet, forsøker seg på det som er anbefalt og er proaktive har barn som slutter med bleier når de er to år. Er ikke der ennå at dette er aktuelt, men det skal bli spennende å se om vi ender opp med en fireåring i bleier selv om vi ønsker h*n skal være tørr så tidlig som mulig. Anonymous poster hash: 8266f...a0b Enig i dette. Alle mine barn sluttet med bleier rundt fylte 2 år. Null problem bare man gidder å ta seg tid Anonymous poster hash: fe0a4...7b5
Mamma_til_2 Skrevet 27. mai 2016 #16 Skrevet 27. mai 2016 Det stemmer jo ikke i det hele tatt! Mange helt små babyer sier tydelig ifra om at de har tiss eller bæsj i bleien, og at de vil at den skal skiftes! Andre babyer ser ikke ut til å merke det eller være plaget av det. Selvfølgelig vil en fireåring synes det er ekkelt med kaldt, vått tiss i trusa! Og myk bæsj som sprer seg utover? Anonymous poster hash: 8266f...a0b Men de slutter ikke og tisse seg ut selv om det blir vått og ekkelt før de er klare, koblingen mellom hode og blære/ tarm må være helt komplett, hos noen skjer de tidlig andre sent. Og sammenligne med babyer blir feil for i din sammenligning så skulle jo babyer og slutte med bleie side de kjenner det er ekkelt med våt bleie!
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2016 #17 Skrevet 27. mai 2016 Det stemmer jo ikke i det hele tatt! Mange helt små babyer sier tydelig ifra om at de har tiss eller bæsj i bleien, og at de vil at den skal skiftes! Andre babyer ser ikke ut til å merke det eller være plaget av det. Selvfølgelig vil en fireåring synes det er ekkelt med kaldt, vått tiss i trusa! Og myk bæsj som sprer seg utover? Anonymous poster hash: 8266f...a0b Kan godt hende de syns det er ekkelt, men om barnets modenhet for å kjenne om det må på do ikke er der enda, ender man i alle fall opp med et barn som vet hvordan skam kjennes.... Har selv to gutter, han ene var tørr når han var to, han andre var nærmere fire, og han er fortsatt ikke tørr på natta, enda han er seks. Og, det kan til og med hende han blir 12 år før han er tørr. Eller i morgen... Kroppen hans kjenner det ikke, og sender ikke de riktige signalene. Anonymous poster hash: c145d...ba5
Jessday Skrevet 27. mai 2016 #18 Skrevet 27. mai 2016 Stor forskjell på barn, foreldrene kjenner vell sine barn best. Mine tre sluttet da de var mellom 2 og 2 1/2. Vi har alltid brukt mye tid på det uten å presse barna til å gå på do. Ene sa ifra når han måtte bæsje fra han var 1 år, og de andre en stund etter 2 årsdagen. Fra 2 års dagen har de fått velge mellom å bruke truse eller bleie. Enklere å slutte før trass-alderen slår inn
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2016 #19 Skrevet 27. mai 2016 Mi på 2.5 år. Har gått uten bleie siden jul. Treffer do ca 1 gang for dag... resten går i trusa. Satser på hun blir helt tørr iløpet av sommeren. Anonymous poster hash: 3176d...7a7
februarprins2013 Skrevet 27. mai 2016 #20 Skrevet 27. mai 2016 ikke stress det blir bare verre for ungen, min har gått på do siden han var 2 år,men har ikke vert klar før nå, han går av og til uten bleie, men vil ha bleia på når han skal bæsje, han ble 3 i februar, helsesøsteren sa jeg kunne oppmuntre han og gå uten,men skulle ikke tvinge hvis han ikke ville,men håper vi klarer og kvitte oss med bleien til sommeren
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2016 #21 Skrevet 27. mai 2016 Stresse og presse skal man jo selvfølgelig ikke, men det betyr heller ikke at man trenger å vente til ungen selv skjønner at det er på tide å slutte. Man kan fint prøve seg fram og se hvordan det går. Tross alt slutter barn med bleie mye tidligere i de fleste andre land, det gjorde de også her tidligere. Jeg tror det er en kombinasjon av kaldt klima, gode og rimelige bleier og tidsklemma som gjør at gjennomsnittlig alder for bleieslutt ligger på 3-4 år. Min eldste var bleiefri 2 år og 3 mnd gammel og jeg tror det blir omtrent samme tida med yngste som straks fyller to år. Det er godt for både barnet og miljøet å slippe bleien. Anonymous poster hash: b95f7...7bc
februarprins2013 Skrevet 27. mai 2016 #22 Skrevet 27. mai 2016 Stresse og presse skal man jo selvfølgelig ikke, men det betyr heller ikke at man trenger å vente til ungen selv skjønner at det er på tide å slutte. Man kan fint prøve seg fram og se hvordan det går. Tross alt slutter barn med bleie mye tidligere i de fleste andre land, det gjorde de også her tidligere. Jeg tror det er en kombinasjon av kaldt klima, gode og rimelige bleier og tidsklemma som gjør at gjennomsnittlig alder for bleieslutt ligger på 3-4 år. Min eldste var bleiefri 2 år og 3 mnd gammel og jeg tror det blir omtrent samme tida med yngste som straks fyller to år. Det er godt for både barnet og miljøet å slippe bleien. Anonymous poster hash: b95f7...7bc jo man skal vente til barnet er klar,ellers blir det stress for barnet
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2016 #23 Skrevet 27. mai 2016 Mi på 2.5 år. Har gått uten bleie siden jul. Treffer do ca 1 gang for dag... resten går i trusa. Satser på hun blir helt tørr iløpet av sommeren. Anonymous poster hash: 3176d...7a7 Stakkars unge!! Snakk om å få henne til å ikke føle mestring!! Anonymous poster hash: f2c92...f3e
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2016 #24 Skrevet 27. mai 2016 Håper å få 3 åringen tørr til han begynner på stor avdeling.Han er veldig flink å gå uten bleie hver natt og er alltid tørr da,men om dagen vil han ikke gå på do.Tror jeg har prøvd det meste med klistremerker og seigmann om han går på do men han sier bare han ikke vil ha det.Hva mer kan jeg prøve?Anonymous poster hash: e18a0...4e2 Bare ta av bleien Anonymous poster hash: 39edc...623
ulenissen Skrevet 27. mai 2016 #25 Skrevet 27. mai 2016 For et bedrevitende svar. La meg gjette- du har aldri bleieavvent et barn? Man kan motivere til man blir blå, men ungen er klar når den er klar. Nytter ikke å tvinge frem bleieslutt. Anonymous poster hash: 97adb...735 Jeg er faktisk litt enig jeg, og jeg har erfaring med over 100 barn som har sluttet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå