Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig å ha en lønn når man er på kontor.

Og lavere lønn når man er på reise.

???

Anonymous poster hash: d0a54...8e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det vanlig å ha en lønn når man er på kontor.

Og lavere lønn når man er på reise.

???

Nei, det er ikke vanlig. Når man er på reise får man gjerne diett eller reiser på regning i tillegg til vanlig lønn.

Anonymous poster hash: 59c3d...d94

Skrevet

Nei, det er ikke vanlig. Når man er på reise får man gjerne diett eller reiser på regning i tillegg til vanlig lønn.

Takk for svar.

Jeg får diett og kjøregodtgjørelse med egen bil.

MEN timelønnen er lavere..

Må Jeg godta dette?

Gjest Trøfler
Skrevet

Har du spurt arbeidsgiver om hvorfor timelønnen er lavere på reise? Det høres veldig uvanlig ut, men det kan kanskje være en grunn? Hvis ikke blir jo ikke diett og kjøregodtgjørelse reelle tillegg, men litt mindre vært, fordi timelønnen din blir lavere. Høres uvanlig, og rart, ut.

Skrevet

Det høres veldig rart ut.

Men om du må godta det kommer helt an på hva som står i arbeidsavtalen din. Hva slags lønnsbetingelser har du selv skrevet under på?

Med mindre arbeidsplassen din har tarifflønn, er lønn en forhandlingssak mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Har du skrevet under på en avtale som tilsier at du skal ha lavere lønn på reise, så må du nesten godta det...... Evt. forhandle deg fram til en bedre avtale.

Anonymous poster hash: c096e...aaf
Skrevet

Jeg har fått en avtale i hånden som de vil jeg skal godta.

Men jeg har ikke lyst å godta dette...

Visste ikke at det er lov.

Takk for innspill

Skrevet

Jeg har fått en avtale i hånden som de vil jeg skal godta.

Men jeg har ikke lyst å godta dette...

Visste ikke at det er lov.

Takk for innspill

Innspill?

Gjest Trøfler
Skrevet

Det er nok ikke ulovlig, men dette er en forhandlingssituasjon. Er dette en ny jobb som du er blitt tilbudt? Eller en ny stilling på din eksisterende arbeidsplass? Uansett så må du nå begynne å forhandle. Spør om hvorfor timelønnen er annerledes for reise enn kontorarbeid. Be om at timelønnen skal være den samme. Egentlig burde timelønnen for reise være høyere enn for kontorarbeid, for det er mer slitsomt, tid borte fra familien osv.

Skrevet

Ta statsansatte som eksempel: i dag får de fleste time mot time reisetid til avspassering. Det vil si en time reise = en time avspassering.

Men du skal ikke så veldig mange år tilbake før det var annerledes. Altså ikke time for time, men f.eks 15 min avspasering pr time reise.

Reisetid kalles normalt ikke arbeidstid med mindre du er pålagt å gjøre arbeidsoppgaver under reisen. Er du f.eks pålagt å jobbe mens du kjører tog er det arbeidstid, men sitter du kun på toget er det faktisk ikke arbeidstid i lovens forstand.

Som sagt er det ikke alle som i det hele tatt får lønn under reise. Mange får kun avspasering. Her må du selv forhandle med arbeidsgiver.

Anonymous poster hash: c096e...aaf

Gjest Trøfler
Skrevet

Jeg forstod "reise" som at man er på jobbreise, f.eks. flere dager borte fra hjemmet for å delta på konferanse e.l., ikke reisevei til og fra jobb. Kanskje vi trenger en oppklaring fra hi angående hva jobben består av.

Skrevet

Dette er en jobb jeg har hatt i 3 år.

Og nå får jeg ny avtale

Dette gjelder reisetid når jeg skal på kundebesøk

Selve tiden jeg enten sitter på fly eller tog. Men jeg er jo på jobb likevel.?

Hi

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Reisetid er det ikke lovpålagt og lønne I det hele tatt.

Mannen min reiser ekstremt mye, og hvis han jobber fra 8-16, men det er så langt unna at det kreves at han reiser kl 5 på natta og ikke er hjemme igjen før 19 så er det 6 timer han ikke får lønn for I det hele tatt

Skrevet

Jeg reiser endel i min jobb og får ikke betalt for hele tiden jeg er på reise. Feks. får jeg ikke betalt for ventetid på flyplassen og når jeg ikke aktivt jobber.

Er kommunalt ansatt

Anonymous poster hash: 1be86...888

Skrevet

Reisetid er det ikke lovpålagt og lønne I det hele tatt.

Mannen min reiser ekstremt mye, og hvis han jobber fra 8-16, men det er så langt unna at det kreves at han reiser kl 5 på natta og ikke er hjemme igjen før 19 så er det 6 timer han ikke får lønn for I det hele tatt

Jeg snakker ikke om reise til og fra jobb.

Men reiser jeg må ta i forbindelse med jobben. Kundebesøk osv

Skrevet

Jeg reiser endel i min jobb og får ikke betalt for hele tiden jeg er på reise. Feks. får jeg ikke betalt for ventetid på flyplassen og når jeg ikke aktivt jobber.

Er kommunalt ansatt

Anonymous poster hash: 1be86...888

Takk for innspill

Skrevet

Vi får betalt 50% av reisetid som er utenfor vanlig arbeidstid. Dvs at vi får betalt for vår 7,5 timers vakt fullt ut, og all tid utover det som brukes på reise får vi 50% for.

Dro til langtvekkistan med jobben en gang. Og fra døren hjemme til vi var fremme på hotellet brukte vi 18,5 timer. Fikk da betalt vanlig lønn for 7,5 timer og halv lønn for 11 timer.

De dagene vi var der hadde vi vanlig lønn for 7,5 time pluss kostpenger. Og vi dro tilbake en lørdag som var utenom vanlig arbeidstid og fikk da 50 % lønn av hele reiseveien tilbake.

Anonymous poster hash: 869df...f97

Skrevet

Få det presisert om det er reisetid utenfor eller innenfor arbeidstid. Jeg reiser mye rundt og sitter mange ganger flere timer i bil mellom 8-16. Jeg får lik lønn får reise i arbeidstid og jobb. Men jeg vet at reise utenfor arbeidstid lønnes annerledes, gjerne i form av avspassering.

Skrevet

Jeg snakker ikke om reise til og fra jobb.

Men reiser jeg må ta i forbindelse med jobben. Kundebesøk osv

Det var nå det hun snakket om også da...

Anonymous poster hash: 67188...1b6

Skrevet

Jeg har særlig uavhengig stilling i arbeidsavtalen min (stillingen min er ikke det i virkeligheten), så jeg har ikke rett på overtidsbetaling. Men jeg får fleksitimer, time mot time, når jeg er på reise. F.eks. hvis jeg må reise til USA så skriver jeg timer fra jeg går ut døren hjemme og til jeg er på hotellet, minus den reiseveien jeg vanligvis har til jobb. Og så avspaserer jeg de timene senere.

Anonymous poster hash: 7f192...be3
Skrevet

Jeg får lavere timelønn de timene som jeg sitter på toget / fly. Selv om det er i ordinær arbeidstid.

Tror ikke jeg kan forlange mer...

Sjefen sier de har dårlig råd

Hi

Skrevet

Jeg får lavere timelønn de timene som jeg sitter på toget / fly. Selv om det er i ordinær arbeidstid.

Tror ikke jeg kan forlange mer...

Sjefen sier de har dårlig råd

Hi

Hva har du i dag? Det er jo ikke akkurat vanlig at du går såpass ned i lønn, her hadde jeg prøvd å forhandle meg opp. Vet at det ikke er enkelt å få seg ny jobb, men du kommer jo til å se etter en annen jobb. Så her vil jo bedriften tape på sikt.

Skrevet

Hva har du i dag? Det er jo ikke akkurat vanlig at du går såpass ned i lønn, her hadde jeg prøvd å forhandle meg opp. Vet at det ikke er enkelt å få seg ny jobb, men du kommer jo til å se etter en annen jobb. Så her vil jo bedriften tape på sikt.

Fikk beskjed om å gå ned 30 kr timen på reise

Kjipt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...