Gå til innhold

Allergi i utlandet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kjempeallergisk mot enkelte matvarer, som ofte er skjult i matretter. Eller som spor. Skal til et spansktalende land, og vi kommer antakeligvis til å spise ute... Er det vanlig at det står ingredienser i matrettene på restauranter eller at det er allergiguider på veggene/i menyen? Misforståelse mellom meg og kelneren kan være fatalt.

Anonymous poster hash: ef8a1...f95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det hadde jeg aldri tatt sjansen på. Det er vel generelt skummelt å spise ute hvis du er så alvorlig allergisk

Skrevet

Nei, det hadde jeg aldri tatt sjansen på. Det er vel generelt skummelt å spise ute hvis du er så alvorlig allergisk

Da får jeg la være og spise annet enn frokost.

Skrevet

Jeg er kjempeallergisk mot enkelte matvarer, som ofte er skjult i matretter. Eller som spor. Skal til et spansktalende land, og vi kommer antakeligvis til å spise ute... Er det vanlig at det står ingredienser i matrettene på restauranter eller at det er allergiguider på veggene/i menyen? Misforståelse mellom meg og kelneren kan være fatalt.Anonymous poster hash: ef8a1...f95

I Spania er de ganske flinke på å merke menyer med de 14 allergene som skal merkes. Det går An å be om allergimeny. Jeg ville nok lært meg hva du ikke tåler på spansk, sånn at du er trygg på at du ikke får det i deg. Spis ikke uten epipen tilgjengelig.

Anonymous poster hash: aead3...e94

Skrevet

Jeg aner ikke, men har du allergikort med deg? Jeg har det noen ganger når jeg reiser. Har cøliaki, så jeg finner slike kort i cøliakiforeningen, men astma- og allergiforbundet har gjerne også? Eller en annen plass på nett? Står klart og tydelig hva jeg ikke kan få i meg, at jeg ikke kan ha en eneste smule osv, på språket i landet jeg reiser. Ganske greit å ha med, siden misforståelser skjer alt for ofte i restaurantbransjen. 

Anonymous poster hash: d8def...352
Skrevet

Gå på astma og allergiforbundet sin side og last ned allergikort!

Spania er en del av EU og er underlagt regelverket om merking av de merkepliktige allergenene! Var i Spania nylig og opplevde maten som godt og tydelig merket! Carrefour har også ett bredt utvalg i allergihyllene!

Men ha med deg epipennen/jext over alt bare for å være sikker!

Men Spania har ett godt helsevesen med rask responstid på ambulanse, så skulle uhellet være ute så er hjelpen nær!

Anonymous poster hash: 25925...d3c

Skrevet

Jeg skrev ut allergikortet mitt på spansk fra astma og allergiforeningen. Viste dette på alle plasser vi spiste på og det gikk veldig fint☺. De har egg i mye mer enn vi i Norge 😐

Anonymous poster hash: edd8a...03e

Skrevet

Takk :) skal skrive ut et slikt kort. Skal ikke til Spania, men Mallorca.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...