Anonym bruker Skrevet 24. mai 2016 #1 Skrevet 24. mai 2016 Jeg er kjempeallergisk mot enkelte matvarer, som ofte er skjult i matretter. Eller som spor. Skal til et spansktalende land, og vi kommer antakeligvis til å spise ute... Er det vanlig at det står ingredienser i matrettene på restauranter eller at det er allergiguider på veggene/i menyen? Misforståelse mellom meg og kelneren kan være fatalt. Anonymous poster hash: ef8a1...f95
TPK Skrevet 24. mai 2016 #2 Skrevet 24. mai 2016 Nei, det hadde jeg aldri tatt sjansen på. Det er vel generelt skummelt å spise ute hvis du er så alvorlig allergisk
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2016 #3 Skrevet 24. mai 2016 Nei, det hadde jeg aldri tatt sjansen på. Det er vel generelt skummelt å spise ute hvis du er så alvorlig allergiskDa får jeg la være og spise annet enn frokost. Anonymous poster hash: ef8a1...f95
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2016 #4 Skrevet 24. mai 2016 Jeg er kjempeallergisk mot enkelte matvarer, som ofte er skjult i matretter. Eller som spor. Skal til et spansktalende land, og vi kommer antakeligvis til å spise ute... Er det vanlig at det står ingredienser i matrettene på restauranter eller at det er allergiguider på veggene/i menyen? Misforståelse mellom meg og kelneren kan være fatalt.Anonymous poster hash: ef8a1...f95 I Spania er de ganske flinke på å merke menyer med de 14 allergene som skal merkes. Det går An å be om allergimeny. Jeg ville nok lært meg hva du ikke tåler på spansk, sånn at du er trygg på at du ikke får det i deg. Spis ikke uten epipen tilgjengelig. Anonymous poster hash: aead3...e94
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2016 #5 Skrevet 24. mai 2016 Jeg aner ikke, men har du allergikort med deg? Jeg har det noen ganger når jeg reiser. Har cøliaki, så jeg finner slike kort i cøliakiforeningen, men astma- og allergiforbundet har gjerne også? Eller en annen plass på nett? Står klart og tydelig hva jeg ikke kan få i meg, at jeg ikke kan ha en eneste smule osv, på språket i landet jeg reiser. Ganske greit å ha med, siden misforståelser skjer alt for ofte i restaurantbransjen. Anonymous poster hash: d8def...352
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2016 #6 Skrevet 24. mai 2016 Gå på astma og allergiforbundet sin side og last ned allergikort! Spania er en del av EU og er underlagt regelverket om merking av de merkepliktige allergenene! Var i Spania nylig og opplevde maten som godt og tydelig merket! Carrefour har også ett bredt utvalg i allergihyllene! Men ha med deg epipennen/jext over alt bare for å være sikker! Men Spania har ett godt helsevesen med rask responstid på ambulanse, så skulle uhellet være ute så er hjelpen nær! Anonymous poster hash: 25925...d3c
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2016 #7 Skrevet 24. mai 2016 Jeg skrev ut allergikortet mitt på spansk fra astma og allergiforeningen. Viste dette på alle plasser vi spiste på og det gikk veldig fint☺. De har egg i mye mer enn vi i Norge 😐 Anonymous poster hash: edd8a...03e
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2016 #8 Skrevet 24. mai 2016 Takk skal skrive ut et slikt kort. Skal ikke til Spania, men Mallorca. Anonymous poster hash: ef8a1...f95
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå