Gå til innhold

Skal vi kjøpe kanin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke en dyreperson, derfor har jeg stått tappert imot mas om hund, katt, hest, marsvin +++ Men nå har de eldste barna sagt at de har savnet å ha dyr i oppveksten, så da tenker jeg litt på at minstemann skal få seg en kanin.

En jeg kjenner selger en på FB i dag og jeg lurer på om jeg skal slå til og gjøre en liten gutt lykkelig.

Er det noen erfarne kanineiere som kan dele praktiske tips og gjerne også fortelle litt om utfordringene med kanin? Hva trenger vi som en 'startpakke'?

Jeg skal selvsagt lese meg opp og legge alt til rette for at den får et godt liv (og jeg vet at den blir mitt ansvar og ikke barnets), men det er alltid greit å få litt inside information.

Anonymous poster hash: 2477e...918

Gjest Minnieropptatt
Skrevet

MASSE plass. Meld deg inn i Den store kaninboka på fb.

Skrevet

Du må ha 2 kaniner for att dei skal trivest. Og begge må kastrerest.

Dei er ikke bygd for å leve i små bur! Dei skal få hoppe og grave. Så litt str på bur 👍🏻

Anonymous poster hash: e5600...114

Skrevet

kanin blir fort kjedelig for ungene.. Her i huset er det pappaen (som ikke ville ha den) som steller og duller mest med den.. Ungene gidder kanskje å gi den en gulrot nå og da. Det gøyeste med den er når pappaen vil bygge bedre\større bur og sånt, og de kan være med å bygge..

Anonymous poster hash: 26c6d...c1b
Skrevet

Jeg ville ikke kjøpt kanin til barn. De er veldig territorielle og kan være sure og vanskelige. Marsvin passer bedre som kjæledyr for barn.

Skrevet

Kaniner er ikke ment for å være burdyr, men løpe fritt. Om en fjerner ledninger og diverse kan en trene dem til å bli stuerene. Les litt om skadene ved å ha kanin i bur før du bestemmer deg

Anonymous poster hash: 70947...b1f

Skrevet

Kaniner burde være to, ha masse plass, og være ute av buret i flere timer om dagen. I tillegg til dette, er ikke kaniner spesielt kosete, så barn blir fort leie.

Om dere MÅ ha et dyr, hadde jeg gått for en katt (om den kan være ute) lett å ha med å gjøre, klarer seg mye selv og mye kos.

Om du vil ha burdyr, ville jeg valgt en rotte. Rotter kan bli utrolig tamme (spesielt hann rotter), man kan ha de på fanget, kose, ta med ut, om de blir tamme nok osv.

Anonymous poster hash: 12d44...f9a

Skrevet

Vi har stor hage og tenkte å skaffe et stort bur. Siden de liker å grave må det gjerne være netting i bunn også?

Må man ha to, altså? Sånn helt fra starten?

Hva annet enn kastrering må man regne med å gjøre med den? Hos dyrlegen, mener jeg.

Jeg er redd for at det blir kjedelig så snart den mister nyhetens interesse, men sånn er det vel med alle dyr? Det er vi voksne som ender opp med både jobb og kos.

Takk for svar, forresten :) bare kom med flere råd og synspunkt. Både pluss og minus tas imot.

Hi

Skrevet

Hadde heller vurdert noen høner.. krever mye mindre. Kaniner passer ikke for barn under ca 10 år.. har selv mange dyr. Driver besøksgård og vil helt klart anbefale folk å ha noen hagenhøns eller en katt f.eks fremfor kanin.

Anonymous poster hash: 023d5...3d4

Skrevet

Tennene til kaniner vokser hele livet, så du må jevnlig gå for å få klippet tenner og klør. Diverse legeregninger om dyret blir sykt kommer i tillegg, samt pelsstell.

Har dere noen til å passe den om dere skal på ferie? Hva om vinteren når buret blir kaldt?

Om du ikke er dyreperson ville jeg droppet hele greia, så fikk ungene heller kjøpe seg dyr selv når de blir voksne

Skrevet

Kaniner skal ikkke klippe tennerne, de kan files om de trengs av en dyrelege.

Anonymous poster hash: 023d5...3d4

Skrevet

Kaniner skal ikkke klippe tennerne, de kan files om de trengs av en dyrelege. Anonymous poster hash: 023d5...3d4

Det var det jeg mente

Skrevet

Kaniner må være to!! De er et svært misforstått kjæledyr fordi det er lett å overse deres behov fordi de lager svært lite lyd. De er sterkt mishandlet hvis de må sitte i bur eller bo alene. De er flokkdyr og mistrives veldig alene. De fleste barn blir også fort lei kaniner og da har du masse jobb i åresvis. Kaniner koster mye å ha også. Når vi hadde brukte vi 1-2 sekker med bunnstrø i mnd den kostet mellom400-500,- pr sekk. I tillegg må de alltid ha tilgang på gress samt annet for osv. Ofte at de må til veterinær for diverse. De må også klippes klørne på ca hver andre til tredje uke. Det er ofte styrete.. Regn med at en kanin koster rundt 12-20.000,- i driftsutgifter i året..

Skrevet

Nei, ikke kjøpt kanin

Kaniner er ikke kosete, barn synes de er søte pga den myke pelsen, men kaninen gidder ikke sitte rolig å bli kost med

Det er mye jobb med kanin.

Ville mye heller kjøpt et marsvin eller en rotte om du vil ha burdyr, de er kosete, sosiale, blir skikkelig tamme, oppsøker deg, blir glad når du kommer hjem osv. Kaninen gjør ingen av disse tingene.

Jeg kjenner uhyggelig mange som har kjøpt kaniner til ungene sine, og ungene går uten unntak lei etter kort tid.

Jeg vil si det beste er en katt, de er kosete og krever lite i forhold til andre dyr.

Anonymous poster hash: 64e1a...73c
Skrevet

Mange kanintyper kan ikke stå ute på vinteren eller hvis de ikke er skjermet mot trekk. Vi har en nabo som gjorde det og kaninen deres frøs av seg ørene!!! Vi meldte de til Mattilsynet og de ble fratatt kaninen. Kaniner skal IKKE bo alene og spesielt ikke hvis de må stå i utebur!!

Anonymous poster hash: 0e848...5b3

Skrevet

Takk for svar, alle sammen!

Jeg er glad jeg spurte her inne og ikke bare lot meg sjarmere av det nydelige nøstet på FB😝 mye av det dere sier vet jeg jo, mtp arbeid og at de må inn om vinteren osv, men at de ikke blir kosete og koster såpass mye visste jeg ikke.

Katt og rotte blir ikke aktuelt, de får jeg frysninger av og om vi skal ha dyr skal vi ta oss skikkelig av det og gi det et godt liv. Vi får heller se om vi får overskudd til en hund om en stund. Det vet vi er et stort ansvar, men så gir den kanskje mer tilbake enn en (eller flere) kaniner.

Jeg ble bare fanget av en romantisk forestilling om en kanin som gresset fredelig inni buret sitt og ble tatt ut og kost og lekt med. God å få en reallitycheck 🐰

Hi

Skrevet

Kaniner er det mest "misforståtte" kjæledyret som er. De trenger faktisk like stor boltreplass som en katt. De er like smarte/smartere enn en katt også. Det er helt sinnsykt at "vi" har en oppfattning om at kaniner kan være i små bur, alene hele livet.

Kaniner er kolonidyr, og bør ikke holdes alene. MEN de er heller ikke flokkdyr, så skal man ha to kaniner sammen må det være forskjellig kjønn hvor en av de er kastrerte og de må ha STOOOR plass. Gjerne så stor at de har egne "territorium" i buret/innhengingen. 

De bør få være ute mest mulig. Og om vinteren må de ha et isolert utehus, helst med varmelampe og MASSE halm. (ikke høy, da det blir muggete og vått) Maten til kaninen skal hovedsaklig bestå av høy. 

Og unger går lei av kaniner etter max 2 uker... Såååå, ja. Hadde nok satset på noe annet. Hva med gullfisk? De skal også ha mye større plass enn hva man tror, og de trives heller ikke alene.  (Det gjelder egentlig alle dyr/fisk)

Et dyr som kan anbefales dersom gutten din er stor nok er dverghamster. De koster meget lite i drift, lukter ingenting, og det går ann å kose med dem. Negative er jo at de er små, så små barn bør ikke håndtere de. Og at de er nattdyr. Aktiv om natta og sover på dagen... 

Nei, gå får hund heller, dersom dere har tid og energi senere! 

Anonymous poster hash: e7a45...832
Skrevet

Venninnen min har en kanin, og bare en. Den er kjempesosial og kosete. Hopper opp i fanget og vil strykes på. Den går løs i huset. På sommeren har de altandøren åpen slik at den kan hoppe ut å være på altanen når den vil. Når de er på hytta er kaninen løs utendørs, holder seg kun rundt hytta. Virker mer som en hund/katt enn kanin. De har hatt den fra den var liten. Men har skjønt at denne er et unntak fra hvordan kaniner flest er da...

Det finnes sikkert andre løsninger for at barnet ditt skal få omgås dyr. Da jeg var lita fikk jeg gå tur med naboens hund. Det var kjempekos synes jeg :)

Eventuelt være dyrepasser for venner/bekjente i helger eller når de skal ut å reise :)

Anonymous poster hash: af8cc...884

Skrevet

Venninnen min har en kanin, og bare en. Den er kjempesosial og kosete. Hopper opp i fanget og vil strykes på. Den går løs i huset. På sommeren har de altandøren åpen slik at den kan hoppe ut å være på altanen når den vil. Når de er på hytta er kaninen løs utendørs, holder seg kun rundt hytta. Virker mer som en hund/katt enn kanin. De har hatt den fra den var liten. Men har skjønt at denne er et unntak fra hvordan kaniner flest er da...

Det finnes sikkert andre løsninger for at barnet ditt skal få omgås dyr. Da jeg var lita fikk jeg gå tur med naboens hund. Det var kjempekos synes jeg :)

Eventuelt være dyrepasser for venner/bekjente i helger eller når de skal ut å reise :)

Anonymous poster hash: af8cc...884

Det er nok slik de aller flaste kaniner hadde vært, dersom de ble holdt riktig. De fleste stuer vekk kaninene sine i små bur, enten ute eller inne. Da formes kaninene av et usosialt liv i lite bur. Slik som veninnnen din sin kanin har det- burde ALLE kaniner hatt. Som sagt- kaniner er som katter. 

Anonymous poster hash: e7a45...832

Skrevet

Vi har stor hage og tenkte å skaffe et stort bur. Siden de liker å grave må det gjerne være netting i bunn også?

Må man ha to, altså? Sånn helt fra starten?

Hva annet enn kastrering må man regne med å gjøre med den? Hos dyrlegen, mener jeg.

Jeg er redd for at det blir kjedelig så snart den mister nyhetens interesse, men sånn er det vel med alle dyr? Det er vi voksne som ender opp med både jobb og kos.

Takk for svar, forresten :) bare kom med flere råd og synspunkt. Både pluss og minus tas imot.

Hi

Hei,her i huset har kaniner altid vært stor stas..kjøp to ho kaniner så kan dei gå ilag uten å måtte sterilesers..eller ein kastrert hann og ei ho saman :) liker litt tumleplass..veldig enkelt å ha kaniner :) me har fortida 40 stk ;) og har hatt samanhengene i 20 år

Anonymous poster hash: 28ed9...b6b

Skrevet

Tennene til kaniner vokser hele livet, så du må jevnlig gå for å få klippet tenner og klør. Diverse legeregninger om dyret blir sykt kommer i tillegg, samt pelsstell.

Har dere noen til å passe den om dere skal på ferie? Hva om vinteren når buret blir kaldt?

Om du ikke er dyreperson ville jeg droppet hele greia, så fikk ungene heller kjøpe seg dyr selv når de blir voksne

på ei frisk kanin så trenger du ikkje å klippe tenner..klør klipper du sjølv vist det trengst..kanin er vell noko av de billigeste du kan ha

Skrevet

på ei frisk kanin så trenger du ikkje å klippe tenner..klør klipper du sjølv vist det trengst..kanin er vell noko av de billigeste du kan ha

og kaniner har pels og kan bu ute heile året bare det har eit tett isolert hus å gå inn i

Skrevet

Kaniner må være to!! De er et svært misforstått kjæledyr fordi det er lett å overse deres behov fordi de lager svært lite lyd. De er sterkt mishandlet hvis de må sitte i bur eller bo alene. De er flokkdyr og mistrives veldig alene. De fleste barn blir også fort lei kaniner og da har du masse jobb i åresvis. Kaniner koster mye å ha også. Når vi hadde brukte vi 1-2 sekker med bunnstrø i mnd den kostet mellom400-500,- pr sekk. I tillegg må de alltid ha tilgang på gress samt annet for osv. Ofte at de må til veterinær for diverse. De må også klippes klørne på ca hver andre til tredje uke. Det er ofte styrete.. Regn med at en kanin koster rundt 12-20.000,- i driftsutgifter i året..

kjempe stor sekk med spon på felles kjøpet koster 100 kr og vil vare leenge:)

Skrevet

Hei,her i huset har kaniner altid vært stor stas..kjøp to ho kaniner så kan dei gå ilag uten å måtte sterilesers..eller ein kastrert hann og ei ho saman :) liker litt tumleplass..veldig enkelt å ha kaniner :) me har fortida 40 stk ;) og har hatt samanhengene i 20 år

Nei, uansett kjønn skal kaniner kastreres. De blir i ubalanse hvis de ikke er kastrert. De kan sloss og bli aggressive. 

Anonymous poster hash: 00b08...58a

Gjest He1984
Skrevet

Har dette noe med Speiltvillingene å gjøre? Tenker litt sånn, når en får hund, så får hele nabolaget seg hund og alle venner en etter en.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...