Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #1 Skrevet 26. mai 2016 Er det noen som har fått satt igang fødselen tidlig fordi den estimerte vekten var veldig lav/stort avvik fra normalen? Hvilken uke var du i? Hvordan gikk det? Anonymous poster hash: cb82d...afa
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #2 Skrevet 26. mai 2016 Hvor langt er du på vei da, og hvor stort er vekstavviket? Jeg tror det kan være greit å ta disse estimeringene med en liten klype salt. Min ble estimert til å være 17% over normalen ca to uker før termin. Hun ble tatt med KS fem dager før termin (andre årsaker), og var 3530 gram... Anonymous poster hash: 4cff3...520
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #3 Skrevet 26. mai 2016 Hvor langt er du på vei da, og hvor stort er vekstavviket? Jeg tror det kan være greit å ta disse estimeringene med en liten klype salt. Min ble estimert til å være 17% over normalen ca to uker før termin. Hun ble tatt med KS fem dager før termin (andre årsaker), og var 3530 gram... Anonymous poster hash: 4cff3...520 Det har ikke blitt målt noe vekstavvik enda, skal til kontroll i morgen pga avflatende sf-mål og vektnedgang. Jeg bare lurte på om det var blitt gjort? Har hørt en historie en gang om ei som skulle settes igang fordi barnet ville ha det bedre utenfor enn inni magen, men fikk aldri høre hvilken uke det var i. Jeg er bare 31 uker på vei, så håper selvfølgelig det ikke blir noe tema på leeeeeeeeenge!!!!! Men det er mange tanker som svirrer i hodet mitt nå... Er skikkelig engstelig for i morgen... Hi Anonymous poster hash: cb82d...afa
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #4 Skrevet 26. mai 2016 I uke 35 fikk jeg 40 % avvik i vekstestimeringer og det samt litt dårligere hjertelyd hos fosteret gjorde at det ble tatt keisersnitt samme dag. Ut kom ei lita jente på 43 cm som veide 1600 gram så hos meg var estimering korrekt og avgjørelsen om keisersnitt korrekt. Anonymous poster hash: 7690d...7fc
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #5 Skrevet 26. mai 2016 Det ble oppdaget vekstavvik i uke 30 ved forrige svangerskap, på -25%. Husker den tiden veldig godt, der jeg hele tiden fikk "kjeft" for at jeg ikke spiste nok (for babyen vokste dårlig mellom undersøkelsene) og de sa han ikke hadde det bra inni magen. Det var en veldig lang og pinefull ventetid frem til fødselen, og jeg ønsket flere ganger at han bare skulle få komme ut slik at jeg kunne ta vare på han og gi han næring. Det viste seg at han var liten, veide litt over 2kg i uke 36. Jeg er så redd for at det skal bli slik denne gangen også, bebreidelsene, følelsen av mislykkethet og at jeg ikke kan gjøre noe som helst for barnet mitt... Hi Anonymous poster hash: cb82d...afa
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2016 #6 Skrevet 27. mai 2016 Jeg hadder lav vekstestimering på mitt siste barn. Det lå på -13-15% under flere kontroller,og symfysemålet var helt avflatet. Likevel gikk jeg 9 dager over termin og ut kom en liten gutt på 2900 gram og 48 cm. Da var plutselig vekstavviket på -25% og det ble tatt masse tester og sendt inn. Gutten var radmager og helt uten kinn/fett. Fikk lysforbud og fikk ha lite besøk og det måtte være fullstendig ro rundt han lenge. Når tiden for å dra på helsestasjonen for måling kom,ble hs rasende over behandlingen på sykehuset,og mente at barnet absolutt ikke hadde hatt det bra i magen. Han la på seg over 1 kg på under 3 uker,så det var tydelig at han ikke hadde fått nokk næring i magen. Og i tillegale hadde jeg vært mye på sykehuset på kontroller,da jeg hadde mye vondt i livmoren/magen under svangerskapet. Så jeg takker gud for Theodor jeg har lillemann her i dag,for det kunne virkelig gått ille... Anonymous poster hash: 54d4d...61b
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2016 #7 Skrevet 27. mai 2016 Ble satt i gang to uker før med mellomste. Jeg har ikke gode morkaker, de er alltid fulle av infarkter. Yngste ble født i uke 28 pga svangerskapsforgifning, men også der var det mange infarkter i morkaken og å gå til termin var ikke noe alternativ. Men lenger enn 28 var så klart planen. Anonymous poster hash: ca6c3...89b
Marriet Skrevet 27. mai 2016 #8 Skrevet 27. mai 2016 Jepp. Uke 36. Estimert til 2700g. Ble satt igang og ut kom liten gutt på 2100g og 45 cm. Liten morkake og lite fostervann.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2016 #9 Skrevet 27. mai 2016 Jeg hadder lav vekstestimering på mitt siste barn. Det lå på -13-15% under flere kontroller,og symfysemålet var helt avflatet. Likevel gikk jeg 9 dager over termin og ut kom en liten gutt på 2900 gram og 48 cm. Da var plutselig vekstavviket på -25% og det ble tatt masse tester og sendt inn. Gutten var radmager og helt uten kinn/fett. Fikk lysforbud og fikk ha lite besøk og det måtte være fullstendig ro rundt han lenge. Når tiden for å dra på helsestasjonen for måling kom,ble hs rasende over behandlingen på sykehuset,og mente at barnet absolutt ikke hadde hatt det bra i magen. Han la på seg over 1 kg på under 3 uker,så det var tydelig at han ikke hadde fått nokk næring i magen. Og i tillegale hadde jeg vært mye på sykehuset på kontroller,da jeg hadde mye vondt i livmoren/magen under svangerskapet. Så jeg takker gud for Theodor jeg har lillemann her i dag,for det kunne virkelig gått ille... Anonymous poster hash: 54d4d...61b Uff.... Helt forferdelig situasjon!!!!! Finnes det ingen rutiner ved slike avvik? Annet enn "vente-og-se" og "ny-kontroll-om-en-uke"? Hi Anonymous poster hash: cb82d...afa
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2016 #10 Skrevet 27. mai 2016 Takk for svar alle sammen! De fant ingen årsak til hvorfor førstemann var så liten, bra med fostervann og god gjennomstrømming i navlesnoren var beskjedene jeg fikk. Men han var fortsatt liten, og "hadde det ikke bra". Det å få den beskjeden etter hver kontroll uten at noe ble gjort var helt fryktelig!!!! Og samtidig få beskjed om at jeg bare måtte spise mer så gikk det sikkert bra... Tenker masse på dette nå, og gruer meg som sagt til kontrollen i dag. Skal ikke inn før kl 13.30, så det er lange timer å vente... Hi Anonymous poster hash: cb82d...afa
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2016 #11 Skrevet 27. mai 2016 Ønsker deg lykke til, Hi. Jeg har vært igjennom det samme. Barnet er i dag 9 år og helt super! Husker perioden enda og opplevde det hele som svært dramatisk. Anonymous poster hash: 55cbb...9ac
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2016 #12 Skrevet 27. mai 2016 Har siden uke 26 hatt vekstavvik på baby, de så det på ultralyd. Har mye smerter i mage hele tiden. Sf målingen avklarer hele tiden. Skal på ny ultralyd om 1,5 uker., er da 34+5 uker på vei. Har smerter hele tiden og er helt isolert for kommer meg ikke ut. Har også vondt i panna. Hadde +1 på protein i urin, har fint blodtrykk og ingen ødemer. Jeg følger tråden for å se erfaringer. Tusen takk til alle som deler erfaringer. Lykke til hi. Anonymous poster hash: 66d11...892
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2016 #13 Skrevet 27. mai 2016 Sf målingen avklarer ikke, den avtar. Flater helt ut. Anonymous poster hash: 66d11...892
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2016 #14 Skrevet 27. mai 2016 Min hadde vekstavvik på noen og tjue prosent og det var redusert blodgjennomstrømning i navlestrengen. Hadde ukentlig ultralyder etter at dette ble oppdaget og barnet ble tatt med keisersnitt 38+0 fordi de mente det var bedre å være utenfor livmoren. 2700 gram ved fødsel, var slapp og ville ikke suge, bare sove. Anonymous poster hash: d5904...694
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2016 #15 Skrevet 27. mai 2016 Jordmor målte babyen til -11%, noe som er innenfor normalen selv om det er under gjennomsnittet. Men siden sf-målet hadde flatet helt ut ville hun ha meg inn til ny kontroll om 14 dager. Blir spennende å se om han legger på seg eller ikke. Forrige vokste dårlig i disse ukene... Hi Anonymous poster hash: cb82d...afa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå