Gå til innhold

Babybjörn/Ergobaby 360

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner at mange vil bære baby litt fremover i selen. Jeg ser stadig folk som har ingen fremover i lange tidsperioder og snur dem heller ikke når de begynner å si ifra at de er slitne og vil snu seg.

Babybjörn er i tillegg hard på hoftene til baby og bena deres og er gjerne ubehagelig for bærer også. Hvorfor selges det så mange av de, kontra de som faktisk avlaster godt og er ergonomiske? Babybjörn sitter jo så sykt langt ned!

Dere som har kjøpt Babybjörn sele, hva slags informasjon får dere fra utsalgssteder? Sier de noe om begrensning av fremoverbæring eller at setet ikke er spesielt bra for ungen?

Jeg bare lurer fordi jeg knapt ser bærere bære ergonomisk eller snur ungen når den blir urolig. Sånn som jeg har forstått det er det fordi de fleste ikke vet at utoverbæring fort bkir overstimulerende og at Babybjörn ikke er spesielt ergonomisk. Ergobaby er ganske ergonomisk, men ingen seler på markedet er særlig ergonomiske til fremoverbæring. En av grunnene til at det bør begrenses til kortere bruk og gjerne bruk hjemme, ikke ute hvor det er masse som skjer hele tiden. :)

Spør fordi jeg er nysgjerrig!

Anonymous poster hash: dca5e...3ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beco Gemini er ergonomisk og man kan bære fremover.

Anonymous poster hash: 4af42...641

Skrevet

Jeg skjønner at mange vil bære baby litt fremover i selen. Jeg ser stadig folk som har ingen fremover i lange tidsperioder og snur dem heller ikke når de begynner å si ifra at de er slitne og vil snu seg.

Babybjörn er i tillegg hard på hoftene til baby og bena deres og er gjerne ubehagelig for bærer også. Hvorfor selges det så mange av de, kontra de som faktisk avlaster godt og er ergonomiske? Babybjörn sitter jo så sykt langt ned!

Dere som har kjøpt Babybjörn sele, hva slags informasjon får dere fra utsalgssteder? Sier de noe om begrensning av fremoverbæring eller at setet ikke er spesielt bra for ungen?

Jeg bare lurer fordi jeg knapt ser bærere bære ergonomisk eller snur ungen når den blir urolig. Sånn som jeg har forstått det er det fordi de fleste ikke vet at utoverbæring fort bkir overstimulerende og at Babybjörn ikke er spesielt ergonomisk. Ergobaby er ganske ergonomisk, men ingen seler på markedet er særlig ergonomiske til fremoverbæring. En av grunnene til at det bør begrenses til kortere bruk og gjerne bruk hjemme, ikke ute hvor det er masse som skjer hele tiden. :)

Spør fordi jeg er nysgjerrig!

Du burde kanskje ikke uttale deg om ting du åpenbart ikke har greie på, bl a at BB kommer med ørten forskjellige bæreseler til forskjellig bruk. Les linken

http://www.bäst-i-test.se/Barsele

Anonymous poster hash: 61c97...ccb

Skrevet

Tuller du med meg? At jeg "åpenbart ikke har peiling", og så presenterer dut en test på de minst ergonomiske bæreselen på markedet? :legrine:

Gi meg en test med Manduca, Beco, Angelpack etc, da kan vi snakke best-i-test.

Skrevet

Et oppriktig spørsmål om bæring. Dere som sier dere bærer i timesvis. Dere blir jo veldig begrenset. Hvordan gjør du det med tanke på å gå på do eller bare sette seg ned å ta en kaffe. Jeg kjøpte en ergobaby knock-off billig for hørte så mye positivt om ergonomisk bæring men det er tydeligvis ikke for meg. Max brukt på turer på max 20 min. Til butikken for å kjøpe max en bærepose. Varmt blir det og det krøller og rynker klærene, setter begrensninger for skotøy og vanskelig å sette seg ned for en prat. Jeg har en baby på 6 mnd og både hun og jeg setter pris på litt avstand nå og da 😁 men jeg lurer jo seriøst på hvordan de som liker denne bæringen gjør det i lengden. Leste jo i et svar i en tråd her forleden dag om en som bærer i 4 timer om dagen! Det må jo være en overdrivelse og hva med babyen, de må jo ha litt mer frihet til å bevege seg i søvnen en bæretøy kan gi. Håper noen kan kaste litt lys på dette

Anonymous poster hash: a25ad...56b

Skrevet

Håper du er godt sikret, sånn i tilfelle du faller ned fra den høye hesten din.

Anonymous poster hash: a4919...904
Skrevet

Til 904, jeg er ingen ekspert ei heller på en høy hest. Spørsmålet var i utgangspunktet om de som selger disse selene informerer kjøperne godt i slagsøyeblikket.

Eller er det jo forskjell på bærere. De sol bærer i timesvis kan jo ta pauser også. Er jo forskjell på barn, jeg bærer gjerne hvis hun vil bli holdt for å ikke bli helt låst med hendene eller når vi skal en kjapp tur ditt og datt. Noen ganger kort og noen ganger lenger. Hvis selen eller sjalet er høyt er det ikke noe problem å gå på do heller, men jeg regner med at flere heller knyter ungen ut av sjalet og opp igjen om det er nødvendig. Noen trenger jo å være klistret til mor og andre hater det.

Skrevet

Til 904, jeg er ingen ekspert ei heller på en høy hest. Spørsmålet var i utgangspunktet om de som selger disse selene informerer kjøperne godt i slagsøyeblikket.

Eller er det jo forskjell på bærere. De sol bærer i timesvis kan jo ta pauser også. Er jo forskjell på barn, jeg bærer gjerne hvis hun vil bli holdt for å ikke bli helt låst med hendene eller når vi skal en kjapp tur ditt og datt. Noen ganger kort og noen ganger lenger. Hvis selen eller sjalet er høyt er det ikke noe problem å gå på do heller, men jeg regner med at flere heller knyter ungen ut av sjalet og opp igjen om det er nødvendig. Noen trenger jo å være klistret til mor og andre hater det.

Du tordner løs mot Babybjørn og får en til å virke ansvarsløs ved å bruke sele fra dette merket. Hvorfor skal selgerne opplyse om framovervendt bruk ved kjøp av akkurat denne selen? Da bør de vel gjøre det ved kjøpe Ergobaby 360 også da? Og hvorfor opplyse om noe som helst, hvorfor kan ikke vi som foreldre ta ansvar selv?

Blir litt det samme som bakovervendt bilstol. Det er anbefalt til 4 år, men man blir kalt hysterisk om man velger å følge anbefalingene. Opplyst i butikk blir man også, men skremmende mange ser ut til å ignorere denne opplysningen.

Anonymous poster hash: a4919...904

Skrevet

Det er helt sant. Og neida, jeg mener generelt informasjon om bæreseler og da spesielt fremoverbæring i alle typer merker. (Og beklager tordningen, jeg får litt vondt i meg av å se babyer i "crotch danglers". BB One er mye bedre enn den "klassiske")

De jeg har snakket med før har rett og slett ikke vært klar over dette med fremoverbæring og overstimulering, selv ved kjøp av nytt bæretøy.

Prøvde å lese BB One sitt produktdatablad men der stod det ingenting. Var overraskende iom at det er en så stor, kjent og populær produsent. Det finnes jo artikler om det overalt, så jeg syntes det er synd at de ikke opplyser om det.

Mange tror jo ungen ikke liker å bli båret fordi de ikke klarer å skjerme seg og slutter kanskje med bæretøy til tross for at det kanskje bare ville holdt å snu barnet eller å finne en sele med bredere passform. Både med tanke på komfort for bærer (fremover er tungt) og babyen. De er jo ikke laget for permanent fremoverbæring, det er jo null støtte for nakke og rygg så barnet dingler på underlivet (på bb) og spenner rygg og nakke. (På samtlige)

Skrevet

Et oppriktig spørsmål om bæring. Dere som sier dere bærer i timesvis. Dere blir jo veldig begrenset. Hvordan gjør du det med tanke på å gå på do eller bare sette seg ned å ta en kaffe. Jeg kjøpte en ergobaby knock-off billig for hørte så mye positivt om ergonomisk bæring men det er tydeligvis ikke for meg. Max brukt på turer på max 20 min. Til butikken for å kjøpe max en bærepose. Varmt blir det og det krøller og rynker klærene, setter begrensninger for skotøy og vanskelig å sette seg ned for en prat. Jeg har en baby på 6 mnd og både hun og jeg setter pris på litt avstand nå og da men jeg lurer jo seriøst på hvordan de som liker denne bæringen gjør det i lengden. Leste jo i et svar i en tråd her forleden dag om en som bærer i 4 timer om dagen! Det må jo være en overdrivelse og hva med babyen, de må jo ha litt mer frihet til å bevege seg i søvnen en bæretøy kan gi. Håper noen kan kaste litt lys på dette

Jeg bar sønnen vår masse i en Ergobaby 360, helt fra han var nyfødt og til han var ca. 5 mnd. Jeg bar ham som regel i ca. 1–2 timer av gangen, mens han sov. Jeg gikk på do (tisset) med ham på brystet, det var ikke noe problem. Jeg drakk aldri varme drikker mens jeg hadde ham på brystet, i tilfelle jeg sølte på ham. Jeg bar omtrent kun inne i huset, ikke ute. Jeg gikk tur med ham ute to ganger, men jeg synes det ble varmt og tungt, og vanskelig å få med seg noe annet enn babyen. Mannen min derimot liker godt å gå tur med babyen i bæreselen. Jeg skjønte ikke hvorfor en bæresele setter begrensninger for skotøy? Ditt eller babyens? Jeg hadde på meg skoene jeg bruker til vanlig da jeg gikk tur ute med bæresele. :) Og jeg synes det var behagelig å sitte med babyen i bæreselen, f.eks. for å se på tv eller snakke med andre. Jeg har også bært mens jeg gjorde lett husarbeid.

Nå er sønnen vår syv måneder og nesten 10 kg, så nå er det bare mannen som bruker bæreselen. :)

Anonymous poster hash: c1ac3...1a0

Skrevet

Sele setter vel ikke begrensinger for skotøy? Sjal derimot, med tanke på borrelås og sånn men ikke sele vel?

Skrevet

Tuller du med meg? At jeg "åpenbart ikke har peiling", og så presenterer dut en test på de minst ergonomiske bæreselen på markedet? :legrine:

Gi meg en test med Manduca, Beco, Angelpack etc, da kan vi snakke best-i-test.

Og hvilken selverklært proff ler du? Ler meg i hjel

Anonymous poster hash: 61c97...ccb

Skrevet

Jeg bar sønnen vår masse i en Ergobaby 360, helt fra han var nyfødt og til han var ca. 5 mnd. Jeg bar ham som regel i ca. 1–2 timer av gangen, mens han sov. Jeg gikk på do (tisset) med ham på brystet, det var ikke noe problem. Jeg drakk aldri varme drikker mens jeg hadde ham på brystet, i tilfelle jeg sølte på ham. Jeg bar omtrent kun inne i huset, ikke ute. Jeg gikk tur med ham ute to ganger, men jeg synes det ble varmt og tungt, og vanskelig å få med seg noe annet enn babyen. Mannen min derimot liker godt å gå tur med babyen i bæreselen. Jeg skjønte ikke hvorfor en bæresele setter begrensninger for skotøy? Ditt eller babyens? Jeg hadde på meg skoene jeg bruker til vanlig da jeg gikk tur ute med bæresele. :) Og jeg synes det var behagelig å sitte med babyen i bæreselen, f.eks. for å se på tv eller snakke med andre. Jeg har også bært mens jeg gjorde lett husarbeid.

Nå er sønnen vår syv måneder og nesten 10 kg, så nå er det bare mannen som bruker bæreselen. :)

Mente bare med tanke på høye hæler som jeg liker å gå med. Hadde ikke giddet å bært inne annet enn i armene. Lager man ikke ris til egen bak da og får en baby som krever å bli bært? De som skryter sånn av bæring får jeg inntrykk av knapt bruker vogn og det var det jeg ikke skjønte; logistikken i det hele.

I det hele så er det bra jeg ikke kjøpte en dyr sele da det tydeligvis ikke er for meg. Ergobaby får liksom såååå mye skryt at man føler nesten at man må ha det for å være komplett mama.

Skrevet

Mente bare med tanke på høye hæler som jeg liker å gå med. Hadde ikke giddet å bært inne annet enn i armene. Lager man ikke ris til egen bak da og får en baby som krever å bli bært? De som skryter sånn av bæring får jeg inntrykk av knapt bruker vogn og det var det jeg ikke skjønte; logistikken i det hele.

I det hele så er det bra jeg ikke kjøpte en dyr sele da det tydeligvis ikke er for meg. Ergobaby får liksom såååå mye skryt at man føler nesten at man må ha det for å være komplett mama.

Skrevet

Sele setter vel ikke begrensinger for skotøy? Sjal derimot, med tanke på borrelås og sånn men ikke sele vel?

Hun tenker kanskje på å få på seg egne sko? Langt skohorn anbefales 😊. Jeg har som ei over bært hjemme i timer. Gått på do, spist, sovet litt i stolen, støvsuget, satt på vask etc. Genialt. Et must for meg også med yngste, som ikke ville ligge i vogn. Jeg så andre leverte storesøsken med sovende baby i vogn. Jeg hadde min på magen og etterhvert på ryggen under levering og henting hele permisjonstida. Fikk utrolig spenst i rumpa det året!

Anonymous poster hash: 29bdb...457

Skrevet

Ah, sånne sko ja! Det er sant. :flau: bruker kun heler på fest siden jeg har operert i bena.

Babyen min bæres ikke mye, og krever heller ikke å bli båret. Bærer mest fordi det er praktisk. Hvis jeg skal et sted vogn er i veien, må gjøre noe i huset og hun plutselig ikke skal sitte å leke eller om hun er trøtt og ikke faller til ro.

Er jo ikke snakk om å være påsydd bæretøy og aldri la barnet styre med sitt :)

Som sagt, det jeg egentlig lurte på er hvordan informasjonen er i sjapper som selger seler der fremover er et alternativ (og selger er inne i bildet i det hele tatt)

Og jeg fikk beskjed om at jeg åpenbart ikke kunne ane noe om hva bæretøy er, med en henvisning til bæretøy som ikke var spesielt høyt på listen for ergonomi. Jeg sa aldri at jeg var en proff, men jeg forventet ikke en sånn type test som argument.

Ergobaby er absolutt ikke den beste bæreselen og man er ikke komplett mama om man har bæregreier i det hele tatt.

Skrevet

Og jeg skrev i et lidenskapelig øyeblikk, oppgitt over å se unger som prøver å snu seg mot mamma/pappa i bæreselen og endte opp med å høres ut som en pompøs dust. Det var ikke meningen at jeg skulle være den som startet med å lage dårlig stemning og den testen fyrte bare av frustrasjonen min. Betyr aldeles ikke at jeg skal la meg bli en av de sure kjerringer her inne. Tar det til etterretning.

Skrevet

Graver min egen grav her. Syns det er fantastisk med foreldre som bærer barna sine uavhengig av dings. Lurte først og fremst på dette med fremoverbæring og om det faktisk blir frarådet i butikk.

Skrevet

Selgere er selgere de pleier ikke å fraråde et salg. de fleste steder er selvbetjening og kommer man til disken med en vare hadde jeg blitt sur hvor selgeren hadde snakket negativt eller i det hele tatt kommentert på valget mitt og prøvd å pushe på en som regel betraktelig dyrere bæredings. Hadde jeg hatt spesiell interesse eller spørsmål så hadde jeg bedt om hjelp og råd

Skrevet

Godt poeng. Og jeg glemte helt at det er en prisforskjell. Men tenkte ikke på at selgeren skulle anbefale enoen annen sele, bare å fraråde fremoverbæring over lenger tid. Men ja, når man plukker på hylla så er man vel ferdig.

Gjest Trøfler
Skrevet

Jeg sluttet med høye hæler da jeg ble mamma. Vi går lange trilleturer (med vogna!) hver dag, i skogen, så nå er det fornuftig fottøy for alle pengene. Kanskje de gamle skoene mine får komme fram igjen når jeg starter på jobb igjen. :)

Når jeg bar inne brukte jeg bæreselen fordi jeg ønsket å ha begge armer fri. Jeg hadde aldri klart å bære babyen i to timer med armene. Da hadde jeg ikke kunnet gjøre husarbeid, gå på toalettet, spise osv.

Jeg bar babyen vår mens han sov, og det virker ikke som han "krever" å bli båret nå. Han er nå for tung til at jeg klarer å bære ham særlig lenge uansett. Vi har blitt advart mot så mye med begrunnelsen at "vi skjemmer ham bort", men så langt har vi fulgt magefølelsen og det ser ut til å gå veldig fint.

For meg var Ergobabyen et veldig nyttig hjelpemiddel, på linje med vogna, moseskurven, badekaret osv. Ikke noe jeg følte jeg måtte ha for å være komplett mor. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...