Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #1 Skrevet 25. mai 2016 Hvordan er reglene for hvor stor andel av boligen man kan leie ut skattefritt? Vi arvet et hus og vurderer å enten selge vårt å flytte dit å leie i underetasjen hvor det er en leilighet eller om vi skal leie ut hele huset og beholde det vi har og bo der. Men om vi må skatte oss i hel slik det ikke lønner seg så blir det litt dumt. Tipper leiligheten i underetasjen kan vi leie ut for 10k og resten av huset til 15. Anonymous poster hash: 1ee55...a20
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #2 Skrevet 25. mai 2016 du må disponere mer enn 50% selv Anonymous poster hash: aad20...70b
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #3 Skrevet 25. mai 2016 du må disponere mer enn 50% selv Anonymous poster hash: aad20...70b 50% av verdien... Har du en bolig så vil eksempelvis hovedetasjen ha en større verdi en en delvis nedgravd kjeller med dårligere lysforhold. Da kan arealet være større i kjelleren en i hovedetasjen uten at man må skatte av det. Anonymous poster hash: 7ee44...0b2
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2016 #4 Skrevet 28. mai 2016 Men hvis hi leier ut hele huset så vil hun jo skatte for utleie av to leiligheter om hun leier det ut som to leiligheter, men flytter hun inn der så slipper hun skatt for den ene leiligheten, men har bare denne ene å leie ut. Ut i fra hva jeg har lest så kan man ikke forvente så høy boligprisvekst i tiden fremover (noen steder kanskje til og med nedgang). Derfor lønner det seg ikke å investere i bolig på samme måte som før. Har du lån så lønner det seg heller å selge huset dere eier nå å bo i det dere kan leie ut en leilighet fra, og betale ned lånet. For å ha lån for å kunne leie ut vil mest sannsynlig ikke lønne seg (etter hva jeg har lest). Jeg har selv arvet nok penger til å kjøpe et ekstra hus. Jeg vurderte å kjøpe et hus/leilighet for utleie fordi jeg vet pengene taper seg i banken. Men leste en del om at ikke dette nødvendigvis er en lur måte å investere pengene på. I fond vil snittet på fortjeneste være 7,5% pr år, noe som er mer enn hva man tjener på å kjøpe for å leie ut. Jeg er allikevel litt i tvil, da jeg bor et sted der er jeg ganske sikker på at boligprisene vil stige en del, i hvertfall ikke falle. Legger ved en link til en utleiekalkulator. Her er det viktig å være obs på kolonnen der man skriver inn forventet økning av bolignes verdi pr år, for denne vil nok ikke stige like mye pr år alle steder, om man er uheldig kanskje til og med synke... http://www.smartepenger.no/kalkulatorer/105-kalkulator/944-utleieboligkalkulator Anonymous poster hash: 799ae...50b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå