Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #1 Skrevet 25. mai 2016 Jeg har en datter som spiller fløyte. Til nå har hun spilt i korpset, men nå har hun fått tilbud om å bli med i et ungdomsorkester. Det er et mer seriøst opplegg og musikken er mer spennende, men jeg har hørt at blåsere i orkester ofte ikke får så mye å gjøre og tenker at det muligens kan bli kjedelig. Det er mange fler strykere enn blåsere i orkesteret. Personlig ville jeg se det som mye greiere å ha henne i orkesteret enn i korpset, men det skal jo være morsomt for henne også. Noen som har erfaring med barn som spiller blåseinstrumenter i orkester? Anonymous poster hash: ea91f...136
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #2 Skrevet 25. mai 2016 Det er nok mindre solistisk aktivitet enn i korps, men repertoaret er til gjengjeld så uendelig mye finere. Hvis det er et godt miljø, hun faktisk er interessert i musikk, så kjør på. Mye bedre. Anonymous poster hash: 49697...b85
Nyttårs barn Skrevet 25. mai 2016 #3 Skrevet 25. mai 2016 Det er noe helt annet å spille i orkesteret. Her får hun prøve seg på orginalskrevet orkestermusikk av de store komponistene. Ja, blåserne må vente noe mer, men det de har høres til gjengjeld også svært godt. Grunnen til at det er så mange flere strykere er at strykeseksjonen er selve grunnmuren i orkesteret. Så ligger blåserne på toppen og får en mer solistisk rolle. Men om din datter trives i korpset, så er det ingen grunn til å ta henne ut derfra, jeg synes vel heller at det å spille i orkesteret kunne være et supplement.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #4 Skrevet 25. mai 2016 Jeg burde muligens skrevet at jeg kjenner orkesteret ganske godt. Den andre datteren min spiller der fra før, men jeg har ikke hatt noen kontakt med blåsergruppa. Jeg er litt redd de kommer litt i andre rekke. På den andre siden blir de i hvert fall ikke bare en i mengden. Anonymous poster hash: ea91f...136
Optatium Skrevet 25. mai 2016 #5 Skrevet 25. mai 2016 Som fløytist tidligere aktiv i korps kan jeg si at hun kommer i andre rekke. Det er mye venting og lite spilling, iallefall sett i forhold til korps. MEN, det er vakker musikk, en elt annen måte å jobbe på, og kan ikke sammenliknes med korps. To forskjellige erfaringer, like fine i grunn. Ja takk begge deler ☺️
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #6 Skrevet 25. mai 2016 Som fløytist tidligere aktiv i korps kan jeg si at hun kommer i andre rekke. Det er mye venting og lite spilling, iallefall sett i forhold til korps. MEN, det er vakker musikk, en elt annen måte å jobbe på, og kan ikke sammenliknes med korps. To forskjellige erfaringer, like fine i grunn. Ja takk begge deler ☺️ Begge deler er uaktuelt. Det er det ikke tid til. Anonymous poster hash: ea91f...136
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #7 Skrevet 25. mai 2016 Som fløytist tidligere aktiv i korps kan jeg si at hun kommer i andre rekke. Det er mye venting og lite spilling, iallefall sett i forhold til korps. MEN, det er vakker musikk, en elt annen måte å jobbe på, og kan ikke sammenliknes med korps. To forskjellige erfaringer, like fine i grunn. Ja takk begge deler ☺️ Begge deler er uaktuelt. Det er det ikke tid til. Anonymous poster hash: ea91f...136
Optatium Skrevet 25. mai 2016 #8 Skrevet 25. mai 2016 Da ville jeg beholdt korps noen år til. Et helt annet miljø for en fløytist.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #9 Skrevet 25. mai 2016 Jeg er også tidligere blåser. Orkester føles mye bedre, resultatene blir så mye bedre, og miljøet er mye mer seriøst. Bare det å ikke drive med all den fjollete masjeringen. Men, dette kommer jo an på hva som er drivkraften til barnet/ungdommen. Føles det mer stas å spille arrangerte musicallåter og marsjer enn orginalskrevne klassikere, så er korps fint enn så lenge. For meg var det å spille med orkester så uendelig mye mer givende. Anonymous poster hash: 49697...b85
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #10 Skrevet 25. mai 2016 Jeg er også tidligere blåser. Orkester føles mye bedre, resultatene blir så mye bedre, og miljøet er mye mer seriøst. Bare det å ikke drive med all den fjollete masjeringen. Men, dette kommer jo an på hva som er drivkraften til barnet/ungdommen. Føles det mer stas å spille arrangerte musicallåter og marsjer enn orginalskrevne klassikere, så er korps fint enn så lenge. For meg var det å spille med orkester så uendelig mye mer givende. Anonymous poster hash: 49697...b85 Jeg èr rett og slett ikke sikker på hva hun vil like best musikalsk. For et år siden er jeg ganske sikker på at orkestermusikk var for avansert, men det siste året har hun begynt å velge mer klassiske stykker når hun skal bestemme hva hun skal spille på elevkonserter ol. Hun er 11. Mulig jeg bør råde henne til å vente litt, men for min del hadde det vært deilig om hun byttet. (Finere musikk og mye mindre arbeid) Hva jeg liker bør jo ikke være utslagsgivende, men det betyr jo ikke at jeg er upåvirket av egne preferanser ☺ Anonymous poster hash: ea91f...136
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #11 Skrevet 25. mai 2016 Her kommer det endel feil informasjon frem. det kan være vel så solistisk i orkester, mange av de store melodiene ligger i blåserne. Repertoaret og musikken er myyyye bedre og mer interessant enn i korps. La henne prøve det selv, så kjenner hun på forskjellen Anonymous poster hash: d19ee...99f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå